Rynek reklamy w Europie Środkowo-Wschodniej urośnie o 6 proc., w Polsce o 4,7 proc. Odbicie w Ukrainie

Wartość rynku reklamowego w regionie CEE wzrośnie w tym roku o 6 proc. i wyniesie 11,6 mld USD – wynika z czerwcowej edycji raportu Global Ad Forecasts, opublikowanego przez należącą do IPG Mediabrands agencję MAGNA, specjalizującą się w analizie inwestycji w media. Polski rynek może wzrosnąć o 4,7 proc.. Analitycy spodziewają się mocnego odbicia rynku w Ukrainie.

jd
jd
Udostępnij artykuł:

W części dotyczącej regionu CEE raport zawiera dane z 14 rynków: Polski, Ukrainy, Czech, Słowacji, Węgier, Chorwacji, Słowenii, Serbii, Rumunii, Bułgarii, Kazachstanu, Litwy, Łotwy i Estonii.

- Gospodarki regionu Europy Środkowo-Wschodniej wykazują się relatywnie dużą odpornością na wysokie ryzyko geopolityczne, dwucyfrową inflację i wzrost stóp procentowych, a realny wzrost ich PKB przewyższa wyniki rynków Europy Zachodniej. Inwestycje w reklamę rosną na wszystkich rynkach regionu CEE, jednak słabszy wzrost gospodarczy wpływa na spowolnienie ich dynamiki – mówi Monika Bronowska, CEO IPG Mediabrands CEE.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/polska-reklama-zyskala-6-proc-internet-i-radio-z-wiekszymi-wzrostami-od-telewizji ##

W Ukrainie mimo wojny wzrasta aktywność reklamodawców

Najwyższy, ponad 7-procentowy wzrost odnotują w tym roku rynki reklamowe Łotwy, Czech, Bułgarii i Kazachstanu, choć w każdym z tych krajów dynamika wzrostu jest niższa od tej z 2022 roku.

W szybszym niż ubiegłoroczne tempie wzrosną natomiast inwestycje reklamowe w Estonii (+5 proc. wobec +0,6 proc. w 2022 r.), Chorwacji (+6,7 proc. wobec +6,3 proc. w 2022 r.) i Słowenii (+2,7 proc. wobec +1,3 proc. w 2022 r.).

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/globalne-przychody-z-reklam-osiagna-842-miliardy-dolarow-w-2023-roku ##

Monika Bronowska z IPG Mediabrands zaznacza, że wyjątkiem jest Ukraina. Mimo działań wojennych na terenie tego kraju, wyraźnie wzrasta aktywność reklamodawców, i gdzie po ubiegłorocznym załamaniu rynku reklamowego spodziewane jest duże odbicie i wzrost przychodów z reklamy o 35 proc.

– Większość tego wzrostu pochodzi z inwestycji w reklamę online – segment rynku reklamowego, który wyraźnie lepiej poradził sobie w tym trudnym dla Ukrainy czasie. Wobec niepewności, zmian w mediach (w tym w nadawaniu programów) i wyłączeń infrastruktury część budżetów reklamowych została przesunięta do digitalu, który daje większą elastyczność i pozwala szybko reagować na zmiany. To ciekawa lekcja dla całego regionu CEE, w którym nadal na części rynków dominują media linearne. Segment reklamy online na wszystkich rynkach regionu systematycznie rośnie, głównie dzięki inwestycjom w reklamę wyszukiwarkach, mediach społecznościowych i w reklamę wideo, jednak przy średnim udziale mediów linearnych na poziomie 45,5 proc., potencjał tego wzrostu jest nadal duży.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/radio-zet-zywiec-lajkonik-najefektywniejsze-reklamy-raport-creative-effectiveness-awards-2023 ##

Polski rynek reklamowy warty 13 mld złotych

Polski rynek reklamowy, największy w regionie CEE, wzrośnie w tym roku o 4,7 proc., a łączna wartość przychodów z reklamy sięgnie niemal 13 miliardów złotych.

- Mimo uzasadnionych – wobec aktualnej sytuacji geopolitycznej i makroekonomicznej – obaw o kondycję rynku reklamowego, wyniki pierwszych miesięcy tego roku okazały się lepsze od oczekiwanych i dały nam powody do ostrożnego optymizmu w prognozach na ten rok – mówi Anna Bratkowska, Trading & Investment Director w IPG Mediabrands.

– Tendencję wzrostową, podobnie jak w ubiegłym roku, odnotują segment reklamy online, który wzrośnie o 7 proc., napędzany m.in. wydatkami na retail media, oraz outdoor, który urośnie o 9 proc. – po części nadal odrabiając straty po okresie pandemii, ale też dzięki wprowadzaniu nowych rozwiązań digitalowych. Liczba nośników DOOH szybko rośnie, a wraz z nią pojawiają się nowe możliwości dla reklamodawców, w tym realizacja kampanii w modelu programatycznym. Według naszych danych, wydatki na reklamę w segmencie DOOH będą w tym roku wyższe o 20 proc..

Niewielki wzrost przychodów z reklamy odnotuje również radio (+3 proc.). Telewizja stopniowo traci zarówno zasięg, jak i udziały w rynku reklamowym. I choć druga połowa roku pod kątem wpływów z reklamy zapowiada się dla tego medium obiecująco, to jednak cały rok zakończy się dla telewizji niewielkim spadkiem (-1 proc.).

Analizując sytuację telewizji i jej konkurencji warto zauważyć, że wśród branż najwięcej inwestujących w reklamę obok handlu detalicznego i farmacji znalazły się media – dodaje Anna Bratkowska. – To efekt dużej aktywności reklamowej serwisów streamingowych, wykorzystujących głównie nośniki OOH i formaty reklamy wideo do promocji zarówno samych serwisów, jak i ich poszczególnych produkcji.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów