Reklama zewnętrzna: jaka była w 2015 roku, co nastąpi w 2016 roku?

W następnej części naszego podsumowania 2015 roku w mediach i marketingu zajmujemy się branżą reklamy zewnętrznej. O najważniejszych wydarzeniach i trendach mijającego roku oraz prognozach na nadchodzący mówią menedżerowie z czołowych firm outdoorowych i domów mediowych.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rynek-reklamowy-jaki-byl-w-2015-roku-co-wydarzy-sie-w-2016-agencje ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/w-2016-roku-content-marketing-bogatszy-w-tresci-odbiorcy-bardziej-wymagajacy-a-pomiar-efektow-coraz-wazniejszy_1 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/polskie-agencje-interaktywne-podsumowuja-2015-rok-i-prognozuja-co-wydarzy-sie-w-2016-roku ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/reklama-internetowa-co-wydarzylo-sie-w-2015-roku-jaki-bedzie-2016-rok-wydawcy-sieci-domy-mediowe ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/podsumowanie-2015-roku-w-social-media-prognozy-na-2016-wydawcy-i-agencje ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/internet-i-marketing-mobilny-jak-minal-2015-rok-co-wydarzy-sie-w-2016 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/marketing-w-wyszukiwarkach-podsumowanie-2015-roku-prognozy-na-2016 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/podsumowanie-2015-roku-w-branzy-e-commerce-prognozy-na-2016-rok ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wydawcy-internetowi-jak-uplynal-2015-rok-co-zdarzy-sie-w-2016 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/vod-i-wideo-w-internecie-podsumowanie-2015-roku-prognozy-na-2016 ##

 

Andrzej Magdziak, prezes Grupy Ströer w Polsce

grafika

Wydarzenie rokuZakup sieci reklamy internetowej Ad!Vice przez Ströer Polska czyli wykroczenie spółki poza sektor reklamy zewnętrznej.

Grupa Ströer rozwija model biznesowy, oparty na świadczeniu zintegrowanych usług reklamowych, od kilku lat. Pozycję Grupy na rynku globalnym umocniło wiele akwizycji w szczególności zakup T-online.de - jednego z najpopularniejszych niemieckich serwisów informacyjnych.

Zintegrowana oferta sprzedażowa stanowi odpowiedź na aktualne potrzeby klientów. Dziś kluczowa jest interaktywność, innowacyjność a przede wszystkim kompleksowość oferty. Firmy, które w branży reklamowej nie rozwijają portfolio usług, przegrywają w walce o klienta. Wierzę, że synergia outdooru z digitalem przełoży się na dostarczenie klientom nowych wartości jak i innowacyjnych rozwiązań cross-mediowych.  

Sukces rokuPrezentacja wstępnych wyników badania Outdoor Track podczas XVI Kongresu Badaczy Rynku i Opinii. Outdoor Track to efekt współpracy trzech największych operatorów w kraju. Prezentacja spotkała się z bardzo pozytywnym odbiorem środowiska badawczego. Dla nas oznacza to przede wszystkim początek drogi we wprowadzaniu standardu pomiaru reklamy zewnętrznej w Polsce.

Porażka rokuUstawa krajobrazowa. Prawo, na które samorządy oraz branża czekały od lat zamiast prowadzić do porządkowania przestrzeni publicznej, wprowadza bałagan legislacyjny. To, co budzi nasze największe wątpliwości to skuteczność przepisów, zgodność ustawy z konstytucją jak i ścieżka legislacyjna (ustawa była procedowana w ekspresowym tempie). Oczekujemy nowelizacji ustawy.

Człowiek rokuDariusz Dąbski, prezes TV Puls - za imponujący sukces na rynku mediów stanowiący inspirację dla wszystkich ludzi pracujących w branży.

Trend rokuKontekstowe kampanie ambientowe. Kampanie realizowane za pośrednictwem tradycyjnych mediów często nie osiągają takich wskaźników efektywności jak kampanie niestandardowe. Dzisiaj, by zyskać zainteresowanie konsumentów przekazem, trzeba dostarczać zaskakujących rozwiązań reklamowych. Istotne jest kreatywne podejście, zrozumienie potrzeb grupy docelowej jak i umiejętne zaangażowanie odbiorcy.  Silna marka to przede wszystkim marka inwestująca w relacje z klientem.

