Organizacje konsumenckie apelują do Google i Apple o zmiany w sklepach z aplikacjami. „Będziemy prowadzić rozmowy”

Międzynarodowa Sieć Ochrony Konsumentów (ICPEN) skierowała do Apple i Google apel o wprowadzenie zmian w funkcjonowaniu sklepów z aplikacjami prowadzonymi przez te firmy. Zdaniem ICPEN obecna polityka stosowana przez App Store i Google Play utrudnia użytkownikom dostęp do przejrzystych informacji na temat danych zbieranych przez programy. - Otrzymaliśmy apel ICPEN i będziemy prowadzić rozmowy na temat uwag które w nim zawarto - zapewnia Google

ps
ps
Udostępnij artykuł:
Organizacje konsumenckie apelują do Google i Apple o zmiany w sklepach z aplikacjami. „Będziemy prowadzić rozmowy”
fot. Shutterstock.com

Apel Międzynarodowej Sieci Ochrony Konsumentów (ICPEN) został podpisany przez 27 instytucji zrzeszonych w tej organizacji, wśród nich znalazł się także Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).

ICPEN w swoim liście domaga się, aby Apple i Google umożliwiły dostawcom aplikacji przejrzyste informowanie klientów o zasadach uzyskiwania i wykorzystywania ich danych. W komunikacie podkreślono, że po raz pierwszy aż tyle organów ochrony konsumentów z różnych krajów połączyło siły, aby skłonić firmy do zmiany niekorzystnych praktyk.

Jak wyjaśnia UOKiK problem polega na tym, że aplikacje ściągane na telefon często proszą konsumentów o dostęp do różnych danych, np. do książki telefonicznej, aparatu fotograficznego, dokładnej lokalizacji. Zdarza się, że jest to konieczny warunek, aby pobrać oprogramowanie.

Potem dostawcy aplikacji mogą w różny sposób wykorzystywać pozyskane dane. Co więcej, sklepy  Apple i Google są tak zaprojektowane, że bardzo trudno znaleźć informacje, na jakich zasadach się to odbywa. Nawet gdyby dostawca aplikacji chciał rzetelnie informować konsumentów o gromadzeniu danych, to nie ma wpływu na miejsce, gdzie zostanie zamieszczona taka wiadomość. Dlatego organy konsumenckie z 27 państw apelują, aby Apple i Google zmieniły interfejs sklepów w taki sposób, żeby informacje były łatwiej dostępne.

- Konsumenci przed pobraniem aplikacji muszą mieć jasne informacje, do jakich danych będzie miała dostęp. Wtedy będą mogli świadomie podjąć decyzję, czy chcą skorzystać z oferty sklepu. Natomiast aplikacje będą mogły ze sobą konkurować ustawieniami prywatności tylko wtedy, gdy konsumenci będą mieli świadomość, jakie są między nimi różnice pod tym względem – zaznacza Marek Niechciał, prezes UOKiK.

W krótkim komunikacie przesłanym do redakcji Wirtualnemedia.pl Google zaznacza, że z powagą podchodzi do apelu organizacji i będzie z nią współpracował nad wypracowaniem odpowiednich rozwiązań.

- Doceniamy możliwość pracy z regulatorami i organami ochrony konsumentów nad poprawą działania Sklepu Play. Otrzymaliśmy apel ICPEN i będziemy prowadzić rozmowy na temat uwag jakie w nim zawarto - zapowiada Google.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"