Mixx Awards pokazały siłę wideo, content marketingu i social media. Marki w sieci coraz bliżej konsumentów (opinie)

Tegoroczny finał konkursu Mixx Awards 2015 pokazał dobitnie, że zacierają się twarde podziały kompetencyjne między agencjami marketingu internetowego, a może nawet szerzej - branży kreatywnej i mediowej. Po raz pierwszy na tak wiele sposobów zobaczyliśmy, że działania w internecie nie są przysłowiową wisienką na torcie, ale mogą mieć znaczenie strategiczne. Co za tym idzie, tradycyjny podział na ATL, BTL i digital nie ma już racji bytu. Wyniki konkursu i płynące z nich wnioski komentuje dla Wirtualnemedia.pl menedżerowie z branży reklamowej.

Beata Goczał
Beata Goczał
Udostępnij artykuł:
Mixx Awards pokazały siłę wideo, content marketingu i social media. Marki w sieci coraz bliżej konsumentów (opinie)

W tegorocznym konkursie Mixx Awards najwięcej nagród otrzymał MEC, tytuł agencji roku - Gong, domu mediowego roku - Starcom Mediavest Group, marketerem roku został Orange Polska, a człowiekiem roku - Barbara Sołtysińska. Nagrodę Best In Show zdobyła kampania „Smutny Autobus” autorstwa K2 (zobacz pełne wyniki).

Maciej Skrzypczak, chief operating officer w agencji Lubię to - linked by Isobar, zwraca uwagę, że w tym roku najwięcej wygrały kampanie oparte o emocje, które podbiły social media - trzy najczęściej nagradzane projekty: „Smutny autobus”, „Liczą się ludzie”, „Podwórka Nivea” to wszystko koncepcje perfekcyjnie osadzone w mediach społecznościowych. - Właśnie takie kampanie najlepiej rezonują wśród odbiorców. Są zapamiętywane, lubiane, samoistnie rozpowszechniane i wreszcie - skuteczne - uważa Skrzypczak.

Kontrowersyjny klip „Smutny autobus” wywołał najpierw falę hejtu, potem sporą dyskusję i wreszcie budowę świadomości istotnego problemu: stanu autobusów, którymi polskie dzieci jeżdżą do szkół. Wszystko odbyło się poprzez social media. - Przewrotny koncept poruszył internautów, którzy dyskutowali, rozpowszechniali i przerabiali oryginalny film budując coraz większy zasięg kampanii. Z fejsa i Youtube’a temat trafił do gazet i portalów newsowych - komentuje Skrzypczak.

Z kolei kampania „Liczą się ludzie” ING Banku Śląskiego jest niestandardową jeśli chodzi o sektor bankowy - nie mówiła o liczbach, ale o marzeniach, na które warto odkładać. Według Macieja Skrzypczaka twórcy kampanii świetnie osadzili projekt w social mediach poprzez współpracę z liderami opinii: najpierw dokładnie przeanalizowali ich wypowiedzi w internecie, doszukując się największych pasji i marzeń, a następnie zwizualizowali je z pomocą utalentowanych rysowników. -Kto nie udostępniłby na Facebooku takiego dzieła sztuki na temat swoich pasji?  W efekcie użyli wpływu i zasięgu w social mediach rozpoznawalnych osób, by powiedzieć o idei reklamowej. W kolejnym kroku każdy mógł zgłosić swoje plany i marzenia w specjalnym serwisie, gdzie były wizualizowane przez artystów - komentuje dyrektor Lubię to - linked by Isobar.

„Podwórka Nivea” to kolejny CSR-owy projekt marki, najskuteczniejszy z dotychczasowych. Mechanizm jest prosty i znany większości Polaków. Każdy może głosować na miejsce, gdzie Nivea wybuduje podwórka dla dzieci. To właśnie podczas tej edycji swoją prawdziwą siłę pokazały social media. - Lokalne społeczności organizowały się na niezliczonych i bardzo aktywnych wydarzeniach i fanpage’ach na Facebooku. Mobilizowały do głosowania wykorzystując również YouTube. Do gry włączyli się najbardziej zasięgowi vlogerzy. W efekcie projekt, który nie był wspierany telewizją zaangażował 3,6 mln Polaków, którzy oddali łącznie 18 milionów głosów w konkursie - mówi Skrzypczak.

