266 mln zł na reklamy outdoorowe. Coraz ważniejsze citylighty, nośniki cyfrowe i tranzytowe

W pierwszej połowie br. wydatki na reklamy outdoorowe wyniosły 266 mln zł, o 1,75 proc. więcej niż rok wcześniej, natomiast wartość reklamy tranzytowej zwiększyła się aż o 34 proc. do 20,1 mln zł. W całym br. wartość rynku reklamy zewnętrznej ma wzrosnąć o 3,5-5,5 proc.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Według analiz Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej i domu mediowego Starcom w pierwszym kwartale br. wydatki na reklamy outdoorowe zmalały w skali roku o 0,3 proc. do 111,7 mln zł, natomiast w drugim kwartale wzrosły o 3,3 proc. do 154,3 mln zł.

Analizując te dane, prezes IGRZ Lech Kaczoń zwraca uwagę na kilka najważniejszych zjawisk w segmencie reklamy zewnętrznej. Przede wszystkim ubywa powierzchni na tablicach 12-metrowych i frontlightach 18-metrowych.

- Jest to wyraźny trend już od kilku lat. Faktem jest, że w wypadku nośników w formacie 18 m² nie tak istotny jak w wypadku klasycznych tablic 12 m². Trend ten przyczynia się do wzrostu jednostkowych cen sprzedaży powierzchni ekspozycyjnych typu premium 18 m², uzupełnianych sieciami nośników w formacie 36 m² i 48 m² (przede wszystkim Motorway) - opisuje Kaczoń.

Jednocześnie powoli rośnie liczba citylightów. - Kolejne miasta są zainteresowanie rozwojem sieci tych nośników. Także w sensie poprawy swojego wizerunku i stworzenia możliwości wielogatunkowego przekazu informacji i reklamy. W każdym kolejnym roku nośniki typu citylight są coraz lepiej wykorzystywane i generują wzrost sprzedaży - komentuje prezes IGRZ.

20,1 mln zł na reklamy tranzytowe, 23,5 mln zł na nośniki cyfrowe

W minionym półroczu nakłady na reklamy tranzytowe wyniosły 20,1 mln zł, o 34 proc. więcej niż rok wcześniej. W samym drugim kwartale wartość tego segmentu zwiększyła się w skali roku o 37 proc. do 12,6 mln zł.

Nośniki tranzytowe oferują przede wszystkim firmy AMS, Business Consulting, dalej: Ströer Polska, Synergic, Clear Channel Poland oraz Warexpo.

- Reklama tranzytowa doświadcza w każdym kolejnym roku istotnych zmian techniczno-technologicznych i zaczyna być uważana jako istotny element kampanii, biorąc pod uwagę część ograniczeń lokalizacyjnych dla klasycznych nośników reklamy w największych polskich miastach. Tranzyt to już nie tylko wykorzystanie wewnętrznych i zewnętrznych powierzchni taboru komunikacji miejskiej. To również rozwój nowych środków cyfrowego przekazu, które trafiają do pasażerów podróżujących komunikacją miejską oraz międzymiastową - analizuje Lech Kaczoń.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/wydatki-reklamowe-w-polsce-w-2018-roku-wyniosa-7-41-mld-zl-netto,7171435846100609a ##

Z kolei na reklamy out-of-home na nośnikach cyfrowych (tzw. DOOH) przeznaczono w minionym półroczu 23,5 mln zł, o 8,8 proc. więcej niż rok wcześniej. - DOOH rozwija się coraz bardziej dynamicznie i zyskuje na znaczeniu, także w kontekście reklamy mobilnej. Rosnące na polskim rynku przekonanie o konieczności szybszego zastępowania klasycznych rozwiązań rozwiązaniami cyfrowymi sprzyja uruchamianiu kolejnych inicjatyw wprowadzania cyfrowych nośników (również koncepcji ich wykorzystania) - opisuje prezes IGRZ.

Różnego typu ekranów jest coraz więcej nie tylko w galeriach handlowych, na dworcach, stacjach benzynowych i innych obiektach użytku publicznego, lecz także na otwartej przestrzeni. - Niebywały efekt marketingowo-sprzedażowy nośników typu Dynamic Backlight jest tego najlepszym przykładem. I nakreśla nowe perspektywy. Przede wszystkim w kierunku wykorzystania takich i podobnych rozwiązań w rozwoju „mebli miejskich” i na przystankach komunikacji miejskiej w wiatach przystankowych - dodaje Lech Kaczoń.

Ćwierć wydatków pochodzi z branży handlowej

Jeśli chodzi o sektory gospodarcze najwięcej inwestujące w reklamę out-of-home, zdecydowanym liderem jest handel, który w drugim kwartale br. miał 25 proc. udziału w łącznych wydatkach. Rok wcześniej jego udział wynosił tylko 17 proc.

Skąd tak duży wzrost? - Brak na ten moment szczegółowych analiz uniemożliwia pewność co do nasuwającego się twierdzenia, że jest to efektem ograniczeń handlu w niektóre niedziele w roku i chęć przyciągnięcia większej liczby odwiedzających w pozostałe dni (komunikowanie o extra promocjach) - komentuje prezes IGRZ.

Branża mediowa zanotowała 12,1 proc. udziału, producenci napojów i alkoholi - 11,2 proc., sektor telekomunikacyjny - 10,4 proc., a branża żywności - 8,6 proc.

Łączny udział pięciu czołowych sektorów w nakładach na reklamę zewnętrzną wzrósł w skali roku o 3 pkt proc.

IGRZ i Starcom prognozują, że w całym br. wartość reklamy zewnętrznej zwiększy się w skali roku o ok. 3,5-5,5 proc. We wrześniu i październiku znaczące dla branży będą kampanie przed wyborami samorządowymi.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"