Ostatnio informowaliśmy o zmianach w logo oraz identyfikacji wizualnej kilku marek. Na taki ruch zdecydowała się między innymi Pizza Hut oraz Lays. To skłoniło nas do poszukiwań marek, które mimo upływu lat nie ruszają swojego logo, a jeśli już coś z nim robią to są delikatne korekty. Udało nam się znaleźć kilka znanych, globalnych marek, które trzymają się swojego logo od prznajmniej 100 lat!
Co daje utrzymanie ciągle tego samego logo? Przede wszystkim pokazuje przywiązanie marki do tradycji oraz poszanowanie dla swojej historii. Dla wielu konsumentów jest to niezwykle istotne podczas wyboru produktów czy usług. Trzymanie się ciągle jednego logo wiązać się też może z chęcią utrzymania klienta na dłużej, sprawić, że będzie wobec marki lojalny.
Pomimo wielu zalet takiego rozwiązania niewiele marek utrzymuje swoje logo przez dłuższy czas - inna sprawa, że firm, które sto lat ciągle działają na rynku jest również niezbyt dużo.

General Electric, czyli monogram z historią
Historia logotypu sięga 1892 drugiego roku. Monogram GE powstaje w wyniku połączenia killku firm należących do Thomasa Edisona. Odręcznie tworzy go jeden z pracowników. W 1900 roku zostaje zastrzeżony jako znak towarowy. Od 125 lat znacząco się nie zmienił - powstały warianty w różnych kolorach oraz z różnymi grubościami liter.
W 2021 roku podjęto decyzję o podzieleniu GE na trzy przedsiębiorstwa. Każde z nich dalej ma orginalne logo w formie monogramu z 1900 roku - jedyna różnica polega na jego kolorze.

Czekolada, której pilnuje smok
Marka Lindt powstała w 1845 roku, jednak logo, które wszyscy znamy weszło do użycia w 1899 roku. Kursywa w logo oznacza rozpuszczającą się czekoladę, a sygnet smoka po prawej stronie ma pilnować, aby ta nie rozpuściła się za bardzo. Złoty kolor nadaje marce ekskluzywności i podkreśla jej tradycję.
Logo składa się z logotypu, czyli napisanego kursywą słowa Lindt (często występuje samodzielnie na produktach), sygnetu w postaci wspomnianego smoka i podpisu "Swiss Master Chocolatier since 1845."

Logo które stworzył syn, aby uczcić dzieło ojca
Logotyp stworzył w 1896 roku Georges Vuitton, syn twórcy marki, czyli Louisa Vuittona. Podobnie jak w przypadku General Electric jest to monogram, tylko, że w tym przypadku są to inicjały założyciela firmy.
Elegancki i ponadczasowy monogram występuje w kolorze czarnym oraz beżowym. Towarzyszą mu trzy motywy kwiatowe, które razem z monogramem LV tworzą wzór na produktach marki. Wspomniane motywy kwiatowe odnoszą się do wartości marki: fortuny, radości i pasji.
Obecnie logo Louis Vuitton jest uznawana globalnie za synonim luksusu oraz wysokiego statusu osób, które posiadają produkty tej marki.

Złamali się po blisko 140 latach i zmienili kultowe logo
Logo tej firmy swoje początki ma, jak to często bywa w markach z długą historią, w odręcznym podpisie czy sygnaturze. Tym razem jest wzorowane na podpisie założyciela marki Jamesa Wood Johnsona. Inicjały, którymi podpisywał pierwsze czeki i puszki z produktami stały się podstawą do stworzenie logo marki Johnson & Johnson.
Te wytrwało niemalże bez zmian (drobne modyfikacje w dużych literach "J") od 1887 roku do 2023 kiedy to zaproponowano jego wersję z wykorzystaniem bardziej nowoczesnego fontu.
Jak zmiany tłumaczy marka? Nowe logo pokazuje zmiany w firmie bez utraty jej tożsamości. Na łamach cnbc.com możemy przeczytać ciekawe spostrzeżenie amerykańskiej konsultantki marketingowej, która zauważa, że w szkołach obecnie nie uczy się pisania między innymi kursywą (w USA w ogóle odchodzi się od nauki odręcznego pisania), więc tradycyjne logo "Johnson & Johnson" jest ciężkie do odczytania dla wielu osób.

Nabardziej wytrwałe logo należy do marki herbat
Chodzi o markę Twinings założoną w 1706 roku. Logo powstało wiele lat później, bo w 1787 roku, ale od tamtego czasu pozostało praktycznie bez zmian. To daje 238 lat sprzedawania swoich produktów pod tym samym logo. Ciekawe jest to, że pijalnia herbaty od której marka wzięła swój początek (logo też) ciągle działa w Londynie w tym samym miejscu.
Pomimo, że wiele osób uznaje logo Twinings za najdłużej obecne na rynku, albo będące na drugim miejscu w tym zestawieniu, to mam pewne wątpliwości czy licznik w tym przypadku nie powinien się zatrzymać wcześniej niż na 238 latach. Jeśli porównamy sobie pierwotne logo oraz te po zmianie w 2014 roku, to ciężko uznać je za takie same. Przez lata logo było upraszczane i obecne zawiera wyłącznie nazwę firmy, bez sygnetu z lwem oraz podpisu "Of London".

Firm, które trzymają się swoich korzeni w logo jest więcej
Ciężko ustalić sztywną granicę i określić zasady, które dadzą odpowiedź, które firmy czy marki ciągle korzystają z tego samego logo. Nie ma firmy, która od przynajmniej stu lat ciągle korzysta z tego samego logo – zawsze były chociażby drobne modyfikacje. Wydaje się, że najmniejsze zmiany zachodziły w przytoczonych powyżej przykładach.
Jednak jeśli poluzowalibyśmy trochę kryteria to do tego grona dołączyłby jeszcze Goodyear, Coca-Cola, Campbell's (podobna historia i podejście do logo co w przypadku Johnson & Johnson), Mitsubishi, piwo Amstel czy nawet Nestle ze swoim logo z gniazdem i ptakami.
Sama historia i znaczenie tych długowiecznych logo to osobny temat na pasjonującą historię, która pokazuje jak dekady temu podchodzono do budowania wizerunku firm czy marek.

Warto też pamiętać o tym, że im dłużej korzysta się z logo, tym bardziej ryzykowne są jego zmiany - zwłaszcza gdy są dosyć znaczące. Niedawno przekonał się o tym chociażby Jaguar, którego nowe logo, identyfikacja wizualna czy strategia zostały skrytykowane oraz negatywnie wpłynęły na sprzedaż.