W jego ocenie podczas tegorocznych nagród Mixx Awards jurorzy docenili również rosnącą rolę wideo w internecie, przyznając dwie nagrody w tej kategorii i ustanawiając tym samym wytyczne w zakresie kunsztu i jakości, którą powinniśmy operować w tym medium. - Niestety wciąż wideo online traktujemy jako to gorsze i tańsze, podczas gdy możemy budować tym treściom coraz większe zasięgi, w niektórych grupach celowych porównywalne, lub nawet większe niż telewizja - podsumowuje Maciej Skrzypczak w rozmowie z Wirtualnemedia.pl

Dla Krzysztofa Winnika, business development directora z agencji OS3, tegoroczne rozdanie nagród Mixx Awards to moment przełomowy dla reklamy internetowej - ale wcale nie dlatego, że rozmach gali rozdania nagród i same kampanie mogłyby spokojnie konkurować z konkursami reklamy w USA i krajach Europy zachodniej, bo do tego branża przyzwyczaiła nas i rok temu i w latach poprzednich.

- Również nie dlatego, że po raz pierwszy w dziewięcioletniej historii tego konkursu przyznano dwie nagrody w jednej kategorii, podkreślając wyrównany poziom zgłoszonych kampanii. Nie dlatego też, że zobaczyliśmy - a właściwie usłyszeliśmy -  że polska branża internetowa potrafi z sobą rywalizować, ale też współpracować - czego dowodem był niezapomniany występ zespołu IAB Band (kolektywu muzycznego złożonego z utalentowanych ludzi wywodzących się z różnych środowisk, agencji i organizacji). Powód jest zupełnie inny - podkreśla Krzysztof Winnik. I dodaje: - Po raz pierwszy w historii polskiej reklamy internetowej na tak wiele sposobów zobaczyliśmy, że działania w internecie nie są przysłowiową wisienką na torcie, ale mogą mieć wymiar strategiczny. Co za tym idzie tradycyjny podział na ATL, BTL i digital nie ma już racji bytu.

Winnik wymienia kilka dowodów na potwierdzenie swoich słów. Po pierwsze w tym roku organizator wprowadził podział kategorii nagród na dwa niezależne obszary, a wśród nich obszar Strategy & Objectives, w którym premiowana jest przede wszystkim efektywność zgłaszanych kampanii. Po drugie - zgłoszone kampanie bezwstydnie integrowały działania internetowe z video, ATL, BTL, eventami i CSR. Po trzecie - w kategoriach kreatywnych nagrody zdobywały domy mediowe, a w kategoriach mediowych (np. kampanie cross-mediowe) - agencje kreatywne. - To znak, że zacierają się twarde podziały kompetencyjne pomiędzy podmiotami na scenie internetowej, a może nawet szerzej - kreatywnej i mediowej - stwierdza Krzysztof Winnik.

Według Olgierda Cygana, agency managing partnera w Deloitte Digital CE, tegoroczne Mixx Awards pokazały, że z roku na rok rośnie rola, a co za tym idzie - także liczba zgłoszeń do konkursu - projektów wideo i projektów content marketingowych. Jego zdaniem dziś trudno już mówić o przygotowywaniu akcji digitalowych bez tworzenia dobrego kontentu. - Nie jest to w sumie żadne zaskoczenie, ale cieszę się, że nadążamy w tej kwestii za najbardziej rozwiniętymi rynkami. Z kolei jeśli chodzi o mobile, to przestrzegałbym przed postrzeganiem i wyodrębnianiem tego obszaru jako osobnego kanału komunikacji marketingowej. Moim zdaniem to nie ma sensu. Konsumenci po prostu korzystają z różnych ekranów – dużych, małych, mniej przenośnych czy bardziej przenośnych…  Oczywiście istnieją pewne media czy serwisy, jak np. Instagram, które z założenia są przede wszystkim mobilne, co jednak nie zmienia mojej opinii, że nie warto rozważać działań w nich w oderwaniu od całej reszty swoich działań digital - uważa Olgierd Cygan.

