Twórcy kampanii "Mata przejmuje Maka": artysta przejął u nas markę bardziej niż w USA Travis Scott

Jak powstała kampania McDonald's "Mata przejmuje Maka", o której od kilku dni mówi cała Polska? O tym opowiadają tylko w Wirtualnemedia.pl Małgorzata Majcher, strategy & business director z agencji DDB Warszawa odpowiedzialnej za kreację i Tomasz  Dębowski, CMO McDonald's Polska.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:
Twórcy kampanii "Mata przejmuje Maka": artysta przejął u nas markę bardziej niż w USA Travis Scott

McDonald's od początku tygodnia ma młodą twarz rapera Michała "Maty" Matczaka, który reklamuje limitowany "Zestaw Maty", dostępny tylko w aplikacji mobilnej sieci barów szybkiej obsługi.

Co w "Zestawie Maty"

W cenie za 18 zł złotych fani autora "Patointeligencji" mogą kupić sygnowany marką rapera zestaw, w skład którego wchodzą potrójny cheeseburger (Potrójny Ch33sburger), średnie frytki oraz Vanilla Matcha Latte (Matchak Latte).

Oprócz "Zestawu Maty", raper wspólnie z siecią restauracji przygotował limitowaną kolekcję ubrań, łączącą estetykę Maty oraz McDonald’s. Merch Maty będzie można wygrać w ramach konkursu, który wystartuje jeszcze w tym miesiącu. Szczegóły dotyczące aktywacji już wkrótce zostaną opublikowane na Instagramie McDonald’s.

grafika
grafika
grafika

- Zainteresowanie [akcją] jest ogromne. Nie tylko zakupem zestawu (w pierwszym dniu kampanii liczba unikalnych użytkowników w aplikacji wzrosła trzykrotnie), ale i samą kampanią. Wywołaliśmy dyskusję w mediach i social mediach - mówią portalowi Wirtualnemedia.pl Małgorzata Majcher, strategy & business director z agencji DDB Warszawa odpowiedzialnej za kreację kampanii i Tomasz  Dębowski, CMO McDonald's Polska.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/kim-jest-mata-michal-matczak ##

Twórcy kampanii: McDonald's jest dla każdego

Jakie insighty wykorzystano do przygotowania kampanii McDonald's z Matą? - U podstaw myślenia leżą dwa elementy, które nie są niczym nowym w strategiach marketingowych. Z jednej strony fakt, że McDonald's jest dla każdego, jest inkluzywny i demokratyczny, co sprawia, że nawet sławni ludzie mają tam swoje ulubione produkty w menu, po które chętnie do nas wracają. Drugi element to fakt, że konsumenci w oczywisty sposób są pod wpływem swoich bohaterów i idoli - zdradzają portalowi Wirtualnemedia.pl Małgorzata Majcher z DDB Warszawa i Tomasz  Dębowski z McDonald's Polska.

- My pogłębiliśmy wiedzę o młodej grupie docelowej, zdiagnozowaliśmy wartości, którymi się kierują i są dla nich ważne, a następnie w wyniku badań znaleźliśmy osobowość, która personalizuje te wartości i wprowadza je w życie - mówią twórcy kampanii  

Agencja DDB Warszawa wykorzystała do kampanii strategię  „Cultural relevance". Małgorzata Majcher mówi, że podejście to "zakłada, że marka uczestniczy w tworzeniu kultury w sposób niedyrektywny". Co to znaczy w praktyce? -  Czyli nie narzuca swojej narracji, tylko stara się współtworzyć treści w kulturze, które są ważne zarówno dla jej twórców, jak i dla ich odbiorców. Strategicznym podejściem było założenie szczerej kooperacji pomiędzy brandem, a artystą, która opiera się wspólnie podzielanych wartościach. To nie jest zwykły endorsement, gdzie „przykleja" się znaną twarz do produktu i podpisuje „polecam" - opowiadają Małgorzata Majcher i Tomasz Dębowski. 

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/raper-mata-kto-to-jest-ile-zarabia-piosenki ##

Mata mocno zaangażowany w kampanię McDonad's

Małgorzata Majcher na pytanie, w jakim stopniu Mata współuczestniczył w przygotowaniu kampanii, odpowiada, ze w "znaczący". - Od początku zaangażowaliśmy artystę do teamu kreatywnego. Chcieliśmy, aby to co wspólnie zrobimy było kolejną z serii inicjatyw artystycznych, które budują tę postać. Jednocześnie jest to podejście, w którym McDonald's nie tylko korzysta z popkultury, ale ją współtworzy razem z tymi, którzy mają na nią ogromny wpływ - komentuje dla Wirtualnemedia.pl ekspertka DDB Warszawa.

- Rolą artysty jest tworzenie, więc chcieliśmy, żeby Mata kreował z nami segment dla młodych w McDonald's, zachowując pełną wiarygodność i swój unikalny styl. Dlatego "oddaliśmy" Macie Maka, aby zarządził nim po swojemu. Obdarzyliśmy go zaufaniem, bo to on najlepiej zna preferencje szerokiej grupy młodych ludzi i współtworzy współczesną kulturę. Mata nie tylko akceptował wszystko co stworzyliśmy, ale też miał wpływ na kształt kampanii i materiałów kreatywnych - zdradzają nam twórcy kampanii "Mata przejmuje Maka".

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/mata-kiss-cam-podryw-roku-lista-billboard-global-200 ##

Mata jak Travis Scott

Wielu komentatorów zwracało uwagę na podobieństwo konceptu "przejęcia Maka" przez Matę z akcją amerykańskiej centrali fastfoodu, której twarzą był Travis Scott. Jak mówią nasi rozmówcy, dla polskiego oddziału była to inspiracja, lecz z mocnym akcentem na odniesienia lokalne.

- Stąd powstała idea „Mata przejmuje Maka", która odnosi się do rzeczywistych elementów (np.: zestaw, limitowana kolekcja ubrań) jak i do samej aplikacji, dzięki której można zakupić autorski zestaw Maty. Ten rodzaj przejęcia marki przez artystę jest dużo szerszy niż kampania ze Stanów - opowiadają Małgorzata Majcher i Tomasz Dębowski. 

Drugi album Maty, zatytułowany "Młody Matczak", pojawił się w sprzedaży z początkiem października, już w trakcie przedsprzedaży zyskał status kilkukrotnej platyny. 2 października Mata zagrał koncert na warszawskim Bemowie, który zgromadził ok. 42 tys. widzów.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Świąteczna piosenka Radia 357 z  teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Świąteczna piosenka Radia 357 z teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych