Od stycznia do września br. Play Communications osiągnął 3,79 mld zł przychodów ze sprzedaży usług (4,3 proc. więcej niż rok wcześniej) oraz 1,24 mld zł ze sprzedaży towarów i innych źródeł (po spadku o 4,2 proc.). Natomiast tylko w minionym kwartale przychody firmy wyniosły 1,71 mld zł po spadku o 0,8 proc. w skali roku.
Z kolei koszty operacyjne spółki zmalały w skali roku o 4,7 proc. do 3,98 mld zł w trzech kwartałach br. oraz o 3,4 proc. do 1,35 mld zł w zeszłym kwartale. Zdecydowanie najbardziej telekom ogranicza wydatki ogólne i administracyjne - od stycznia do września br. miały one wartość 621,8 mln zł, 37,4 proc. mniej niż rok wcześniej. Coraz więcej przeznacza natomiast na koszty połączeń międzyoperatorskich i roamingu, które wzrosły o 14,7 proc. do 1,45 mld zł w trzech kwartałach br. (a o 7,3 proc. do 497,3 mln zł w minionym kwartale).

W trzech kwartałach br. Play Communications miał jedynie 1,6 mln zł wpływów finansowych, wobec 172,7 mln zł rok wcześniej. Jednocześnie wydatki finansowe firmy zmalały rok do roku z 555,5 do 283,9 mln zł.
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/play-promocja-przenoszenia-numerow-abonament-za-darmo-i-rabaty-na-smartfony-dlaczego-jak-korzystac,7171203272140929a ##
Zysk operacyjny firmy w minionym kwartale wyniósł 345,7 mln zł (po wzroście o 11, proc. w skali roku), a w trzech kwartałach br. - 1,03 mld zł (38,4 proc. więcej niż rok wcześniej). Natomiast zysk netto zwiększył się w skali roku o 1,5 proc. do 189,8 mln zł w minionym kwartale i o 121,9 proc. do 542,4 mln zł od stycznia do września br.

Znacząco zwiększył się też zysk EBIDA. Przy czym jeśli od wyników z ub.r. odjąć koszty usług zarządczych, premii i programów motywacyjnych i odejść dla menedżerów, a z br. - wyższe koszty roamingu i inwestycji we własną sieć, skorygowany zysk EBITDA pro forma w minionym kwartale wyniósł 557,5 mln zł (wobec 565,2 mln zł w trzecim kwartale ub.r.), a w trzech kwartałach br. - 1,74 mld zł (wobec 1,73 mld zł rok wcześniej).
Większość wpływów operacyjnych zapewniają firmie usługi detaliczne dla abonentów. W trzech kwartałach br. przychody z tego źródła wyniosły 2,21 mld zł, 2,8 proc. więcej niż rok wcześniej. Natomiast wpływy z prepaidowych usług dla klientów detalicznych w tym ujęciu wzrosły w skali roku o 1,7 proc. do 468,1 mln zł, a z połączeń międzyoperatorskich - o 8,7 proc. do 979,2 mln zł.

Z kolei znacząco zmalały przychody ze sprzedaży towarów i innych źródeł - o 4,2 proc. do 1,24 mld zł w trzech kwartałach br., a o 9,7 proc. do 418 mln zł w zeszłym kwartale.
W trzech kwartałach ub.r. w związku z debiutem giełdowym Play Communications na premie, programy motywacyjne i programy odejść wydał aż 452,9 mln zł. Natomiast od stycznia do września br. koszty w tym zakresie wyniosły 193,4 mln zł.
Bardzo mocno zmalały też koszty usług finansowych i prawnych (o 78,8 proc. do 10,8 mln zł w trzech kwartałach br.) oraz usług zarządczych (o 99,5 proc. do 0,3 mln zł).

