Zdaniem nadawców radiowych choć pierwsza połowa br. nadal pozostawała pod wpływem pandemii (m.in. wiosenny lockdown), to rynek reklamowy radiowej może zaliczyć ten okres jako udany pod względem przychodów.
- Obok internetu i telewizji jesteśmy wg naszych estymacji w okolicach powtórzenia wyniku z roku 2019, ale jednak po delikatnie ujemnej stronie. Nasze szacunki mówią, że wynik za I połowę br. jest ok. 1 do 1,5 proc. niższy w porównaniu do 2019 roku. Wartość rynku w omawianym okresie wyniosła wg naszych estymacji ok 335 mln złotych - podaje w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Tomasz Ramza, dyrektor generalny działu sprzedaży / szef negocjacji korporacyjnych Bauer Media i partner biznesowy Grupy RMF.
Dwucyfrowy wzrost rok do roku
Podkreśla, że to świetny wynik biorąc pod uwagę, że jednak były miesiące trudne (styczeń i kwiecień) ze względu na lockdown i falę zachorowań. - Nie jest tajemnicą, że część klientów ograniczała wydatki. W zakresie dynamik I kwartał br. był lepszy niż II kwartał, ale to wynik punktów odniesienia do 2019 roku - dodaje.

Tomasz Ramza w rozmowie z Wirtualnemedia.pl wskazuje, że w porównaniu z I połową 2020 roku przychody wzrosły o ok. 18 proc. Zmieniła się struktura wydatków i branż: handel zdecydowanie zwiększył udział, motoryzacja z kolei wydawała mniej.
- Estymujemy, że średnio nasze medium jest tańsze ok 4,5-5 razy od telewizji (koszty CPP dotarcia netto). Oczywiście jesteśmy innym medium, ale dajemy szybkie efekty sprzedażowe za małą barierę wejścia. Te dwa czynniki w mojej ocenie były decydujące o naszej świetnej pozycji w niełatwym okresie. Z tego powodu jesteśmy spokojni o naszą pozycję w drugiej połowie tego roku. Trzeci kwartał zaczął się bardzo dobrze i liczymy, że będzie dobry mimo bardzo dobrego wyniku w 2020 roku – po lockdownie radio szybko odzyskało budżety (rok 2020 był lepszy niż 2019). Liczba kampanii, zapytań i sytuacja w innych mediach (głównie TV) napawa nas optymizmem. Mamy dużo zapytań na jesień, co dobrze rokuje – dodaje Tomasz Ramza.

Rosną wydatki handlu i farmaceutyków
Do poziomu wpływów reklamowych z 2019 roku wróciła też Grupa Eurozet, co zdradza w rozmowie z Wirtualnemedia.plEwa Rosiewicz, prezes i dyrektor biura reklamy Grupy Eurozet.
- Odnotowujemy wzrost zainteresowania reklamą w branży handlowej jak i farmaceutycznej, czyli w dwóch głównych sektorach inwestujących w radio. Rośnie również kategoria finansów, a wyjątkowo duży wzrost zaliczył sektor komputerów i audio wideo. Z perspektywy obecnej sytuacji z ostrożnym optymizmem patrzymy na kolejne miesiące. Zakładamy, że drugie półrocze nie będzie gorsze od pierwszego. Lipiec utwierdza nas w tym przekonaniu. Zdajemy sobie jednak sprawę z ryzyka kolejnych fal pandemii, które mogą zweryfikować te optymistyczne prognozy i bardzo szybko wpłynąć na zmiany potrzeb komunikacyjnych klientów - zaznacza Ewa Rosiewicz.

Z kolei Maciej Moszczyński, dyrektor zarządzający Tandem Media (Agora SA) zdradza, że widać duże ożywienie wśród średnich i małych przedsiębiorstw, które najbardziej ucierpiały wskutek pandemii. - Ze względu na wysoki popyt na reklamy wszystkie duże grupy radiowe w Polsce w ostatnich miesiącach podniosły swoje cenniki. Obecnie drugie półrocze 2021 r. zapowiada się dobrze, co może oznaczać, że wartość wydatków na reklamę radiową w bieżącym roku ma szansę istotnie odrobić straty do stanu sprzed pandemii w 2019 roku - przewiduje nasz rozmówca.
Trójka z ponad 30 proc. spadkiem
Dane cennikowe Kantar wskazują, że w I połowie br. stacje radiowe na reklamach zarobiły blisko 4,3 mld zł, czyli 11,8 proc. więcej niż w tym samym okresie 2020 roku.
Liderem przychodów pozostaje niezmiennie RMF FM z wpływami w kwocie 1,32 mld zł (wzrost o 12, 7 proc. rdr), a pozycję wicelidera zajmuje Radio Zet, które w omawianym okresie zarobiło 762,3 mln zł, czyli 17,8 proc. więcej niż przed rokiem.

Trzecie miejsce na reklamowym podium zajmuje Program I Polskiego Radia z 212,7 mln zł przychodów. Ta rozgłośnia miała najwyższy wzrost wśród stacji z największymi przychodami reklamowymi. Wzrosły one w skali roku o 87,9 proc.
O 29,2 proc. wzrosły wpływy reklamowe RMF Classic – do 61,6 mln zł. Więcej na reklamach zarobiły też: Tok FM – 106,3 mln zł (+14,6 proc.), Eska Warszawa – 60,4 mln zł (+16,2 proc.), Eska Wrocław – 54,8 mln zł (+11,6 proc.) i Eska Poznań – 52,6 mln zł (+20,5 proc.).
Reklamodawcy zmniejszyli wydatki reklamowe w: radiowej Trójce – o 31,3 proc. (do 157,4 mln zł) i w Vox FM – o 7,4 proc. (do 86,9 mln zł).











