Orlen najcenniejszą polską marką. Zmalała wartość Play i Plus - zyskały Polsat, TVN, TVP i Kolporter

Na czele rankingu najcenniejszych polskich marek według „Rzeczpospolitej” znalazły się Orlen, Biedronka, PKO BP, Play i Plus. Duże wzrosty osiągnęły Polsat, TVN, TVP, Polskie Radio i Kolporter. TVN jest zdecydowanie najbardziej znanym brandem.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Na czele zamieszczonego w „Rzeczpospolitej” rankingu najcenniejszych polskich marek znalazł się Orlen (jego wartość oszacowano na 4,71 mld zł, 20 proc. więcej niż przed rokiem), a kolejne miejsca zajęły Biedronka (3,85 mld zł, wzrost o 1 proc.) oraz PKO BP (2,74 mld zł, spadek o 15 proc.).

Wartość marki Play tzw. metodą opłat licencyjnych oszacowano na 2,46 mld zł, o 8 proc. mniej niż rok wcześniej, co dało czwarte miejsce na liście najcenniejszych polskich brandów. Plus znalazł się na pozycji niżej, wyceniono go na 2,26 mld zł (to 10 proc. w dół w skali roku).

 

W ramach badania szacowano też siłę marek (w skali 0-100 pkt), na którą składają się pozycja rynkowa (przyznano za to maksymalnie 21 pkt), relacje z klientami (maksymalnie 24 pkt), postrzeganie marki (45 pkt) oraz typ rynku, na którym działa (10 pkt). W tym ujęciu Play uzyskał 62,3 pkt, a Plus - 51,5.

Znacznie niżej znaleźli się inni operatorzy telekomunikacyjni i telewizyjni. Cyfrowy Polsat zajął 21. miejsce 738,4 mln zł wartości (2 proc. w górę) i 51,7 pkt siły, Netia - 56. pozycję z 303,1 mln zł (9 proc. w górę) i 37,7 pkt, Vectra - na 74. miejscu ze 189,5 mln zł (po spadku o 10 proc.) i 41,8 pkt, a Multimedia - na 80. miejscu ze 168,4 mln zł (9 proc. w dół) i 41,5 pkt.

Zaznaczmy, że dwie z tych marek zmienią właścicieli, jeśli zgodzi się na to Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W październiku ub.r. UPC Polska ogłosiła przejęcie Multimedia Polska za 760 mln dolarów, a UOKiK decyzję w tej sprawie ma podjąć do końca marca. Natomiast Cyfrowy Polsat w grudniu ub.r. kupił ok. 32 proc. akcji Netii za 638,8 mln zł, a planuje przejąć jeszcze 34 proc. (na początku lutego UOKiK przedłużył postępowanie w tej sprawie).

TVN przed Polsatem i TVP

Czołowe marki telewizyjne osiągnęły duże wzrosty w skali roku. Wartość TVN oszacowano na 1,31 mld zł, o 22 proc. więcej niż rok wcześniej, co dało 11. miejsce. Polsat wyceniono na 988,1 mln zł (41 proc. w górę), a TVP - na 717,8 (wzrost o 16 proc.), co zapewniło im odpowiednio 18. i 22. pozycję. Siłę marki TVN określono na 69,8 pkt, Polsatu -na 59,4, a TVP - na 37,8.

TVN zajął też pierwsze miejsce wśród wszystkich polskich marek pod względem świadomości u konsumentów (uzyskał 2,95 wskazań na 3). Polsat miał w tym ujęciu 2,81 wskazań (4. miejsce), Play - 2,64 (5. pozycja), Plus - 2,57 (7.), TVP - 2,5 (9.), a Cyfrowy Polsat - 2,21 (19.).

Jeśli chodzi o postrzeganą jakość, to TVN uzyskał 15,7 wskazań na 20, co dało 40. miejsce. Pozostałe marki z branży mediów i telekomunikacji nie są poza czołową sześćdziesiątką.

Pod względem lojalności TVN jest ósmy (z wynikiem 13,39 na 16), Polsat - na 34. miejscu (12,33), a pod względem prestiżu TVN uplasował się na 33. pozycji (16,1 na 20).

Kolporter przed Ruchem

Marka Polskiego Radia została wyceniona na 152 mln zł (przed rokiem w ogóle nie znalazła się w rankingu) i zajęła 84. miejsce. Jej siłę określono na 41,8 pkt.

Na liście są dwaj dystrybutorzy prasy. Kolporter z 136,2 mln zł wartości (po wzroście w skali roku o 45 proc.) jest na 89. pozycji, a Ruch z 89,8 mln zł (33 proc. w górę) - na 114.

Wartość wszystkich marek określano w oparciu o tzw. metodę opłat licencyjnych (relief from royalty), która opiera się na określeniu hipotetycznych opłat, jakie ponosiłby użytkownik brandu, gdyby korzystał z niego na podstawie umowy licencyjnej. Opłaty takie ustala się w relacji do przychodów ze sprzedaży netto. Ranking „Rzeczpospolita” przygotowała wspólnie z firmami BTFG Advisory.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji