Paczkomaty InPost w ponad połowie e-sklepów, dostawa w ten sam dzień mało popularna

58% polskich sprzedawców internetowych dostarcza zakupiony towar do Paczkomatów InPost. Wciąż rzadko oferowaną opcją jest dostawa tego samego dnia - wynika z badania ideao.pl.

km
km
Udostępnij artykuł:
Paczkomaty InPost w ponad połowie e-sklepów, dostawa w ten sam dzień mało popularna

Spośród partnerów logistycznych, z którymi współpracują zbadane polskie sklepy internetowe, największą popularnością cieszą się Paczkomaty InPost. Z usług tego dostawcy korzysta ponad połowa (58%) sprzedawców. Popularne są także międzynarodowe firmy kuriersko-spedycyjne DPD i UPS, z którymi współpracuje odpowiednio 46% i 42% e-sklepów.

Czwarte miejsce (34%) w zestawieniu najczęściej współpracujących z polskimi sprzedawcami dostawców zajmuje Poczta Polska. Tylko 10% sklepów jako dostawcę wybiera należącą do polskiego narodowego operatora usługę kurier48. Nieco większą popularnością cieszą się kurierzy DHL (24%), GLS (12%) oraz DB Schenker (10%). Klienci 10% sklepów mogą też skorzystać z usługi Stacja z Paczką.

grafika

Polski rynek logistyczny cechuje przy tym duża różnorodność. W trzech ze zbadanych sklepów klienci zamawiający produkty mogą otrzymać je za pośrednictwem kuriera Pekaes, zaś z usług FedEx i Dachser korzysta po 4% zbadanych sprzedawców. Wśród dostawców współpracujących z pojedynczymi sklepami uwzględnionymi w badaniu znalazły się ponadto firmy takie jak Siódemka, Gefco, Rohlig Suus, K-Ex oraz Raben.

Często zdarza się też, że jeden sprzedawca korzysta z usług kilku kurierów. Ma to miejsce w 68% zbadanych sklepów, zaś 30 spośród nich oferuje swoim klientom także wybór przewoźnika.

Rozwiązanie dla klientów, którzy chcą dostać swoją przesyłkę w krótszym czasie, jakim jest przesyłka ekspresowa, jest wciąż oferowane tylko przez 14% polskich sklepów.

grafika

Z kolei tylko 8% sprzedawców ma w swojej ofercie opcję dostawy tego samego dnia, czyli szczególną formę przesyłki ekspresowej, dostępną wyłącznie w obrębie poszczególnych miast i ich okolic, które znajdują się w pobliżu siedziby danego sklepu internetowego.

grafika

Osoby już podczas dokonywania zamówienia wiedzące, że w momencie planowanej dostawy nie będzie ich w domu, mają możliwość wybrania jednej z dostępnych alternatyw. Prawie wszystkie sklepy internetowe (98%) oferują m.in. możliwość podania innego adresu (np. miejsce pracy, miejsce zamieszkania członka rodziny), na który miałaby zostać wysłana paczka.

Możliwość odbioru towarów ze skrytek oferuje łącznie 60% sklepów internetowych. Oprócz InPost, współpracującego z 58% sklepów, można zdecydować się na odbiór przesyłki na stacji benzynowej dzięki usłudze Stacja z Paczką (10%) koncernu naftowego Orlen oraz w jednym z 2500 kiosków i saloników prasowych Ruch w ramach Paczki w Ruchu (4%).

O ile konsumenci składając zamówienie mogą często wybrać alternatywny adres dostarczenia przesyłki, tak o wiele rzadziej mogą oni podać preferowany przez nich przedział czasowy, w którym mogliby odebrać swoje zakupy. Tylko cztery ze zbadanych sklepów oferują wybór odpowiadającego klientowi dnia. Często jednak taka opcja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Zdarza się również, że standardowa opłata obejmuje tylko dni robocze, natomiast jeśli konsument chce, by jego przesyłka została doręczona w weekend, musi dopłacić od 10 do 20 zł. Inną możliwością decydowania o czasie dostarczenia przesyłki jest zaś wybór dokładnego przedziału czasowego podanego w godzinach. Taką możliwość oferują jednak tylko trzy sklepy internetowe uwzględnione w badaniu.

Polscy sprzedawcy często umożliwiają swoim klientom osobisty odbiór zamówionych produktów. Wiąże się to z faktem, że większość najpopularniejszych e-sprzedawców posiada również swoje sklepy stacjonarne. Często także są to tylko punkty odbioru, w których otrzymać można zamówiony towar. Łącznie dotyczy to 54% zbadanych sklepów. Za każdym razem jest to opcja, którą wybrać można spośród dostępnych w danym sklepie metod przesyłki.

grafika

Choć niektóre z firm kurierskich już przed kilkoma laty wprowadziły do swojej oferty "zielone" usługi kurierskie, mające zapewnić zrównoważenie emisji dwutlenku węgla podczas dostarczania przesyłek, w zbadanych sklepach internetowych nie znalazł się żaden, który wyraźnie oferowałby takie rozwiązanie.

W badaniach uwzględniono 50 najpopularniejszych sklepów internetowych współpracujących z porównywarką cen idealo.pl z siedzibą i magazynami dostawczymi w Polsce. W tym celu spośród 100 sklepów z najwyższą liczbą kliknięć dla witryny idealo.pl wybrano 50 sklepów z najwyższą pozycją w rankingu Alexa Traffic Ranks.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów