Orange Polska z mniejszymi wpływami, ale większym zyskiem netto i liczbą abonamentów

W II kwartale 2015 roku Orange Polska zanotował przychody mniejsze o 2,3 proc. niż rok wcześniej, natomiast wyższy o 34 proc. okazał się zysk netto, a liczba użytkowników abonamentowych po raz pierwszy od 2008 roku jest wyższa od klientów ofert na kartę.

ps
ps
Udostępnij artykuł:
Orange Polska z mniejszymi wpływami, ale większym zyskiem netto i liczbą abonamentów

W komunikacie podsumowującym wyniki II kwartału br. Orange Polska tłumaczy, że obniżenie przychodów operatora w porównaniu z wynikami ubiegłorocznymi jest spowodowane z jednej strony obniżeniem stawek roamingowych w UE, z drugiej zaś słabszą sprzedażą sprzętu. Ostatecznie przychody w II kwartale osiągnęły kwotę 3,01 mld zł i były o 71 mln niższe rok do roku.

grafika

W raportowanym przez Orange Polska okresie zysk netto wyniósł 126 mln zł i był wyższy o 32 mln w porównaniu z analogicznym okresem ub.r., to zaś oznacza wzrost o 34 proc. Operator podkreśla, że ten dobry rezultat osiągnięto dzięki niższej amortyzacji oraz mniejszym, dzięki refinansowaniu długu, kosztom netto.

Raport zwraca uwagę na korzystny trend związany ze strukturą użytkowników korzystających z usług Orange Polska. W II kwartale operatorowi udało się pozyskać 170 tys. klientów abonamentowych. To oznacza, że obecnie jest ich 7,89 mln i po raz pierwszy od 2008 r. liczba użytkowników post-paid przekroczyła liczbę użytkowników kart pre-paid, których obecnie w sieci Orange jest 7,69 mln.

grafika

- W drugim kwartale osiągnęliśmy solidne wyniki finansowe - podkreślił w komunikacie Maciej Nowohoński, członek zarządu ds. finansów Orange Polska. - Niższy rok-do-roku wzrost przychodów ze sprzedaży sprzętu telefonii komórkowej został w dużej mierze zrównoważony przez przychody z projektów infrastrukturalnych i usług ICT. Nasilone działania marketingowe odbiły się na EBITDA, ale przyczyniły się do wyraźnej poprawy wyników komercyjnych w segmencie mobilnym. Zgodnie z zapowiedziami z lutego, nasililiśmy również działania w zakresie zbycia nieużywanego majątku, co poprawiło generowane przepływy pieniężne. Ponieważ nie przewidujemy osłabienia konkurencji w drugim półroczu, utrzymamy dużą aktywność marketingową, co może wpłynąć na rentowność. Zgodnie z planem całorocznym, przepływy pieniężne w pozostałej części roku będą niższe (rok-do-roku), przede wszystkim ze względu na presję na EBITDA i wyższe nakłady inwestycyjne związane z rozbudową sieci światłowodowej - zapowiedział Nowohoński.

W II kwartale br. o 29 proc. w skali roku wzrosła liczba użytkowników mobilnego dostępu do internetu, było ich o 102 tys. więcej. Przeciwny, spadkowy trend dotyczył natomiast klientów usług stacjonarnych, zarówno telefonicznych, jak i internetowych. W II kwartale ubyło 88 tys. stacjonarnych łączy głosowych, a o 52 tys. zmniejszyła się liczba stacjonarnych łączy internetowych w technologii ADSL. W raporcie stwierdzono, że malejąca liczba użytkowników stacjonarnego internetu to głównie wynik rosnącej popularności mobilnego dostępu do sieci. W raportowanym okresie liczba użytkowników sieci LTE zwiększyła się o 370 tys., a obecnie w Orane jest ponad 1,2 mln osób korzystających z tej technologii.

grafika

- Intensywne działania marketingowe w drugim kwartale przełożyły się na znaczącą poprawę dynamiki działalności komercyjnej w segmencie mobilnych usług abonamentowych - zaznaczył w komentarzu Bruno Duthoit, prezes Orange Polska. - Osiągnęliśmy wysoką liczbę przyłączeń netto we wszystkich grupach klientów: biznesowych, indywidualnych i telemetrii (M2M). Jednak w obszarze usług stacjonarnych utrzymywała się duża presja na usługi głosowe i dostępu do Internetu w technologii ADSL. Przeciwdziałając tej sytuacji, w uzupełnieniu podjętych wcześniej działań, zadecydowaliśmy o obniżeniu cen Neostrady na obszarach regulowanych. W efekcie, w całej Polsce obowiązują obecnie jednolite stawki na wszystkie dostępne prędkości tej usługi. Ponadto, w celu dodatkowego wsparcia oferty konwergentnej, po raz pierwszy wprowadziliśmy dedykowane plany mobilne dostępne tylko dla użytkowników usług stacjonarnych. Z uwagi na utrzymującą się dużą konkurencyjność rynku nasze plany na drugie półrocze obejmują kontynuację aktywnych działań marketingowych, w obszarze mobilnym i stacjonarnym. Zgodnie z naszymi założeniami, znacznie przyspieszy realizacja projektu budowy sieci światłowodowej. Potwierdzamy ogłoszone w lutym cele w zakresie liczby gospodarstw domowych w zasięgu tej sieci oraz wysokości nakładów inwestycyjnych. Jesteśmy przekonani, że długofalowo przełoży się to na znaczne zwiększenie przewagi konkurencyjnej Orange Polska - zapewnił Bruno Duthoit.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"