Media społecznościowe: wydarzenia i trendy w 2020 roku, prognozy na 2021

W kolejnej części podsumowania roku w mediach społecznościowych o najważniejszych wydarzeniach, zjawiskach i trendach minionego roku oraz swoich prognozach na 2021 roku mówią menedżerowie z agencji reklamowych i mediowych.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Lorena Colmenares, community manager 180heartbeats +Jung v Matt

grafika

Wydarzenie rokuZamrożenie budżetów reklamowychChwilowe lub całkowite wstrzymanie budżetów mediowych wpłynęło na sposób myślenia o content marketingu i dotychczas tworzonych treściach. Z obserwacji można wywnioskować, że marki skupiły całą swoją działalność na komunikatach e-commercowych, okazaniu wsparcia społecznego i usprawnieniu swojej dotychczasowej komunikacji w digitalu.

Branże, które najbardziej ucierpiały ze względu na panującą sytuację, w miarę możliwości zaczęły przenosić swoje działania na wirtualne platformy - od koncertów online (np. "Męskie Granie w domu" organizowane przez Grupę Żywiec) po mniejsze wydarzenia kulturalne, jak festiwale filmowe (Festiwal Pięciu Smaków w kolaboracji z m.in. Vegan Ramen Shop). Nigdy tak wielką popularnością nie cieszyły się webinary czy tworzenie TikToków, co świadczy o tym, że drastyczna zmiana sposobu spędzania wolnego czasu przez konsumentów ma gigantyczne przełożenie na potencjał marketingowy i  umocnienie społeczności wirtualnych.

Inną widoczną tendencją jest wspólne wspieranie się w "trudnych czasach". Przy ograniczonych działaniach komunikacyjnych, nie brakowało odzewu marek do społeczeństwa do zaopatrywania się u lokalnych przedsiębiorców lub ulubionych marek. Jest to zarówno tendencja na poziomie społecznym, ale też w dialogu na linii marka i odbiorcy. Sama oddolna inicjatywa "Wzywamy Posiłki", w której wzięli udział więksi i mniejsi przedstawiciele branży gastronomicznej jest idealnym tego przykładem. Popularne i skuteczne stają się też pojedyncze akcje, jak np. wspieranie medyków i wszystkich pracowników ochrony zdrowia symboliczną darmową kawą, jak zrobiła to sieć Green Caffe Nero.   

Otwarcie polskiego biura Tik TokOtwarcie lokalnego biura Tik Tok pokazuje, że koncentracja marketerów powinna skupić się w dużej mierze na tym, jak tworzyć ciekawe, wartościowe, krótkie, a przy tym efektywne treści wideo. Marki, które oddziałują na swoich konsumentów głównie wizualnie (jak w przypadku, np. branży beauty, fitness, jedzeniowej) mogą skorzystać na wejściu na tę platformę, jednak powinny oddać głos użytkownikom przy tworzeniu contentu. W przeciwnym razie mogą narazić się na niezbyt trafne i po prostu cringowe treści.

Grudniowe wydanie  „Vogue Polska”Zdjęcia do trzech różnych wersji okładek grudniowego wydania Vogue Polska wykonała Anja Rubik. To wydarzenie nie jest jedynie ważne ze względu na estetykę zdjęć nawiązują do prac Helmuta Newtona, sam talent modelki/aktywistki, ale stanowi też ważny przekaz społeczny. Sama okładka to wyraźny głos wsparcia ruchu a hasło "Siła Kobiet" jest wyrazem zrozumienia sytuacji kobiet w Polsce i trafnie oddaje samego ducha Strajku Kobiet.

Porażka / rozczarowanie / kryzys roku"Afera metkowa" - Veclaim i Fruit of the LoomBrak transparentności w komunikacji Veclaim o "etycznym" procesie produkcji i cała komunikacja kryzysowa (a raczej jej brak) odbił się szeroko w mediach społecznościowych samej Jessiki, ale też wpłynął negatywnie na sytuację innych marek odzieżowych. Konsumenci poczuli się oszukani, przez co wiarygodność stracił cały sektor "polskiej mody". Sytuacja eskalowała do tego stopnia, że "niewinne" marki w kryzysie musiały się zmierzyć dodatkowo z koniecznością zestawienia swoich obietnic z rzeczywistością. Ta porażka wizerunkowa świadczy też o tym, że influencerzy nie zawsze powinni zaczynać swoje biznesy, jeśli nie mają dobrych doradców strategiczno-komunikacyjnych.

Piękna i długa reklama ApartuZupełnie niedostosowana do polskich realiów kampania zwieńczona informacją prasową o prośbie o wsparcie finansowe od rządu. Bez wątpienia jest to nie tylko policzek wymierzony inteligencji przeciętnego Kowalskiego, ale też wizerunkowa klapa roku. Zwłaszcza, gdy w dyskursie publicznym mówi się o szeroko pojętym feminizmie, a ta kampania jest jego absolutnym przeciwieństwem. Przedstawia się w niej kobiety jako ozdoby domu (podobieństwo do reklam z lat 50. jest uderzające), które oprócz spędzania czasu wśród podobnej sobie śmietanki towarzyskiej, nie mają zbyt wiele do pokazania. Jedynym plusem w całej sytuacji jest błyskawiczna reakcja Klubu Komediowego i świetnie zrealizowana parodia reklamy.   

Okładka „Elle” z Anną LewandowskąMiało być empowermentowo a wyszło niesmacznie. Koncentracja na "Sile Kobiet" bez wyraźnego nawiązania do prawdziwych liderek opinii w kwestii ruchu społecznego kobiet jest zwykłym przegięciem komunikacyjnym. Słusznie więc wywołało negatywny odzew w mediach społecznościowych.

Człowiek roku    Magda Biejat - za zminimalizowanie dystansu między wyborcami poprzez  stały, bliski kontakt przy użyciu mediów społecznościowych i aktywne działanie "w terenie",  

    Łukasz Bok - https://www.instagram.com/lukaszbok_kiks/ - przekazuje do opinii publicznej najbardziej wartościowe newsy ze świata i Polski, w tym statystyki dotyczące pandemii,

    Krzysztof Gonciarz - za społeczne zaangażowanie we własnych kanałach komunikacji i akcję trollowania hejterskich ciężarówek,

    Kasia Koczułap - autorka profilu @kasia_coztymseksem, oprócz tworzenia treści na temat "tabu", stworzyła aplikację, w której moduły o edukacji seksualnej są dostępne dla nastolatków za darmo  - przykład wartościowej edukacji w mediach społecznościowych,

    Michał Marszał - Admin  Tygodnika „Nie" - satyryczny komentator polskiej rzeczywistości wyrażonej w politycznych memach.

Trend rokuWykorzystanie influencerskich kont do informowania o wydarzeniach w kraju i edukowaniu w kwestiach społecznych.

Tworzy się coraz silniejszy trend tworzenia treści edukacyjnych i informacyjnych, które publikowane są w kanałach najbardziej popularnych influencerów. Zaczęło się od "przejęcia" konta instagramowego Maffashion na jeden dzień przy współpracy z Noizz, żeby pokazać codzienną pracę ratowników medycznych. Trend nasilił się  razem z dynamiczną sytuacją społeczną w kraju. Do grona informatorów społecznych dołączył, m.in. Krzysztof Gonciarz, Joanna Okuniewska, chłopaki z  Make Life Harder czy Vogule Poland. Nadszarpane już zaufanie do mediów tradycyjnych, wydaje się jeszcze bardziej kurczyć, zwłaszcza wśród młodych odbiorców. Dlatego nie dziwi fakt, że ludzie z powszechnym dostępem do wielu źródeł coraz mniej tolerują zmanipulowane treści.  

Jak pandemia wpłynęła na branżęZamrożenie budżetów mediowych uelastyczniło działania komunikacyjne. Marki z dotychczasowych, bardziej sztywnych ram, weszły w tryb większego dostosowywania swoich treści do bieżących wydarzeń w skali lokalnej i światowej.

Ze względu na dynamiczną sytuację związaną z globalną pandemią i restrykcjami, które dotknęły w tym roku wielu przedsiębiorców, priorytety w komunikacji uległy zmianie. Koniecznie też było  przeniesienie swoich działania do kanałów e-commercowych (jeśli wcześniej tego nie zrobiły), co na pewno wpłynie na przyszłe trendy komunikacji całej branży.  

Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 rokuAkcja -reakcjaUtrzymanie komunikacji dostosowanej do aktualnych wydarzeń i  reagowanie w zależności od sytuacji - zwłaszcza w branżach najbardziej objętych restrykcjami (gastronomia, fitness) i prawidłowe rozumienie RTMu.

AutentycznośćZachowanie prawdziwości przekazu powiązanej z rzeczywistym działaniem w obszarze CSR - marki  z neutralności wchodzą w fazę aktywnego komunikowania o swoich wartościach i wspierania NGOsów lub oddolnych akcji społecznych. Powinny to jednak robić umiejętnie, żeby uniknąć komunikacyjnego dysonansu. Marketerzy powinni w dużej mierze posiłkować się wiedzą specjalistyczną w zakresie pomocy w określonych obszarach społecznych, polegając na doświadczeniu organizacji pozarządowych. Tak jak do tej pory robiło to Ben&Jerry's ze stowarzyszeniem "Miłość nie wyklucza" czy marka KappAhl wspierająca działania fundacji "Dajemy Dzieciom Siłę".

Działania e-commercePo szybkim dostosowaniu kanałów e-commerce, firmy będą prześcigać się w sposobach dotarcia do konsumentów bieżących i potencjalnych. Śledzenie procesu kupowania i ułatwiania klientom zakupów stanie się jeszcze większym priorytetem niż dotychczas. Warto obserwować takich graczy jak, np. Packhelp, którzy dzięki wyjściu do klientów i umożliwieniu im personalizacji produktów odnoszą coraz większe sukcesy.

 

Łukasz Kępiński, CEO w Tears of Joy

grafika

Wydarzenie rokuŻadne z wydarzeń nie zgromadziło i zaangażowało tak wielkiej liczby osób jak pandemia COVID-19. Wpłynęło to na życie prywatne, zawodowe, branże, gospodarkę, życie duchowe, samopoczucie. Obawiam się, że możemy mówić (mam nadzieję, że nic już tego nie przebije), że mamy do czynienia z wydarzeniem dekady.

Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuNie lubię mówić o porażkach i kryzysach, są od tego bardziej kompetentni.

Trend roku / człowiek rokuTrendem roku możemy uznać TikToka, który przykrył mocno rozwijające się podcasty. Ale nie można przejść obojętnie wobec instytucji wideocalli, webinarów i live’ów. To właśnie ta część nagle stała się immanentą częścią naszej pracy, rozmów z klientami, ale i pracy wewnętrznej pracy w agencjach, marketingu, zdobywania i dzielenia się wiedzą i komunikacji marek w social media.

Jak pandemia wpłynęła na branżęNiepewna sytuacja spowodowała, że klienci ograniczyli wydatki w obszarze social media i stali się mniej chętni do zmian obecnych agencji. Pojawiła się dużo mniejsza liczba przetargów i zapytań związanych z komunikacją w social media. Zakładam, że każdy woli w tej trudnej chwili danego partnera, niż szukać czegoś nowego

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/co-sie-wydarzy-w-reklamie-internetowej-w-2021-roku-brokerzy-i-agencje-mediowe,7170401079367809a ##

Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 roku1. Zaplanowanie biznes planu, wciąż duża niepewność na rynku sprawia, że niezwykle trudno jest cokolwiek planować2.    Powrót do biur, których przestrzeń została ograniczona, a pracownicy nauczeni pracy zdalnej, która to części przypadła mocno do gustu, a pozostałym nie przypadła do gustu3.    Przystosowanie komunikacji do zmiany zachowań konsumenckich (zwiększenie liczby zakupów w Internecie i idące za tym sposób prezentacji produktów, kwestie obsługi klienta etc.)

 

Marta Michalska, content designer w LiquidThread

grafika

Wydarzenie rokuNiestety wydarzenie roku to zdecydowanie pandemia koronawirusa, której skutki cały czas odczuwamy w wielu branżach. Dużo mówi się o branżach dotkniętych kryzysem - gastronomii, rynku małych stacjonarnych księgarni czy o obszarze szeroko pojętej kultury.

Wydarzenia warte odnotowania to między innymi #hot16challenge, w który zaangażowali się między innymi artyści, politycy, a także znane marki. Celem wyzwania była charytatywna zbiórka pieniędzy na rzecz wspierania personelu medycznego w walce z koronawirusem. Medykom pomagała także branża gastronomiczna, organizując ciepłe posiłki.

Branża gastronomiczna, która sama zmagała się (i nadal zmaga) z ciężką sytuacją w związku z obostrzeniami także otrzymywała wsparcie. Konsumenci, pod hashtagiem #wspieramgastro, zachęcali do zamawiania potraw z ulubionych restauracji, aby zminimalizować skutki lockdownu.

Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuStawiam tu na wizerunkowy kryzys Jessiki Mercedes i jej marki Veclaim. „Afera metkowa” pokazała jak bardzo ważne jest to, by transparentność szła w parze ze szczerością. W efekcie ucierpiało na sytuacji zaufanie konsumentów nie tylko do marki, ale i do samej influencerki. O kryzysach w mediach społecznościowych mówi się wiele, ale wciąż za mało. Case marki Veclaim można zaliczyć do tych z gatunku „jak nie zarządzać sytuacją kryzysową”. W odpowiedzi marki zabrakło tego, co powinno zostać zawarte na samym początku - przeprosin za zaistniałą sytuację.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/domy-mediowe-trendy-i-wydarzenia-w-2021-roku-komentarze-podsumowanie-roku,7170399058347649a ##

Trend roku / człowiek rokuTikTok, który w tym roku był na językach wielu. Od zapowiedzi blokady TikToka w Stanach Zjednoczonych, po pogłoski o chęci przejęcia TikToka przez Microsoft i inne. O TikToku sporo mówiło się w 2020, także w kontekście rekordowych wzrostów liczby użytkowników, albo gdy przywoływano duże nazwiska korzystające z aplikacji, do których zaliczał się między innymi Prezydent Andrzej Duda. Doczekaliśmy się także konkurencji dla TikToka w postaci Instagram Reels.

Do istotnych trendów w tym roku mogłabym także zaliczyć otworzenie się na odkrywanie nowych zainteresowań i pasji. W czasie pandemii COVID-19 wielu z nas upiekło swój pierwszy chleb, uczestniczyło w wirtualnych zajęciach jogi czy innych ćwiczeniach ruchowych. Na znaczeniu zyskały videa typu DIY (do it yourself), które pomagały przetrwać nam czas w izolacji.

Częściej niż zwykle kontaktowaliśmy się przez komunikatory online z funkcją video rozmów. Na znaczeniu zyskały takie programy jak Teams czy Zoom. Za ich pomocą łączyliśmy się z przyjaciółmi, z rodziną, odbywaliśmy spotkania służbowe, studenckie zjazdy uczelniane oraz zajęcia w szkole.

Część naszych codziennych aktywności przeniosła się z offline’u do świata wirtualnego. Filmowe festiwale o zasięgu nie tylko lokalnym, ale i światowym, zaistniały w sieci. Do dyspozycji mieliśmy także spektakle teatralne online, wspomniane wcześniej koncerty czy muzealne wystawy.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/marketing-wideo-prognozy-na-2021-rok-trendy-podsumowanie-2020-roku,7170399996459137a ##

Jak pandemia wpłynęła na branżęPrzede wszystkim nowa sytuacja pokazała, że trzeba być elastycznym w warunkach zmieniającej się rzeczywistości. Nowe dla wszystkich zasady funkcjonowania wywarły wpływ na sposób, w jakim komunikowały się marki. Wyzwaniem było podejście na nowo do kampanii w social media (i nie tylko). Nowe komunikaty były budowane pod hasłem #zostańwdomu / #stayathome

Marki starały się także skupiać odbiorców na swoich profilach, organizując aktywności online, takie jak na przykład koncerty. Nie zabrakło także treści, w których była mowa o wspieraniu służb medycznych, branży gastronomicznej czy innych potrzebujących.

Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 rokuWzrost znaczenia social commerce:Wprowadzenie Instagram Shop i innych platform social commerce sprawia, że skraca się ścieżka zakupowa konsumenta w sieci, a zakupy stają się wygodniejsze i jeszcze bardziej w zasięgu ręki.

Social media overload:Warunki społecznej izolacji sprawiają, że więcej korzystamy z mediów społecznościowych. To może prowadzić do przeładowania informacjami. W związku z tym warto zadbać o wyróżniające się treści, które nie tylko będą charakterystyczne, ale i będą zapadały w pamięć już po pierwszym kontakcie z odbiorcą.

Sprostanie warunkom nowej normalności:Na lockdown każdemu z nas trudno było się przygotować. Praktycznie z dnia na dzień zostaliśmy w domach, a okres ten cały czas się wydłużał. Nowa pandemiczna rzeczywistość, społeczna izolacja, zagrożenie zakażeniami, a także wpływ fake newsów i ogrom informacji na temat COVID-19 w internecie nie są dla nas obojętne. Mogą przyczyniać się do zwiększonego stresu, zaburzeń lękowych, a nawet depresji. Natomiast przyszły rok może stanąć pod znakiem oswajania nowej rzeczywistości, w której pandemia będzie wyciszona, a każdy z nas będzie próbował odnaleźć się w nowym postcovidowym świecie.

