Paywall powszechny wśród wydawców, w Polsce płatne treści tańsze niż za granicą. „Czytelnicy chcą płacić za jakość”

69 procent wydawców gazet stosuje płatny dostęp do treści, choć model paywalla jest wśród nich zróżnicowany – wynika z analizy Reuters Institute for the Study of Journalism. W Polsce subskrypcje podrożały do średniego poziomu 9,27 euro miesięcznie, jednak ich koszt jest wciąż niski w porównaniu z innymi rynkami. - Cena paywalla w Polsce jest dostosowana do poziomu zamożności czytelników, w przyszłości może rosnąć, ale w zamian wydawcy muszą zaoferować coraz bardziej unikalne i atrakcyjne treści – oceniają dla Wirtualnemedia.pl wydawcy i eksperci rynku prasowego.

ps
ps
Udostępnij artykuł:

Najnowsze dane dotyczące stosowania przez wydawców płatnego dostępu do treści dostarczyli badacze z  Reuters Institute for the Study of Journalism. Na potrzeby raportu przeanalizowali oni ofertę 212 wydawnictw, stacji telewizyjnych i serwisów internetowych w kilku krajach - Niemczech, Wielkiej Brytanii, Włoszech, Francji, Stanach Zjednoczonych i w Polsce.

Model Freemium najpopularniejszy

Z raportu wynika, że system płatnego dostępu do treści jest różny w zależności od konkretnego segmentu analizowanych mediów. Obecnie 69 proc. wydawców dzienników uzależnia od opłat korzystanie z publikowanych przez siebie materiałów, co oznacza niewielki wzrost w porównaniu z rokiem 2017, gdy odsetek takich wydawców wynosił 64,5 proc. Inna tendencja rysuje się w obszarze tygodników – tutaj liczba wydawców stosujących paywall zmniejszyła się w ciągu 2 lat o 10 proc., obecnie płatny dostęp do treści stosuje 52 proc. z nich.

Analizy wskazują, że wśród wydawców prasy codziennej w równym stopniu rozpowszechnione są modele freemium (płatna jest wybrana część treści, np. określona sekcja tematyczna) oraz metered paywall (za darmo dostępna jest konkretna liczba artykułów) – w obu wypadkach stosuje je 33 proc. wydawnictw. Nieco mniejszy odsetek (31 proc.) nadal ma w pełni otwarty dostęp do materiałów, zaś jedynie 3 proc. wydawców ukrywa treści za tzw. hard paywallem, w którym można przeczytać lub obejrzeć cokolwiek tylko po wcześniejszym opłaceniu subskrypcji.

Nieco inaczej sprawa wygląda w segmencie tygodników. Tutaj większość (48 proc.) oferuje dostęp do treści bez żadnych opłat, jedna trzecia wybiera model freemium, w zdecydowanej mniejszości są wydawcy stosujący metered paywall (14 proc.) oraz hard paywall (5 proc.).

Nadawcy telewizyjni są najbardziej otwarci – 100 proc. ich treści internetowych jest dostępna za darmo, nieco podobnie jest w wypadku serwisów internetowych.

grafika

Polska z najtańszym paywallem

Raport wskazuje, że obecnie średnia cena paywalla na analizowanych rynkach wynosi 14,12 euro i jest nieznacznie niższa w porównaniu z rokiem 2017. W przeciągu ostatnich 2 lat wzrost cen dostępu do płatnych treści zaobserwowano w Stanach Zjednoczonych, Włoszech, Francji, Finlandii i w Polsce. Z odwrotną tendencją mamy do czynienia w Niemczech oraz w Wielkiej Brytanii – na tym ostatnim rynku cena paywalla spadła z 22,26 do 17,45 euro.

W porównaniu z innymi krajami uwzględnionymi w zestawieniu w Polsce średnia cena abonamentu za dostęp do płatnych treści jest najniższa – wynosi 9,27 euro (w 2007 r. - 7,21 euro). Najwyższa kwota subskrypcji na naszym rynku (12,42 euro) wiąże się z modelem metered paywall, w następnej kolejności są freemium (9,41 euro) oraz hard paywall (8,48 euro).

grafika

grafika

Wśród polskich wydawców najwyższe miesięczne ceny za dostęp do treści stosują „Dziennik Gazeta Prawna” (97,90 zł w modelu freemium), „Puls Biznesu” (79 zł w modelu metered paywall) oraz „Rzeczpospolita” (59 zł – metered paywall).

grafika

Polskie ceny odbiciem zamożności czytelników

W rozmowach z serwisem Wirtualnemedia.pl wydawcy i eksperci rynku prasowego podkreślają, że raport przedstawiony przez Reutersa świadczy o konsekwentnym krzepnięciu na rynku modelu płatnego dostępu do treści. Z kolei ceny paywalla obowiązujące w Polsce nie są ani za niskie, ani zbyt wysokie, lecz po prostu dostosowane do możliwości finansowych czytelników i oddają ich gotowość do płacenia za materiały dostępne online. Taki punkt widzenia prezentuje Aleksandra Karasińska, redaktorka naczelna newsweek.pl i forbes.pl.

- Badania z całego świata pokazują, że rynek płatnych treści online rośnie – podkreśla Aleksandra Karasińska. -  Najlepiej ten trend widać w segmencie wideo, w inwestycjach w platformy streamingowe (Netflix, Hulu, Amazon Prime, HBO, Apple czy Viki). Wśród wydawców prasy przez wiele lat dominowała obawa przed zamykaniem treści, stąd wcześniejsze nieśmiałe próby z niskimi cenami i licznymi promocjami. Dziś, po tym jak zmienił się rynek reklamy online i po latach doświadczeń z różnymi modelami paywalli, wielu międzynarodowych wydawców zdecydowanie zamyka treści i podnosi ceny subskrypcji. Coraz wyraźniej widać, że czytelnicy chcą płacić za treści premium, ale w zamian oczekują najwyższej jakości.

Szefowa newsweek.pl przyznaje, że w przypadku opublikowanego obecnie zestawienia widać niższe ceny pakietów subskrypcyjnych w Polsce. Według niej odzwierciedlają one w oczywisty sposób różnice w zamożności klientów w Polsce wobec tych z  Niemiec czy Francji.

- Myślę, że ceny dostępów do treści premium mogą rosnąć, w miarę jak będzie rozwijał się ich rynek, większość wydawców przejdzie na model paid, użytkownicy przywykną do tego modelu, a  płatne treści będą coraz lepsze i bardziej urozmaicone – przewiduje Aleksandra Karasińska.

Z kolei Marek Tejchman, zastępca redaktora naczelnego „Dziennika Gazety Prawnej” uważa, że płatny model dostępu do treści wciąż wymaga pracy i być może większej niż dotąd elastyczności ze strony mediów.

- Chciałbym wierzyć w to że w Polsce czytelnicy będą gotowi płacić za jakościowe treści – przyznaje Marek Tejchman. - Wydaje mi się jednak że  wydawcy  i dziennikarze powinni wkładać więcej wysiłku w szukanie treści i form które będą odpowiadały polskim czytelnikom. Zbyt często oczekujemy że to odbiorcy się dostosują do nas, a nie my do nich. Co do ceny - uważam że koszty rozwiązań paywallowych w Polsce są dostosowane do realiów rynkowych i w najbliższym czasie nie będą rosnąć bez zmian w ofercie – prognozuje wicenaczelny „DGP”.

Paweł Nowacki, niezależny konsultant rozwiązań dla wydawców i e-commerce oraz były zastępca redaktora naczelnego „Dziennika Gazety Prawnej” ds. online odnosi się do obecnego w branży od kilku lat problemu walki za pomocą paywalla z dotkliwym dla wydawców zjawiskiem stosowania adblocków, czyli programów blokujących wyświetlanie reklam na stronach internetowych.

- Wydawcy wprowadzając na stronach www jakąś wersję paywalla/subskrypcji płatnej próbują w ten sposób finansować działalność dziennikarską pieniędzmi od czytelnika - wyjaśnia Paweł Nowacki. - Polski rynek nie będzie tu odbiegać od trendów światowych i możemy spodziewać się kolejnych wdrożeń w tym zakresie. Może tylko to trwać dłużej niż w krajach bogatszych.

Czy paywall wciąż pozostaje jednym z głównych środków walki wydawców o zachowanie przychodów w dobie powszechnego korzystania z adblocków? Według Pawła Nowackiego nie ma prostej odpowiedzi na takie pytanie.

- Każdy kto używa AdBlocka robi to po to, by mieć wygodny dostęp do treści, usuwa przeszkadzające w czytaniu i oglądaniu reklamy - przypomina Nowacki. - Paywall nie jest remedium na użytkownika z AdBlockiem, bo nie jest to bynajmniej jednorodna grupa internautów. Część z tych internautów - jeśli tylko wydawca zaoferuje wysokiej jakości treści dopasowane do ich oczekiwań - finalnie zostanie cyfrowym prenumeratorem. Jednak jest to wyboista, długa droga edukacji internautów, a pewnie i tak wielu z nich chyba jest na zawsze straconych bo woli bezpłatny - choć niskiej jakości - zamiennik. Wielu wydawców będzie jednak próbować dialogu z internautami, poznawać ich potrzeby, co może skutkować ciekawymi wnioskami i zmianami w samym zestawie treści u takiego wydawcy - zaznacza ekspert.