Zaznacza, że Mixx Awards pokazują też wyraźnie, że powoli - ale regularnie - rośnie liczba kampanii, które są właśnie cross-ekranowe. Najważniejsze jest bowiem dotarcie do grupy docelowej danej marki. - I tu dotykamy najważniejszej zmiany - skoro coraz więcej osób korzysta ze smartfonów i to coraz bardziej aktywnie, to serwisy takie jak Facebook, Instagram czy Twitter rozwijają coraz bardziej paletę dostępnych dla nich możliwości i narzędzi. I w ten sposób rośnie obszar konsumpcji wszelkiego rodzaju treści w social mediach (i szerzej - w internecie) w sposób mobilny. Ale, powtórzę, myślenie o mobile’u jako osobnej kategorii marketingu, na zasadzie: pomyślmy o naszej strategii mobile - jest według mnie ślepą uliczką. Zdecydowanie trzeba „myśleć grupą docelową”, jej potrzebami i przyzwyczajeniami. Digital jest jeden, mobile to tylko jego fragment - uważa Cygan.

Robert Bernaciak, digital business development director w Havas Media Group, który jako juror przyglądał się pracom zgłoszonym do Mixx Awards, widzi rosnącą rolę projektów, których zadaniem jest wzmocnienie relacji marka-konsument, poprzez wykorzystanie angażujących i wciągających w interakcję działań. Zwraca uwagę, że zgłoszonych zostało kilka projektów opartych o sprawdzone rozwiązania społecznościowe, lecz to, co nowe w tym roku, to znacznie mocniejsze położenie akcentów na wciągnięcie konsumentów w  tworzenie i osobiste uczestniczenie w projektach marketingowych. - Konsumenci są coraz bardziej otwarci na zaangażowanie się w tego typu projekty, o ile realnie przekładają się one na jakość ich życia oraz ich otoczenia. Nie chodzi tu koniecznie o wymiar materialny, ale również społeczny czy obywatelski. Stąd powodzenie zarówno akcji „Smutny Autobus”, jak i „Podwórko Nivea” - podsumowuje w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Robert Bernaciak.

Dawid Szczepaniak, executive creative director w VML Poland, podkreśla, że bardzo ceni formułę konkursu Mixx Awards, bo jako jedyna w Polsce stara się ocenić kampanie reklamowe zarówno od strony kreacji, jak i wyników. Po tegorocznym finale konkursu ma tylko jedną, jednak bardzo wyraźną refleksję: - Gracze na rynku digital dojrzewają i tworzą świetne, efektywne kampanie wykorzystujące sprawdzone schematy. Niemniej zabrakło w tym roku zgłoszeń innowacyjnych, wykorzystujących nowe technologie, wyznaczających inne kierunki. Zajęci produkowaniem naszych poprawnych kampanii tracimy,  głównie na rzecz sceny start-upowej, miano prawdziwych innowatorów, odkrywców, poszukiwaczy nowych dróg. Stąd decyzja kapituły konkursu o wstrzymaniu się od przyznania Innovation Award - mówi Szczepaniak.

W opinii Tomasza Skowrońskiego, szefa pionu MediaCom Beyond Advertising w MediaCom Warszawa, tegoroczne nagrody przyznane w konkursie Mixx Awards charakteryzowała innowacyjność i influencerzy. - Kilka lat temu nie wyobrażaliśmy sobie reklam, zwłaszcza tych w telewizji bez udziału celebrytów dziś widać że zjawisko ewoluuje właśnie w kierunku gwiazd internetu. Być może zjawisko to osiągnęło swoją apogeum, patrząc po liczbie kampanii z influencerami oraz po  nagrodzie Człowieka Roku, którym została Barbara Sołtysińska z LifeTube. Można ją określić mianem „matka” popularności marketingowej influencerów. Trend jest wyraźny za sprawą siły gwiazd internetu, które mają nie tylko znane nazwiska ale też własne kanały komunikacji, tworzą treści i angażują na niespotykaną skalę konsumentów - zwraca uwagę Skowroński.

Jako kolejne silne zjawisko widoczne w nagrodzonych pracach wymienia content, treść która ma być na tyle szeroka, by mieścić świat marki i na tyle interesująca, aby konsument w naturalny sposób za nią podążał. - Content w dużej mierze bazuje na wideo. Jeszcze do niedawna słowo pisane i zdjęcia rządziły przekazem, dziś ustąpiły miejsce wideo. Według danych do 2017 roku 79 proc. ruchu w sieci będzie pochodziło z video. Śmiało można powiedzieć że trendem jest „Perception driven by Video”. Co więcej, zmiany na rynku telewizyjnym, cyfryzacja, mnogość kanałów itp. potęgują to zjawisko. W nagrodzonych pracach wyraźnie widać konsekwencję w walce o uwagę konsumenta. Marki kiedyś były wyraziste poprzez produkt, opakowanie czy reklamy dziś to nie wystarcza. Successful brands to te, które przeszły drogę do opisania i zawładnięcia pewnego obszaru tzw. content territories. Tworzą dzięki temu wyraźny i zawsze rozpoznawalny obraz świata marki, właśnie takie kampanie dostały nagrody - komentuje w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Tomasz Skowroński.

Jego zdaniem, w związku z tym, że w każdym konkursie branżowym wybierany jest dom mediowy roku, agencja reklamowa roku,  warto sprecyzować za co są te nagrody, w jakich obszarach zostały przyznane. Tak, aby nagrody były wyznacznikiem efektów w konkretnych kategoriach prowadzonego biznesu.

Krzysztofa Dębskiego, interactive media directora w DDB & tribal cieszy fakt, że na Mixx Awards 015 można było wreszcie zobaczyć na scenie agencje i prace, które w tym roku nie zostały docenione przez branżę ani w konkursie KTR, ani w Effie Awards. W jego opinii oznacza to niewątpliwie, że w swojej kategorii (interactive) case’y te zyskały uznanie i że żadna agencja nie ma na polskim rynku monopolu na zdobywanie nagród.

- Z drugiej strony mimo dążenia do integracji kompetencji i mówienia o synergii nieliczne agencje potrafiły zrealizować kampanie, które były zarówno kreatywne (KTR), efektywne (Effie Awards), jak i innowacyjne, czyli wykorzystujące „nowe” media (Mixx Awards/Innovation Ad) - zwraca uwagę Dębski. Dodaje, że wyniki tegorocznego Mixx Awards pokazują i udowadniają, że wideo jest kanałem zyskującym coraz większą popularność, stającym się dla marketerów coraz istotniejszym w komunikacji – świadczy o tym przyznanie dwóch równoległych nagród w kategorii wideo online oraz nagrody człowieka roku Barbarze Sołtysińskiej z LifeTube.

Interactive media director z DDB & tribal niepokoi brak prac z kanałem mobilnym jako głównym kanałem komunikacji. Pocieszające z kolei jest dla niego to, że marketerzy przynajmniej starają się coraz częściej pamiętać, że użytkownik mobilny zachowuje się inaczej i potrzebuje innego środowiska niż użytkownik desktopowy - powstają materiały RWD, osobne customer journey i zaczyna się to podkreślać w case’ach. - Miejmy nadzieję, że za moment będzie to standardem i nikt nie będzie musiał się tym chwalić. Na razie wygląda, że pomimo kolejnego roku mobile, jaki podobno przeżywamy w Polsce, na nagrodzone, w pełni mobilne kampanie przyjdzie nam jeszcze poczekać - stwierdza Krzysztof Dębski w rozmowie z Wirtualnemedia.pl. - Nadal jest możliwość zdobycia tytułu pierwszej polskiej kampanii nagrodzonej we wszystkich trzech najważniejszych konkursach reklamowych i wspierającej e-commerce. Na dobrej drodze w ostatnim czasie jest Allegro, które oprócz świetnych kampanii sprzedażowych zdecydowało się budować wizerunek w sposób wywołujący falę entuzjazmu wśród odbiorców - dodaje.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"