Rewolucja na torowiskach

Bydgoska PESA dostarczy do Torunia 12 nowoczesnych tramwajów. 18 grudnia 2013 r. MZK podpisało umowę na zakup nowego taboru.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

W lipcu 2013 r. Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu ogłosił przetarg na dostawę supernowoczesnych tramwajów. Wygrała go bydgoska fabryka PESA, która zaoferowała pojazdy za cenę 92,5 mln zł brutto. Zakup 12 tramwajów niskopodłogowych Swing jest finansowany z emisji obligacji oraz dotacji unijnej w ramach projektu "Integracja systemu transportu miejskiego wraz z zakupem taboru tramwajowego w Toruniu - BiT-City". Będzie to 6 wagonów 3-członowych o długości 19 m, mieszczących do 123 osób (miejsc siedzących 25) i tyle samo 5-członowych o długości 30 m, w których zmieści się nawet 207 osób (miejsc siedzących 40). Pierwsze składy dotrą do Torunia jesienią przyszłego roku, ostatnie - zgodnie z umową - do końca września 2015 r.

- Tramwaj jest proekologiczny, szybki, sprawny, trwały i bezpieczny w ruchu - to zalety, które przemawiają za tym, że tramwaje przeżywają dzisiaj swój renesans. Rozwojowi tej formy komunikacji sprzyjają także wyraźnie przychylne sygnały ze strony instytucji europejskich, które chętnie wspierają finansowo transport szynowy, z czego jako miasto staramy się korzystać, skutecznie pozyskując na ten cel fundusze unijne – mówi prezydent Torunia Michał Zaleski. - Mam nadzieję, że torunianie będą chętnie jeździli nowymi tramwajami, odczują ich wygodę i komfort podróżowania.

Pojazdy będą niskopodłogowe, wyposażone w wysuwaną rampę, przyjazne dla osób starszych, na wózkach inwalidzkich i dla matek z dziećmi. Będą miały nowoczesne, aerodynamiczne kształty oraz wyciszone, klimatyzowane wagony i kabiny motorniczych. Trwają uzgodnienia dotyczące kolorystyki wagonów i wykończenia wnętrza. Siedzenia zostaną wykonane z trudno zapalnego materiału, odpornego na ścieranie i łatwego do utrzymania w czystości. Wagony będą wyposażone w automaty biletowe i system zliczania pasażerów, z funkcją umożliwiającą rozróżnienie pasażerów wchodzących i wychodzących. Zastosowane w pojazdach rozwiązania techniczne (falowniki trakcyjne) sprzyjają oszczędzaniu energii i obniżeniu kosztów eksploatacji. Istotną kwestią jest bezpieczeństwo nowego taboru. Podłoga w wagonach zostanie wyłożona wykładziną antypoślizgową, a na całej długości znajdą się uchwyty i poręcze umożliwiające pasażerom utrzymanie równowagi w czasie jazdy. Nie będzie ostrych krawędzi i innych elementów mogących spowodować urazy. Składy będą wyposażone w monitoring i system informacji pasażerskiej w czasie rzeczywistym, a przystanki będą zapowiadane.

- To bardzo nowoczesne technologie, nowe pulpity w kabinach motorniczych wyglądają jak kabiny samolotów, ale w ramach umowy producent jest zobowiązany do przeszkolenia naszych pracowników. Na pewno jakość obsługi mieszkańców dzięki nowym tramwajom znacznie się poprawi – zapewnił prezes toruńskiego MZK Janusz Szymański.

Tramwaje bydgoskiej fabryki PESA jeżdżą już nie tylko w Polsce, ale także w Europie (m.in. we Włoszech, na Węgrzech), w Azji i Ameryce Południowej. Niedawno firma zawarła kontrakt na dostawę tramwajów dla Moskwy. Co warte podkreślenia, w naszym regionie na rzecz PESY pracuje 556 firm, dostarczających fabryce usługi i podzespoły.

- Naszym priorytetem jest bezpieczeństwo produkowanych przez nas tramwajów – podkreślił Tomasz Zaboklicki, prezes firmy PESA. – Są to pojazdy bardzo nowoczesne i wygodne dla pasażerów, ale zdecydowanie poprawi się także komfort pracy motorniczych, którzy będą mieli do dyspozycji ciche, klimatyzowane kabiny. Z pewnością do wielu nowoczesnych rozwiązań, jak joysticki czy monitory dotykowe, będą się musieli przyzwyczaić.

Zakup 12 nowych tramwajów to nie koniec inwestycji miasta w tej dziedzinie. W Toruniu trwa w tej chwili rozbudowa sieci tramwajowej: powstaje nowa, prawie 2-km linia do miasteczka uniwersyteckiego na Bielanach, łącznie z pętlą przy ul. Okrężnej, rozbudowywane są torowiska odstawcze przy ul. Olimpijskiej, a podobne powstaną wkrótce przy Motoarenie. Trwa też budowa platformy przesiadkowej w śladzie alei Solidarności, która połączy linię nr 1 z linią nr 2, istotnie usprawniając komunikację tramwajową w mieście.

Na kolejne lata zaplanowano remonty istniejących torowisk, głównie pod kątem ich wyciszenia. Miasto ma gotowe wnioski o dotacje unijne na zakup nowych tramwajów w kolejnym okresie programowania europejskiego. W planach po 2018 r. jest budowa nowej zajezdni tramwajowej w rejonie ulic Barwnej, Olimpijskiej i Skłodowskiej-Curie.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online