Podsumowanie roku w social mediach. Prognozy na rok 2020 (część II)

Zapraszamy do lektury drugiej części podsumowania roku 2019 i trendów na 2020, które przygotowali eksperci branży social media.

jd
jd
Udostępnij artykuł:

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/podsumowanie-roku-prasa-rynek-prasowy-prognoza-2020 ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/branza-e-commerce-podsumowanie-2019-roku-prognozy-na-2020,7170794591025281a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/podsumowanie-roku-2019-w-public-relations-prognozy-na-2020,7170794306095233a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/pawel-patkowski-dyrektor-komunikacji-marketingowej-orange-polska-podsumowuje-2019-rok,7170790729393793a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/marketing-w-wyszukiwarkach-co-wydarzylo-sie-w-2019-roku-co-przyniesie-2020-rok,7170793195484801a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/2019-rok-podsumowuje-patrycja-kotecka-dyrektor-marketingu-link4,7170778835351681a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/rok-2019-w-reklamie-zewnetrznej-prognozy-na-2020-rok,7170792653461633a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/podsumowanie-roku-2019-w-influencer-marketingu-trendy-na-2020,7170791795263105a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/marketing-sportowy-podsumowanie-2019-roku-prognozy-na-2020,7170790704596609a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/to-co-wazne-w-2019-roku-wedlug-lukasza-wojcika-dyrektora-marketingu-i-pr-mitsubishi-motors-polska,7170778347645057a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/podsumowanie-roku-2019-branza-social-media-prognozy-na-2020-czesc-1,7170778791372929a ##

Lidija Vukić, managing partner w grupie LTTM

grafika

Wydarzenie rokuW Polsce - Fame MMA, czyli pojedynki freak fight, w których biorą udział rozpoznawalne osoby świata mediów społecznościowych. Wymieniam to bardziej jako zjawisko czy trend zapowiadający rozwój nowych form wydarzeń i społeczności, tworzących się wokół gwiazd internetu. Negatywnie czy pozytywnie - o Fame MMA było w 2019 bardzo głośno.Na świecie - afera Taylor Swift versus Scooter Braun, która rozwinęła się po tym, gdy artystka krytycznie odniosła się do faktu, że Scooter Braun wykupił prawa do jej muzyki. W dyskusję zaangażowało się wiele gwiazd i była jedną z ważniejszych na rynku muzycznych influencerów.

Sukces rokuW Polsce - zaangażowanie muzyków (raperów w szczególności) do kampanii i akcji marketingowych. Jednym z moich ulubionych przykładów jest świetna współpraca marki Samsung z Sokołem, koordynowana przez VML. Scenariusz, pomysł, realizacja, zasięgi jakie ta kreacja wygenerowała na YouTube - wszystko się zgadza.Na świecie - Kylie Jenner, która stworzyła własną markę kosmetyczną, a niedługo potem sprzedała 51% udziałów koncernowi Coty za 600 milionów dolarów. To wyjątkowa sytuacja choćby dlatego, że marka została wypromowana praktycznie wyłącznie w social media Kylie (i pozostałych członków klanu Kardashian/Jenner). Sukces potwierdza fakt, że "Forbes" nazwał ją najmłodszą selfmade miliarderką.

Porażka / rozczarowanie / kryzys roku  W Polsce - patotreści w mediach społecznościowych. Materiały przekraczające granice kontrowersji dostępne na otwartych platformach. Na szczęście zarówno organizacje społeczne, jak i same platformy rozpoczęły już walkę z ograniczeniem tego zjawiska.Na świecie - niekończący się temat afery Cambrige Analitica i wycieku danych 540 milionów użytkowników Facebooka.

Człowiek rokuW Polsce - być może nie będę oryginalna, ale bez wątpienia Tomasz Sekielski, który zdecydował się opublikować na YouTube, czyli na platformie społecznościowej, bezpłatnej i ogólnodostępnej, film o standardzie kinowego dokumentu. Pokazał, jaką moc mają media społecznościowe, a jego film stał się najpopularniejszym wideo na YouTube w Polsce w tym roku.Dodatkowo, ograniczając się tylko do świata youtuberów, jest nim dla mnie Friz oraz jego ekipa, czyli Wersow, Mini Mike, Tromba itd., którzy w ciągu roku stworzyli nie tylko nowe milionowe kanały, ale przede wszystkim ogromnie wierną społeczność .Na świecie: znów KylIe Jenner, która social media wykorzystała do osiągnięcia ogromnego, zawodowego sukcesu.

Akcja / projekt rokuW Polsce - znakomita kampania OLX stworzona z genialnym aktorem - Januszem Chabiorem. Zabawna, edukacyjna, wiralowa - czego chcieć więcej?Na świecie - wszystkie projekty i akcje ekologiczne nabierające rozgłosu w mediach społecznościowych, których symbolem naturalnie stała się Greta Thunberg.

Premiera / debiut / nowość rokuPremierą roku w Polsce jest z pewnością, wspomniany już wcześniej, film "Tylko nie mów nikomu" braci Sekielskich.Debiutem roku w Polsce jest dla mnie również marka odzieżowa Jess Mercedes - Veclaim. Stworzona przez topową influencerkę, wypromowana w mediach społecznościowych, z bardzo świadomą strategią.Jako debiut na świecie chciałabym z kolei wyróżnić markę odzieżową topowej światowej inluencerki Chiary Ferragni oraz dokument o niej "Chiara Ferragni x Amazon: Unposted".

Trend rokuPodcasty, podcasty i jeszcze raz współprace z podcasterami. Tak jak kanały marek na YouTube zdobyły już ugruntowaną pozycję i największe marki widzą w nich znakomity potencjał, tak kolejny rok będzie czasem dużych debiutów w kategorii brandowych podcastów. Pierwszego już możemy posłuchać - jest to wynik współpracy Joanny Okuniewskiej z marką Showroom.

Prognoza na 2020 rok2020 będzie czasem jeszcze większego rozkwitu formatów i platform, które w 2019 dopiero zaczęły w Polsce rosnąć w siłę. Przewiduję sporą inwestycję marek w podcasterów oraz tiktokerów, a także rozwój konkurencji Netflixa, czyli nowych platform streamingowych, np. Disney+.

Przeżytek rokuZdecydowanie Snapchat. Od jakiegoś czasu niewiele słyszymy o tej aplikacji, a według mnie w kolejnym roku zapomnimy o niej już zupełnie.

Natalia Skrzypek, social media stack leader w Dentsu Aegis Network

grafika

Wydarzenie rokuZarówno w Polsce, jak i na świecie, jest to dla mnie zwiększenie społecznej roli social mediów. Wreszcie mam poczucie, że coraz chętniej jako użytkownicy angażujemy się nie tylko w publikowanie pustych statusów czy zdjęć z wakacji, ale również udostępniamy i dyskutujemy o naprawdę ważnych tematach. Po rozgorzałej w social mediach na szeroką skalę akcji #metoo, w tym roku bardzo mocno wybrzmiały projekty i inicjatywy dotyczące ochrony planety, zmian klimatycznych, równouprawnienia i empowermentu kobiet czy migrantów. Była też przestrzeń na małe, lokalne aktywności związane z dokarmianiem zwierząt, ochroną wycinki drzew czy wsparciem seniorów. W nadchodzącym świątecznym czasie najbardziej cieszą oko inicjatywy związane z dodatkowym talerzem dla samotnych czy Szlachetną Paczką. Fajnych, kreatywnych i efektywnych projektów komercyjnych było dużo – dla mnie jednak ten rok był wyjątkowy właśnie z powodu użytkownika social mediów – świadomego, zaangażowanego społecznie i empatycznego. I w taką rolę social mediów głoko wierzę.

Sukces rokuStories, czyli relacje, w zeszłym roku cieszące się zarówno gigantycznym zainteresowaniem użytkowników, jak i mianem najdynamiczniej rosnącego formatu w social media globalnie wciąż są na topie. Niemniej jednak dla mnie sukcesem roku jest rozwój platformy TikTok. Snapchat, Stories i Spotify w jednym. Z miesiąca na miesiąc, zarówno globalnie jak i lokalnie w Polsce, widać coraz większe zaangażowanie młodszych generacji w produkcję contentu na platformie, a co za tym idzie i reklamodawców. Ruch z pierwszymi formatami reklamowymi na platformie był strzałem w dziesiątkę. Póki co obserwuję bacznie co dalej będzie się działo z TikTokiem, szczególnie pod kątem jakości publikowanych przez młodych materiałów i czekam na ruch ze strony Instagrama.

Porażka / rozczarowanie rokuDla mnie influencerzy. Mam poczucie, że cała kategoria w Polsce trochę stoi w miejscu, zarówno w obszarze fajnych kampanii komercyjnych, jak i akcji społecznych. Pojawia się coraz więcej "kopiuj wklej", product placementu, brakuje pomysłu na siebie i wyrastających jak grzyby po deszczu nano- i mikro- influencerów bez jakości. Wciąż brak na polskim rynku odpowiednich narzędzi do sprawdzania efektywności kampanii influencerskich, audytu działań i bazującego na data dopasowania influencera do marki. Wciąż za mało jest dla mnie inicjatyw społecznych, które udostępniane, a nawet inicjowane przez influencerów, mogłyby pomóc zmieniać otaczającą nas rzeczywistość.

Człowiek rokuJeśli miałabym faktycznie wybrać kogoś na podstawie popularności czy zasług, to zdecydowanie byliby to TikTokersi, jako grupa influencerów prężnie zdobywająca zainteresowanie młodych użytkowników mediów społecznościowych. Jeśli mogę myśleć szerzej, to zdecydowanie pokolenie Z, które za chwilę będzie kluczowym konsumentem nie tylko digitalowego świata, ale powinno być oczkiem w głowie wszystkich reklamodawców i już teraz dyktuje trendy. W ramach raportu o polskim pokoleniu Z, który przygotowaliśmy wspólnie z infuture Hatalska foresight institute, odkrywaliśmy kim są i dlaczego zmieniają naszą rzeczywistość.

Serwis / kampania / projekt rokuDla mnie bez wątpienia kampania „Ostatni Twój Weekend”, nagrodzona zarówno w Polsce, jak i na świecie na najważniejszych branżowych konkursach. A te mówią same za siebie. Życzę sobie i nam w branży nie tyle takich kampanii, co tak odważnych reklamodawców.

Premiera, nowość rokuSłusznie obrany przez Facebooka kierunek na formaty shoppingowe na swoich kluczowych platformach. W ramach Facebooka i Instagrama już pojawiły się pierwsze możliwości, które przybliżają i skracają ścieżkę użytkownika do zakupu konkretnego produktu czy usługi. Ogłoszony w ostatnich tygodniach Facebook Pay, czyli własny system płatności, pozwalający na realizowanie opłat podczas zakupów na Facebooku, a także udział w zbiórkach pieniężnych i szybkie płatności między użytkownikami Messengera, to oczywisty kierunek do udostępnienia konsumentom możliwości zakupów szybko i bez wychodzenia z ich ulubionych platform. Dla mnie bomba.

Trend rokuTo moim zdaniem komunikatory i instant wiadomości. Komunikatory, które tak jak chiński WeChat czy należący do Facebooka Messenger, już dawno przestały pełnić rolę wyłącznie komunikatorów, a zaczęły raczej platform rozrywkowych, w ramach których gramy w gry, czatujemy z grupą znajomych, prowadzimy relacje na żywo czy po prostu korespondujemy z botami. Zdecydowanie z perspektywy marketerów ważny, ale nie tak oczywisty do wykorzystania trend.

Prognoza na 2020 rokNie byłabym sobą, gdybym nie wymieniła esportu i gamingu w trendzie na nową, rozrywkową rolę mediów społecznościowych. Życzę sobie i całemu rynkowi, żeby ten obszar rozrywki wreszcie na stałe i bez strachu zagościł w umysłach i strategiach marketerów. Jeszcze nie tak duży clutter komunikacyjny, ogrom niestandardowych możliwości i gigantyczne zaangażowanie oraz lojalność fanów mówią same za siebie. Wierzę mocno, że 2020 rok to będzie właśnie ten decydujący moment. Dodatkowo czekam na platformę, która stanie się konkurencją dla dynamicznie rozwijającego się TikToka oraz jeszcze więcej VR-owych formatów reklamowych.

Wojtek Kardyś, współzałożyciel agencji Good for You

grafika

Sukces rokuSukces dokumentu "Tylko nie mów nikomu" w reżyserii braci Sekielskich. Absolutny fenomen -23 miliony widzów, liczne nagrody branżowe - to wszystko mówi samo za siebie. To moment przełomowy, gdyż mówimy o filmie (dokumencie) na YouTubie. Nie w telewizji, kinie czy VOD. "Tylko nie mów nikomu" miał premierę na YouTubie i został opłacony przez samych internautów (poprzez platformę crowdfoundingową) - to ogromna inspiracja dla przyszłych twórców filmowych (i dziennikarzy). Teraz będą powstawać te projekty, które poruszają ważne dla społeczeństwa, tematy (pedofilia, oszustwa, dokumenty wcieleniowe) i które będą opłacać sami zainteresowani tematem.

Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuIGTV - Nie obserwowałem tej usługi Instagrama na świecie, jednak w Polsce jest dla mnie totalnym niewypałem. Chyba tylko Wojewódzki używał go z sukcesem (czyli około 200 tys. wyświetleń pod filmem).

Kryzysu roku jako takiego wskazać nie mogę. Bo chyba takowego nie było (pokroju Cambridge Analytica z 2018). Były plagiaty czy wpadki z lokowaniami influencerów, był kryzys wizerunkowy IKEA, były kryzys związane z mięsem, który tym mięsem nie jest (Burger King), był kryzys polityczny (farmy troli w Ministerstwie Sprawiedliwości) czy wysyłanie plastikowych i pustych butelek w celu walki ze śmieciami na świecie. Jednak nic "dużego", o czym by powstawały dokumenty czy filmy.

Człowiek rokuNo o Gretcie Thundberg mówili chyba wszyscy w 2019 roku. Tak samo jak o Oldze Tokarczuk. Jednak, gdybym miał wskazać social mediowego bohatera, to byłby to Geralt z Rivii - ponieważ jego wizerunek był wykorzystany przez praktycznie każdy portal społecznościowy (albo była to akcja promocyjna, albo RTM). Świetna promocja Polski, oprócz tego doskonała kampania marketingowa w Polsce (jak i na Świecie) stworzyły z bohatera Sapkowskiego, celebrytę.  

Akcja / projekt rokuMaffashion x Tezenis - no tutaj chyba bez zdziwienia. Jest to pierwsza, tak duża (globalna) kampania, z udziałem polskiej influencerki. Rozmach robi robotę. Maffashion co jakiś czas wrzuca na instastories zdjęcia swoich fanów, które ukazują billboardy reklamowe Tezenisa z nią w roli głównej. To wielka sprawa i na pewno zasługuję na pojawienie się w tym rankingu.

Durex x Abstra.tv - zasłużona nagroda na Mixxach (złoto) za tę kampanię. Dlatego, że jest świetnie stargetowana, przemyślana i dobrze wykonana. Tak właśnie powinna wyglądać kampania social mediowa. Długoterminowo, jakościowo, i z prostą odpowiedzią na pytanie - jak to robić?

#JYSKvlog - ze względu na innowacyjne podejście do employer brandingu i influencer marketingu. Bo najlepszym influencerem dla firmy jest jego własny pracownik. Jest to najbardziej autentyczne, świeże i oryginalne podejście - stąd to wyróżnienie (i szereg nagród jaki ten projekt zdobywa). Podejrzewam, że 2020 rok będzie rokiem vlogów komercyjnych (firmowych) w których to pracownicy będą bohaterami.Akcja z OLX. Absolutny majstersztyk. Tania, prosta w realizacja kampania, a doskonała w przekazie.Akcja z "Ostatni Twój Weekend" (VMLY&R), która zdobyła chyba wszystkie możliwe nagrody w Polsce i na świecie - absolutnie zasłużenie.

Premiera / debiut / nowość rokuJak dla mniej najważniejszym debiutem czy też premierą roku w social mediach było ukrycie lajków na Instagramie. To początek czegoś zupełnie nowego. Postawienie na content a nie na liczby. Powrót do korzeni. Czy to początek nowej ery social media, gdzie liczby już nie będą miały już tak wielkiego znaczenia? No tak optymistycznej tezy bym nie stawiał, na pewno to krok do w dobrą stronę. Zobaczymy czy inne portale społecznościowe to podchwycą.Instagram Checkout - czyli zakupy na Instagramie. Naturalny krok, który uzależni jeszcze bardziej użytkowników od tego portalu.

Trend rokuPodcast - oddzielną kategorią są podcasty, które mają teraz złote czasy (od 2019 roku) i video, na którego boom trwa niezmiennie od paru lat. Polska jest w czołówce podcastowej (wzrost o 300% z roku na rok) a co najważniejsze podcasty nie są drogie utrzymaniu i są łatwe w tworzeniu. Podejrzewam, że staną się "blogami" niszowych/eksperckich twórców i dodatkiem dla wielu już znanych.Streaming - jak dla mnie jest to trend na 2020 rok. Możemy streamować już praktycznie na każdym portalu społecznościowym, może ze względu na to, że streaming jest niezwykle angażujący. Tutaj oczywiście wygrywają streamy z gier komputerowych, ciekaw jest czy w 2020 roku pojawią się osoby, które będą streamować całe swoje życie (zapewne jest to nieuniknione).

Prognoza na 2020 rokTikTok - najważniejsza aplikacja w 2019 roku. Największy boom i odkrycie marketerów. W 2020 roku walec TikTokowy będzie parł naprzód. Przynajmniej w młodym targecie (generacja alfa, Z)Wirtualni influencerzy - w Polsce zaczęto o nich mówić jakoś na początku 2019, ale dopiero od niedawna jest na nich boom. Świadczą o tym liczne publikację i pierwsza w Polsce instagramerka, która w całości jest virtualna (to, że źle poprowadzona i przemyślana, to już inna sprawa). Lil Miquel (najpopularniejsza CGI influncerka) rozbudza wyobraźnie - ma 1,7 miliona followersów i współpracuje z największymi markami (od Channel, Calvin Klein po Samsung czy Spotify).

Technologia pozwalająca kreować takie byty, nie jest droga, liczy się pomysł i strategia. Dlatego podejrzewam, że w 2020 roku firmy podchwycą trend i (być może) pojawią się virtualni brand hero (do czego namawiam!)

Grupy na Facebooku, który teraz już świetnie działają a w 2020 roku będą stale rozwijane. Dzięki niemy Zuckerberg nada Facebookowi, jego użytkownikom, nieco bardziej prywatny (zabawne, prawda?) charakter.

Twitter świetnie się rozwija w Polsce. Tutaj warto wspomnieć o tym, o głośnej akcji #JestemLGBT czy licznych akcji walki z fake newsami oraz zakazem reklamowania polityków (co Facebook skrytykował). To moje ulubione medium, także mam nadzieję, że za w 2020 roku urośnie jeszcze bardziej.

Przeżytek rokuSnapchat - no tej aplikacji w Polsce nie da się juz uratować. Instagram ją pożarł, a następnie Instastories połknęło. W 2019 roku nie dostałem ani jednego briefu na wykorzystanie Snapchatu. W 2020 roku marketerzy zapomną, że w ogóle taka aplikacja istniała.

Aleksandra Waga-Mizera, co-founder i dyrektor kreatywna agencji Olmeka Creation House

Wydarzenie rokuZapowiedź waluty Facebooka - Libry zelektryfikowała świat. Nie tylko social media. Oto gigant rynku komunikacji we współpracy z największymi amerykańskimi firmami finansowymi zdecydował się na ogłoszenie światu prac nad własną walutą. Skutki i profity dla social media mogą być trudne do oszacowania. Reklamodawcy z różnych części świata odciętych od systemu finansowego dolara będą mogli kupować kryptowalutę i za nią usługi Facebooka. Poza tym ecommerce w socialu może się okazać jeszcze bardziej skuteczny, bowiem do zakończenia transakcji nie będzie potrzebne przejście na stronę sprzedającego. Dodajmy do tego opracowywany od dawna moduł Facebook Gifts, który wespół z Librą mogą zmienić sposób, w jaki dokonujemy zakupów i socjalny aspekt świętowania np. urodzin.

Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuPorażka Dove na FB. Marka Dove od dawna buduje swój wizerunek i zaufanie kobiet na całym świecie poprzez wzmacnianie pozycji realistycznych standardów piękna. Od ponad 10 lat działając na platformie real beauty ma na swoim koncie wiele sukcesów i świetnych kampanii marketingowych, które koncentrują się głównie na tym, aby kobiety czuły się dumne ze swojego wyglądu. Niestety, po puszczeniu reklamy na Facebooku, podczas której ciemnoskóra kobieta po użyciu balsamu Dove zmienia kolor skóry na biały, posypała się lawina negatywnych komentarzy od kobiet z całego świata i różnych ras. Dove wycofało się z przekazu i usunęło kampanię.

Tego typu kryzysów jest dużo więcej, można nawet powiedzieć, że istnieje niejako moda na śledzenie tego typu wpadek. Czy są one aż tak miażdżące w skutkach? Dla niektórych na pewno. Tak jak miało to miejsce w przypadku seksownej i młodej streamerki Qiao Biluo, która podczas jednej z sesji doświadczyła błędu aplikacji i w wyniku błędów pokazała prawdziwa twarz przeciętnej kobiety w średnim wieku. Kryzys w tym przypadku jest niezwykle wielowymiarowy. Vlogerka straciła rzesze fanów i mogło by się wydawać, że to wyjątkowa niesprawiedliwość, że bez pożądanej aparycji nie możemy liczyć na poparcie w social media, jednak z drugiej strony widzimy jak brak autentyczności i zafałszowany przekaz może w jednej chwili odebrać zaufanie fanów i budowaną przez długi czas publiczność. Tę lekcję marki powinny odebrać bardzo osobiście.

Sukces rokuNajwiększym sukcesem całej branży social media jest niewątpliwie jej powolne wyjście z etapu czystej komercji i konsumpcjonizmu w stronę korzeni czyli funkcji social. W tym roku wprowadzonych zostało mnóstwo udogodnień, jak chociażby urodzinowe zbiórki, podczas których można wspierać różnego rodzaju fundacje lub podmioty o charakterze prospołecznym.

Jedna z najważniejszych moim zdaniem polskich akcji social media rozgrywa się w chwili obecnej, na Instagramie, pokazując niezwykłą siłę i możliwości wykorzystania stories oraz zasięgów. Mama, lekarz po usłyszeniu diagnozy rozpoczęła za pomocą Instagrama największą w historii zbiórkę na leczenie ratujące życie dla swojego nowo narodzonego synka. Zawrotna dla rodziców kwota 9 mln zł okazuje się realna do zebrania właśnie za sprawą siły sociali. Dzięki aktywności na koncie @lekarka_na_roślinach zbiórki dla małego Aleksa opanowały całą Polskę, w ciągu dwóch miesięcy zebrana kwota przekracza 6 mln, a cel zdaje się być coraz bliżej. Jeśli miałabym wskazać największy sukces social mediów to byłaby to właśnie ta akcja, która dobitnie pokazuje, że być może wreszcie zostają one wykorzystywane w odpowiedni sposób.

Premiera/nowość rokuBez wątpienia jedną z najszerzej dyskutowanych premier roku były testy usuwające znaczek „like" na Instagramie, a także zapowiedzi tych samych praktyk na FB. Ogromne obawy o reakcję ludzi okazały się całkowicie niepotrzebne. Zdecydowana większość ankietowanych pozytywnie wyraża sie na temat tej zmiany, choć to wcale nie zapowiada zmian w funkcjonowaniu ekosystemu Facebooka i Instagrama. Mam nadzieję, że ten eksperyment nie pozostanie zbyt długo w fazie testów i już wkrótce zostanie zaimplementowany na stałe.

Trendy rokuTrendów, które w tym roku przejęły pałeczkę w sztafecie najistotniejszych na platformach social media jest kilka. Platformy social media nieprzerwanie zmieniają się i ulegają transformacjom mającym na celu zwiększenie zaangażowania ale i utrzymania użytkowników. Na pierwsze miejsce zdecydowanie wysuwa się kilka dominujących. Potrzeba i wzrost autentyczności przekazu oraz rosnąca świadomość odbiorców, to jeden z dominujących trendów uwidaczniający się w minionym roku. Poniekąd to on właśnie zapoczątkował rozwoju drugiego, czyli niebywałego wzrostu znaczenia wirtualnych influencerów, który obecnie jest trzykrotnie większy niż tych realnych. Rok 2019 był też wspaniałym rokiem dla rozwoju dla LinkedIn, który obecnie może poszczycić się zasięgami video nawet 10-krotnymi w porównaniu do zasięgów na Facebooku i to przy dużo mniejszej ilości osób. Wszystkie powyżej opisane trendy idealnie współgrają z następnym, którym jest ogromny wzrost znaczenia treści CSR oraz employer branding. Do tego nie zapominajmy o RTM-ie, który obecnie przeżywa swój złoty okres. RTM-owane jest wszystko, od premiery nowego filmu, po aktualności ze świata i popkultury. Fani są zachwyceni, a marki w prosty i legalny sposób mogą "podłączyć" swój wizerunek pod największych celebrytów i wydarzenia o charakterze komercyjnym.

Dominika Maj, junior content copywriter w agencji Schulz brand friendly

grafika

Wydarzenie rokuW świecie social mediów wydarzeń, które są warte uwagi jest wiele. Nie skupię się jednak na evencie, a tematem, który wstrząsnął mediami społecznościowymi. Mowa tu o zdobyciu Nobla przez Olgę Tokarczuk. W przeciągu zaledwie doby pojawiło się na ten temat 38,5 tys. wzmianek. Łączny ekwiwalent reklamowy wygenerowany przez wszystkie wpisy i artykuły wyniósł prawie 12 mln zł. To wydarzenie przejęło internet na długie godziny i pozwoliły się wykazać wielu markom ciekawymi RTM-ami.

Sukces rokuNie odnotowałam.

Porażka/rozczarowanie rokuChoć z natury nie lubię mówić o porażkach czy rozczarowaniach, to nie będzie zaskoczeniem jeśli wskażę kolejną kampanię marki Adrian. Producent rajstop słynął już ze swoich kontrowersyjnych kampanii. Do tej pory pojawiły się między innymi billboardy z modelką pozującą przy trumnie i cytatem „Śpieszmy się kochać ludzi, tak szybko odchodzą…”. W przeszłości mieliśmy także okazję podziwiać kampanię z Iloną Felicjańską – modelką, która zmagała się z alkoholizmem ukazaną na billboardzie  ze słowami „Uzależniona, ale nie gorsza”.

W tym roku marka zachowała swój dotychczasowy styl i przedstawiła swój produkt na tle przemocy domowej. Bohaterką reklamy została Karolina Piasecka, która publicznie mówiła o przemocy, jaką stosował wobec niej były mąż. Hasłem, które towarzyszy wspomnianej fotografii jest „Walcz o siebie! Ja to zrobiłam!”.Moim zdaniem komunikacja tej marki jest rozczarowująca, mimo, że cel został osiągnięty– nieważne, jak mówią, ważne, żeby mówili.

Człowiek rokuDla mnie zawsze będzie to Jurek Owsiak. Każdego roku! Pomimo przeciwności idzie do przodu i niesie dobro. Bardzo dużo dobra! Akcja #muremzaowsiakiem pokazała, że nie tylko dla mnie jest to ważna osobistość. To jest ten człowiek,  którego działalność wywarła wielki wpływ na nasz kraj i społeczeństwo.

Serwis/kampania/projekt rokuI wtedy wchodzi ona… cała na zielono! Mowa tu o Żabce! I żappce także. Okazuje się, że aplikacja sklepu jest częściej pobierana od Facebooka (niejednokrotnie pojawiała się na 1. miejscu wśród aplikacji do pobrania). Co takiego złożyło się na jej sukces? Zniżki, punkty za zakupy oraz mapa sklepów. Ta ostatnia funkcja to prawdziwy ratunek, gdy zaskoczy nas niedziela niehandlowa.

Żabka w tym roku zaistniała także dzięki świetnym kampaniom i akcjom: "Kawa na każdym rogu", „Daj sobie latem lekki Wycisk!”, współpracy z grupą Abstrachuje oraz innymi influencerami, dzięki czemu ten mały wielki sklep zasłużył w moim zestawieniu na uwagę.

Trend rokuFacebook to już przeżytek, Instagram – wykreowany, piękny świat – nic nowego. LinkedIn – to nie to. W 2019 roku świat oszalał na punkcie TikToka! Dlaczego? Bo jest autentyczny, a właśnie to w tych czasach się najlepiej sprzedaje. Nie kupują nas już wykreowane, schematyczne reklamy. Na TikToku nie uświadczymy reklamy przerywającej film. Sukces tkwi w inteligentnym wykorzystywaniu hashtagów, które w odróżnieniu od Instagrama generują niesamowity zasięg wirusowy.  Dodatkowo współpraca z influencerami na TikToku jest bogata w kreatywną twórczość, która jest dopasowana do grupy odbiorców.

Prognozy na 2020 rokW świecie wzrasta ekoświadomość, zarówno wśród ludzi, jak i marek. Trend dbania o środowisko będzie coraz częściej wykorzystywana, by zwiększyć wiarygodność. Dzięki takim działaniom zyskuje nie tylko nasza planeta, ale także sama marka, dzięki otrzymaniu społecznego zaufania. Mocno temu kibicuję! Wszyscy jesteśmy przecież odpowiedzialni za naszą planetę – jednostkowo i globalnie.

Kamila Krajewska,  head of socal media, Resolution

grafika

Wydarzenie rokuBrand24 jako jedno z wielu dostępnych na rynku narzędzi do monitorowania internetu korzysta z oficjalnego API Facebooka. We wrześniu w amerykańskiej edycji "Business Insidera" ukazał się artykuł, w którym firma Sadowskiego została oskarżona o gromadzenie danych, które w świetle prawa nie powinny być pozyskiwane. Nie da się ukryć, że Brand24 jest jednym z lepszych narzędzi na rynku i niezwykle ważnym w kwestii analizowania danych. Z punktu widzenia osób zajmujących się mediami społecznościowymi, funkcja monitorowania Facebooka oraz Instagrama jest kluczowa dla rozwoju wielu biznesów, dlatego w tym obszarze przed specjalistami pojawiło się niemałe wyzwanie znalezienia odpowiedniej alternatywy, która zapewni równie wysoki poziom jakości danych. W całej sytuacji pojawia się jeszcze jedno pytanie, które pozostaje bez odpowiedzi – kogo i przed czym ma chronić zablokowanie prywatnego konta Michała Sadowskiego…

Porażka/rozczarowanie rokuSara Kosmos to pierwsza polska wirtualna influencerka. Można by długo dyskutować o tym, czy sama idea tworzenia postaci niemających nic wspólnego z rzeczywistością, które mają mówić do młodych jest słuszna. Gdyby jednak stała za tym próba zmiany postrzegania rzeczywistości przez pryzmat idealnego świata, jaki serwuje nam Instagram, to mogłoby być mieć sens. Niestety, im dłużej analizuję ten przypadek, tym bardziej utwierdzam się w przekonaniu, że ten projekt nie mógł się udać. Począwszy od zapowiedzi tego kim jest Sara, na kim się wzoruje i co ją napędza do działania, poprzez w większości przypadków infantylne treści, a skończywszy na jakości graficznej zamieszczanego contentu.

Człowiek rokuZastanawiając się nad wskazaniem człowieka, który miał realny wpływ na media społecznościowe, zazwyczaj zaczynamy od osób bezpośrednio związanych z naszą branżą. Jednak w tym roku na szczególną uwagę i ogromne brawa zasługuje pani Patrycja Krzymińska. Do sukcesu jej inicjatywy dołożyło się setki tysięcy darczyńców i ich wsparcie pozostaje nieocenione, jednak sama koncepcja pojawiła się dzięki pani Patrycji. To doskonały dowód na to, że media społecznościowe mają wielką moc w jednoczeniu społeczeństwa nie tylko dzięki obecnym w nich celebrytom z morzem wiernych fanów, lecz także za sprawą ludzi, którzy mają tylko i aż dobre serca.