Przykładem kampanii ambientowej realizowanej przez Stroer Polska była wrześniowa promocja  płyty Davida Gilmoura „Rattle That Lock” na peronach stacji Metro Centrum. Metro „opanowały” frunące we wszystkich kierunkach ptaki.

 

Małgorzata Augustyniak, wiceprezes AMS

grafika

Wydarzenie rokuWprowadzenie na polski rynek Premium Citylight. Premium Citylight to nowa jakość w przestrzeni miejskiej, konsekwencja realizacji projektu „Przystanek Komunikacji Miejskiej” - warszawskiego projektu, który wprowadził segment mebli miejskich w nową fazę rozwoju. Z drugiej strony, to długo oczekiwana zmiana w zakresie wykorzystania mebli miejskich do nowoczesnego i zaawansowanego technologicznie reklamowania produktów i usług.

Sukces roku„AMS nie ma sobie równych” - szósty raz z rzędu AMS został biurem reklamy outdoorowej wg. corocznego rankingu branżowego magazynu „Media & Marketing Polska”. Raport przygotowywany jest we współpracy z Millward Brown, który przeprowadził 100 wywiadów ze specjalistami z domów mediowych współpracujących z biurami reklamy.

Porażka rokuWejście w życie ustawy krajobrazowej w obecnym kształcie. Ustawa jest prawem bardzo ułomnym, ponieważ:- Wprowadza system opłat od reklamy zdecydowanie preferujący wielkie formaty reklamowe.- Wprowadza także drakońskie kary za umieszczanie reklam niezgodnych z gminnym kodeksem reklamowym, które łatwo będzie omijać nieuczciwym przedsiębiorcom.- Ogranicza innowacyjność w outdoorze, praktycznie eliminując możliwość umieszczania w pasie drogowym nośników elektronicznych, emitujących ruchome obrazy.- Wiele jej zapisów budzi też wątpliwości natury konstytucyjnej.

Człowiek rokuNie przedstawiamy nominacji w tej kategorii.

Kampania / projekt rokuPizzaPortal.pl. Na przystanku w Poznaniu postawiliśmy gablotę z ekranem dotykowym - dzięki umieszczonej tam aplikacji pasażerowie mogli wygrać vouchery na zamówienia jedzenia on-line poprzez serwis PizzaPortal.pl. Kontynuacją projektu była akcja ambientowa, która odbyła się na naszym przystanku.

Trend rokuWzrost znaczenia citylightów w kampaniach i w konsekwencji wzrost do blisko 20% udziału citylightów w wydatkach na reklamę outdoorową.

Prognoza na 2016 rokDalszy wzrost wydatków na reklamę OOH.

Na dalszych podstronach wypowiedzi przedstawicieli BigFormat.tv, BE media, Posterscope Poland, Universal McCann, SMG Polska i Mindshare Polska.

Cezary Sochacki, client service director, BigFormat.tv

grafika

Wydarzenie rokuW Polsce w 2015 r. byliśmy świadkami wydarzenia, które miało wpływ na wszystkich graczy rynku OOH. Niezależnie od tego, czy zajmują się outdoorem standardowym, cyfrowym czy siatkami wielkoformatowymi. Mowa oczywiście o Ustawie krajobrazowej. Jej założenia w postaci uporządkowania przestrzeni miejskiej były niewątpliwie słuszne. Jednak ostateczna wersja ustawy budzi tak wiele wątpliwości i kontrowersji, że w opinii wielu ekspertów jej skutki mogą być dalece odległe od intencji i należałoby ją napisać od nowa.

Na świecie za najważniejsze wydarzenie na świecie uznaliśmy testy firmy Google, w ramach których analitycy sprawdzali możliwości platformy reklamowej DoubleClick na wybranych billboardach DOOH w Londynie. Pokazuje to trend, który może wywrócić do góry nogami outdoor, jaki znamy. W przypadku reklamy zewnętrznej nie osiągniemy pewnie tak precyzyjnych możliwości optymalizacji kampanii, jak w przypadku reklamy w Internecie. Mimo to przystosowanie reklamy OOH do dynamicznie zmieniających się warunków atmosferycznych, temperatury, struktury odbiorców lub integracja komunikacji OOH z innymi kanałami komunikacji klienta to elementy, które mogą mieć znaczenie przełomowe. Sukces rokuGratulujemy firmie AMS realizacji projektu budowy 1580 wiat przystankowych w Warszawie. Uważamy to za duży sukces firmy i bardzo istotną inwestycję.

Sukcesem minionego roku uznajemy niebiesko-biało-czerwone iluminacje, którymi po zamachach w Paryżu rozbłysły budynki całego świata. Jest to dowód na to, jak istotnym, naturalnym i spontanicznym elementem komunikacji jest przestrzeń miejska.

Porażka rokuW Polsce kampania firmy Adrian „Śpieszmy się kochać ludzi, tak szybko odchodzą…”. Na temat tej kampanii chyba już wszystko zostało powiedziane. Czasami mam wrażenie, że aż za wiele :)

Na świecie jak zwykle zdarzały się outdoorowe gafy, ale nie przypominam sobie jednej kampanii, która szczególnie zasłużyła na to miano.

Człowiek rokuW Polsce: Jarosław Kaczyński. Skoro został Człowiekiem Roku na Forum Ekonomicznym w Krynicy, to dlaczego nie może zostać Człowiekiem Roku OOH? :)

Na świecie: po kilku próbach wytypowania najbardziej wyróżniającej się osoby, która dokonała przełomu na rynku, trudno wybrać jedno nazwisko. Dlatego nie będę szukał na siłę. Trzymamy kciuki za pojawienie się takiej indywidualności w roku 2016. W ramach tej kategorii mogę pokusić się jedynie na nieoficjalne wyróżnienie dla aktywistów, którzy podczas szczytu klimatycznego w Paryżu przeprowadzili kampanię partyzancką, rozwieszając billboardy zwracające uwagę na problem zanieczyszczania środowiska przez niektóre firmy. Oczywiście nie pochwalamy bezprawnego umieszczania reklam, ale ten case pokazał doskonale, jak przeprowadzić kampanię społeczną w OOH i wykorzystać jej potencjał wirusowy w sieci.

Kampania / projekt rokuW Polsce: kampania „Nowy Opel Astra - Drażni klasę wyższą”. Outdoor w tej kampanii nie przyjął formy wyłącznie prezentacji packshootu, nazwy produktu i wielkiego napisu „NOWY!”. Billboardy zostały oblane przez nieznanych sprawców (zapewne zawistną klasę wyższą) złotą farbą. Odbiło się to dużym echem w mediach społecznościowych. Pojawiły się też artykuły ze szczegółami opisujące całe zdarzenie. Autorzy kampanii wykorzystali nie ograniczyli się jedynie do zbudowania zasięgu. Potraktowali OOH jako ważny element całej układanki, historii, którą stworzyli. Gratulacje.

Na świecie: „Look at me” - kampania społeczna, której celem było zwrócenie uwagi na akty przemocy dokonywane na kobietach. W ramach projektu została stworzona interaktywna kreacja emitowana na nośnikach Digital Out of Home. Na billboardach mogliśmy zobaczyć kobietę, której twarz była pokryta siniakami. Zgodnie z hasłem kampanii: „If you can see it, you can change it”, za każdym razem, gdy któryś z przechodniów spojrzał na billboard, część siniaków znikała z twarzy kobiety. W kampanii zostały wykorzystane dobrze znane możliwości DOOH - dynamiczna zmiana kreacji oraz interakcja. Natomiast osiągnięty efekt okazał się spektakularny a sam projekt został uhonorowany wieloma prestiżowymi nagrodami.

Trzymamy kciuki za klientów, którzy zdecydują się na podobne wdrożenia w Polsce. Tym bardziej, że dysponujemy wszelkimi rozwiązaniami potrzebnymi do realizacji tego typu kampanii. Trend rokuNa świecie zauważalny jest bardzo wyraźny trend digitalizacji OOH. Reklamodawcy czerpią z możliwości DOOH pełnymi garściami. Wykorzystują możliwości aktualizacji treści komunikatu real-time, integrują przekaz z innymi mediami, prowadzą komunikację kontekstową , realizują spektakularne projekty z potencjałem wirusowym.

W przypadku naszego rodzimego rynku dostrzegamy analogiczny trend, jednak jest jeszcze dużo mniej dynamiczny. Polscy reklamodawcy, agencje i domy mediowe to zauważają. Widzimy to na przykładzie naszych klientów, którzy sięgają coraz częściej po niestandardowe rozwiązania. Z resztą sami nieustannie staramy się edukować w tym zakresie wszystkich naszych klientów i partnerów. Mam wrażenie, że potrzebujemy jeszcze kilku bardziej odważnych, spektakularnych wdrożeń na rodzimym rynku, które ostatecznie potwierdzą, że jesteśmy w stanie realizować takie same kampanie, jak na zachodzie.

Prognoza na 2016 rokPionierzy tak rozwiniętych i innowacyjnych rynków jak amerykański i brytyjski wyznaczyli kierunek na digitalizację outdooru. Ten trend będzie niewątpliwie podtrzymany i pogłębiany. Będziemy świadkami doskonalenia narzędzi analitycznych i coraz większej integracji OOH z pozostałymi kanałami komunikacji. Dużym wyzwaniem będzie też automatyzacja procesu zakupu kampanii DOOH.

W przypadku Polski prognozujemy podążanie w ślad za przykładami zagranicznych rynków. Z punktu widzenia oferty, przewidujemy ujednolicanie i integrację rynku cyfrowych billboardów i rozwój narzędzi pozwalających w pełni korzystać z dobrodziejstw DOOH.

Czekamy też na polskie projekty na miarę wielkiego DOOH. Jesteśmy w prawdzie na początku drogi, którą muszą przejść reklamodawcy, agencje i domy mediwe, by poznać wszystkie możliwości cyfrowego outdooru. Ale taka sytuacja ma dobre strony. Kto pierwszy, ten lepszy! Najbardziej pionierskie projekty w kategorii DOOH mają szansę być szczególnie zauważone.

 

Joanna Pełech, digital OOH media director w BE media

grafika

Wydarzenie rokuŚwiatowy sukces polskich twórców gry „Wiedźmin 3” osiągnięty dzięki precyzyjnej strategii marketingowej i niesłychanym zasięgiem podjętych działań. Skala dotarcia przeszła oczekiwania największych graczy na rynku. Gra na swoim koncie ma już setki nagród i nominacji.

W Polsce: zmiana władzy i związany z tym widoczny podział społeczeństwa. Temat, który nie cichnie zarówno  w mediach, jak i opinii publicznej.

Sukces rokuPatrząc na branżę OOH widoczny rozwój segmentu. Pojawienie się ściśle targetowanych sieci DOOH (sieć TV Student, sieć Medicover, sieć TV Partner). Sukcesem jest także wzrost wydatków na reklamę OOH.

Porażka rokuPorażką roku na rynku OOH jest podpisanie nieprecyzyjnej ustawy krajobrazowej, która pierwotnie zakładała uporządkowanie przestrzeni publicznej, a wyszło jak zawsze. Moim zdaniem najlepiej wyrzucić tę ustawę do kosza  i stworzyć ją od początku.

Dodatkowo, może nie tyle porażką, co wpadką roku określiłabym kampanię rajstop Adrian i Wódki Żytniej Extra. Warto czasem przemyśleć coś dwa razy.

Człowiek rokuMartyna Wojciechowska  laureatka wielu prestiżowych nagród m.in. w ostatnim plebiscycie Róże Gali, gdzie podkreślono jej osiągnięcia w zakresie social media.

Izabela Albrychiewicz, prezes MEC, jedna z 10 kandydatek na Kobietę Biznesu 2015 roku

Kampania / projekt rokuEksperyment Google -DoubleClick Digital Marketing (DDM), czyli próba połączenia świata wirtualnego ze światem rzeczywistym, gdzie kluczową rolę odgrywają nośniki digital OOH.

Trend rokuŁączenie świata offline i online, rozwój niestandardowych form komunikacji oraz widoczne powroty starych kultowych marek.

Wdrożenie nowych form promocji opartych na mediach społecznościowych, a także platform służących współpracy różnych segmentów reklamy. Szerokie wykorzystanie YouTube.