„GW” ma 170 tys. cyfrowych subskrybentów

„Gazeta Wyborcza” jako pierwsza w naszym kraju wprowadziła system limitowanego dostępu do swoich treści (paywall) i ofertę prenumeraty cyfrowej. Na koniec grudnia 2018 r. korzystało z niej ponad 170 tys. osób. Liczba użytkowników płatnej subskrypcji cyfrowej „Gazety Wyborczej” rośnie systematyczne. Na koniec 2014 roku wynosiła 54,9 tys., rok później - 77 tys., na koniec 2016 roku 100 tys., a na koniec 2017 roku - 133 tys.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/agora-otrzymala-ostateczne-wezwanie-przedsadowe-w-sprawie-tekstow-o-tzw-tasmach-kaczynskiego,7171159424984705a ##

Agora w zaprezentowanej w połowie ub.r. strategii na najbliższe lata planuje, że do końca 2022 roku liczba subskrybentów „GW” wzrośnie do 327 tys.

"Gazeta Wyborcza" na 15. miejscu w światowym rankingu liczby prenumeratorów cyfrowych

Francuskie stowarzyszenie Fédération Internationale de la Presse Périodique (FIPP - Międzynarodowa Federacja Prasy Periodycznej) przygotowało zestawienie pokazujące trendy na globalnym rynku płatnych prenumerat cyfrowych. Wynika z niego, że coraz więcej wydawców decyduje się na udostępnianie całej treści w internecie za paywallem, czyli za opłatą (zwykle za darmo jest tylko niewielka część tekstu).

FIPP wzięła pod uwagę 52 tytuły prasowe z całego świata. "Gazeta Wyborcza" znalazła się na 15. miejscu zestawienia z liczbą 170 tys. prenumerat, zajmując miejsce m.in. przed "New Yorkerem" (167 tys. prenumerat), „Dagens Nyheter” (150 tys. prenumerat) i „National Geographic” (123 tys. subskrypcji). Liderem prenumerat cyfrowych jest niezmiennie "New York Times".

Ogólna liczba osób, która zdecydowała się na wykupienie cyfrowej prenumeraty w 2018 roku wyniosła 13 milionów (to wzrost o 3 mln).

grafika

Danuta Breguła, dyrektor ds. strategii i rozwoju cyfrowego „Gazety Wyborczej” podkreśla, że raport ukazuje "Gazetę Wyborczą" na tle globalnego trendu.

- Stosunkowo wcześnie i zdecydowanie poszliśmy w ślady zagranicznych wydawców, starając się wypracować własny model subskrypcyjny dopasowany do lokalnych uwarunkowań. Nie możemy się pod tym względem porównywać z innymi polskimi tytułami, bo ich wydawcy nie zdecydowali się jeszcze na publikowanie wyników subskrypcji cyfrowych. "Gazeta Wyborcza" jest jedynym polskim tytułem ujętym w zestawieniu. Osobiście nie postrzegam transformacji cyfrowej "Gazety Wyborczej" jako rewolucyjnego przejścia z ery papieru do internetu, choć czasem tempo zmian jest galopujące - przekazała Breguła portalowi Wirtualnemedia.pl.

Dodaje, że dla Agory to „naturalny krok z punktu widzenia misji wobec czytelników i pozycji >>Gazety Wyborczej<<".

- Pozwoli to tytułowi dalej się rozwijać w zrównoważony sposób. Taki zastrzyk wsparcia od czytelników daje zespołowi niesamowitą energię do pracy w szczególności w obliczu obchodzonego w tym roku 30-lecia "Gazety Wyborczej" - zaznacza dyrektor ds. strategii i rozwoju cyfrowego „Gazety Wyborczej”.

W czołówce znalazł się "New York Times" (3,3 mln); "Wall Street Journal" (1,5 mln); i "Washington Post" (1,2 mln), na czwartym - "Financial Times" (740 tys.) i "Guardian" (570 tys.), a na szóstym - "Nikkei" (559 tys., to japoński dziennik gospodarczy).

Największy wzrost liczby prenumeratorów zanotował lider zestawienia – „NYT” zdobył 265 tys. subskrybentów tylko w IV kwartale 2018 roku. W sumie tytuł zarobił na tym 700 mln dolarów. Powody do zadowolenia ma także niemiecki „Die Zeit”, którego baza klientów urosła do 100 tys. (wzrost o 123 proc.), a w „Der Spiegel” - o 50 proc.

FIPP to Międzynarodowa Federacja Prasy Periodycznej, która zrzesza ponad 500 wydawców prasy z kilkudziesięciu krajów. Raport „Global Digital Subscription Snapshot 2019” opracowała we współpracy z CeleraOne.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"