Braki w wiedzy o sztucznej inteligencji mają bardzo konkretne skutki. Jedna trzecia pracowników w Polsce (30 proc.) przyznaje, że uznała materiały wideo lub obrazy wygenerowane przez AI za prawdziwe, a niemal tyle samo (29 proc.) nie potrafiło ocenić ich autentyczności.
Co czwarty respondent (27 proc.) za wiarygodne uznał również nagrania audio stworzone przez algorytmy. Dane z raportu pokazują więc, że duża część zatrudnionych nie odróżnia fałszu od rzeczywistości, a to otwiera drogę do manipulacji i cyberataków nie tylko w życiu prywatnym, ale przede wszystkim w miejscu pracy.
Jeżeli pracownik nie rozumie, że ma do czynienia z incydentem – nie zgłosi go, nawet jeśli odpowiednie procedury istnieją w firmie. Ten problem jest szczególnie widoczny w kontekście nowych form zagrożeń, takich jak manipulacje z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Technologie deepfake, które umożliwiają tworzenie realistycznych, lecz fałszywych komunikatów głosowych i wizualnych, są coraz częściej wykorzystywane przez cyberprzestępców

Edukacja o AI – gdzie jesteśmy?
Dane z raportu "Cyberportret polskiego biznesu 2025" pokazują, że szkolenia w polskich firmach wyraźnie odstają od tempa rozwoju zagrożeń związanych ze sztuczną inteligencją.
Ponad połowa pracowników w Polsce (55 proc.) nie odbyła żadnego szkolenia z cyberbezpieczeństwa w ciągu ostatnich pięciu lat. Co więcej, szkolenia, które są organizowane przez firmy skupiają się wciąż na tradycyjnych obszarach, takich jak procedury wewnętrzne (59 proc.) czy ochrona danych osobowych (56 proc.).
Braki w szkoleniach przekładają się bezpośrednio na poczucie niepewności pracowników. Z raportu wynika, że wielu z nich nie czuje się przygotowanych do reakcji w sytuacji cyberataku, a tylko niewielka grupa ocenia swoje kompetencje w tym obszarze jako wysokie.

– Dlatego tak ważne jest, by działania w zakresie cyberbezpieczeństwa nie ograniczały się wyłącznie do szkoleniowej wiedzy teoretycznej. Kluczowe jest np. wprowadzanie różnego rodzaju praktycznych symulacji ataków z wykorzystaniem nowych technik aby zwiększać odporność pracowników na zagrożenia. Duże znaczenie ma budowanie kultury organizacyjnej, która sprzyja otwartości, umożliwia zadawanie pytań i wzmacnia nawyk zgłaszania wszelkich niepokojących sygnałów – dodaje Beniamin Szczepankiewicz.