Prognoza na 2016 rokWięcej rozwiązań na urządzenia mobilne, dalsza stopniowa digitalizacja mediów OOH, content marketing, więcej kampanii typu augmented reality. Próby poszukiwań nowych form reklamowych, które będą bardziej precyzyjne oraz mniej nachalne. Rozwój niestandardowych form komunikacji.

Filip Gieleciński, client service director w Posterscope Poland (grupa Dentsu Aegis Network Polska)

grafika

Sukces rokuWażnym sukcesem branży OOH jest niewątpliwie pojawienie się nowej sieci Citylight Premium w Warszawie oraz zapowiedź podobnych zmian w innych miastach. Nowe wiaty przystankowe pozwalają wierzyć, że w szybkim tempie dojdzie do modernizacji nośników w przestrzeni OOH co wymusi w przyszłości nową ich standaryzację. To bardzo ważna zmiana, bo już namacalna. Proces wymiany wiat zmierza w Warszawie ku końcowi.

Porażka rokuNajwiększą porażką w sektorze OOH jest dalszy brak postępów w kwestii badania outdooru. Szumne zapowiedzi wprowadzenia nowych standardów póki co nie mają swojego odzwierciedlenia w rzeczywistości. Kolejne pojawiające się terminy wprowadzenia tychże standardów badawczych w OOH powodują, że wielu marketerów traci już nadzieję. Termin jest przekładany z roku na rok, z miesiąca na miesiąc, a pojawiające się spekulacje dotyczące merytorycznej strony powodują niepotrzebne dyskusje o czymś co nadal widziało niewielu.

Dużą porażką branży jest też niestety brak spójnej i jednogłośnej odpowiedzi na Ustawę krajobrazową oraz możliwe jej konsekwencje. Ten temat jest też wyzwaniem na rok 2016.

Trend rokuNajciekawsze trendy to przede wszystkim postępujący proces digitalizacji mediów out of home, ale także coraz częstsze łączenie outdooru ze światem wirtualnym. Na rynku pojawiają się oferty integratorów DOOH, pojawiają się także inwestorzy, którzy chcą w ten segment zainwestować pieniądze. Dynamika rozwoju jest wciąż wolna, ale przyspieszamy jako rynek w tym segmencie co daje ogromne nadzieje na szybszą i bardziej ustandaryzowaną digitalizację mediów OOH.

Kampania rokuW 2015 było bardzo dużo interesujących kampanii. Nie chciałbym wskazywać najlepszych, gdyż wiele z nich byłoby kampaniami zrealizowanymi przez Posterscope Poland, jednak najważniejsze jest to, że zaczynamy dostrzegać możliwości OOH szerzej niż tylko przez pryzmat tablic outdoorowych. Coraz więcej jest kampanii skoncentrowanych wokół contentu wytwarzanego w oparciu o jakieś wydarzenie, event, experience konsumentów, co przekładane jest na ekosystem mediowy. Dlatego też  w mijającym roku większy nacisk kładliśmy na experience. To bardzo dobry trend powodujący wykorzystywanie nowych platform komunikacji w ramach szeroko rozumianego Out Of Home. Co istotne z punktu widzenia marketerów, to że takie działanie przekłada się jasno na biznes, a więc łatwiej jest policzyć efekt takich działań. Tych kampanii było już całkiem sporo w 2015 i jestem przekonany, że takie działania będą się pojawiać znacznie częściej w latach następnych.

Ocena obecnej kondycji branżyKondycja sektora OOH jest dobra. Widać pewien wzrost wydatków na media OOH, co jest konsekwencją m.in. procesu digitalizacji mediów, ale także pojawienia się Citylightów Premium i innych nośników bardzo dobrej jakości. Postępujący proces digitalizacji OOH, zwiększanie jakości nośników, wykorzystywanie nowych technologii w outdorze, real-time marketing i łączenie OOH ze światem wirtualnym to trendy, które pozytywnie wpłyną na kondycję sektora out of home. Prognozujemy dalsze wzrosty wydatków w przyszłym roku.  Największym zagrożeniem dla branży jest jednak Ustawa krajobrazowa, a dokładniej możliwe jej konsekwencje. Duża niewiadoma w kwestii przepisów wykonawczych, determinacja niektórych gmin do likwidacji nośników OOH może wpłynąć negatywnie na notowane wzrost wydatków. Może być również przyczyną rozważania przez marketerów w przyszłości zmiany strumienia wydatków na inne media.

Prognoza na 2016 rokPostępujący proces digitalizacji mediów OOH spowoduje, iż coraz częściej będziemy mieć do czynienia z kampaniami real-time marketing. Coraz częściej także poza real-time marketingiem będziemy używać nowych technologii do interakcji między nośnikiem/przekazem, a konsumentem, przenosząc go np. w świat wirtualny lub wytyczając mu ścieżkę online. Szybki rozwój nowych technologii pozwala nam także na większe zaangażowanie konsumentów.

Ogromnym wyzwaniem dla branży będzie w nadchodzącym roku poradzenie sobie z konsekwencjami  Ustawy krajobrazowej. Rok 2016 będzie rokiem podejmowania decyzji przez władze lokalne o przepisach wykonawczych. Dyskurs w branży będzie moim zdaniem skupiał się wokół następstw Ustawy Krajobrazowej. Branża powinna się w tej materii skonsolidować i jednym, wyraźnym głosem wyrażać swoje obawy. To też powinno przełożyć się na współpracę z samorządami lokalnymi w kwestii przepisów wykonawczych. To wielkie wyzwanie, które Nas czeka w 2016 roku.

 

Alfred Ejsmont, radio, outdoor, ambient & cinema director w Universal McCann

grafika

Wydarzenie rokuW Polsce branża ma już 25 lat.

Sukces rokuStabilizacja rynku, pomimo ciągłego braku badań

Porażka rokuNowa ustawa krajobrazowa. Założenia były szczytne (uporządkowanie rynku reklamy zewnętrznej) a prawdopodobnie czeka nas jeszcze większy bałagan.

Kampania / projekt rokuRebranding otoMoto.pl.

Trend rokuDigitalizacja.

Prognoza na 2016 rokWzrost i odradzanie się rynku rozwiązań „okołooutdoorowych”.

Dorota Przybyłek, senior media buying manager w SMG Polska

grafika

Wydarzenie i porażka rokuWydarzeniem roku, ale w tym wypadku niestety również porażką roku, zdecydowanie jest podpisanie ustawy krajobrazowej, która, w aktualnym kształcie, nie odpowiada zapotrzebowaniu rynku. Mimo że na jej realne efekty musimy poczekać minimum do drugiej połowy 2016 roku, to już teraz jest uznana za bardziej szkodliwą, niż regulującą przestrzeń.

Sukces rokuKonsekwentna realizacja projektu wymiany wiat w Warszawie przez AMS. Aż miło patrzeć, jak nasze miasto się zmienia.

Kampania/projekt rokuNajbliższa memu sercu jest międzynarodowa akcja zrealizowana przez Outings Project, która polega na tym, że artysta Julien de Casabianca przeniosi na ściany budynków fragmenty znanych dzieł. W mojej dzielnicy - warszawskiej Pradze - na kamienicach pojawiły się sylwetki „Hamleta Polskiego” Malczewskiego czy „Murzynki” Anny Bilińskiej z Muzeum Narodowego. Niestety mieszkańcy stołecznej Pragi  nie docenili tego artystycznego performance’u i mogliśmy się nimi cieszyć tylko kilka dni. Wielka szkoda…

Trend rokuInteraktywność stała się ulubionym słowem reklamodawców, stąd też szersze wykorzystanie nowoczesnych technologii w kampaniach OOH. Po kampaniach z wykorzystaniem Wi-Fi na przystankach i w środkach komunikacji miejskiej czy interaktywnych gablot z ekranami dotykowymi, przyszła pora na pierwsze projekty augmented reality.

Prognoza na 2016 rokPo kilku latach spadku budżetów, niekorzystne trendy w reklamie zewnętrznej zostały zahamowanie i sytuacje w branży można uznać za stabilną. Inwestycje w wiaty i nowe technologie zwiastują rozwój rynku w kierunku digitalu, czyli rynku DOOH, do tej pory niedocenianemu.

W 2015 nastąpiła intensyfikacja działań w celu uporządkowania rozdrobnionego rynku ledów, jak również promocji sieci digital signage. Przypuszczam, że w 2016 ten trend będzie kontynuowany. Ciekawostką było wykorzystanie wizerunku vlogera Cybermariana przy promocji tego typu nośników przez Screen Network. Wyzwaniem w 2016 r. będą wyniki badań OOH i ich implementacja, a co za tym idzie nowy model sprzedaży OOH.

 

Kinga Koperska, associate trading director w MediaCom Warszawa

grafika

Wydarzenie rokuUstawa krajobrazowa. Nie ma do tej pory wyraźnych reperkusji, ale z pewnością cały rynek został postawiony w „stan gotowości”. Zarówno klienci, domy mediowe, jak i dostawcy musza się liczyć z prawdopodobnymi zmianami w najbliższym czasie.

Trend rokuNowe możliwości reklamy outdoorowej, w tym m.in. citylighty z Wi-Fi, co łączy świat offline i online. Pozwoli to na stworzenie nowych rozwiązań umożliwiających interakcję z odbiorcą.

Prognoza na 2016Dalsza digitalizacja i poszukiwania rozwiązań mobilnych na smartfony i na tablety. 

 

Maciej Świątek, director pionu client leadership w Mindshare Polska

grafika

Wydarzenie rokuJako wydarzenie roku typuję badania outdooru… a raczej zbliżenie się o kolejny krok do tego, aby polski rynek mógł wreszcie korzystać z badania na europejskim poziomie. Jesteśmy coraz bliżej wypracowania odpowiednich standardów. Mam nadzieję, że pozwoli to odpowiedzieć na wiele odwiecznych pytań związanych z OOH.

Sukces rokuDo grona sukcesów roku warto zakwalifikować wszelkie inicjatywy, które w świadomy sposób przyczyniają się do poprawy estetyki polskich ulic i miast. Mam tu na myśli m.in. wprowadzoną ustawę krajobrazową, coraz większą liczbę mebli miejskich czy zmianę jakościową samych tablic, w ramach której najbrzydsze billboardy są sukcesywnie demontowane, ustępując miejsca estetycznym citylightom czy jakościowym, wolnostojącym 6x3.

Porażka rokuRównież badania outdooru… Mimo licznych prób, nie dysponujemy jeszcze rozwiązaniem, które pozwoliłoby reklamodawcom i domom mediowym planować kampanie OOH w sposób bardziej policzalny.

Kampania / projekt rokuCieszy mnie, że coraz więcej kampanii stawia na niestandardowe formy: wystający element, fluorescencyjne kolory czy efekt druku day & night. Takie działania pozwalają nie tylko wybić się ponad clutter, ale także zaciekawić odbiorców atrakcyjną wizualnie oprawą. Trudno jednoznacznie wskazać najlepszych, ale osobiście wyróżniłbym - realizowane we współpracy z Mindshare - kampanie Tymbarku z wystającą butelką i słomką.

Trend rokuWięcej miasta w mieście, czyli outdoor, który coraz częściej jest spójnym elementem tkanki miejskiej, a nie obcym organizmem. W trend ten wpisują się takie inicjatywy, jak wymiana wiat przystankowych w Warszawie czy ekspansja mebli miejskich. Jesteśmy też świadkami nasilającej się interakcji między nośnikiem a odbiorcą, gdzie OOH to nie tylko plakat, ale i sieć wifi, narzędzie wysyłania wiadomości lub komunikacji przez NFC oraz beacony.

Prognoza na 2016 rokW kolejnych latach outdoor w miastach będzie coraz mniej inwazyjny i bardziej użyteczny. Dużą nadzieję upatruję w potencjale digital, który pozwoli odejść od drukowania plakatów i nie będzie wymagał tak dużo czasu oraz nakładów pracy do startu kampanii. Takie zmiany zapewne zrewolucjonizują OOH, jako nośnik działający tu i teraz, w czasie rzeczywistym. Jednak, aby to się stało, cyfrowe OOH musi zacząć być traktowane, jako oddzielne medium, z dedykowaną kreacją, a nie tylko kolejnym miejscem ekspozycji materiału wideo.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące