Najczęstszym kryterium wyboru sklepu na zakupy spożywcze dla Polaków jest szeroki wybór towarów (47 proc.). Równie ważnym czynnikiem jest bliskość od miejsca zamieszkania (46 proc.), niskie ceny (40 proc.) i wysokiej jakości świeże produkty (39 proc.). Tylko dla 12 proc. ważne jest, czy sklep oferuje kartę lojalnościową.
Dwie trzecie ankietowanych oczekuje od sieci spożywczych czegoś więcej i chce być wynagradzana za swoją lojalność w inny sposób niż przez benefity z kart lojalnościowych. 47 proc. oczekuje, że sklep będzie dostarczał im inspiracji jak gotować proste i zdrowie posiłki, pozwoli poznać kuchnie świata (33 proc.). Z kolei 27 proc. chce, by sklep promował nawyki zdrowego żywienia wśród dzieci, a 21 proc. - by działał na rzecz lokalnej społeczności.
- Dzisiaj dla konsumentów wybór miejsca na codzienne zakupy wiąże się z prowadzonym stylem życia. Dlatego klienci coraz częściej oczekują od swojego sklepu również tego, że będzie odpowiadał ich aspiracjom, inspirował i wzbudzał pozytywne emocje. Ponadto, oczekują również podziękowania za to, że regularnie odwiedzają dany sklep i robią w nim zakupy, jednak nie tylko w formie rabatów czy promocji, lecz także w warstwie emocjonalnej. Dzięki takiemu podejściu możemy wzmocnić lojalność polskich konsumentów oraz zbudować z nimi bardziej trwałą relację, nie opartą jedynie o niskie ceny, asortyment i lokalizację – mówi Bartłomiej Górzny z TCC Retail Marketing.

42 proc. posiadaczy kart lojalnościowych deklaruje, że zmieniłoby swoje zachowania zakupowe po ich wycofaniu. Jedynie 1 proc. polskich konsumentów przestałby robić zakupy w danym sklepie, gdyby karta lojalnościowa nie była już w nim dostępna.
Badanie zostało przeprowadzone w marcu 2018 roku na reprezentatywnej próbie 1001 osób.











