Marketing w wyszukiwarkach: co wydarzyło się w 2021 roku, jaki będzie 2022?

Przedstawiamy pierwszą część podsumowania roku w branży SEO i SEM. Najważniejsze wydarzenia, trendy i zmiany minionych 12 miesięcy oraz prognozy na rozpoczynający się rok opisują menedżerowie z czołowych agencji.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/reklama-programatyczna-prognozy-2022-rok-trendy,7170062067414657a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/ux-web-design-trendy,7170064105649793a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/esport-co-to-jest-jak-dziala,7170064771254401a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/influencer-marketing-trendy-na-2022-rok,7170065310996097a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/social-media-prognozy-2022-rok,7170066131880065a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/public-relations-prognozy-2022-rok,7170062833408129a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/kryzysy-2021-beata-kozidrak-frogshoposting-barbara-kurdej-szatan-mama-ginekolog,7170063364273793a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/eventy-prognozy-na-2022,7170061297682561a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/wyzwania-2022-roku-wedlug-patrycji-koteckiej-szefowej-marketingu-link4,7170061858338945a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rynek-reklamowy-w-2021-roku-wedlug-agencji-mediowych-prognozy-na-2022 ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/e-commerce-prognozy-na-2022,7170061207389825a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/dorota-n-haller-huawei-cbg-polska,7170060878980737a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/wydawcy-internetowi-prognozy-2022-rok,7170059671000705a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/vod-i-wideo-w-internecie-podsumowanie-2021-roku-prognozy-na-2022-rok,7170058741036673a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/branza-telewizyjna-co-sie-wydarzy-w-2022-roku,7170057997485697a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/e-commerce-podsumowanie-2021-prognozy-na-2022-czesc-druga_1 ##

Dorota Kika, senior SEM specialist w DevaGroup

grafika

Wydarzenie rokuBranża SEM, a konkretnie system Google Ads od lat rozwija się bardzo dynamicznie. Nie inaczej było i w tym roku. Liczba zmian, ulepszeń i modyfikacji działania systemu reklamowego Google jest bardzo duża. Trudno wskazać jedną, która byłaby tegorocznym przełomem. Najbardziej wpływającą na skuteczność kampanii zmianą wydaje mi się wprowadzenie konwersji rozszerzonych, modelowanie konwersji i tryb zgody. Trudno jeszcze powiedzieć jakie ta modyfikacja niesie ze sobą konsekwencje, ale w 2022 z pewnością się dowiemy.

Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022Trend, który da się zaobserwować od kilku lat, był trendem również w roku 2021. Chodzi o automatyzację, sztuczną inteligencję i machine learning w Google Ads. W tym roku, tak jak w latach poprzednich, kampanie reklamowe w coraz większym stopniu zarządzane są przez automaty. Pojawiły się rekomendacje, które od 2021 mogą być akceptowane automatycznie. W 2022 możemy spodziewać się ze strony Google jeszcze potężniejszego zachęcania do stosowania automatów oraz jeszcze bardziej wydajnego zarządzania kampaniami przez sztuczną inteligencję. Nie oznacza to, że czynnik ludzki przestaje być potrzebny. W żadnym wypadku. Sztuczna Inteligencja czasem potrafi się za bardzo rozpędzić, dlatego warto ją kontrolować.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?Pandemia nie opuszcza nas od końca 2019 roku. Branża SEM przestawiła się na pracę w takich warunkach dość szybko. Więcej problemu mieli z tym nasi klienci, ponieważ dla ich branż pandemia miała boleśniejsze skutki. Na samą branżę SEM w 2021 wpływ pandemii był znikomy. Nasze funkcjonowanie zależy od funkcjonowania klientów. A Ci w wielu przypadkach potrafili wykorzystać liczne lockdowny i epidemiczne obostrzenia do rozwoju swoich biznesów lub do rozpoczęcia nowych, którym kampanie reklamowe były, są i będą potrzebne.

Największe wyzwanie na 2022 rokNajwiększym wyzwaniem na nadchodzący rok będzie nadążanie za zmianami, jakie mają miejsce w ekosystemie Google Ads. Ten rok obfitował w ulepszenia i modyfikacje. Tego samego należy się spodziewać w przyszłym roku. Niedawno pojawiły się kampanie typu Performance Max, które mają zwiększyć efektywność pozyskiwania konwersji. Zmiany związane z mierzeniem konwersji (konwersje rozszerzone, modelowanie konwersji, tryb zgody), z analityką (Google Analytics 4) i automatyzacją będą mieć olbrzymi wpływ na działania marketerów. Zaakceptowanie i wdrażanie nowości będzie największym wyzwaniem w nadchodzącym roku.

 

Patryk Goławski, senior performance specialist w Fabryce Marketingu

grafika

Wydarzenie rokuUważam, że dwa główne wydarzenia 2021 roku swój początek miały już w 2020. Chodzi tu o utrzymanie bardzo dużego zainteresowania reklamami Google Ads wśród branży e-commerce, które pojawiło się właśnie w 2020 roku. Dziś przekłada się ono na jeszcze większą konkurencję w wyszukiwarce – w końcu nie wystarczy już tylko „mieć” reklamy, reklama musi być atrakcyjna i wyróżniać się na tle innych.

Drugim ważnym wydarzeniem było… Google Analytics 4. Mimo że jego premiera była w październiku 2020 roku, to w 2021 mogliśmy poznać jego pełne możliwości – głównie ze względu na dodawanie kolejnych aspektów użytkowych. Powstało też dużo szkoleń i kursów, które nie tylko pozwalają zgłębić wiedzę, ale też ułatwiają korzystanie z GA4.

Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022Myślę, że głównym trendem w 2021 roku było dostosowywanie się do nowych możliwości reklamowych. Pojawiło się bardzo dużo zmian i nowych rzeczy, które można implementować w kampaniach Google Ads. Przykładem jest rozszerzenie graficzne w reklamach tekstowych – na kontach reklamowych niemających tego rozszerzenia CTR spadało. Trzeba było podążać za trendem i wdrażać to rozwiązanie.

Ponadto znaczący był też rozwój górnych, płatnych pozycji w wyszukiwarce. Google bardzo dba o jakość reklam; stara się też wyróżniać górną część strony. Być może więc pojawi się tam nowe miejsce reklamowe, jak np. animacje lub krótkie video?

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?Pandemia spowodowała ograniczenie kanałów promocyjnych, jednak internet i wyszukiwarka wciąż stanowią świetne i rentowne rozwiązanie. Bardzo wiele firm starało się to wykorzystać.

Poza tym bardzo cieszy mnie powrót szkoleń stacjonarnych. Uważam że są one o wiele efektywniejsze niż szkolenia prowadzone w formie online. Interakcja na linii Prowadzący – Uczestnicy jest zdecydowanie korzystniejsza.

Największe wyzwanie na 2022 rokPolityka cookies – to zawsze niepewny temat. Pokazują to między innymi zmiany w panelach reklamowych Facebook Ads (ograniczone targetowanie na użytkowników iOS). Może się okazać, że kampanie remarketingowe również w Google będą ograniczane.

Drugie wyzwanie to automatyzacja – zjawisko otaczające nas z każdej strony, w branży SEM również. Mimo że panel Google Ads podpowiada nam coraz więcej zautomatyzowanych rozwiązań, to muszę przyznać, że w 2021 działały one różnie… Istnieje więc szansa, że w 2022 roku nastąpi poprawa jakości tych rozwiązań.

 

Daniel Smoliński, tech SEO & SXO team lead w Bluerank

grafika

Wydarzenie rokuSEO było w tym roku silne we wszelkiego rodzaju wydarzenia. Osiem potwierdzonych zmian algorytmicznych, trzy niepotwierdzone i zapewne setki (lub może i tysiące) pomniejszych korekt, których zauważenie wymaga przetworzenia ogromnych ilości danych, BERT, MUM, Core Web Vitals .  

Jeżeli miałbym wskazać jedno wydarzenie roku, to byłoby to zapewne wdrożenie Core Web Vitals. Nie ze względu na to, że była to największa czy najpoważniejsza zmiana, ale dlatego, że hasło stało się drugim rokiem mobile (i nie dziwne, bo globalny ruch mobilny wynosi około 54% całego ruchu w Internecie). O ile Google w sprytny sposób chciał pokazać, by właściciele witryn kładli nacisk na platformy mobilne oraz zwracali większą uwagę na oczekiwania i doświadczenia użytkowników, to komunikacja tej inicjatywy w mediach sugerowała, że może nastać koniec Internetu. Core Web Vitals, które wbrew wielu nie wywróciły naszej branży do góry nogami, ale zdecydowanie wpłynęły na szerokość prowadzonych prac w obszarze SEO oraz SXO.  

Core Web Vitals poszerzyło zakres prac SEO o ważne i wartościowe obszary UX, ale i wyznaczyło pewien kierunek na kolejny rok (a może i lata). Kierunek o jeszcze mocniejszym skupieniu na intencjach, zarządzaniu oczekiwaniami użytkowników, budowaniu długofalowego zaufania oraz monolitycznego autorytetu.  Trudno się jednak temu dziwić. W końcu ponad 92% ruchu mobilnego generowana jest dzięki platformie Google. Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022Myślę, że tu dość płynnie wejdziemy w 2022 rok z trendami dominującymi lub rozpoczynającymi swoją dominację w 2021. Jednym tchem: AI, intencje oraz UX. Ilość danych jakie analizujemy oraz konieczność identyfikacji i rozumienia intencji, potrzeb użytkowników wymagają korzystania z narzędzi bazujących na najnowszych rozwiązaniach technologicznych. Dawniej wystarczył nam Excel do analiz danych, dziś kontynuujemy tę drogę z wykorzystaniem AI. I ten trend na pewno nie zwolni.

Nie zapominajmy również o współpracy. Każdy kolejny rok będzie pogłębiał, by synergia pomiędzy SEO a innymi kanałami jak chociażby PPC czy PR była coraz silniejsza.  

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?Najchętniej wylistowałbym całkiem pokaźną liczbę pozycji, bo zmieniła całkiem sporo. I o ile pandemia generuje wiele wyzwań i dodatkowych trudności, to również wymusiła kilka wartościowych zmian. Chociażby wcześniej wspomniany nacisk na UX, który w naszej branży nigdy nie był tak silny jak dziś i dbanie, by użytkownik nie porzucił witryny podczas procesu zakupowego (sam jako użytkownik bardzo doceniam wszelkie zmiany, które ułatwiają mi zakupy). W roku 2020 widzieliśmy w branży znaczne ograniczenie budżetów na działania, był to okres, którego nikomu nie muszę przypominać. Za to 2021 rok pokazuje, że “online” ma się lepiej niż kiedykolwiek. Widzimy niezwykle szybki rozwój całego rynku e-commerce, wzrost inwestycji w nowoczesne rozwiązania oparte o AI, NLP czy po prostu... coraz szybsze zakupy (dostawy pod drzwi nawet po kilku godzinach od złożenia zamówienia!).  

Zwrot wielu firm w stronę silnych i zdecydowanych działań w Sieci zdecydowanie się opłacił (wystarczy spojrzeć na wyniki finansowe spółki LPP), ale jednocześnie pandemia zmusiła wiele firm do dużych inwestycji w kanał sprzedaży internetowej, by walczyć o klienta. W środowisku, gdzie konkurencja staje się coraz silniejsza i jest jej coraz więcej - nie jest to proste.  

A jest to o tyle istotne, że według badania przygotowanego przez Gemius aż 77% internautów dokonało zakupów online przynajmniej raz w 2021 roku.

W tym wszystkim jest też łyżka dziegciu, bo nie można nie wspomnieć o trudnościach w porównywaniu czy prognozowaniu danych ze względu na anomalię poprzedniego roku i nieprzewidywalność zmian trendów czy konieczność bardzo szybkiej adaptacji do zmieniających się warunków. Są to wyzwania, które jeszcze kilka lat temu nie istniały. Z tego powodu Zespoły SEO powinny posiadać w swoich szeregach Specjalistów posiadających kompetencje z obszarów UX, Data Science czy programowania. Największe wyzwanie na 2022 rokBez wątpienia będzie to porównywanie i prognozowanie danych i budowanie unikalnych kompetencji w Zespołach SEO. Nie mogę nie wspomnieć też o adaptacji do zmienności warunków - przede wszystkim algorytmicznych, ale i sytuacji pandemicznej czy społecznej. Dawniej izolacja zmian wprowadzanych przez Google nie była dość skomplikowana, jednak obecnie skala złożoności systemów Google... jest niewyobrażalna. Będzie to rzutowało na wiele obszarów SEO, ale prawdopodobnie najmocniej na planowanie i tworzenie wartościowych treści. Celowo użyłem słowa przebić, bo wystarczy spojrzeć jak masywna jest konkurencja w każdej branży. Wspomniałem o intencjach? :)

SEO z roku na rok staje się coraz bardziej złożonym procesem. Konieczność silnego skupienia się na rentowności oraz monetyzacji ze względu na rosnące koszty działań SEO wymuszą zwiększanie efektywności czy poszukiwania głębszego uzasadnienia biznesowego dla proponowanych działań marketingowych.  

 

Kamila Lenartowicz, SEO manager w Kamikaze Altavia Group

grafika

Wydarzenie roku (w SEO)Page experience update. Aktualizacja, o której Google poinformował webmasterów z wyprzedzeniem. Pierwotnie zaplanowana na 2020 r., finalnie rozpoczęta się w czerwcu 2021 r. Ukłon technicznego SEO w stronę UX i UI. Bardzo ważna zmiana mająca wpływ na to jak projektowaliśmy strony www. Page experience update pokazało, że na znaczeniu zyskują doświadczenia użytkownika, a więc wygląd i działanie stron internetowych. Domena na pierwszej stronie wyników wyszukiwania powinna być zatem dostosowana pod mobile, szybka, bezpieczna i funkcjonalna.

Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022Do najważniejszych trendów w 2021 r. zaliczyłabym na pewno (nadal) kontent, mobile first oraz analizę intencji użytkownika. Teoretycznie nic nowego, natomiast każdy z tych elementów nieustannie się rozwija.

Jeśli chodzi o kontent, Google dostarczył nam nowe narzędzie pozwalające mierzyć jego efektywność - Google Search Insights. Dzięki niemu możemy sprawdzić, które treści są najpopularniejsze, a które trendują. Analiza tych danych to cenna porada przy długofalowym planowaniu  treści na stronie.

Innym aspektem, na który warto zwrócić uwagę, jest jakość vs. ilość. John Mueller podczas Google Search Central SEO hangout (wrzesień 2021) powiedział, że jeśli (tu mowa była o opisach kategorii) treść zawiera przydatne informacje dla użytkownika, nie musi być bardzo rozbudowana. Myślę, że to częsta przypadłość ostatnich czasów, że skupiamy się za bardzo na liczbie znaków zamiast na zdroworozsądkowym podejściu do tematu.

Kolejnym trendem w 2021 r. jest nacisk na lepsze rozumienie intencji użytkowników. Na dowód tego, w sierpniu Google poinformowało o aktualizacji sposobu generowania tytułów stron internetowych. Dzięki temu, w title mogą pokazywać się inne treści niż przygotowane przez seowca. Jeśli Google uzna, że istniejący title zawiera niepełne informacje, jest powtarzalny, szablonowy, etc, a lepsze treści znajdują się w innej części serwisu, umieści je w zamian.

Trendy w SEO na 2022 r. - rozwój kontentu wideo, rosnący udział voice search, większy nacisk na SXO.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?Moim zdaniem w 2021 r. pandemia nie miała już takiego wpływu na SEO jak w 2020 r. Obecny rok był raczej konsekwencją wzmożonych działań online. Zamrożone budżety marek, które były niepewne przyszłości w 2020 r., w większości przypadków wróciły do agencji/domów mediowych, etc.. Nowopowstałe e-commercy musiały podjąć działania reklamowe, by zaistnieć w sieci. Na pewno duże znaczenie miało lokalne SEO.

Największe wyzwanie na 2022 rokNajwiększym wyzwaniem w 2022 r. w branży SEO będzie połączenie nowych wytycznych technicznych z zaspokojeniem potrzeb użytkowników. Tak aby podane były w atrakcyjnej formie, szybko, na wszystkich urządzeniach, z uwzględnieniem voice search, wysokiej jakości treści i dobrych wyników CWV :)

Na kolejnych podstronach wypowiedzi przedstawicieli Veneo, PromoTraffic, Whites, Grupy Tense, Agencja.com, Performance Labs, Performics i Sempai

Karol Wójcik, Head of SEO w PromoTraffic

grafika

Wydarzenie rokuW 2021 roku mieliśmy do czynienia z kilkoma większymi aktualizacjami algorytmów Google, które rzutowały na organiczne wyniki wyszukiwania i wymuszały  modyfikacje strategii SEO oraz szybkie dostosowywanie do bieżących warunków. Były to m.in.:Passage Ranking Update 2.2021100% mobile-first indexing 3.2021MUM Update 5.2021Link spam Update 7.2021Page Experience Update 7.2021Page Title Update 8.2021Spam Update 11.2021November Core Update 11.2021.

Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022W 2021 roku zauważyliśmy, że w wielu branżach pojawił się problem z dostawami. Wielu dostawców nie było gotowych na znacznie większe zapotrzebowanie na produkty, a to negatywnie odbijało się na czasie realizacji zamówień.

Trudnością w 2021 było także poprawienie lub nawet utrzymanie wyników przychodów i ruchu organicznego na podobnym poziomie co w 2020. Nie było to łatwe, ze względu na nietypowe, napędzane pandemią wzrosty w 2020.

W 2022 sztuczna inteligencja będzie miała większy wpływ na strategię tworzenia treści na potrzeby SEO. Umożliwi ona zredukowanie kosztów operacyjnych, automatyzację procesów, zapewni oszczędność czasu i powinna przy odpowiednim zastosowaniu przełożyć się na efekty w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?Wzrost popytu na handel online przyczynił się do znacznego zwiększenia liczby konkurentów. Wiele e-commerców poważnie podeszło do SEO, co dodatkowo zwiększyło konkurencyjność w Google.

Ponadto obserwujemy niepokojący trend pogarszania się współczynnika klikalności w Google. Wynika on głównie z coraz większej liczby dodatkowych elementów w SERP-ach oraz coraz większej konkurencji w postaci… płatnych wyników wyszukiwania. Co to oznacza? Wiele witryn, które zachowały podobne pozycje organiczne co w 2020 roku, odnotowało zauważalne spadki liczby odwiedzających.

Największe wyzwanie na 2022 rokPrzypuszczam, że w 2022 roku większe aktualizacje będą wypuszczane częściej, a ich wpływ będzie większy niż kiedykolwiek wcześniej. Dlatego zamiast skupiać się nad tym, jak poszczególne algorytmy przełożyły się na wyniki, warto skupić się na tym, by regularnie dostarczać użytkownikom coraz lepszej wartości na każdej możliwej płaszczyźnie. Czyli dokładnie to, na czym zależy Google już od wielu lat.

W 2022 roku konkurencja w Google będzie coraz silniejsza. Mówię tu nie tylko o SEO, ale też o kampaniach płatnych i rozszerzonych wynikach wyszukiwania. Spodziewam się dalszego zmniejszania współczynnika CTR dla organicznych wyników wyszukiwania.

Szacuje, że w 2022 roku wartość wyszukiwania głosowego wzrośnie. Aby poprawić SEO w tym konkretnym obszarze wyszukiwania, powinieneś skupić się na słowach kluczowych i dłuższych frazach, wyszukiwanie głosowe zwykle działa najlepiej z dłuższymi frazami wykorzystywanymi w naturalny sposób. Kiedy ludzie piszą, mają tendencję do skracania. Wszystko po to, aby pomóc asystentom wyszukiwania znaleźć Cię w sieci.

Jeżeli do dziś nie wykorzystywałeś filmów video w swojej strategii SEO, to mamy odpowiedni moment na zmianę podejścia. Sam YouTube ma ponad miliard użytkowników. Jeśli nie tworzysz video dotyczących Twojego biznesu, warto zacząć to robić, bo być może uda Ci się w wykorzystaniem tego kanału pozyskać nowych klientów.

 

Kamil Stochel, performance director w Veneo

grafika

Wydarzenie rokuWarto wymienić tutaj dwa wydarzenia.Pierwszym z nich bez wątpienia była kolaboracja marki Koral i Ekipy. Dobrze zaplanowana i przemyślana strategia tej współpracy przyniosła spektakularne efekty i rezultaty sprzedażowe, jeszcze przed rozpoczęciem sezonu letniego. A sprzedaż lodów poza sezonem to duże wyzwanie. Tymczasem, kiedy było jeszcze zimno, podczas robienia codziennych zakupów nie dało się nie zauważyć dzieci biegających od lodówki do lodówki, szukających lodów Ekipy od Korala lub, w mniejszych sklepach, osób zwracających się z pytaniami do ekspedientów o dostępność lodów. Reguła niedostępności zadziała tutaj do tego stopnia, że nawet opakowania po lodach masowo wystawiane były na na portalach aukcyjnych za duże pieniądze. Serwis OLX z tego powodu zmienił nawet swój regulamin.

Drugie wydarzenie, a raczej proces to powolny powrót do normalności i do wydarzeń już odbywających się stacjonarnie, a nie tylko online. Na pewno  wszystkim w branży brakowało spotkań i rozmów z innymi specjalistami. Mimo, że pracujemy w digitalu, potrzebujemy interakcji, spotkań i rozmów w offlinie. Ja sam jestem ogromnie zadowolony z tego, że udało mi się spotkać znajomych pracujących w innych firmach, z którymi spędzamy dużo czasu na rozmowach podczas różnego rodzaju wydarzeń SEO/SEM.

Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022Nikogo nie zaskoczę pisząc tutaj, że trendem 2021 roku była zmiana strategii promocji i podejścia do digitalu firm i agencji, z racji panującej pandemii. Biznesy, które działały offline, musiały stanąć przed wyzwaniem i zdecydować, czy przykryje ich fala COVID, czy ryzykują i wchodzą na falę promocji digitalowej, która nie wiadomo dokładnie, co przyniesie. W naszej branży ryzyko jednak daje się oszacować. Myślę, że ten trend - trend do formułowania na nowo strategii - przeniesie się na 2022, tylko już nie w formie rozpaczliwej pogoni za ratunkiem, a rozwojem w stronę usług, strategii i narzędzi, które będą pomagały w sprzedaży produktów i usług przez internet. Na pewno powstanie kilka fajnych projektów, które będą to wspierały.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?Pandemia zmieniła wiele w branży SEO/SEM, przede wszystkim zachowania zakupowe konsumentów. Wielu z nich przyzwyczaiło się do zakupów online i też pojawiła się nowa grupa osób, która do tej pory nie robiła zakupów przez internet, a od czasów pandemii to dla niej coś normalnego.

Kolejną kwestią jest wzrost konkurencji praktycznie w każdej branży. Wiele film z offline przeszło do online, przez co w internecie zrobiło się ciaśniej. Wymusiło to na agencjach większe zaangażowanie i zmianę podejścia do strategii promocji dla ich klientów. Trzeba działać szerzej, mądrzej. W Veneo nazywamy to Performancem Funkcjonalnym. To nasza  autorska formuła strategii efektywnościowej w ramach performance marketingu.

Również same agencje musiały nauczyć się nowej kultury pracy - zostaliśmy przecież pozamykani w domach na pracy zdalnej. Dla niektórych było to czymś pozytywnym, dla innych wręcz przeciwnie. Nie było innego wyjścia jak wprowadzenie nowych zasad i procedur, by wydajność tej pracy nie spadła.

Największe wyzwanie na 2022 rokGoogle jak co roku nie oszczędza ani SEO-wców, ani SEM-owców. Prowadzonych jest wiele testów, wprowadzanych nowych funkcjonalności i narzędzi przez giganta wyszukiwarek, więc cały czas jako specjaliści musimy zwiększać swoje kwalifikacje i umiejętności. Google z roku na rok coraz mocniej „ciśnie” na użyteczność stron i dostosowywanie ich do użytkowników. To oczywiście wyzwanie, które podejmujemy!

Dlatego największym wyzwaniem na 2022 jest, moim zdaniem, przekonywanie klientów, że proste usługi jak SEO, czy SEM nie będą wystarczające dla przeprowadzenia efektywnej promocji, a rozwiązaniem jest funkcjonalne podejście do tej promocji. Czyli rozpoczęcie działań tak naprawdę od analizy tego, czego oczekują od nas użytkownicy i dostosowanie strony oraz działań do ich potrzeb, oczekiwań i preferencji. Dzięki takiemu podejściu będziemy w stanie zmaksymalizować zadowolenie użytkowników, konwersję oraz przy okazji budować pozycjonowanie marki czy firmy, i nie mówię tu o pozycjonowaniu SEO, ale o realnym postrzeganiu marki przez użytkowników.

 

Konrad Łęcki, head of SEO w grupie digitalowej Whites (podsumowanie rynku SEO)

grafika

Wydarzenie rokuKiedy wracamy do predykcji specjalistów SEO z poprzedniego roku, to okazuje się, że dość trafnie przewidzieliśmy wszystko to, co wydarzyło się w 2021. Można powiedzieć, że jesteśmy świetnymi analitykami lub jasnowidzami. Jednak prawda jest taka, że wychodząc z odpowiedniej perspektywy, kierunek w którym rozwija się algorytm Google jest stosunkowo przewidywalny. Zgodnie z naszymi oczekiwaniami, Google po raz kolejny usprawnił mechanizmy analizowania elementów związanych z jakością witryny i satysfakcją użytkownika.

Ponieważ w naszej agencji strategie SEO opieramy przede wszystkim na metodach White Hat, to zmiany dotyczące Page Experience oraz lepszej weryfikacji spamu internetowego, były przez nas nie tylko oczekiwane, ale wręcz przyjęte z entuzjazmem.Oznaczają one, że wiele stron konkurencyjnych względem biznesów naszych klientów, w ich wyniku straciło widoczność. To z kolei wpłynęło na wzrost widoczności witryn, które optymalizujemy.

