Mimo globalnego spowolnienia rynek dóbr luksusowych w Polsce rośnie

Z danych KPMG wynika, że Polska jest jednym z liderów wzrostu rynku luksusu w Europie. O ile globalnie sektor traci na wartości, lokalnie napędzają go turyści, nowe marki i innowacje technologiczne – w tym wykorzystanie sztucznej inteligencji, z której korzysta już 64 proc. firm z branży premium.

Kinga Walczyk
Kinga Walczyk
Udostępnij artykuł:
Mimo globalnego spowolnienia rynek dóbr luksusowych w Polsce rośnie
Unsplash

Z raportu KPMG "Luxury in the Midst of Change 2025" wynika, że 2024 rok przyniósł w ujęciu globalnym pierwsze od czasów pandemii spadki sprzedaży w większości kategorii rynku dóbr luksusowych. Z wyjątkiem luksusowych zegarków i biżuterii dla najbogatszych klientów, wszystkie segmenty odnotowały gorsze wyniki.

Zdaniem KPMG, główną przyczyną jest strategia cenowa ostatnich lat, która doprowadziła do zjawiska określanego mianem "luxury fatigue" (zmęczenia luksusem). "To efekt galopujących cen przy braku adekwatnej wartości dodanej, co zaczęło zniechęcać klientów, podważać relację między ceną a wartością oraz wzmacniać migrację konsumentów do rynku wtórnego i segmentu premium" – wyjaśniono.

– W perspektywie krótkoterminowej marki muszą na nowo przemyśleć strategię cenową, która w ostatnich latach była jednym z głównych motorów wzrostu. Dane pokazują, że od 2019 roku ceny wiodących produktów wzrosły średnio o 54 proc. (przy skumulowanej inflacji dwa razy niższej), a 80 proc. wzrostu wartości rynku w latach 2019–2023 wynikało właśnie z podwyżek cen, nie ze wzrostu wolumenów sprzedaży – podkreślił, cytowany w raporcie Tomasz Wiśniewski z KPMG.

W Polsce w górę

KPMG powołując się na dane Euromonitor International zaznaczył, że rynek dóbr luksusowych w Polsce ma urosnąć o 7,7 proc. w 2025 roku oraz o 6,4 proc. w 2026 roku, co plasuje Polskę wśród najszybciej rozwijających się rynków w Europie. Dodatkowo, zdaniem KPMG, Polska korzysta na rosnącym ruchu turystycznym – m.in. ponad 6 mln przyjazdów z Niemiec w 2025 roku – co wzmacnia popyt na usługi hotelowe, gastronomiczne i segment premium beauty.

W publikacji przekazano, że dla 57 proc. firm z branży dóbr luksusowych innowacyjność odgrywa kluczową rolę w strategii – jednym z najbardziej rozwijających się obszarów są technologie oparte na sztucznej inteligencji. Według badania przeprowadzonego na potrzeby raportu, 64 proc. firm z branży korzysta z AI, choć większość ocenia wdrożenia jako wczesny etap. Niemal co trzecia (31 proc.) czuje się z tą technologią "w pełni komfortowo", a 9 na 10 jest przekonanych, że AI odegra kluczową rolę w przyszłości.

Raport KPMG "Luxury in the Midst of Change 2025" powstał w oparciu o badanie przeprowadzone we współpracy z Instytutem Potloc, które objęło 180 osób reprezentujących różne segmenty sektora – od mody i akcesoriów, przez biżuterię i zegarki, po alkohol luksusowy. KPMG jest globalną organizacją niezależnych firm świadczących usługi z zakresu audytu, doradztwa podatkowego i doradztwa gospodarczego. KPMG działa w 142 krajach, w tym w Polsce.

Źródło: PAP

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Stefan Stefański szefem post-produkcji w Prodigious Poland

Stefan Stefański szefem post-produkcji w Prodigious Poland

Dwukrotnie więcej antyukraińskich wpisów w polskim internecie. Grzegorz Braun przyłożył rękę do wyników

Dwukrotnie więcej antyukraińskich wpisów w polskim internecie. Grzegorz Braun przyłożył rękę do wyników

Grupa ZPR Media z nową dyrektorką. Transfer z Iberionu

Grupa ZPR Media z nową dyrektorką. Transfer z Iberionu

Trump krytykowany za ataki na dziennikarki. Padały określenia typu "świnka" i "głuptaska"

Trump krytykowany za ataki na dziennikarki. Padały określenia typu "świnka" i "głuptaska"

Blokowanie treści tylko za zgodą sądu. Senat wprowadza poprawki do cyfrowej ustawy

Blokowanie treści tylko za zgodą sądu. Senat wprowadza poprawki do cyfrowej ustawy

Orlen uruchomił w Czechach pierwszy samoobsługowy sklep. W zakupach pomaga awatar

Orlen uruchomił w Czechach pierwszy samoobsługowy sklep. W zakupach pomaga awatar