Na firmowym blogu Andrew Bosworth, wiceprezes Facebooka ds. reklam i rozwoju biznesu podkreśla, że do tej pory serwis zrobił wiele, aby reklamy pojawiające się na kontach użytkowników były jak najmniej irytujące i jak najlepiej dopasowane do potrzeb konkretnych internautów.
Bosworth przyznał, że pomimo wcześniejszych starań wciąż wielu użytkowników Facebooka korzysta z aplikacji i wtyczek pozwalających na blokowanie reklam. Dlatego firma zamierza zdecydowanie temu przeciwdziałać.
Według opublikowanej we wtorek zapowiedzi Facebooka od tego dnia na platformie zostaną wprowadzone dwie istotne zmiany.
Pierwsza z nich ma polegać na dodaniu w ustawieniach konta dodatkowych opcji pozwalających jeszcze precyzyjniej niż dotąd dopasować rodzaj reklam i sposób ich wyświetlania. Dzięki temu, tłumaczy Facebook, reklamy staną się dla użytkownika częściej przydatne niż irytujące.

Bardziej radykalny i znaczący dla rynku i ekosystemu Facebooka jest drugi sposób walki z adblockami. Według zapowiedzi portal wprowadza rozwiązanie, które będzie pozwalało na wyświetlanie reklam także tym użytkownikom, którzy w swoich przeglądarkach stosują AdBlocka Plus lub pokrewne wtyczki.
Firma podkreśla, że nowy system omijający adblockery będzie funkcjonował jedynie w wersji desktopowej platformy, nie będzie obecny natomiast w wersji mobilnej serwisu.
W komunikacie Bosworth nie wyjaśnił dokładnie w jaki sposób zapowiedziane rozwiązanie będzie praktycznie dezaktywowało adblockery.
Nieoficjalnie wiadomo jednak, że chodzi o nową technologię wyświetlania reklam, dzięki której adblocker nie jest w stanie rozpoznać które treści kierowane na konto użytkownika są reklamą, a które nie. W efekcie przez filtry adblockera przechodzi cała zawartość Facebooka łącznie z przekazem od reklamodawców.

Według badań firmy PageFair obecnie na świecie prawie 420 mln użytkowników blokuje reklamy, a 200 mln robi to na komputerach biurkowych i laptopach. Z kolei firma badawcza Ovum wylicza, że do 2020 r. wydawcy i reklamodawcy stracą z powodu stosowania adblockerów nawet 78 mld dol.
Badania MEC Wavemaker wskazują, że w Polsce reklamy blokuje 36 proc. internautów.