Jednocześnie byłbym daleki od nazywania roku 2021 rewolucyjnym – bo taka narracja zdominowała niektóre wpisy i artykuły w sieci. Moim zdaniem, nawet jeżeli uwzględnimy niezwykle dynamiczne wydarzenia na świecie i ich wpływ na biznesy klientów, to jednak w SEO ten rok był klasyczną ewolucją i kontynuacją trendów z poprzednich lat

Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022Chociaż algorytm wyszukiwarki jest nieustannie ulepszany i wyniki wyszukiwania prezentują dzisiaj zdecydowanie lepszą jakość niż kiedyś, to jednak daleko im jeszcze do ideału. Zwłaszcza jeżeli mówimy o polskich wynikach wyszukiwania. Ktoś mógłby powiedzieć, że taki stan rzeczy wynika z niedostatecznego fokusu Google na języku polskim i naszych lokalnych wynikach. W końcu semantyka języka polskiego jest jedną z najbardziej skomplikowanych. Ktoś inny doda, że gdyby nie specjaliści SEO generujący tony wątpliwej jakości treści i pozyskujący miliony spamowych linków, to zmiany w Google nie byłyby potrzebne. Ale przecież gdyby nie zapotrzebowanie ze strony usługodawców, to specjaliści w ogóle nie podejmowaliby takich działań.

Tak naprawdę każdy z osobna i wszyscy razem jesteśmy trochę winni takiego stanu rzeczy. Mam na myśli budowanie ruchu organicznego za wszelką cenę, tak jakby to było celem samym w sobie. Google stara się z tym walczyć, wdrażając takie zmiany jak tegoroczne: Page Experience Update w czerwcu, lipcowy Link Spam Update oraz późniejszy Spam Update w listopadzie. Zmiany te okazują się mniej lub bardziej skuteczne, ale sukcesywnie idą w wyznaczonym kierunku drogą, na której końcu jest wartość i jakość wyników wyszukiwania.

Na szczęście pomału zmieniają się też rynek i świadomość osób na nim działających. Klienci, którzy przychodzą do naszej agencji, doskonale zdają sobie sprawę, że optymalizowanie pozycji w wynikach wyszukiwania i budowanie ruchu organicznego to jedynie narzędzia do tego, aby realizować ich cele biznesowe. Nawet jeżeli rozmawiamy o estymacjach zasięgowych, to i tak w odniesieniu do takich celów, jak konwersje w e-commerce czy rozpoznawalność brandu w przypadku kampanii SEO PR-owej.

Podejście jakościowe w przeciwieństwie do ilościowego to kolosalna zmiana w tym, jaki internet wszyscy razem tworzymy. W parze z efektywnością idą zupełnie inne metody optymalizacji SEO-wej. Na pierwszy plan wyłaniają się wyniki, które prezentują realną wartość dla użytkownika, a te najsłabsze jakościowo przesuwają się stopniowo coraz niżej, aż pewnego dnia całkowicie znikną w zupełnie naturalny sposób. Można powiedzieć, że internet powoli się oczyszcza i to bardzo mnie cieszy. A jeszcze bardziej cieszy fakt, że w kolejnych latach trend ten z pewnością będzie zyskiwał na sile.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?Myślę, że nam wszystkim miniony rok upłynął w mgnieniu oka. Zarówno prywatnie, jak i zawodowo. Po prostu dużo się działo i nadal dzieje w związku z aktualnymi wydarzeniami na świecie. Szybko zmieniające się realia biznesowe w poszczególnych branżach powodowały niespodziewane zmiany decyzji, do których musieliśmy się szybko dostosować. Natężenie zmian i tempo działań były niezwykle wysokie. Część klientów była zmuszona ograniczyć wydatki marketingowe, inni z kolei je zwiększali. Często działo się to kilkukrotnie na przestrzeni roku. Jednocześnie trzeba pamiętać, że efekt kampanii SEO-wej jest odroczony w czasie o kilka tygodni do nawet kilku miesięcy. Dlatego częste zmiany strategii, chociaż konieczne, nie zawsze są optymalne.

W naszej agencji mamy ten komfort, że możemy w takich momentach zaoferować klientom działania uzupełniające i wtedy płynnie przerzucamy ruch searchowy pomiędzy paidem a organikiem, dostosowując się do zmieniających się realiów. Z tego samego względu dla mniejszych agencji, które specjalizują się w jednym rodzaju usługi, rok 2021 było rokiem bardzo trudnym. Ewolucja w biznesie działa podobnie jak w przyrodzie. Nieustannie dostosowujemy się do nowych warunków, a każde duże wydarzenie, które jednych niszczy, drugim daje dodatkową siłę i przystosowanie. Myślę, że właśnie takim czynnikiem dla branży była i jest (bo nadal przecież się nie skończyła) pandemia. Wychodzimy z niej bardziej elastyczni, mądrzejsi i silniejsi.

Największe wyzwanie na 2022 rokRok 2022 zapowiada się jako kontynuacja wydarzeń z lat 2020-2021. Ponownie szybkie tempo, błyskawiczne zmiany i dla wielu klientów niepewność biznesowa. Jesteśmy na to przygotowani, ale jednocześnie wszyscy coraz mocniej czujemy, że potrzebna jest nam jakaś chwila oddechu, stabilizacji i refleksji. Życzę więc całej naszej branży oraz sobie samemu, aby w tych nowych realiach był czas na taki odpoczynek. Natomiast naszym klientom, aby ich biznesy przetrwały ten trudniejszy okres i wyszły z niego obronną ręką.

 

Piotr Michalak, szef działu badań i rozwoju w Grupie Tense

grafika

Wydarzenie rokuCiężko wybrać najważniejsze, ponieważ wydarzeń w świecie SEO było naprawdę sporo. Zmiany w narzędziach, mniejsze lub większe przesunięcia w wynikach z powodu zmian w algorytmie, testy w wyglądzie i zachowaniu w SERPach - było tego naprawdę dużo.

Mogę nie być oryginalny, ale najważniejsze w 2021 było hucznie ogłaszane i kilkukrotnie przekładane wejście nowej aktualizacji – Page Experience. Wprowadzenie nowych czynników rankingowych przysporzyło sporo stresów. Testy, weryfikacja czynników, ew. zmiany w kodzie czy instalacja dodatkowych narzędzi zjadły sporo czasu i kosztów. Z tego powodu branża SEO szukała sposobów, by uchronić się przed zawirowaniami na wielką skalę. Tematem przewodnim stały się metryki Core Web Vitals. Sam brałem udział w tym szaleństwie na kilka dni przed wdrożeniem zmian algorytmu - weryfikując wyniki CWV i estymując potencjalny wpływ na efekty SEO i efekty biznesowe klientów.

W listopadzie przyszła zmiana aktualizacji głównego algorytmu – November Core Update, nie ukierunkowana na konkretny obszar. Obstawiam jednak kwestie autorytetu, użyteczności witryny oraz intencji użytkownika względem oczekiwanego typu strony i doświadczenia z nią związanego. Google Spam Update to kolejny przykład, że rok 2021 stał pod znakiem jakości sieci i tym samym wyników w wyszukiwarce wolnych od zagrożeń dla użytkownika.

Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022Rok 2021 w branży SEO chyba kończy się pod znakiem AI w generowaniu contentu. Powstają nowe usługi, które pozwalają takie treści generować. Wykorzystują one OpenAI, a dokładnie GTP-3. Sądzę, że w roku 2022 będziemy kontynuować temat AI w tworzeniu treści i ich wykorzystania w procesie SEO - nawet jako potencjalnego wsparcia dla copywriterów.

Innym widocznym trendem jest połączenie UX z SEO, czyli SXO. Założenia są bardzo słuszne: skupienie się na użytkowniku oraz konwersji. Ta droga rozwoju branży może być jednak trudna. Zmiany w SERPAch, direct answer, zero click searches - to przeszkody, które mogą ograniczać ruch, a tym samym konwersje. Czy rok 2022 będzie jeszcze bardziej zaciętą walką o kluczowe pozycie? Bardzo możliwe. Niestety już teraz SEO napędza się samo - rywalizacja o kluczowe hasła i coraz większe nakłady na content mogą powodować w przyszłości wzrost cen usługi i większą niepewność wyników.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?Myślę, że już się zdążyliśmy przyzwyczaić do nowej rzeczywistości, niemniej nie jest ona łatwa.  Ograniczenia kontaktu z powodu obostrzeń powodują zmiany w życiu codziennym. W kontakcie z klientami alternatywą w potrzymaniu relacji są choćby videokonferencje. Subiektywnie zmieniło się postrzeganie też usług marketingowych. Z jednej strony rośnie ich świadomość, z drugiej obawy powodują, że klienci oczekują realnych korzyści biznesowych i ograniczają ryzyko - z powodu niepewności na rynku i problemów w łańcuchu dostaw.

Jeśli chodzi o zmianę formy pracy na zdalną lub hybrydową, to mam poczucie, że z początkowej radości i samych korzyści zamieniła się trochę w monotonię. Brakuje wspólnych spotkań, wyjść itd. Cieszy tym bardziej, że w 2021 roku wróciły niektóre konferencje. To na pewno duży plus, że udało się je pomimo niepewnej sytuacji zorganizować i odnowić relacje. Po szybkości sprzedaży biletów widać było, że w branży brakowało eventów jak choćby semKRK czy Festiwal SEO.

Największe wyzwanie na 2022 rokCiężko to jednoznacznie stwierdzić. Na pewno ważna będzie kwestia związana z wpływem prawa UE na ecommerce i branżę digital.

Jako państwo członkowskie UE zostaliśmy zobligowani do wdrożenia rozwiązań ograniczających nieuczciwą konkurencję w e-commerce (sklepy, potencjalnie też serwisy aukcyjne, porównywarki cen). Od maja 2022 może być egzekwowana dyrektywa UE chroniąca konsumentów. Zmieni się więc dość sporo, choćby w temacie:•    profilowania produktów (jeśli to następuje, należy poinformować użytkownika o algorytmie takiego profilowania),•    wyższego plasowania produktów w wynikach wyszukiwania (tutaj również należy poinformować, jeśli taka zmiana jest płatna),•    zamieszczania opinii pod produktami od osób, które nie zakupiły produktu/lub opinie te są pozyskane płatnie,•    sztucznego zawyżania cen przed wprowadzeniem promocji (w przypadku obniżki, sklep musi poinformować o cenie produktu z okresu poprzednich 30 dni).

Kolejnym wyzwaniem, o którym pewnie będzie głośniej pod koniec 2022, jest analityka - a to z powodu coraz większej świadomości w temacie RODO, a także „cookieless”. Planowane wyłączenie przez przeglądarkę Chrome zbierania danych w ten sposób budzi sporą niepewność. Eliminacja 3rd party cookies w przyszłości może dużo zmienić (już zresztą zmienia) w kwestii zbierania danych o użytkowniku i sposobie określenia KPI. Co prawda w teorii jeszcze jesteśmy bezpieczni, ale już niedługo może się to zmienić. A my jesteśmy przyzwyczajeni do podejmowania decyzji marketingowych w oparciu właśnie o te dane...

 

Arkadiusz Wingert, head of performance w Agencja.com

grafika

Wydarzenie rokuNa początku roku Google przeprowadził prawdziwą rewolucję w kampaniach tekstowych, wycofując z użycia modyfikator słowa kluczowego i rozszerzając zasięg dopasowania do wyrażenia, które w wyniku tych zmian mocno straciło na znaczeniu. Wymusiło to na specjalistach weryfikacje dotychczasowych struktur kampanii, aktualizacje wykluczających słów kluczowych i w wielu przypadkach postawienie na dopasowanie przybliżone.Analizując - już po zmianach - raporty wyszukiwanych haseł widzimy, że trafność szerokiego dopasowania przybliżonego znacznie się poprawiła. Zaburzać wnioski może jednak  okrojenie tych raportów o końcówkę 2020 roku.

Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022W 2021 roku wchodziliśmy także z szeroko dostępnym Google Analytics 4, który całkowicie zmienia podejście do raportowania i analizy.

Najpopularniejszy obecnie model wdrażania GA4 zakłada instalację GA3 i GA4 obok siebie, dzięki czemu nie tracimy starego sposobu mierzenia danych, ale jednocześnie rozwój GA4 i uzupełnianie go o kolejne funkcje sprawia, że trzeba nieustannie trzymać rękę na pulsie i być gotowym na moment pełnego przejścia, który zbliża się wielkimi krokami.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?Pandemia przyspieszyła rozwój e-commerce o wiele lat. Firmy, które jeszcze nie działały w internecie lub miały tylko podstawową stronę internetową musiały szybko zainwestować w rozwój, bo to dla niektórych była jedyna szansa na przetrwanie.

Jednak i ci, którzy czuli się w internecie dobrze jeszcze przed pandemią, musieli zwiększyć wydatki na reklamę internetową, aby przyciągnąć nowych klientów i skutecznie walczyć ze zwiększającą się konkurencją.

Największe wyzwanie na 2022 rokTak, jak jeszcze kilka lat temu, każdy nowy rok był rokiem mobile, tak teraz możemy mówić, że wyzwaniem na kolejne miesiące będzie jak najlepsze zrozumienie rozwiązań Google opartych o smart bidding. Pojawiają się nowe typy kampanii, nowe rodzaje reklam - wszystkie nastawione są na to, żeby finalnie to system dopasował najlepszy produkt, grafikę i treści reklamy.

Rola specjalisty coraz mniej polega na drobiazgowej kontroli pojedynczego CPC, czy wyszukiwanych haseł, a coraz bardziej skupiamy się na tym, żeby dostarczyć do kampanii odpowiednie elementy reklam, teksty, grafiki oraz wideo. Co bardzo ważne, obserwuję, że rośnie świadomość wśród klientów tego, iż jakość pliku produktowego, wykorzystywanych atrybutów i testy w samym feedzie są bardzo ważne. To jest jeden z nielicznych  elementów, który możemy w jakikolwiek sposób optymalizować w kampaniach inteligentnych.

Tomasz Gański, content specialist w Performance Labs

grafika

Wydarzenie rokuWychodząc naprzeciw oczekiwaniom stale zmieniającego się świata, Google wciąż pracuje nad nowymi aktualizacjami algorytmu. Każda z nich powoduje spore ożywienie w środowisku SEO. W 2021 roku ważnym wydarzeniem był zorientowany na zadowolenie użytkownika update Page Experience Signal związany z szybkością i użytecznością strony.

Warto wspomnieć również o Google LaMDA — asystencie głosowym nowej generacji. Dużo działo się także w obszarze SEO wideo. Google wprowadził nowe ustrukturyzowane dane — Seek Markup i Clip Markup, które jeszcze lepiej dopasowują wyniki wyszukiwania wideo do intencji zapytania.  

Jednak jako najważniejsze wydarzenie wskazałbym zapowiedź nowego algorytmu o nazwie MUM (Multitask Unified Model), które miało miejsce podczas konferencji Google I/O oraz wszystko, co wiążę się z jego wdrożeniem. MUM to algorytm 1000 razy wydajniejszy niż BERT, ma operować 75 językami i rozwijać bardziej wszechstronne zrozumienie informacji i wiedzy o świecie. Ta zmiana może w bardzo istotny sposób zmienić dotychczasowe praktyki w zakresie SEO.

Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022Niezmiennie ważnym czynnikiem wpływającym na pozycję w wynikach wyszukiwania jest treść. W 2021 roku stale rosło znaczenie optymalizacji technicznej, istotną rolę odegrało wyszukiwanie głosowe oraz rich snippets, czyli fragmenty rozszerzone wyświetlane w wynikach wyszukiwania. Warto zwrócić również uwagę na doświadczenia użytkownika i duży wpływ UX na ranking witryny, czego potwierdzeniem jest Core Web Vitals — aktualizacja algorytmu przeprowadzona w maju 2021.

W 2022 zapewne utrzyma się wiele trendów z ubiegłego roku. Znaczące zmiany może przynieść działanie algorytmu MUM. Intencją Google jest to, aby droga użytkownika do znalezienia optymalnej odpowiedzi była jak najkrótsza. W związku z tym dobrze bronić mogą się długie, bogate w informacje treści, które będą w stanie w pełni zaspokoić użytkownika. Oprócz skupieniu się na zamiarze wyszukiwania ważnym elementem będzie również zwrócenie uwagi na preferowany przez użytkowników typ treści (artykuły, filmy, podcasty itp.).

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?Pandemia w istotny sposób wpłynęła na zmianę zachowań konsumenckich. Branże, których funkcjonowanie było oparte głównie na działaniach offline, stanęły przed wyzwaniem przeniesienia swojej działalności do internetu. Firmom zaczęło zależeć, aby jak najbardziej wykorzystać sprzedaż online, co z kolei wpłynęło na wzrost konkurencji w sieci. Z drugiej strony wiele podmiotów musiało ograniczyć budżet na działania związane z marketingiem, ze względu na zmniejszenie przychodów. Pandemia, być może już na stałe zmieniła zainteresowania i nawyki użytkowników, co ma także duży wpływ na zmianę wyszukiwań organicznych.

Największe wyzwanie na 2022 rokNajwiększym wyzwaniem dla branży SEO jest niezmiennie mierzenie się z nowymi algorytmami Google czy ich aktualizacjami. Ciężko do końca już dziś przewidzieć wszystkie następstwa nadchodzących zmian.

Warto jednak wskazać, poza wspomnianą już rolą optymalizacji pod wyszukiwarki w kontekście wideo, także wyzwanie związane z SXO, czyli optymalnym połączeniem projektowania skoncentrowanego na użytkowniku z działaniami SEO.

 

Kamil Szymecki, SEM coordinator Performics

grafika

Wydarzenie roku SEMWarto wyróżnić dwie zmiany, które w dłuższej perspektywie mogą zmienić aktualny świat reklamy tekstowej i wyznaczyć nowy kierunek prezentowania treści w wynikach wyszukiwania.

Pierwsza z nich to wprowadzona na początku roku nowa forma reklamowa - rozszerzenia graficzne, które są już dostępne zarówno na mobile jak i desktop. Dzięki możliwości łączenia obrazu z tekstem, reklamy tekstowe w wyszukiwarce są bardziej atrakcyjne wizualnie, przekładając się na wyższy CTR niż przy standardowych reklamach tekstowych. Dobrze dobrane do reklam lub słów kluczowych rozszerzenia obrazów pomagają jeszcze lepiej zaprezentować markę czy produkt. Niezależnie od tego na jakim etapie ścieżki zakupowej jest nasz potencjalny czy obecny klient, nowy format reklamowy pozwoli dodatkowo zwrócić jego uwagę. Zakładam, że w najbliższej  przyszłości reklamy tekstowe zostaną uzupełnione również o komunikację audio lub video.

Drugą istotną zmianą w kampaniach w sieci wyszukiwania było połączenie typów dopasowania słów kluczowych. Od lipca w Polsce dopasowanie do wyrażenia uwzględnia zachowania modyfikatora dopasowania przybliżonego. Dzięki wprowadzeniu zmiany, słowa kluczowe dopasowane do wyrażenia działają jako połączenie funkcji dopasowania do wyrażenia z rozszerzonym zasięgiem modyfikatora dopasowania przybliżonego. Po wielu latach z 4 dopasowaniami tracimy jedno z nich. Zmiana, która ma w założeniu uprościć zarzadzanie strukturą konta, może zwiastować w przyszłości pełną automatyzację. Będziemy mieli coraz mniejszą kontrolę nad tym, po wpisaniu jakich słów kluczowych nasze reklamy będą wyświetlane. Praca na nowych typach dopasowań, zmieni nie tylko pracę z raportem wyszukiwanych haseł, ale również implikuje zmiany p.. w przyjętych do tej pory dobrych praktykach.

Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022 - SEMDokonane przekształcanie słów kluczowych z modyfikatora dopasowania przybliżonego na inny typ dopasowania, czy promowanie przez Google rozwiązań smart, jako jedne z wielu zmian wyznaczają kierunek zmierzający do pełnej automatyzacji wszystkich typów kampanii Google ADS.

Tą tezę może potwierdzać nowy typ kampanii performance max, który w jednej kampanii umożliwia reklamodawcom kupowanie i optymalizowanie reklam w YouTube, sieci reklamowej, sieci wyszukiwania, na kartach Discover, w Gmailu i Mapach Google. W 2022 format ten zostanie uzupełniony o funkcję inteligentnych kampanii produktowych i kampanii lokalnych, co tworzy swego rodzaju kombajn reklamowy w ramach jednego typu kampanii, pozwalający pokryć całą ścieżkę użytkownika w Google w jednej kampanii. Stopniowe ograniczanie możliwości zarządzania kampaniami sugeruje kierunek, być może nie w perspektywie 2022 r., ale w latach kolejnych, zmierzający do całkowitego przejścia mniejszych reklamodawców na kampanie w pełni automatyczne.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku? - SEMPandemia przyspieszyła wiele procesów związanych z cyfryzacją społeczeństwa, które w normalnych warunkach potrzebowałyby najprawdopodobniej wielu lat. Lockdown w 2020 roku zmusił wielu przedsiębiorców, aby w ekspresowym tempie przenieść swoją sprzedaż do sklepów internetowych, zaś grupy społeczne, które do tej pory bały się kupować przez internet, w trakcie pandemii musiały otworzyć się na zakupy online. Spora część nieprzekonanych do tej formy nabywania dóbr, obecnie wciąż korzysta z możliwości jakie daje im internet, mimo iż sklepy stacjonarne są otwarte.

Jedno jest pewne - pandemia jeszcze bardziej podkreśliła rolę kanału Google na ścieżce zakupowej użytkownika. Dla wielu reklamodawców oznaczało to zwiększenie wydatków reklamowych, nie tylko aby utrzymać dotychczasowy potencjał, ale i wykorzystać nowy, pandemiczny potencjał wyszukiwarki. Wiele firm, które nie mogły funkcjonować w tradycyjny sposób, błyskawicznie zaczęło budować swoja obecność w sieci. Jest to świetna informacja dla branży online marketingu, ale może być negatywna dla firm, które już od dawna sprzedają za pośrednictwem internetu, właśnie z powodu rosnącej konkurencji, a w konsekwencji rosnących kosztów działań reklamowych.

Największe wyzwanie na 2022 rok – SEMNiezmiennie od lat największym wyzwaniem jest reklama wyświetlona we właściwym momencie. Holistyczne podejście do wszystkich typów kampanii Google ADS, wynikające ze zmiany sposobu pracy z kampaniami, oraz dopasowanie obecnych i nadchodzących zmian w Google do indywidualnych potrzeb biznesowych naszych klientów to podstawa. Zakładając, że pandemia w 2022r nie zwolni oraz obserwując rozwój i kierunek aktualnych zmian nie tylko w Google ADS, ten, kto wielokanałowo połączy przekaz audio z video w synergii z działaniami search, może zyskać przewagę w 2022 w Google.

 

Mariusz Waszkiewicz, senior SEO specialist w Sempai

grafika

Wydarzenie roku SEO/SEMNiewątpliwie bardzo wyczekiwanym wydarzeniem w branży SEO był zapowiadany już od zeszłego roku update o nazwie Page Experience, który nastąpił pod koniec maja 2021. Nikt tak naprawdę nie wiedział, jaka będzie waga tej aktualizacji i czy nie nastąpią duże zawirowania w wynikach organicznych wyszukiwarki.

Na szczęście Google z dużym wyprzedzeniem podaje na tacy zestaw czynników, które będą brane pod uwagę przy ocenie rzeczywistych doświadczeń użytkownika z korzystania z witryny - tak, aby właściciele witryn mogli zawczasu przygotować się na nadchodzące zmiany.

Są nimi: witryny dostosowane do urządzeń mobilnych, zapewniające bezpieczne przeglądanie - pozbawione złośliwego i niechcianego oprogramowania, zawierające protokół https, a także pozbawione natrętnych pełnoekranowych reklam. Oczywiście większość stron spełniała już w/w wytyczne, ale dodatkowo doszły jeszcze czynniki związane z czasem wczytywania, interaktywnością i stabilnością ładowanej treści, czyli tzw. Core Web Vitals:wydajność ładowania strony - czyli czas potrzebny na wyrenderowanie największego elementu treści lub obrazu, tzw. LCP (z ang. Largest Contentful Paint),opóźnienie w interakcji ze stroną - wskazuje po jakim czasie użytkownik kliknie np. w link lub inny przycisk znajdujący się na stronie, tzw. FID (z ang. First Input Delay)stabilność wizualna - odnosi się do przesunięć na stronie podczas jej ładowania, tzw. CLS (z ang. Cumulative Layout Shift).

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?W naszej firmie zauważyliśmy bardzo gwałtowny wzrost napływu zapytań ofertowych. Mam na myśli zarówno nowo powstałe biznesy, które jeszcze nie zaistniały w wyszukiwarce, jak i te istniejące od wielu lat. Podyktowane jest to obawą o kolejne restrykcje covidowe, które sprawiają że firmy dostrzegają potrzebę większego inwestowania w rozwój własnego e-commerce. Dodatkowo pandemia wymusiła większy nacisk na dotarcie do różnych grup odbiorców poprzez optymalizację serwisu pod zapytania bardziej precyzyjne, które charakteryzują się większą świadomością zakupową.

Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022Niewątpliwie coraz większą popularnością w branży SEO w 2021 roku cieszyły się oprogramowania do tworzenia contentu. Z pomocą sztucznej inteligencji AI oraz dogłębnej analizy konkurencji możemy tworzyć content, który będzie w 100% wyczerpywał dany temat. Za sprawą dobrej optymalizacji nasz artykuł ma szansę na zajęcie wysokich pozycji w wyszukiwarce, odpowiadając tym samym na intencje użytkownika, który oczekuje wartościowego contentu. Rok 2022 to bez wątpienia jeszcze większy rozwój narzędzi pomocnych przy tworzeniu treści. W przypadku oprogramowania AI spodziewam się, że generowane teksty będą wymagały znacznie mniej poprawek i będą w stanie zastąpić żmudną pracę ludzi podczas tworzenia opisów produktów czy kategorii na sklepie.

Największe wyzwanie na 2022Największym wyzwaniem na 2022 dla agencji SEO z pewnością będzie jeszcze większy nacisk na optymalizację witryn. Mam na myśli zarówno optymalizację pod kątem technicznym zapewniając jak najlepsze wrażenia użytkownika podczas korzystania z witryny, jak również treści na stronie, które powinny wyczerpać dany temat, tak aby w pełni zaspokoić potrzeby użytkowników. Wiąże się to oczywiście z inwestycją w rozwój specjalistów, którzy muszą posiadać rozległą wiedzę z wielu dziedzin - tak, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"