Program "Pamiętaj o Sercu"

Projekt edukacji zdrowotnej w zakresie chorób układu sercowo-naczyniowego na lata 2003-2005 "Pamiętaj o Sercu"

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Projekt edukacji zdrowotnej w zakresie chorób układu sercowo-naczyniowego "Pamiętaj o Sercu" zakrojony jest na skalę bezprecedensową w Europie. Po pierwsze dlatego, że adresowany jest do wszystkich grup społeczeństwa: dorosłych, młodzieży i osób starszych. Po drugie dlatego, że realizowany jest przy aktywnym udziale wszystkich mediów.

Od startu Programu "Pamiętaj o Sercu" pod koniec sierpnia b.r. na łamach prasy, antenach radiowych i w programach telewizyjnych ukazały się liczne publikacje i relacje upowszechniające wiedzę o czynnikach ryzyka chorób układu krążenia oraz zasadach profilaktyki. Obecnie przed środowiskiem mediów staje jeszcze większe zadanie, bowiem aby z myślą o zdrowiu trwale zmienić styl życia społeczeństwa, nie wystarczy napisać czy powiedzieć czegoś raz. Upowszechnianie wiedzy to powtarzanie pewnych informacji po wielekroć i to w formie i językiem dla ludzi atrakcyjnym i zrozumiałym. Dla mediów zainteresowanych na co dzień wiadomościami sensacyjnymi jest to wielkie wyzwanie.

Podstawowym założeniem omawianego projektu edukacji zdrowotnej jest dotarcie z wiedzą o przyczynach powstawania i możliwościach zapobiegania chorobom układu krążenia, do możliwie największej liczby Polaków. Stąd głównym elementem projektu jest całoroczna, przewidziana na rok 2005, edukacyjna kampania społeczna "Pamiętaj o sercu" objęta patronatem Telewizji Polskiej i Polskiego Radia. W wyniku porozumienia od stycznia 2005 roku rozpocznie się emisja spotów telewizyjnych i radiowych. Kampania społeczna prowadzona w Telewizji Polskiej i Polskim Radiu będzie wspierana przez kampanię informacyjną prowadzoną w prasie i mediach elektronicznych.

W trakcie kampanii emitowane będzie 12 spotów telewizyjnych i 11 spotów radiowych. W ten sposób tematy poszczególnych spotów układają się w, łatwy do zapamiętania i sugestywny, dekalog dla zdrowego serca:

1. Ciśnienie pod kontrolą - Pamiętaj, że skurczowe ciśnienie tętnicze powinno być niższe od 140, a rozkurczowe od 90 mm Hg. Systematycznie kontroluj swoje ciśnienie!

2. Cholesterol w normie - Pamiętaj, żeby twój poziom cholesterolu był niższy od 200mg/dl. Tym sposobem ograniczysz ryzyko zawału. Stosuj odpowiednią dietę i nie zapominaj o aktywności fizycznej!.

3. Badania okresowe - Pamiętaj, że znajomość prawidłowych wartości cholesterolu i ciśnienia tętniczego nie wystarczy. Badaj się okresowo i stosuj do ewentualnych zaleceń lekarzy!

4. Zdrowa dieta - Pamiętaj, że zdrowa dla serca dieta to więcej produktów roślinnych i ryb, mniej mięsa i tłuszczów zwierzęcych w codziennym jadłospisie. Wybieraj warzywa i owoce!

5. Nadwaga - Pamiętaj, że właściwa dieta i regularny wysiłek fizyczny pomagają utrzymać dobrą sylwetkę i zapobiec cukrzycy oraz chorobom układu krążenia. Zrzuć zbędne kilogramy!

6. Aktywność fizyczna - Pamiętaj, że sport na ekranie telewizora nie wystarcza. Szybki marsz, jazda rowerem lub inny umiarkowany wysiłek fizyczny, trwający przynajmniej trzydzieści minut dziennie, zmniejsza ryzyko zawału serca i udaru mózgu. Mniej ruchu - to krótsze życie. Bądź aktywny!

7. Palenie - Pamiętaj, że dym z twojego papierosa zatruwa nie tylko ciebie. Paląc przy dziecku, odbierasz mu szansę na zachowanie zdrowego serca. Rzuć palenie!

8. Stres - Pamiętaj, że nadmiernie wyczerpująca praca to stres zagrażający układowi krążenia. Codzienne zmęczenie równoważ codziennym odpoczynkiem!

9. Profilaktyka a leczenie - Pamiętaj, że ambulans nie zawsze dojedzie na czas. Lepiej zapobiegać, niż leczyć!

10.  Nie tylko ty - Pamiętaj o swoim sercu i sercach twoich bliskich. Są wam potrzebne

Bohaterami kampanii są Kazik i Halinka, sympatyczne, typowe polskie małżeństwo oraz dwójka ich dzieci. Zaś przewodnikiem po kampanii, dającym jej naukową wykładnię, jest Profesor Kardio, którego wizerunek jest zarazem logotypem projektu i kampanii "Pamiętaj o Sercu".

Uzupełnieniem kampanii radiowej i telewizyjnej są ulotki edukacyjne Programu, wydane w analogicznych do spotów, 9 wariantach tematycznych.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji