O 4 proc. zmaleje w tym roku polski rynek reklamowy

Według domu mediowego OMD wydatki reklamowe w Polsce zmniejszą się w 2013 rolu o 4 proc. To minimalnie bardziej optymistyczne prognozy niż estymacje Starlinka, ZOG, Mindshare Polska i Equinox Polska.

pr
pr
Udostępnij artykuł:

Analitycy OMD przewidują, że najbardziej w br. zmniejszą się wydatki reklamowe w prasie - w najgorszym scenariuszu nawet 15 proc. Wynika to z odpływu czytelników do internetu.

Zmaleje również wartość reklamy telewizyjnej - o ok. 6 proc. - Przez wiele lat telewizja była znacząco przeinwestowywana. W obliczu kryzysu marketerzy sięgają po najefektywniejsze rozwiązania, są nastawieni na szybki efekt. Skutkuje to wzrostem budżetów na internet kosztem telewizji - wyjaśnia Maciej Kita, buying director OMD. Zwraca też uwagę, że kondycji telewizji nie poprawia stopniowe wyłączanie sygnału analogowego (który ostatecznie zniknie w połowie br.). W efekcie wzrośnie też znaczenie niszowych do tej pory kanałów, które dzięki obecności na multipleksach cyfrowych zyskują ogólnopolski zasięg, natomiast stracą największe stacje ogólnopolskie.

Internet przejmie część budżetów reklamowych z telewizji i prasy, ale według OMD wzrost reklamy online wyhamuje - z kilkunastu proc. w ostatnich latach do 8 proc. - Dziś reklama internetowa wychodzi z komputerów i gości zarówno na ekranach urządzeń mobilnych, jak i smart TV. Wyraźnie obserwujemy wzrost zainteresowania marketerów formatami wideo - opisuje Maciej Kita.

Oprócz internetu urosną reklamowo - o 5 proc. - kina. Natomiast wartość reklamy zewnętrznej (uwzględniając nośniki indoorowe i digital signage) zmaleje o ok. 6 proc., a reklamy radiowej utrzyma się na ubiegłorocznym poziomie.

Przypomnijmy, że według Starlinka wydatki reklamowe w Polsce wyniosły w ub.r. 7,095 mld zł, o 5,2 proc. mniej niż rok wcześniej, i o tyle samo zdaniem firmy zmaleją w br. (przeczytaj szczegóły). Pytani przez Wirtualnemedia.pl na początku stycznia przedstawiciele największych domów mediowych (w tym OMD) prognozowali, że spadek ten wyniesie od 5 do 10 proc. (więcej na ten temat).

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online