Niska świadomość AI w firmach. Prawie jedna piąta pracowników wrzuca do chatbotów AI dane wrażliwe firmy

Prawie 20 proc. pracowników udostępnia AI dane wrażliwe firmy, a 58 proc. nie wie, czym jest deepfake - pokazuje najnowszy raport "Cyberportret polskiego biznesu 2025" opublikowany przez ESET i DAGMA Bezpieczeństwo IT.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:
Niska świadomość AI w firmach. Prawie jedna piąta pracowników wrzuca do chatbotów AI dane wrażliwe firmy
Stan wiedzy o AI w polskich firmach nadal kuleje

Braki w wiedzy o sztucznej inteligencji mają bardzo konkretne skutki. Jedna trzecia pracowników w Polsce (30 proc.) przyznaje, że uznała materiały wideo lub obrazy wygenerowane przez AI za prawdziwe, a niemal tyle samo (29 proc.) nie potrafiło ocenić ich autentyczności.

Co czwarty respondent (27 proc.) za wiarygodne uznał również nagrania audio stworzone przez algorytmy. Dane z raportu pokazują więc, że duża część zatrudnionych nie odróżnia fałszu od rzeczywistości, a to otwiera drogę do manipulacji i cyberataków nie tylko w życiu prywatnym, ale przede wszystkim w miejscu pracy.

Jeżeli pracownik nie rozumie, że ma do czynienia z incydentem – nie zgłosi go, nawet jeśli odpowiednie procedury istnieją w firmie. Ten problem jest szczególnie widoczny w kontekście nowych form zagrożeń, takich jak manipulacje z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Technologie deepfake, które umożliwiają tworzenie realistycznych, lecz fałszywych komunikatów głosowych i wizualnych, są coraz częściej wykorzystywane przez cyberprzestępców

mówi Beniamin Szczepankiewicz, ekspert cyberbezpieczeństwa ESET

Edukacja o AI – gdzie jesteśmy?

Dane z raportu "Cyberportret polskiego biznesu 2025" pokazują, że szkolenia w polskich firmach wyraźnie odstają od tempa rozwoju zagrożeń związanych ze sztuczną inteligencją.

Ponad połowa pracowników w Polsce (55 proc.) nie odbyła żadnego szkolenia z cyberbezpieczeństwa w ciągu ostatnich pięciu lat. Co więcej, szkolenia, które są organizowane przez firmy skupiają się wciąż na tradycyjnych obszarach, takich jak procedury wewnętrzne (59 proc.) czy ochrona danych osobowych (56 proc.).

Braki w szkoleniach przekładają się bezpośrednio na poczucie niepewności pracowników. Z raportu wynika, że wielu z nich nie czuje się przygotowanych do reakcji w sytuacji cyberataku, a tylko niewielka grupa ocenia swoje kompetencje w tym obszarze jako wysokie.

– Dlatego tak ważne jest, by działania w zakresie cyberbezpieczeństwa nie ograni­czały się wyłącznie do szkoleniowej wiedzy teoretycznej. Kluczowe jest np. wpro­wadzanie różnego rodzaju praktycznych symulacji ataków z wykorzystaniem nowych technik aby zwiększać odporność pracowników na zagrożenia. Duże znaczenie ma budowanie kultury organizacyjnej, która sprzyja otwartości, umożliwia zada­wanie pytań i wzmacnia nawyk zgłaszania wszelkich niepokojących sygnałów – dodaje Beniamin Szczepankiewicz.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Arabski fundusz i Comcast mogą kupić właściciela TVN

Arabski fundusz i Comcast mogą kupić właściciela TVN

Po krytyce z kancelarii prezydenta szefowa KRRiT wszczyna postępowanie. Chodzi o film w TVP

Po krytyce z kancelarii prezydenta szefowa KRRiT wszczyna postępowanie. Chodzi o film w TVP

PKO Bank Polski z kampanią o inwestowaniu. W roli głównej Szymon Majewski i „marynarka z kieszeniami”

PKO Bank Polski z kampanią o inwestowaniu. W roli głównej Szymon Majewski i „marynarka z kieszeniami”

Kancelaria Premiera szuka do pracy mistrza social mediów

Kancelaria Premiera szuka do pracy mistrza social mediów

Filmweb stawia na social media – nowa struktura, nowi liderzy, nowa oferta
Materiał reklamowy

Filmweb stawia na social media – nowa struktura, nowi liderzy, nowa oferta

Cios prokuratory w o. Rydzyka. Przesłuchanie w urodziny Radia Maryja

Cios prokuratory w o. Rydzyka. Przesłuchanie w urodziny Radia Maryja