Poczta Polska kończy z „bazarkiem” w placówkach. Klientom będą pomagać frontmeni

W bieżącym kwartale Poczta Polska chce w swoich 300 placówkach wprowadzić nowy standard obsługi klientów i estetyki prezentacji towarów. W części placówek pojawi się nowe stanowisko: frontman pomagający klientom.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:

Pilotażowo nowy standardu obsługi klientów i estetyki prezentacji towarów Poczta Polska wdrożyła w 30 placówkach.

Na czym polegają owe zmiany? Utworzono specjalne strefy na produkty z różnych kategorii, zaaranżowano regały w nowy sposób oraz skrupulatnie wyselekcjonowano produkty, aby uniknąć wizerunku tzw. bazarku. – Artykuły w poszczególnych placówkach mają być jednak zróżnicowane: w zależności od potrzeb w danym miejscu. Z założenia w mniejszych miejscowościach, gdzie dostęp np. do galerii handlowych jest trudniejszy, asortyment musi się znacznie różnić od tego oferowanego w większych miastach – wylicza Poczta Polska w komunikacie.

– Nasze dotychczasowe doświadczenia wskazują, że należy postawić na produkty pocztowe, takie jak: koperty, kartki, kartony, artykuły piśmiennicze, prasę i książki, artykuły dla dzieci, przekąski i napoje oraz wszelkiego rodzaju produkty kupowane pod wpływem impulsu – opisuje Piotr Szajczyk, wiceprezes ds. sprzedaży w Poczcie Polskiej.

Firma podkreśla, że przyniosło to bardzo dobre wyniki: zarówno sprzedażowe (średnia prowizja netto wzrosła o 116,6 proc. w porównaniu do okresu sprzed zmian), jak też wizerunkowe (96 proc. pytanych klientów pozytywnie oceniło nową estetykę ekspozycji handlowej, a 91,5 proc. uważa, że dostępny w placówkach asortyment jest zróżnicowany i wysokiej jakości).

W placówkach Poczty Polskiej nowa funkcja: frontman

Teraz Poczta Polska nowy standard zamierza wdrożyć na dużo większą skalę. – Naszym celem jest wprowadzenie nowego standardu w kolejnych 300 placówkach w pierwszym kwartale 2025 roku. Najlepsze rozwiązania będziemy implementować w całej sieci. Do końca roku 2025 nowy układ powinien już funkcjonować w 2000 placówek – zapowiada Piotr Szajczyk

Firma prowadzi już szkolenia pracowników oraz planuje działania logistyczne i marketingowe.

W jej placówkach pojawią się też standy dla wybranych dostawców. Obecnie swoje produkty prezentują w ten sposób Garmond Press, Duracell, Meteor, Floslek, Herbapol, Disney, Sonko i Wyjątkowy Prezent.

Tam, gdzie to możliwe, wprowadzamy nowe stanowisko - frontmana, czyli osoby, która będzie aktywnie wspierać klientów w procesie zakupowym, polecać produkty z oferty handlowej oraz pomagać w odnalezieniu pożądanych artykułów – dodaje wiceprezes Poczty Polskiej.

Do firmy należy 7,6 tys. placówek, filii i agencji pocztowych w całym kraju.

Poczta Polska chce pożegnać się z 9 tys. pracowników

Na początku stycznia Poczta Polska zaczęła ze stroną społeczną konsultacje programu dobrowolnych odejść. Organizacja Międzyzakładowa NSZZ Solidarność Pracowników Poczty Polskiej podała, że program ma objąć ok. 8 tys. etatów.

Program dobrowolnych odejść jest częścią Planu Transformacji Poczty Polskiej; pierwszy etap programu rozpoczęto w październiku ub.r. Pod koniec listopada prezes spółki Sebastian Mikosz poinformował PAP, że propozycję dobrowolnych odejść z pracy otrzymało 707 osób, a 73 proc. z nich przyjęło ofertę.

"Zarząd Poczty Polskiej podjął 7 stycznia br. uchwałę w sprawie zamiaru przeprowadzenia Programu Dobrowolnych Odejść. Tym samym Spółka rozpoczęła formalne kroki niezbędne do realizacji kolejnych założeń Planu Transformacji" - poinformowała w środę spółka. Dodała, że oznacza to rozpoczęcie procesu konsultacji ze stroną społeczną. Przez 20 najbliższych dni organizacje związkowe będą miały - jak podano - "możliwość wypowiedzenia się na tak ważny dla przyszłości Poczty temat". Poczta wskazała, że "rozpoczęcie konsultacji nie oznacza uruchomienia programu PDO".

Organizacja Międzyzakładowa NSZZ Solidarność Pracowników Poczty Polskiej w poście na Facebooku wskazała, że planowany program objąć ma nie więcej niż 8 tys. 518 etatów.

Państwowy operator poinformował, że w przesłanej związkom zawodowym propozycji wyszczególnione zostały dwa etapy. Pierwszy - jak podano - to realizacja PDO, która zakłada rozwiązanie umowy o pracę w drodze porozumienia stron. "Decyzja pracownika o ewentualnym wyborze tego rozwiązania będzie jednocześnie oznaczała możliwość skorzystania z największego w historii Spółki programu osłonowego" - przekazano.

Co Poczta Polska oferuje odchodzącym pracownikom

Poza odprawą wynikającą z ustawy, uprawniony pracownik może otrzymać rekompensatę - przekazała Poczta Polska. Jej wysokość zależy od wariantu, na który zdecyduje się pracownik; pierwszy to równowartość 9-krotności miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego, które przysługiwało pracownikowi na koniec 2024 r., a wypłata miałaby następować w dziewięciu równych ratach miesięcznych. Drugi natomiast jest równowartością 5-krotności tego wynagrodzenia; w tym przypadku wypłata następuje w terminie 21 dni od daty rozwiązania stosunku pracy.

Firma zapewniła, że wybór wariantu dobrowolnej rekompensaty ma należeć wyłącznie do pracownika. Według Poczty, po uwzględnieniu odprawy i rekompensaty "łączne zabezpieczenie finansowe może wynieść równowartość nawet rocznego wynagrodzenia".

Operator poinformował, że w ramach programu osłonowego zaproponowano inne korzyści, które znane są z poprzedniego PDO z października 2024 r. Chodzi o m.in.: utrzymanie bezpłatnego dostępu do platformy do nauki języka obcego do końca 2025 r.; możliwość kontynuacji ubezpieczenia grupowego i dodatkowej opieki medycznej na dotychczasowych warunkach przez 3 lata od rozwiązania umowy oraz brak okresu wypowiedzenia.

"Skala Programu Dobrowolnych Odejść oraz ostateczna jego forma podlegają konsultacji ze stroną społeczną i będą dostosowane do potrzeb i możliwości poszczególnych jednostek organizacyjnych" - dodała Poczta. Przekazała też, że dokładny termin rozpoczęcia PDO ma zostać określony po zakończeniu konsultacji, a data zakończenia programu przewidziana jest na 30 kwietnia 2025 r.

"Dopiero w drugim etapie optymalizacji zatrudnienia – w ramach Zwolnienia Grupowego, Zarząd przewidział możliwość złożenia oświadczenia o wypowiedzeniu umów o pracę w stosunku do pracowników, którzy nie zdecydują się skorzystać z możliwości zawarcia porozumienia, w ramach Programu Dobrowolnych Odejść" - podała Poczta.

W ramach programu Poczta zamierza zwolnić ok. 9,3 tys. osób z 62 tys. pracowników. Sebastian Mikosz w rozmowie PAP w listopadzie ub.r. zwrócił uwagę, że w 2024 r. PDO miało kosztować Pocztę Polską ok. 50 mln zł, a cały program - ok. 600 mln zł. Dodał, że blisko 65 proc. kosztów Poczty Polskiej stanowią płace. Zdaniem prezesa Plan Transformacji ma stopniowo przekształcić operatora w "nowoczesną firmę kuriersko-detaliczno-finansowo-cyfrową".

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"