Pływające logo McDonald's w Łazienkach Królewskich. „To nie reklama, tylko element scenografii”

Duże logo sieci gastronomicznej McDonald’s pływa nieopodal Pałacu na Wyspie na terenie warszawskich Łazienek Królewskich. Niektórzy aktywiści uznali to za niedopuszczalną reklamę. - Instalacja jest elementem scenografii dzisiejszego pokazu mody polskiej projektantki i jeszcze dziś do końca dnia zostanie w 100 proc. usunięta - zapewnia Anna Borys-Karwacka z McDonald’s Polska. Okazuje się, że wodna reklama promuje wtorkowy pokaz mody Gosi Baczyńskiej.

jd
jd
Udostępnij artykuł:
Pływające logo McDonald's w Łazienkach Królewskich. „To nie reklama, tylko element scenografii”
Logo McDonald's w Łazienkach Królewskich

O pływającej instalacji reklamowej w Łazienkach Królewskich poinformowali na swojej facebookowej stronie aktywiści z Żegnamy Reklamy. - To skandal! Dyrekcja Łazienki Królewskie powinna złote łuki u siebie w domu postawić, a nie szpecić park, który jest dobrem wspólnym i zabytkiem - czytamy we wpisie.

Na temat reklamy wypowiedział się także znany warszawski działacz  Jan Śpiewak (w zeszłym roku kandydował na prezydenta stolicy).

- Ogromny znak McDonalds pływał sobie przed Palacem na Wodzie. I rzeczywiście wygląda na to, ze korporacja McDonalds wynajęła sobie we wtorek na cały dzień cały pałac wraz z jebutną reklamą na środku stawu. W ten sposób korpo, którego model biznesowy opiera się na przemysłowym chowie zwierząt i niszczeniu planety, ma sobie na wyłączność w wakacje serce całego najważniejszego w mieście parku. Prywatyzacja przestrzeni publicznej level katastrofa klimatyczna - czytamy na profilu Śpiewaka.

Sprawę skomentowała pod wpisem Śpiewaka Anna Borys-Karwacka, corporate realtions marketing lead w McDonald's Polska.

- W imieniu McDonald’s zapewniam, że instalacja ma charakter tymczasowy. Jest elementem scenografii dzisiejszego pokazu mody polskiej projektantki i jeszcze dziś do końca dnia zostanie w 100% usunięta, a teren wokół uprzątnięty. Instalacja powstawała pod ścisłym nadzorem pracowników Łazienek, z dbałością o otaczającą przyrodę - czytamy w komentarzu menadżerki.

Instalacja na wodzie promuje pokaz Gosi Baczyńskiej

Jak czytamy w komunikacie McDonald’s Polska przesłanym do mediów, wodna instalacja to element promocji pokazu najnowszej kolekcji Gosi Baczyńskiej. „Per aspera ad astra", który odbędzie się dziś w Łazienkach Królewskich obok Pałacu na Wodzie.

Zaskakującym pomysłem projektantki, wynikającym z architektury parku, będzie wykorzystanie łodzi, na których modelki stojąc w majestatycznych pozach będą dopływały do wybiegu. Jedną z nich będzie postać w złotej stylizacji imitująca scenę z obrazu Sandro Botticellego pt. „Narodziny Wenus”. Na wodzie będzie połyskiwało złote logo McDonald’s – chwilowa instalacja McDonald’s. Część publiczności będzie mogła oglądać pokaz siedząc na pływających gondolach. Podczas afterparty wytwornie ubrani kelnerzy będą proponowali gościom podawane na srebrnych tacach cheeseburgery – czytamy w informacji przesłanej do redakcji Wirtualnemedia.pl.

– Zainspirowało mnie wydarzenie, w którym miałam przyjemność wziąć udział. Na wytwornym przyjęciu weselnym, z udziałem  członków brytyjskiej rodziny królewskiej, ku mojemu zdziwieniu, po północy podano gościom… mini burgery. Zachwyciło mnie to, ponieważ uwielbiam kontrasty. Stąd pomysł na współpracę z McDonald’s – przyznaje cytowana w informacji Gosia Baczyńska.

Portal Wirtualnemedia.pl zwrócił się z pytaniami do Muzeum Łazienki Królewskie o celowość oraz koszty umieszczenia instalacji reklamowej McDonald's. Pytaliśmy też, czemu muzeum zgodziło się na taką formę reklamy? W odpowiedzi, we wtorek po południu otrzymaliśmy oświadczenie:

- W Łazienkach Królewskich organizowany jest pokaz polskiej projektantki mody Gosi Baczyńskiej. Przedstawienie elementów wizualnych firm na terenie Muzeum Łazienki Królewskie odbywa się w ramach sponsoringu polskiej projektantki. W związku z organizacją wydarzenia logotypy niektórych firm zostały nadmiernie wyeksponowane podczas prób i prac montażowych. W porozumieniu z partnerami pokazu oraz projektantką zdecydowaliśmy się na zminimalizowanie ekspozycji marek - informuje nas Emanuela Koper z biura prasowego Muzeum Łazienki Królewskie.

Prezydent Warszawy: to skandaliczna ingerencja wizualna w zabytek

We wtorek po południu prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski poinformował na Twitterze, że skierował w tej sprawie pismo do mazowieckiego konserwatora zabytków Jakuba Lewickiego. - Łazienki Królewskie to wyjątkowe miejsce na mapie Warszawy. Brutalną ingerencję wizualną prywatnej firmy w widok zespołu pałacowo-parkowego uważam za skandal - skomentował.

W piśmie Trzaskowski wyraził zdumienie, że wyrażono zgodę na komercyjną imprezę w Łazienkach. - Na głównym stawie przed pałacem zamontowano ogromnych rozmiarów znak tej firmy, a przed Pałacem na wyspie ustawiono namioty firmowe. Jest to o tyle bulwersujące, że w przypadku Łazienek Królewskich, położonych w obszarze Pomnika Historii, mamy do czynienia z jednym z najcenniejszych zespołów pałacowo-parkowych w Polsce i zabytkiem o randze wręcz światowej - podkreślił.

- Organizacja w Pałacu tego typu komercyjnych wydarzeń, a także ustawienie w tym miejscu wielkiego szyldu nie tylko nie licuje z powagą obiektu, ale też dewastuje widok na sam Pałac. Z zaskoczeniem przyjmuję również fakt wygrodzenia dużej części wokół pałacu, bez możliwości wejścia przez mieszkańców i turystów, zwłaszcza w ostatnie dni wakacji - dodał prezydent Warszawy.

Toyota krytykowana za reklamy na jeziorach mazurskich

Po fali krytyki, pływające reklamy zdjęto. Akcję wznowiono jakiś czas później w zmienionej formule - bez elementu promującego model samochodu Toyoty.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"