Polak kupuje okulary – czy liczy się z opinią optyka? Wyniki najnowszego raportu

Z raportu „Polak z wadą wzroku”[1] wynika, że ponad 70% badanych w trakcie zakupu okularów korzysta z pomocy sprzedawcy podczas wyboru produktu. Ponad 2/5 wszystkich ankietowanych ufa mu w całości, prawie 1/3 tylko w kontekście wyboru oprawek. Czym powinniśmy się kierować podczas wyboru salonu? Wyniki raportu komentuje Paweł Szczerbiński, optyk i optometrysta oraz ekspert Krajowej Rzemieślniczej Izby Optycznej.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Polegamy na opinii optyka

Polacy wybierają okulary średnio raz na 2-5 lat. Kto im pomaga przy ich wyborze, czy polegają na opinii specjalisty? W badaniu zapytano ankietowanych, w jakim stopniu polegali na rekomendacji optyka lub sprzedawcy przy kupnie swojej ostatniej pary okularów. 41% badanych przyznało, że „oddało” swoją decyzję w 100% sprzedawcy. 28% respondentów wybrało samodzielnie tylko oprawki. 27% udzielających odpowiedzi potwierdziło, że zupełnie nie liczyli się z opinią specjalisty, kierując się wyłącznie swoimi preferencjami. Czy były to świadome decyzje, a tym samym czy znajomość oferty rynkowej szkieł i/lub oprawek wśród ankietowanych była wysoka? Dominujące okazały się dwa stanowiska. W większości badani nie byli w stanie tego stwierdzić lub twierdzą, że „raczej dobrze”.

- Często przychodzimy do optyka bez odpowiedniej wiedzy na temat produktów optycznych, choć nierzadko optymistycznie zakładamy, że dobrze je znamy – komentuje Paweł Szczerbiński, optyk i optometrysta oraz ekspert Krajowej Rzemieślniczej Izby Optycznej. – Jednak, czy faktycznie potrzebujemy tej wiedzy? Nie, jeśli trafimy do profesjonalisty. W profesjonalnym salonie optycznym możemy uzyskać szczegółową poradę, co więcej – powinniśmy wręcz wymagać pogłębionego wywiadu i dokładnego przedstawienia proponowanego nam rozwiązania. To ważne, abyśmy wybierali profesjonalne punkty kontroli naszego wzroku. Jeśli trafimy do salonu, w którym będzie nas obsługiwał zwykły sprzedawca bez kompetencji optyka czy optometrysty, nie będzie w stanie „zaopiekować” się nami należycie, a tym samym – zaproponować nam indywidualnie dobranego, bezpiecznego, najlepszego rozwiązania. Dlatego powinniśmy zwracać szczególną uwagę na kompetencje obsługującej nas osoby. Co to znaczy widzieć? To znaczy patrzeć i nie zastanawiać się nad tym. Przez oczy trafia do nas 80% informacji o otaczającym nas świecie i trzeba sobie uświadomić, że konsekwencje podjętej decyzji, w oparciu o wskazówki wspierającej nas przy zakupie osoby, będziemy odczuwać przez najbliższych kilka lat po wyborze – dodaje.

Po czym poznać, że trafiliśmy w odpowiednie miejsce? Najprostszym rozwiązaniem jest po prostu zapytanie w salonie optycznym o kompetencje pracujących tam osób. Warto także pamiętać o tym, że wizyta w profesjonalnym salonie nie będzie trwała kilka minut, a kilkanaście lub kilkadziesiąt. Tyle czasu jest potrzebne na dokładny wywiad z pacjentem. Jeśli wizyta w salonie optycznym jest kończona po kilku minutach to bardzo prawdopodobne, że sprzedawcy bardziej zależy na szybkiej sprzedaży swoich produktów niż na naszym bezpieczeństwie czy dobrym widzeniu.

- Okulary, oprócz tego, że mają się podobać użytkownikowi i podkreślać jego urodę, przede wszystkim powinny być indywidualnie dopasowane do kształtu twarzy oraz posiadanej wady wzroku, a na to mają wpływ liczne czynniki, choćby związane z konstrukcją oprawek. Specjaliście będzie nie tylko zależało na tym, abyśmy dobrze wyglądali w okularach, ale również dobrze widzieli, a to w dużym stopniu będzie wpływało na odczuwany przez nas komfort w ciągu najbliższych dwóch, trzech lat. Jednym z szybkich sposobów na zweryfikowanie profesjonalisty jest sprawdzenie, czy jest on związany z cechem należącym do Krajowej Rzemieślniczej Izby Optycznej. To instytucja, która zrzesza jedynie wykwalifikowanych i posiadających doświadczenie zawodowe specjalistów, których obowiązują zapisy Kodeksu Etyczno-Zawodowego Optyka – dodaje Paweł Szczerbiński.

[1] Raport zrealizowany na zlecenie Krajowej Rzemieślniczej Izby Optycznej – badanie ilościowe realizowane techniką CAWI - przeprowadzone wśród członków społeczności badawczej Zymetrii. Realizacja badania: 07.06.2018 – 10.06.2018 r, N=512.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"