Serwis/kampania/projekt rokuNa szczególną uwagę zasługuje absolutnie genialna kampania OLX wymierzona w wulgarne zachowania internautów, które podyktowane są poczuciem anonimowości (co zresztą w obecnych czasach wydaje się być co najmniej nieuzasadnione). Uderzenie we własnych konsumentów to ryzykowne podejście, które wymaga ogromnej odwagi, jednakże w połączeniu ze słusznym przekazem oraz prostą, lecz nietuzinkową kreacją – musiało skończyć się sukcesem.

Trend rokuZero-waste/less-waste w każdym obszarze naszego funkcjonowania. Począwszy od rezygnacji z jednorazowych opakowań, poprzez ekologiczne przestrzenie biurowe, a skończywszy na świadomym i celowym zwiększaniu cen podczas najgorętszego okresu sprzedażowego, czyli Black Friday. Byliśmy świadkami wielu słusznych inicjatyw, które zwróciły na siebie uwagę nie tylko opinii publicznej, lecz także wielkich korporacji. Ten rok był wyjątkowo owocny w bardzo dobre kampanie CSR, które miały zwrócić uwagę konsumentów na wszechobecny problem nadmiernego konsumpcjonizmu, jednak nie obyło się również bez wpadek (np. akcja wysyłania pustych plastikowych butelek po napoju, która miała zachęcać do segregowania śmieci).

Prognozy na 2020 rokW 2019 roku mogliśmy zaobserwować rozwój platform społecznościowych w kierunku wprowadzania rozwiązań wspierających sprzedaż (automatyzacja zarządzania budżetami kampanii, partnerstwa z platformami e-commerce i dedykowane im formaty reklamowe, launch własnego systemu płatności na Facebooku i wiele innych). Bezsprzecznie media społecznościowe są doskonałym miejscem do budowania zasięgu i świadomości marek. Biorąc jednak pod uwagę tempo rozwoju oraz implementacji narzędzi, możemy spodziewać się znacznego wzrostu znaczenia mediów społecznościowych jako efektywnego kanału sprzedażowego.

Julia Gołębiewska, SEM&social strategist w Mindshare Polska

grafika

Wydarzenie rokuCała Polska i całe polskie Social Media żyły zniesieniem wiz do Stanów Zjednoczonych. I tak oto doczekaliśmy się jednego z lepszych RTMów tego roku, czyli błyskotliwej riposty Mastercard “Niedługo VISA nie będzie nam już potrzebna”. Użytkownicy nie pozostali obojętni. Zareagowali na post 5,6k razy i udostępnili go 1,4k razy. Takich RTM potrzebujemy! W tym roku również wielkim wydarzeniem okazał się wybór rapera Wojtka Sokoła na ambasadora marki Samsung i cała kampania przeprowadzona wokół tej kolaboracji.

Rok 2019 to również odświeżone logo Facebooka. Wydawać by się mogło, że to niewielka zmiana, mogąca umknąć uwadze przeciętnego użytkownika. Ale nie o kosmetykę tutaj chodzi. Facebook przypieczętował nowym logo wszystkie swoje produkty podkreślając, że jest właścicielem również innych platform, takim jak Instagram czy WhatsApp.

Sukces roku"Ostatni Twój Weekend". Sukces minionego roku można podsumować właśnie w tych 3 słowach. Akcja odniosła niesamowity sukces nie tylko w Polsce, ale również za granicą. Projekt zgarnął m.in. prestiżową nagrodę Grand Prix podczas Cannes Lions 2019, jak również pierwszą nagrodę w konkursie Print Innovation Awards 2019. To jedyny polski projekt doceniony przez jury tego konkursu.

“Jak TO robić”. Za ten projekt brawa należą się chłopakom z Abstra, którzy razem z firmą Reckitt Benckiser i marką Durex stworzyli pierwszy kanał fabularny o edukacji seksualnej dla młodych ludzi w Polsce. Zdawać by się mogło, że YouTube i edukacja seksualna nie idą w parze, ale to właśnie tam możemy znaleźć nastolatków, którzy mogą tej wiedzy potrzebować. Platforma YT i format video były więc strzałem w dziesiątkę.

Porażka/rozczarowanie rokuBrand24. Pod koniec sierpnia amerykański „Business Insider” opublikował artykuł, w którym zarzucił firmie Brand24 zbieranie danych z serwisów społecznościowych, wykorzystując do tego niedostępne oficjalnie dane. Postawił w jednym szeregu Brand24 i Cambridge Analytica. Reakcja Facebooka była natychmiastowa. Profil firmowy Brand24 został zbanowany, a ceny akcji firmy Michała Sadowskiego spadły na łeb na szyję.

Libra. Wielkie nadzieje pokładane były w planowanej przez Facebooka kryptowalucie opartej o technologię blockchain, która służyć miała do płatności na platformach. Były rozbuchane oczekiwania, mocne plecy, entuzjazm użytkowników i partnerów. Niestety niedopracowane kwestie prawne i negatywne opinie regulatorów w USA i na rynkach europejskich doprowadziły do sytuacji, że Mastercard, Visa, eBay i PayPal wycofali się z projektu aż do wyjaśnienia kwestii regulacyjnych.

Człowiek rokuZhang Yiming, czyli założyciel ByteDane, która jest właścicielem TikToka. Wiele więcej nie trzeba tutaj dodawać. TikTok to najszybciej rosnąca platforma społecznościowa kiedykolwiek. Prawdziwy fenomen naszych czasów.

Serwis/kampania/projekt rokuTikTok, TikTok i jeszcze raz TikTok. Ma dziś ponad 1,5 mld pobrań z Google Play i AppStore, z czego ponad 600 mln tylko w tym roku. Aplikacja jest na trzecim miejscu najpopularniejszych apek za WhatsApp oraz Messenger, wyprzedzając przy tym Facebooka i Instagrama. Aplikacja ma u nas ponad 6 milionów pobrań (dane z początku 2019 roku). Główną grupą wiekową jest przedział 13-15 lat (64,9%), gdzie 34% korzystających z TikTok otwiera go 10 razy dziennie. To również od tego roku możemy emitować na tej platformie reklamy.

Trend rokuRok 2019 obfitował w rozwiązania przełomowe technologicznie. To był rok chatbotów i asystentów głosowych. To właśnie w tym roku Asystent Google pierwszy raz przemówił oficjalnie po polsku. Trendy te pokazują, że użytkownicy oczekują coraz bardziej inteligentnych rozwiązań, dopasowanych do ich potrzeb.

Prognozy na 2019 rokDalszy rozwój narzędzi social commerce. Wskazuje na to launch reklam zakupowych na Instagramie i trwające testy tego rozwiązania na TikToku.

Myślę, że mocne będą również rozwiązania oparte na VR i AR, wykorzystywane jeszcze niedawno w social mediach głównie w formie filtrów na Storiesach, czy soczewek na Snapchacie.

Łukasz Korczewski, social media team leader, The Digitals (Grupa S/F)

grafika

Wydarzenie rokuWarka – Ronaldinho

Historia polskiego marketingu korzystała już z postaci znanych na całym świecie jak: Juliette Binoche, Kevin Spacey, czy Mike Tyson, jednak z mojej perspektywy, kibica piłkarskiego, super gratką była wieść o zaangażowaniu Ronaldinho do działań dla piwa Warka - polskiej marki. Pamiętamy liczne futbolowe kampanie z wykorzystaniem Wojciecha Szczęsnego czy Jakuba Błaszczykowskiego dla Pepsi, gdzie występowali obok gwiazd futbolu, ale to dopiero w kontekście Warki mieliśmy okazję zobaczyć słynnego piłkarza, wspierającego bardzo zgrabną kampanię ukierunkowaną przede wszystkim do lokalnego odbiorcy.

Sukces rokuOLX – a co, gdyby?

Wątek aktorski pojawi się w moim podsumowaniu jeszcze w jednym przypadku, ale prywatnie jestem fanem kunsztu Janusza Chabiora. Jego specyficzna uroda i niewątpliwe umiejętności, w połączeniu z ciekawymi (autentycznymi) zjawiskami z polskiej przestrzeni social media i internetu zostały fantastycznie przyjęte przez odbiorców i w moich oczach ociepliły perspektywę do tej platformy sprzedażowej. Przedstawione w serii publikacji słodko-gorzkie historie, oprócz oczywistej roli marketingowej, w inteligentny sposób poruszyły bardzo istotny wątek, jakim jest hejt w internecie.

Porażka/rozczarowanie rokuFacebook WatchW zeszłym roku pisałem o potencjale, jaki niesie ze sobą platforma Facebooka - Watch. Rok później uważam, że na tym polu socialowy gigant ma jeszcze wiele do zrobienia. Chaos w poszukiwaniu materiałów, czy brak sprawnego poruszania się między publikacjami o podobnej tematyce, sprawia, że jestem daleki od przerzucenia się na platformę Zuckerberga w kontekście ulubionej platformy wideo. Tym z większym zainteresowaniem zamierzam obserwować rozwój tej sekcji w kontekście 2020 roku – o czym wspominam dodatkowo w prognozach.

Krzysztof PiątekJako fan sportu ostrzyłem sobie zęby na marketingowy boom na postać Krzysztofa Piątka. Błyskotliwy poprzedni sezon, owocujący transferem do AC Milan nie przełożył się jednak na spektakularne działania z nim związane, bo ani Netflixa, ani Play, czy Kingi Pienińskiej nie kategoryzowałbym w ten sposób. A sam piłkarz również notuje obniżkę formy i też nie jest już tak atrakcyjnym.

Człowiek rokuMarcin Dorociński – świetny aktor, ale także aktywny ambasador walczący o prawa zwierząt i ekologię. Jego wcześniejsze działania z marką Ostoya oraz tegoroczne dla WWF pokazują, że o ważnych, bieżących sprawach można opowiadać w sposób błyskotliwy, angażujący i przekonywujący.

Serwis/kampania/projekt rokuOLX – a co gdyby?

Jak ktoś mnie spyta za kilka lat, która kampania wbiła mi się najbardziej w pamięć w 2019 roku, to bez wątpienia wskażę OLX. Bardzo prosta i zwyczajna pod kątem egzekucji, jednak znakomicie przygotowana pod kątem produkcyjnym, contentowym – wpisując się tym samym w bieżące trendy, gdzie to właśnie na tym polu można osiągnąć największy wyróżnik i zapamiętywalność.

Trend rokuContent rządzi

Content, content, content. Stagnacja w rozwoju i konkurencyjności social mediów sprawia, że z każdym rokiem coraz bardziej, to content & context is the king. #OLX

Prognozy na 2020 rokFacebook vs YouTube – walka o influencera

Facebook zamierza porwać się na bardzo ryzykowną misję zdetronizowania YouTube’a jako socialowej platformy wideo numer 1. Rozwój (póki co nieudolny moim zdaniem – o czym wyżej) platformy Watch oraz idące za tym wprowadzenie monetyzacji, mające na celu zachęcenie influencerów do większej aktywności wideo na Facebooku, sprawia, że może dojść do ciekawej rywalizacji pomiędzy gigantami, ale oczywistym jest, że faworytem w tej walce jest platforma Google, która od lat budowała swoją pozycję w tym obszarze.

Jan Grodecki, strategy group head, Spacecamp

grafika

Wydarzenie rokuRok 2019 należał do TikToka – aplikacji, którą kochają genZ, a millenialsi nie rozumieją. I to właśnie sposób w jaki TokTok szturmem zdobył serca internautów, zasługuje na miano wydarzenia roku. I nie chodzi tu tylko o liczbę (1,5 miliarda pobrań i pewne miejsce w gronie Top3 najczęściej pobieranych aplikacji 2019) ale przede wszystkim jakość interakcji. Przeciętny użytkownik spędza na platformie 58 minut dziennie, a 90% z nich odwiedza ją codziennie.To wszystko dzięki kompletnie rewolucyjnemu podejściu do treści, które serwowane są użytkownikowi. W przeciwieństwie do tradycyjnego podejścia (Facebook, Twitter, Youtube, itp.) w którym do użytkownika docierają treści pochodzące od jego znajomych z pewnym (coraz większym) udziałem reklam, na TikTok to algorytm predykcyjny decyduje o tym, co i kiedy oglądają użytkownicy. To tak jakby Facebook zapełniał nasz newsfeed dopasowanym do naszych oczekiwań contentem, zanim dodamy pierwszego znajomego.

Okazuje się więc, że zamiast pytać internautów o to, co chcą oglądać, wystarczy im coś pokazać i pozwolić sztucznej inteligencji pilnie obserwować ich reakcję. Nic dziwnego, że wyceniany na 75 miliardów dolarów ByteDance - chiński gigant będący właścicielem platformy - myśli i mówi o sobie raczej jako o spółce zaangażowanej w rozwój sztucznej inteligencji, niż twórcy kolejnej platformy społecznościowej, która ma zmienić świat.

