Polsat i TVN z mniejszymi o 1/4 wpływami ze sponsoringu

Wydatki na billboardy sponsorskie w telewizjach w 2022 roku były cennikowo niższe o ok. 13 proc. To efekt zmian, jakie wprowadzono jesienią 2021 roku ograniczając m.in. liczbę wskazań sponsorskich. Najwięcej straciły na nich duże anteny, czyli TVN, Polsat, TVP1 i TVP2. Wpływy ze sponsoringu dwóch pierwszych zmalały o jedną czwartą.

Beata Goczał
Beata Goczał
Udostępnij artykuł:

W 2022 roku reklamodawcy wydali na billboardy sponsorskie w telewizjach w Polsce 2,96 mld zł. Oznacza to, że wydatki te spadły względem 2021 roku o 12,9 proc. - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl na podstawie danych Nielsen Audience Measurement (dane cennikowe, bez rabatów).

We wszystkich stacjach tv w Polsce wyemitowano w ub.r. łącznie 2 703 241 billboardów sponsorskich, czyli 139 956 więcej niż rok wcześniej.

Tylko dwa wskazania sponsorskie

Eksperci od rynku reklamy tv zwracają uwagę, że mniejsze wpływy ze sponsoringu w stacjach tv, zwłaszcza z tzw. TOP 4 (TVN, Polsat, TVP1 i TVP2) to efekt obowiązujących od listopada 2021 roku nowych przepisów regulujących emisję billboardów sponsorskich.Przed ich wprowadzeniem spoty sponsorskie mogły być emitowane przed i po programie, a także w każdej przerwie reklamowej w trakcie programu. Po zmianach sponsorów można wskazywać tylko dwukrotnie: przed i po emisji programu lub w jednej z przerw reklamowych. Oznacza to, że reklamodawcy mają ograniczone możliwości eksponowania swojego logo w związku ze sponsorowaniem danej produkcji tv -  to maksymalnie dwa wskazania zamiast możliwych wcześniej kilku wskazań. W jednym bloku mogą być wyemitowane maksymalnie 3 billboardy sponsorskie o długości 8 sek.

Najwięcej na spotach sponsorskich zarobiła telewizja Polsat – 514,8 mln zł. TVN w 2022 roku wyemitował spoty sponsorskie o łącznej wartości 505,2 mln zł. TVP1 zarobiła na nich blisko 418 mln zł, a TVP2 – 384,7 mln zł.

Największe spadki w dużych stacjach

Z analizy firmy DoubleCheck wynika, że w wyniku zmiany przepisów w 2022 roku wyemitowano o 31 tys. billboardów sponsorskich mniej (spadek o 13,9 proc. w porównaniu do poprzedniego roku) w stajach TOP4 (Polsat, TVN, TVP1 i TVP2) co przełożyło się na wygenerowanie 71 222 GRP mniej w grupie All w wieku 16-59 (spadek o 24,9 proc. r/r).

Firma wskazuje, że ograniczona podaż w TOP4 wymusiła na reklamodawcach zwiększenie liczby emisji w stacjach tematycznych wszystkich dostawców (Polsat, TVN i TVP), ale nawet mimo zwiększenia tam liczby emisji billboardów o 171 tys. wygenerowana przez nie liczba GRP była niższa o 18,8 proc. r/r, na co wpływ miała ograniczona liczba emisji w największych stacjach tematycznych przy programach generujących najwyższe ratingi.

Mimo większej liczby emisji we wszystkich stacjach telewizyjnych reklamodawcy wygenerowali 125 225 GRP mniej niż w 2021 roku (spadek o 21,8 proc. r/r), a średni rating billboardu sponsorskiego spadł z 0,22 do 0,17 GRP (spadek o 25,9 proc. r/r).

Sprzedaż mniejsza z powodu niższej dostępności

- Zarówno analizując liczbę wskazań, jak i ich wartość rate card rynek sponsoringu tv skurczył się o 14 proc. Nie jest to jednak do końca wartość miarodajna - pamiętajmy, że zmiana w Ustawie dotknęła nadawców komercyjnych, a tam spadki rok do roku są zdecydowanie wyższe (Polsat: 24 proc. w liczbie wskazań i 26 proc. w wartości RC, TVN: 21 proc. i 26 proc.). Spadki w kanałach TVP są zdecydowanie niższe, a w wartości RC widać wręcz wzrost - ale tu należy pamiętać o efekcie Mundialu w TVP1. Patrząc jednak na samo TVP2 widzimy utrzymanie liczby wskazań sponsorskich na zbliżonym poziomie - analizuje dla Wirtualnemedia.pl Katarzyna Baczyńska, head of media w One House.

Podkreśla, że z tego powodu nie można jednoznacznie powiedzieć, że rynek bardzo ograniczył sponsoring w dużych stacjach - wskazań sprzedawanych jest mniej ze względu na niższą dostępność.

- Faktycznie natomiast jest tak, że do planów sponsorskich na 2022 rok podchodziliśmy bardzo ostrożnie nie wiedząc, jak ostatecznie "ułoży" się sponsoring w praktyce w nowej rzeczywistości ustawowej. Miniony rok pokazał jednak, że nadal można realizować te działania przy zachowaniu wysokiej efektywności kosztowej nawet wobec mniejszej liczby dostępnych świadczeń – zaznacza Katarzyna Baczyńska.

Inna konstrukcja pakietów sponsorskich

W rozmowie z Wirtualnemedia.pl zwraca uwagę na konstrukcję pakietów przy tzw. top formatach. O ile przed zmianą ustawy zdecydowana większość świadczeń realizowana była bezpośrednio przy programie (a więc z predykcją dotarcia do konkretnej grupy celowej), o tyle obecnie liczba wskazań w całym pakiecie jest zbliżona, ale duża część bilboardów jest emitowana przy zapowiedziach programu bez gwarancji dokładnego pasma emisji.

- Oznacza to, że nie mamy tak dużego wpływu na profil widza, do którego trafi komunikacja. Może to stwarzać ryzyko obniżenia efektywności zarówno kosztowej, jak i wizerunkowej – zauważa ekspertka.

W czołówce firm, które w 2022 roku najwięcej zainwestowały w emisję billboardów sponsorskich dominują firmy farmaceutyczne.Liderem jest Polpharma z wydatkami w wysokości 131,1 mln zł. Drugi w zestawieniu Oleofarm wydał na tę formę promocji 116,9 mln zł, a ostatnia na podium firma USP Zdrowie – 75,1 mln zł.

Herbapol Wrocław przeznaczył na sponsoring w tv 71,8 mln zł, Aflofarm Farmacja Polska – 70,3 mln zł, Apart – 66,8 mln zł, DNP SA – 66,2 mln zł.

Bielenda wydała na spoty sponsorskie 54,7 mln zł, PKN Orlen – 49,3 mln zł, a Grupa Hasco – 49,1 mln zł.

Firma audytorska DoubleCheck prognozuje, że w 2023 roku nie powinniśmy spodziewać się wzrostu średniego ratingu billboardów sponsorskich. Wskazuje, że oglądalności telewizji w ostatnich miesiącach spadają, a podaż w stacjach generujących najwyższe ratingi, zarówno TOP 4 jak i tematycznych, jest ograniczona. Oznacza to, że prawdopodobnie utrzymana zostanie tendencja zwiększania udziału mniejszych stacji tematycznych generujących niższe ratingi na pojedynczych emisjach.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"