Z kolei wydatki marketingowe spadły o 10,7 proc. do 117,8 mln zł w trzech kwartałach br., a o 15,4 proc. do 31,3 mln zł w minionym kwartale.
Play ma 17,2 mln aktywnych klientów. Traci perpaidowców, zyskuje abonentów
Na koniec września br. Play miał 15,02 mln klientów (wobec 14,89 mln rok wcześniej), w tym 9,77 mln abonentów i 5,25 mln korzystających z ofert prepaidowych. Jeśli chodzi o aktywnych użytkowników, to łączna liczba wzrosła w skali roku z 12,35 do 12,72 mln, liczba abonentów - z 8,49 do 8,99 mln, natomiast liczba klientów prepaidowych zmalała z 3,86 do 3,74 mln.

W minionym kwartale łączna liczba klientów sieci spadła o 11,4 tys. (abonentów przybyło 60,7 tys., a użytkowników prepaidowych ubyło 72,1 tys.), natomiast liczba tych aktywnych zwiększyła się o 256,7 tys.
Wskaźnik rezygnacji klientów (churn) utrzymuje się na stabilnym - w ujęciu trzech kwartałów zmalał z 2,3 do 2,2 proc. dla wszystkich użytkowników, a w przypadku abonentów wzrósł z 0,7 do 0,8 proc.
Średni miesięczny przychód od klienta (ARPU) w trzech kwartałach br. wyniósł 32,3 zł (wobec 31,9 zł rok wcześniej). W przypadku abonentów ten wskaźnik miał wartość 37,7 zł (rok wcześniej było to 38,4 zł), a dla użytkowników prepaidowych - 19,2 zł (wobec 17,9 zł rok wcześniej).
Mocno wzrósł transfer internetowy realizowany przez klientów Play. W górę poszły też przeciętny koszt pozyskania nowego klienta (wskaźnik SAC) oraz średni koszt utrzymania klienta (SRC).

Na koniec września br. zadłużenie netto Play Communications wynosiło 6,89 mld zł, a jego stosunek do skorygowanego zysku EBITDA firmy z ostatnich 12 miesięcy - 3,14. W skali kwartału zadłużenie zmalało o 159,3 mln zł.
Zdecydowaną większość długu operatora stanowią obligacje, których wartość na koniec września stanowiła 6,05 mld zł (wobec 6,25 mld zł kwartał wcześniej). Natomiast zadłużenie kredytowe zwiększyło się przez kwartał z 933,7 do 954,7 mln zł.
Zmiany we władzach Play
Właśnie następują duże zmiany w zarządzie P4, spółki zależnej Play Communications zarządzającej siecią Play. Z końcem br. z zarządu odejdą Hans Cronberg i Bartosz Dobrzyński, a z końcem stycznia 2019 roku - Jacek Niewęgłowski. Ich miejsca z początkiem listopada zajęli Michał Ziółkowski, Michał Sobolewski i Wojciech Danieluk, ponadto firma szuka nowego szefa strategii.
Od początku lipca br. prezesem firmy jest Jean-Marc Harion, poprzednio związany z Orange. W Play zastąpił Jørgena Banga Jensena, który odszedł z firmy po 10 latach zarządzania nią. Natomiast pod koniec lipca Georgios Xirouchakis zrezygnował z funkcji dyrektora w zarządzie Play Communications. Tymczasowo zastąpił go Rouben Bourlas.
W maju br. Play Communications zgodnie z zapowiedzią wypłacił 652 mln zł dywidendy. W sierpniu poinformował natomiast, że obniża wartość kolejnych dywidend z 65-75 proc. do 40-50 proc. skonsolidowanych wolnych przepływów pieniężnych. Firma uzasadniła, że chce szybciej obniżyć poziom swojego zadłużenia oraz mieć do końca 2020 roku ok. 9 tys. stacji bazowych.
Play Communications pod koniec lipca ub.r. zadebiutował na warszawskiej giełdzie. Firma pozyskała 4,4 mld zł ze sprzedaży swoich akcji w cenie 36 zł za sztukę. Do końca kwietnia br. kurs akcji spółki utrzymywał się powyżej 30 zł, a potem zanotował duży spadek: najpierw do ok. 25 zł, a w lipcu do nieco ponad 20 zł, a w październiku - poniżej 20 zł.
Na koniec piątkowej sesji giełdowej za akcję Play Communications płacono 16,21 zł, co dawało kapitalizację spółki wynoszącą 4,11 mld zł.