Sukces rokuObok TikToka, o którym już było, na miano sukcesu roku zasługuje Mixer – streamingowa platforma dla gamerów od Microsoftu, która w 2019 przełamała duopol Twitcha i YouTube’a. Najgłośniejszym i najbardziej medialnym był transfer Fortnite’owego twórcy o pseudonimie Ninja, który za opuszczenie Twitcha zainkasować miał 50 milionów dolarów. Od tego czasu serwis nabiera coraz większego rozpędu i można powiedzieć, że Microsoft po raz pierwszy ma serwis społecznościowy z prawdziwego zdarzenia (czy ktoś pamięta So.cl?).

Porażka/rozczarowanie rokuNie udał się (i wszystko wskazuje, że już się nie uda) najciekawszy i najbardziej pobudzający wyobraźnię social mediowy projekt ostatnich lat – Facebook Libra. Facebook chciał stać się FinTechem wydając własną, oparta o blockchain kryptowalutę. Libra miała być finansowym krwioobiegiem łączącym wszystkie aplikacje i portale giganta, umożliwiając z jednej strony łatwe rozliczanie się między znajomymi (z użyciem Messangera i WhatsAppa) z drugiej natomiast wygodne zakupy w partnerskich eSklepach. Jednak problemy Facebooka z regulatorami, przesłuchania Marka Zuckenberga przed kongresem i kary nałożone na spółkę sprawiły, że projekt stanął pod znakiem zapytania. Na domiar złego z przedsięwzięcia wycofali się kluczowi partnerzy tacy jak eBay, Visa, Mastercard czy PayPal co jeszcze bardziej osłabiło szansę Libry na realizację.

Serwis/kampania/projekt rokuProjektów i kampanii zasługujących na ten tytuł jest sporo. Moje szczególne uznanie zdobyła jednak wdrażana globalnie social mediowa strategia Nike. Z jednej strony świetna kampanijna umbrela „Dream crazy” docierająca do szerokiego grona odbiorców z bardzo uniwersalnym, a zarazem chwytającym za serce przesłaniem. Z drugiej strony doskonałe dotarcie do „internetowych plemion”, skupionych wokół konkretnych zajawek (sneekersy, piłka nożna, koszykówka, deskorolka, itp.), które mają ogromną siłę komunikacyjną sprawia, że Nike jest marką nie tylko widoczną w social media, lecz również pojawiającą się w miejscach i kontekstach bliskich odbiorcy.

W Polsce zrealizowano również masę świetnych kampanii, jedną z tych które najbardziej utkwiły mi w pamięci jest "Bolesne upadki i epickie sukcesy" od Tigera. Kampania ta to świetnie zrealizowana opowieść o setkach niepowodzeń stojących za każdym sukcesem, w której marka i jej obietnica odgrywają centralną rolę. Ale to również sposób w który Tiger podnosi się po „bolesnym upadku” – głośnej aferze związanej z nieudanym postem z okazji rocznicy powstania warszawskiego, która w konsekwencji doprowadziła do zawieszenia aktywności marki w social media.

Trend rokuW 2019 pojawiło się co najmniej kilka trendów, na które warto zwrócić uwagę. Niektóre z nich to:•    B2B – LinkedIn stał się pełnoprawnym medium społecznościowym. W Polsce przez wszystkie przypadki odmieniana była fraza „LinkedIn sprzedaje”. W obliczu wyzwań związanych z pozyskiwaniem pracowników portal stał się też ważnym medium w obszarze „employer branding”.•    Streaming eSportowy – to, że esport jest zjawiskiem, którego nie sposób przeoczyć wiemy już od dawna. Jednak wejście streamingu esportowego do mainstreamu to ważny trend, który warto obserwować.•    Social performance – social media zyskują na znaczeniu jako medium performancowe, służąc coraz bardziej sprzedaży i generowaniu leadów. Sprawia to, że działania w tym obszarze są coraz bardziej policzalne, a ich ROI może być ściśle monitorowany i optymalizowany.•    AI i machine learning – Sukces TikToka jasno pokazuje, że sztuczna inteligencja i uczące się algorytmy to niezwykle ważne narzędzie kształtujące doświadczenie konsumenta

Prognozy na 2020 rokW 2020 social media przestanie być tylko kanałem paid media, a marki i agencje zaczną patrzeć na nie bardziej wielowymiarowo:•    Nowe i „niszowe” z punktu widzenia wykorzystania w komunikacji platformy takie jak TikTok czy serwisy streamingowe dla gamerów wejdą na stałe do mixu podstawowych narzędzi.•    Influencerzy B2B staną się bardziej powszechni i zyskają na znaczeniu, a marki chętnie będą korzystać z ich usług.•    Media społecznościowe staną się bardziej społecznościowe – grupy na Facebooku i zamknięte społeczności staną się prominentnym narzędziem komunikacji, a marki zaczną wykorzystywać ich potencjał.•    Influencerzy zaczną być oceniani nie tylko przez pryzmat zasięgów, ale też jakości interakcji jaką mają ze swoimi odbiorcami.

Kamil Dmowski, activation director, VMLY&R

grafika

 

Wydarzenie rokuDiagnoza wyzwań dla całej przestrzeni social media w artykule Marka Zuckerbega w “Washington Post” – “The Internet needs new rules”, w którym padają słowa: “I believe we need a more active role for governments and regulators. By updating the rules for the Internet, we can preserve what’s best about it”.

Sukces roku„Nie mów nikomu”, dokument Tomasza Sekielskiego – za rekordową oglądalność – przebicie się do szerokiej publiczności i wywołanie masowego poruszenia w trudnej tematyce.

Porażka/rozczarowanie rokuPato-afirmacja – za rozkwit możliwości zarobkowych wokół osób nawołujących w social media do agresji, igrających ze zdrowiem, życiem, bezpieczeństwem.

Człowiek rokuAleksandra Domańska – za zdrowy dystans do social mediowej próżności, obnażanie celebryckiej pompy social media i promocję zdrowej akceptacji siebie.  

Serwis/kampania/projekt rokuAplikacja TikTok – za błyskawiczny wzrost i perspektywę stworzenia realnej alternatywy wśród kanałów social media.

Trend rokuZdziczenie treści i narastanie skrajności. Z ekranów social media wylewają się naciągane nagłówki, przepychanki słowne w komentarzach, „nie czytałem, to się wypowiem”, pobieżne oceny, nagrania szokujące przekraczaniem granic.

Prognozy na 2020 rokWiększe baczenie na wiarygodność komunikacji i zaangażowanie w pożytecznym tego słowa znaczeniu.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online