Na kolejnych podstronach wypowiedzi przedstawicieli agencji Insignia, Performics, Labcon i Personal PR, a także Socialpress.pl i Akademii Leona Koźmińskiego

Anna Ortman, head of social media w agencji Insignia

grafika

Wydarzenie rokuNowe, pandemiczne czasy, które zbudowały całą naszą codzienność na nowo. Zmieniły nie tylko branżę, ale wszystko – życie nasze, jako marketerów, naszych klientów i samych użytkowników. Wprowadziły sporo niepewności w planowaniu działań, których teoretycznie nie dało się zaplanować, udowadniając, że sukces obecnie można osiągnąć działając jeszcze szybciej i elastyczniej niż wcześniej.

Nowa rzeczywistość to także znacznie przyśpieszona digitalizacja, a także szerokie działania do seniorów, które pozwoliły poszerzyć naszą grupę docelową.

Nowe czasy wymusiły również nowe rozwiązania dla branży eventowej. Koncerty, spotkania, szkolenia czy wystawy przeniosły się do online i działają całkiem sprawnie. Polepszyła się także obsługa klienta w social media, ponieważ niejednokrotnie był to jedyny kanał, poprzez który mogliśmy się sprawnie i szybko skontaktować z wieloma firmami. W tym przede wszystkim z bankami udzielającymi wsparcia finansowego w Tarczy lub liniami lotniczymi, w jakich miesiącami czekaliśmy na zwrot środków za bilety.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/e-commerce-w-2021-roku-prognozy-trendy-opinie-analiza,7170401613723777a ##

Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuUczciwość, zaufanie i autentyczność, czyli wszystko, co ważne dla obecnego konsumenta (szczególnie w okresie trwania pandemii), zostały nadszarpnięte w relacji marka – konsument przy okazji dużej „afery metkowej” marki Veclaim, a następnie La Mania, Local Heroes, a także Wishbone Fine Jewellery.

W przypadku Veclaim trudno oddzielić markę od jej założycielki, a nie ma nic gorszego dla influencera niż utrata wiarygodności.

Trend rokuPodejdę do tego bardzo narzędziowo - podcast, webinar, e-book. W tym roku mówiło się o nich bardzo dużo oczywiście przez trwającą pandemię i zmianę konsumpcji mediów.

Badania mówią, że rola podcastów w 2021 będzie tylko wzrastać, dlatego warto wykorzystać tę informację w planowaniu działań na kolejny rok, tym bardziej wiedząc, że w polskim top 10 podcastów na Spotify nie ma jeszcze żadnego brandowego podcastu.

Jak pandemia wpłynęła na branżęPozytywnie. Większość firm po prostu musiała się przenieść do świata online, otworzyć konta społecznościowe, wzmocnić obsługę klienta, postarać się o niego bardziej i wyróżnić się jeszcze mocniej, ponieważ zwiększyła się konkurencja, tak samo jak ostrożność w wyborach klientów. Pandemia, wbrew pozorom, pozwoliła się także zjednoczyć, co mogliśmy zauważyć najbardziej we wspólnych inicjatywach - najpierw wsparcia lokalnych mikrofirm, później bardzo silnie i wręcz na skalę globalną w okresie protestów kobiet.

Media społecznościowe stały się w okresie lockdownu najlepszym miejscem na powstawanie społeczności, kontakt ze światem, co za tym również idzie – jednym z najlepszych miejsc reklamowych dla marek.

Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 roku1. Szukanie nowych narzędzi sprzedażowych w przypadku każdej branży.Ten rok udowodnił wielu biznesom, że obecność w online jest obowiązkowa i pozwala utrzymać firmę przy życiu. Wielu przedsiębiorców pojawiło się w online w trybie express z zupełnie niedopracowaną strategią, dlatego dla nich będzie to praca nad wypracowaniem wszystkiego od początku, a dla firm już istniejących na ciągłe poprawianie obsługi klienta, UX, UI i szukanie nowych możliwości reklamowych, ponieważ konkurencja w online będzie tylko wzrastać.

2. Nowa normalność po pandemii.Nikt z nas nie wie, jak będzie wyglądała np. branża eventowa w nowej rzeczywistości. Nie wiemy, czy nasi klienci będą woleli wrócić do udziału w stacjonarnych wydarzeniach, koncertach, szkoleniach, na zakup w sklepach stacjonarnych, czy jednak będą się bali lub przyzwyczają się do wygody konsumpcji niektórych przyjemności zdalnie z np. drugiego końca świata. Nie wiemy oczywiście, czy wrócimy do podróżowania na ten drugi koniec świata i co przyniesie 2021, jednak będzie to spore wyzwanie dla wszystkich marketerów, ponieważ znowu staniemy przed poważnymi wyzwaniami, na które nie ma żadnej wypracowanej wcześniej strategii działania.

3. Utrzymanie uwagi starszej grupy docelowej.Zawsze należy wykorzystywać sytuacje, w której coś się dzieje w danej kategorii lub tym bardziej globalnie bez naszej większej ingerencji i nakładów finansowych jako marki. Dlatego nagły wzrost liczby seniorów w onlinie powinien być już teraz pielęgnowany, tak aby grupa ta zaczęła aktywnie korzystać nie tylko z bankowości online i sporadycznych zakupów w sieci, ale aby stało się to także dla nich codziennością, bo jest to tylko i wyłącznie poszerzenie naszej TG, do której bardzo ciężko było wcześniej dotrzeć z pomocą np. mediów społecznościowych.

 

Barbara Drapała, head of social media w Performics (Publicis Groupe), szefowa grupy roboczej social media w IAB Polska

grafika

Wydarzenie rokuOtwarcie puszki Pandory, które zesłało marketerom kolejno COVID-19, bojkot Facebooka oraz Ogólnopolski Strajk Kobiet. 2020 rok był serią niezapowiedzianych sprawdzianów weryfikujących praktyczne umiejętności prowadzenia biznesu online oraz stosowania się do zasad i wartości wyznawanych przez markę. Nie wszystkie firmy  zdały celująco, ale wszystkie zostały w tym roku rozliczone przez konsumentów i pracowników. Niekiedy boleśnie w mediach społecznościowych. Wielokrotnie mówiono o obłudzie marek opierających komunikację na kobietach, ich sile czy równouprawnieniu. Natomiast na hasło „sprawdzam” często jedyną odpowiedzią była głucha cisza.   

Porażka / rozczarowanie / kryzys roku„Kryzys”, który stał się viralem i sukcesem roku za sprawą powiadomień push o treści „ęśąćź”. mBank pokazał, że może nie umie jeszcze w marketing automation, ale za to potrafi rozbić bank w social media.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/marketing-internetowy-trendy-2021-rok-prognozy-opinie-raport,7170403065366145a ##

Trend rokuW trakcie lockdownu wzrosła rola i wykorzystanie live streamów w social media nie tylko do działań wizerunkowych, ale również sprzedażowych i CSR. Mogliśmy oglądać koncerty (np. Męskie Granie, Lech Music), wpłacać datki na fundacje w trakcie live streamów (np. Wspomóż Doga za hot-doga) czy kupować produkty wykorzystywane przez stylistki w trakcie szkoleń online (np. Semilac). Marki musiały znaleźć nowy sposób na kontakt z konsumentami, a niekiedy zmienić ofertę czy kanały dystrybucji. Wielu mikro przedsiębiorców pokazywało i sprzedawało w trakcie live streamów półprodukty do samodzielnego przygotowania ramenu lub pizzy, mieszanki farb do domowej koloryzacji włosów czy mieszkania na sprzedaż. Kreatywność była doceniana, bo namiastka „normalności” zawsze była i jest na wagę złota.

Jak pandemia wpłynęła na branżęW cenie są nie tylko kompetencje digitalowe, ale również elastyczność i kreatywność pozwalająca na utrzymanie i rozwijanie biznesu w trakcie kryzysu. Talenty wewnątrz organizacji i proaktywność są teraz potrzebne jak nigdy dotąd.  

Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 rokuSocial commerce - holistyczne i umiejętne wykorzystanie mediów społecznościowych w działaniach sprzedażowych.

Społeczna odpowiedzialność biznesu - branie udziału w akcjach CSR, które faktycznie reprezentują wartości firmy i w razie sytuacji wymagających jakichkolwiek deklaracji organizacja powinna wiedzieć po której stronie barykady powinna stać i dać temu jasny wyraz w mediach społecznościowych i w faktycznych działaniach.

Naturalność - szukanie inspiracji wśród „zwykłych” ludzi, którzy każdego dnia pokazują swoją siłę w walce z pandemią i kryzysem ekonomicznym. Minęły już czasy „pięknych i długich reklam”…

Adam Kręgielewski, strategy planner w agencji Labcon

grafika

Wydarzenie 2020 rokuZ pewnością wydarzeniem najmocniej wpływającym na świat mediów społecznościowych w 2020 roku był wybuch pandemii COVID-19. Pandemia wymusiła na wielu markach zmianę strategii budowania swojej obecności w social media. Dla części z nich, dość chyba nieoczekiwanie, media społecznościowe stały się podstawową przestrzenią prowadzenia działań marketingowych. Chęć dopasowania się do nowej rzeczywistości zaowocowała pojawieniem się w social media contentu przydatnego użytkownikom w nowych czasach, jak np. treści treningowych, podejmowanych w komunikacji zarówno przez kluby fitness, cateringi dietetyczne, jak i marki sportowe. Wraz z nadejściem pandemii wiele firm po raz pierwszy odważyło się włączyć w CSR-owe inicjatywy społecznościowe. Rok 2020 był także, za sprawą pandemicznych obostrzeń, rokiem live-contentu - od prostych webinarów, przez transmisję konferencji online, po organizowane z dużym rozmachem koncerty na żywo.

Drugim z kluczowych dla mediów społecznościowych wydarzeń 2020 roku była ogólnie rozumiana ekspansja TikToka. Dziś TikTok coraz rzadziej traktowany jest przez marki jako egzotyczny „dodatek” w mediaplanie. Szczególnie marketerzy odpowiadający za komunikację do generacji Z zaczęli dostrzegać i wykorzystywać potencjał tej platformy, z uwagi na atrakcyjną demografię serwisu oraz niespotykane w innych kanałach możliwości angażowania użytkowników.

Z perspektywy social media wydarzeniem roku było także zwycięstwo Joe Bidena w wyborach prezydenckich w USA. Dlaczego? Większość gigantów społecznościowych pochodzi ze Stanów Zjednoczonych, dlatego regulacje, ograniczenia i perspektywy rozwoju na tym właśnie rynku mogą mieć istotny wpływ na funkcjonowanie social media w kolejnych latach na całym świecie.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/seo-sem-prognozy-na-2021-rok-trendy,7170403170416257a ##

Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 roku#1 Jak w zmieniającej się rzeczywistości zaplanować długofalowo strategię komunikacji marki w mediach społecznościowych? Jak daleko powinniśmy patrzeć stawiając cele i projektując działania?

#2 Jak budować relację z konsumentami w mediach społecznościowych, a nie produkować treści i je promować? W jaki sposób właściwie wykorzystać natywne narzędzia, które odpowiadają na realne potrzeby odbiorców?

#3 Coraz więcej marek zaczyna świadomie podchodzić do projektowania swojej obecności w mediach społecznościowych. W stronę social media zwracają się również kategorie od lat preferujące komunikację ATL-ową. Jak zatem zaplanować w mediach społecznościowych takie działania, które pozwolą wybić się z clutteru contentowego, przyciągnąć uwagę konsumenta i zaangażować go w projektowaną komunikację?

Trend rokuWśród kluczowych trendów social media w 2020 roku z naciskiem na jego rozwój w 2021 roku jest social commerce - stopniowo postępujący kierunek przenoszenia e-sklepów na platformy społecznościowe. Kluczowe dla rozwoju tego obszaru wydaje się wprowadzenie w Polsce możliwości płacenia za produkt bezpośrednio w social media. Drugim z ważnych trendów pozostaje social search - w mediach społecznościowych pojawia się coraz więcej treści, a użytkownicy zaczynają korzystać z serwisów social media jak z wyszukiwarek. Spodziewam się bardziej świadomych działań marek w tym obszarze. Poza tym, co najmniej równie znaczącą rolę co w 2020 roku, odegrają w mediach społecznościowych live-content, TikTok oraz podcasty i treści audio. 

Daria Kopczyńska, account manager w Personal PR

grafika

Wydarzenie rokuTen rok był zupełnie inny niż planowaliśmy. Wiele się wydarzyło, dlatego też trudno wybrać jedno wydarzenie roku 2020. Zdecydowanie godne wyróżnienia są wszystkie akcje charytatywne i społeczne, niosące pomoc w trakcie pandemii. To między innymi: #wspieramgastro, #Hot16Challange, #gastropomaga, #GaszynChallenge, #PosiłekDlaSeniora czy wielka zbiórka na Siepomaga.pl.

Mobilizacja społeczeństwa w tym trudnym czasie i sukces każdej z wymienionych akcji (a było ich znacznie więcej) pokazał, że potrafimy się jednoczyć i wspierać. Sądzę, że to w tej dziwnej rzeczywistości coś, co pokrzepia serce każdego z nas.

Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuZdecydowaną porażką roku była afera związana z marką Veclaim Jessici Mercedes. Influencerka od zawsze podkreślała, że ceny produktów jej marki są tak wysokie, gdyż stawia na jakość. Tłumaczyła, że nie chce, aby jej marka była na poziomie sieciówek oraz że ubrania szyte są w polskich szwalniach. Jednak okazało się, że niektóre sprzedawane t-shirty powstają na bazie koszulek firmy Fruit of the Loom. Wszystko zaczęło się od materiału opublikowanego przez stylistkę Karolinę Domaradzką na Instagramie. Zamieściła ona nagranie z metką Veclaim, pod którą widać metkę amerykańskiej marki. Obiło się to szerokim echem nie tylko w mediach społecznościowych. Sytuacja ta wpłynęła również na inne polskie marki, które zaczęły publikować materiały, potwierdzające produkcje w Polsce. Jessica przeprosiła za sytuację, jednak niesmak pozostał.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/branza-social-mediowa-podsumowuje-2020-rok-prognozuje-trendy-na-2021,7170405075240577a ##

Człowiek rokuNa miano człowieka roku zasługują wszystkie kobiety (i mężczyźni), które wyszły z domów w czasie pandemii aby manifestować i walczyć o swoje prawa w trakcie Strajku Kobiet.

Jak pandemia wpłynęła na branżęPandemia wymusiła na nas przeniesienie się całkowicie do świata online. Wirtualna rzeczywistość w czasie izolacji społecznej była miejscem spotkań, nauki, pracy i oczywiście zakupów. Doprowadziło to do szybkiego rozwoju narzędzi online. Dzięki temu powstały np. pokoje na Messengerze czy sklep na Instagramie.

Mogliśmy uczestniczyć na żywo w spektaklach teatralnych, koncertach oraz oczywiście konferencjach i webinarach. Poznaliśmy jeszcze bliżej osoby ze szklanego ekranu dzięki np. „Domówce u Dowborów”. Relacje live na Instagramie (oraz Facebooku) zdecydowanie zyskały na pandemii. Wielu ludzi zamkniętych w domach mogło przekonać się, że polskie gwiazdy showbiznesu tak jak oni siedzą w domu, w dresach, bez make-upu, oglądając Netflix i śmieszne memy. Myślę, że było to w tym trudnym czasie większości potrzebne - dostrzeżenie, że wszyscy jesteśmy tacy sami i równi.

Warto również wspomnieć o fake newsach, które w początkowym chaosie informacyjnym związanym z pandemią rozprzestrzeniały się niemal z prędkością światła. Użytkownicy zaczęli świadomie poszukiwać rzetelnych informacji, a Facebook intensywnie współpracował z WHO i służbami w celu usunięcia nierzetelnych informacji w temacie koronawirusa.

Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 roku1. Z nowej rzeczywistości uczynić normalność. Po pandemii już na stałe pozostaną z nami hybrydowe formy pracy, a nawet rozrywki czy nauki. Przekonaliśmy się do płacenia za doświadczenia online, które jak się okazuje nie muszą tracić na jakości w porównaniu ze stacjonarnymi. Teraz czas na ulepszenie narzędzi, form prezentacji i komunikacji.

2. W dobie wciąż rozwijającego się e-commerce, sklepów na Facebooku czy Instagramie, wyróżnienie się i wybicie z komunikatem będzie dla marek jeszcze trudniejsze. 3. W trakcie Strajku Kobiet mogliśmy dostrzec, że może i świat pomału się załamuje, ale show must go on. Mowa oczywiście o postach sponsorowanych influencerek, które wykorzystywały popularność #strajkkobiet, dodając go do swoich postów reklamowych. Ten rok był pełen przewrotów i problemów społecznych, a to, że się kończy, wcale nie oznacza, że zostawiamy je za sobą. Zatem dla nas marketingowców wyzwaniem będzie tworzenie etycznej komunikacji (również we współpracy z influencerami) bez strat wizerunkowych dla marki. Będzie to od nas wymagało ogromnej czujności i wrażliwości.

Prof. Dariusz Jemielniak, Akademia Leona Koźmińskiego

grafika

Wydarzenie rokuWydarzeniem roku bez wątpienia jest pandemia. Radykalnie wpłynęła na zachowania społeczne, styl pracy, relacje osobiste. Gwałtownie przyspieszyła trendy zachodzących zmian – wykorzystanie social mediów według agencji Kantar za sprawą koronawirusa wzrosło aż o 61 proc.! Sukces rokuSukcesem roku w social mediach nazwałbym kampanię prezydencką w USA, która w przeciwieństwie do poprzedniej w dużym stopniu oparła się zalewowi teorii spiskowych i fake newsów. Niestety, trudno zakładać, że media społecznościowe nabyły trwałą odporność na bzdury, bo akurat np. teorie spiskowe dotyczące szczepionek czy 5G mają się całkiem dobrze. Natomiast bezapelacyjnym sukcesem jest zniesienie blokady Wikipedii w Turcji – po latach wreszcie ten kraj ma dostęp do wolnej wiedzy. Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuPorażką jest dotychczasowe fiasko banu TikToka w USA – administracja USA nie jest się w stanie zdecydować, czego chce, a sama koncentracja na TikToku nie sprawia wrażenia dobrze umotywowanej, czy wpisującej się w szerszą strategię, co przekłada się na porażkę strategiczną Stanów Zjednoczonych w radzeniu sobie z rynkiem social mediów w konkurencji z Chinami.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/reklama-internetowa-wg-wydawcow-jaki-byl-2020-roku-co-wydarzy-sie-w-2021-roku,7170406859094145a ##

Człowiek rokuAndrzej Duda. Nie dość, że wygrał wybory, to jeszcze jego „Ostry cień mgły” zajął drugie miejsce wśród najpopularniejszych filmików na YouTube w 2020 roku, z oglądalnością prawie dwa razy większą niż np. „Zabawa w chowanego” braci Sekielskich, choć chyba nie do końca z powodu walorów muzycznych. Serwis / kampania / projekt rokuKampania zimowa Apartu. Co prawda stała się pośmiewiskiem w internecie, ale jej parodie nie uderzały w tożsamość marki, a pomagały w wiralnym rozprzestrzenianiu wizerunku. Koniec końców idylliczna i kiczowata historyjka o biżuterii nie wywołuje negatywnych konotacji do produktu, a świadomość marki rośnie. Premiera, nowość roku„Cyberpunk 2077” – media społecznościowe od miesięcy żyły tą premierą, oczekiwania były tak wygórowane, że nawet produkt świetnie dopracowany mógłby wywołać zawód – a niestety wersje na starszy sprzęt są pełne bugów. Tym niemniej, trzymam gorąco kciuki za to, aby w długim okresie „Cyberpunk 2077” zachwycił, a premiery z przytupem i szerokim oddźwiękiem w mediach społecznościowych trudno grze odmówić. Trend rokuGwałtowny wzrost dezinformacji medycznej. Pandemia koronawirusa niestety zaskutkowała także tym, że na szerzeniu nonsensów niektóre ugrupowania polityczne i szarlatani biznesu postanowili zbić kapitał. Na to wszystko w social mediach nałożyły się spontaniczne wybryki celebryckie, co przekłada się na akceptację dla szczepień na COVID-19 na razie znacząco poniżej pożądanego progu. Prognoza na 2021 rokByć może 2021 będzie w końcu rokiem większej regulacji mediów społecznościowych i zwiększenia odpowiedzialności za naruszenia prywatności, rozprzestrzenianie dezinformacji, cyberbulling’u, a także czytelniejszych procedur, także odwoławczych. Media społecznościowe stają się powoli elementem infrastruktury cywilizacyjnej, jak prąd czy woda - i podobnie wymagają regulacji.

 

Monika Nykiel, redaktor prowadząca portalu Socialpress.pl

grafika

Wydarzenie rokuSpołeczne zaangażowanie influencerów. Różne wydarzenia w 2020 roku, a szczególnie walka z koronawirusem i Strajk Kobiet, pokazały, że twórcy internetowi potrafią dotrzeć do szerokiego grona odbiorców nie tylko ze swoimi tematycznymi treściami czy przekazami reklamowymi, ale i naprawdę ważnymi społecznie informacjami.

Chyba nigdy wcześniej nie było to widoczne na tak dużą skalę. Mogliśmy zobaczyć na profilach internetowych idoli zbiórki na rzecz służby zdrowia, aktualne wytyczne WHO czy różne apele dotyczące pozostania w domach i noszenia maseczek. Jest to szczególnie ważne, gdy mamy na względzie młodych odbiorców, dla których to właśnie influencerzy są pierwszym źródłem informacji. W poczuciu społecznej odpowiedzialności, wielu influencerów zdecydowało się nie tylko poprzeć Strajk Kobiet, ale i aktywnie pokazywać jego skalę, informować na bieżąco o jego przebiegu czy edukować na temat tego, jak się zachowywać w różnych sytuacjach.

Tutaj wyrazy uznania dla Krzysztofa Gonciarza, Janiny Daily, Joli Szymańskiej i wielu, wielu innych, którzy w tym gorącym okresie w pełni poświęcili swoje kanały w social media relacjonowaniu tego, czym żyła cała Polska. Stali się oni naszymi internetowymi reporterami i udowodnili w ten sposób, czym jest ich prawdziwy „influence”. Chapeau bas!

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/internet-i-marketing-mobilny-wydarzenia-ludzie-i-trendy-2020-roku-prognozy-na-2021,7170405862545025a ##

Porażka / rozczarowanie / kryzysNieprzemyślana i nieempatyczna aktywność influencerów. Wielu twórców stanęło na wysokości zadania w obliczu ważnych społecznie tematów, ale byli i tacy, którzy wykorzystali symbole Strajku Kobiet czy kontekst pandemii w nieodpowiedni sposób. Reklama sex shopu czy batonów proteinowych w zestawieniu z czerwoną błyskawicą i hashtagami o Strajku na pewno nie były na miejscu. A komunikowanie – w obliczu izolacji – popularnej sieci kawiarni jako miejsca, w którym na pewno nie zarazimy się koronawirusem, jawi się jako lekkomyślne.

Takie sytuacje weryfikują autentyczność i rzetelność twórców zarówno w oczach ich odbiorców, jak i marek, które nawiązują z nimi współprace. Internet i media społecznościowe nie zapominają, więc nawet, jeśli takie nieudane publikacje znikną z profilu danej osoby, z pewnością znajdzie się ktoś, kto je uwiecznił. Influencerzy to ludzie i oczywiście mają prawo do popełniania błędów, ale jak każdy z nas, muszą liczyć się z tym, że po takiej wpadce odbudowanie zaufania u użytkowników oraz zleceniodawców wymaga czasu.

Trend rokuKoniec z idealizowaniem. Pandemia sprawiła, że przestaliśmy aż tak idealizować swoje życie w social media. Dotychczas chcieliśmy za wszelką cenę pokazać, jak dobrze nam się żyje. Nowa rzeczywistość, z którą przyszło nam się mierzyć i która nie ominęła nikogo, sprawiła, że trochę odpuściliśmy - w pozytywnym tego słowa znaczeniu.

Przestaliśmy czuć tak ogromną presję pokazywania siebie wyłącznie w jak najlepszej wersji. Zauważyliśmy, że influencerzy i twórcy, których dotąd podziwialiśmy na ekranie smartfona, to ludzie tacy sami jak my. Mimo popularności w sieci, nie udało im się schować pod klosz i ustrzec przed pandemią. Znaleźli się w takiej samej sytuacji jak wszyscy wokół, a brak możliwości podróżowania, który często napędzał ich działania sprawił, że i oni pokazali nam się w bardziej „ludzkiej” wersji. Poczuliśmy, że są takie sytuacje w życiu, podczas których status społeczny czy popularność nie mają znaczenia, bo wszyscy jesteśmy ludźmi i wszyscy jesteśmy nieidealni. I nie zmienią tego nawet filtry z Instagrama. Miejmy nadzieję, że gdy świat wróci na swój tor, ten trend nie zniknie.

Jak pandemia wpłynęła na branżę?Znacznie. Sytuacja na świecie z pewnością wymogła na branży dostosowanie się do obecnych realiów. Wiele działań i strategii komunikacji, które wcześniej zostały opracowane, musiało trafić do szuflady i ustąpić miejsca nowym. Szczególnie, że użytkownicy, spędzający bardzo dużo czasu w social media, stali się uważniejsi na to, które marki są empatyczne i rozumieją, jak w obliczu pandemii zmieniły się ich potrzeby.

Serwisy społecznościowe oferowały nowe narzędzia pomagające nam w utrzymywaniu relacji na odległość. Pojawiało się dużo treści – tekstowych, audio, wideo, które miały umilać czas lockdownu. Niewątpliwie królowały podcasty – także tworzone przez marki lub przy współpracy z nimi. Chętnie wykorzystywano format live, aby choć w taki sposób mieć kontakt „na żywo” ze swoimi odbiorcami. Pandemia była na pewno czasem poszukiwań nowych kanałów i sposobów na utrzymanie relacji przez internet.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/rynek-vod-co-wydarzylo-sie-w-2020-roku-jaki-bedzie-2021-rok,7170408568485505a ##

Trzy najważniejsze wyzwania 2021Ten rok pokazał nam, że trudno jest przewidywać przyszłość, bo ta może nas kompletnie zaskoczyć. Myślę, że kilkanaście miesięcy temu nikt z nas nie spodziewał się, jakie wyzwania postawi przed nami rok 2020. Jeśli jednak myśleć o tym, co powinniśmy mieć z tyłu głowy przez kolejne miesiące, to na pewno jest to empatia - marki muszą obserwować swoich odbiorców, sytuację na świecie i reagować na nią w swojej komunikacji. Wiele firm dostało od odbiorców kredyt zaufania i wsparcie w tym trudnym czasie, więc warto, aby pozostały one otwarte na ich potrzeby. I nie chodzi tu tylko o RTM, ale przede wszystkim słuchanie zamiast atakowania nachalnymi przekazami reklamowymi.

Kolejnym wyzwaniem będzie tworzenie contentu, który nie zginie wśród tak wielu treści, jakie pojawiły się w czasie pandemii i jednocześnie będzie angażujący. Nie sposób znaleźć jedną, uniwersalną receptę, więc marki i marketerzy będą musieli znaleźć takie tematy oraz środki przekazu, które trafią do serc odbiorców.

Trzecią próbą sił będzie zaś zmierzenie się z negatywnym wpływem social media. Dokument „Social Dilemma”, choć pewnie niespecjalnie zaskoczył specjalistów z branży, to pokazał groźne skutki życia w erze mediów społecznościowych i nowych technologii. Te - czy tego chcemy, czy nie - niestety coraz częściej są widoczne. I nie chodzi o to, by demonizować media społecznościowe i z nich uciec, ale znaleźć swoją indywidualną granicę korzystania z nich w zdrowy sposób. Miejmy nadzieję, że każdemu z nas się to uda.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

"New York Times" pozywa administrację Trumpa

"New York Times" pozywa administrację Trumpa

PepsiCo wkracza do świata F1 z Mercedesem

PepsiCo wkracza do świata F1 z Mercedesem

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

DoubleVerify rozszerza integrację z Microsoft Advertising. Nowe pomiary i automatyzacja kampanii

DoubleVerify rozszerza integrację z Microsoft Advertising. Nowe pomiary i automatyzacja kampanii