##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/reklama-programatyczna-prognozy-2022-rok-trendy,7170062067414657a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/ux-web-design-trendy,7170064105649793a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/esport-co-to-jest-jak-dziala,7170064771254401a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/influencer-marketing-trendy-na-2022-rok,7170065310996097a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/social-media-prognozy-2022-rok,7170066131880065a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/public-relations-prognozy-2022-rok,7170062833408129a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/kryzysy-2021-beata-kozidrak-frogshoposting-barbara-kurdej-szatan-mama-ginekolog,7170063364273793a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/eventy-prognozy-na-2022,7170061297682561a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/wyzwania-2022-roku-wedlug-patrycji-koteckiej-szefowej-marketingu-link4,7170061858338945a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rynek-reklamowy-w-2021-roku-wedlug-agencji-mediowych-prognozy-na-2022 ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/e-commerce-prognozy-na-2022,7170061207389825a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/dorota-n-haller-huawei-cbg-polska,7170060878980737a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/wydawcy-internetowi-prognozy-2022-rok,7170059671000705a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/vod-i-wideo-w-internecie-podsumowanie-2021-roku-prognozy-na-2022-rok,7170058741036673a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/branza-telewizyjna-co-sie-wydarzy-w-2022-roku,7170057997485697a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/e-commerce-podsumowanie-2021-prognozy-na-2022-czesc-druga_1 ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/marketing-w-wyszukiwarkach-co-wydarzylo-sie-w-2021-roku-jaki-bedzie-2022 ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/reklama-zewnetrzna-trendy-2022-rok,7170056289093761a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/reklama-internetowa-wedlug-wydawcow-jaki-byl-2021-rok-co-wydarzy-sie-w-2022,7170053840242305a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/radio-internetowe-podcasty-podsumowanie-2021-prognozy-trendy-2022,7170053248710273a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/brokerzy-i-agencje-mediowe-o-reklamie-internetowej-podsumowanie-2021-roku-prognozy-na-2022_1 ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/agencje-reklama-internetowa-2022-rok-trendy,7170051712018561a ##
Kamil Sroka, head of SEO w DevaGroup

Wydarzenie rokuRok 2021 był bez wątpienia rokiem wielu zmian w obszarze SEO. Google postawiło na wiele mniejszych aktualizacji w samym algorytmie. W porównaniu do poprzednich lat - ich częstotliwość była zdecydowanie większa. Standardem stała się przede wszystkim komunikacja realizowanych zmian. Google poprzez własne konta społecznościowe lub pracowników (zwykle na platformie Twitter) informuje o rozpoczęciu i zakończeniu tego typu działań. Niewątpliwie warto jednak zaznaczyć, że aktualizacje takie jak: Google Page Experience Update, Spam Update czy Aktualizacja sposobu generowania title w SERP będą kojarzone z mijającym rokiem. Szczególnie ta ostatnia, która znacząco wpłynęła na poświęcenie większej uwagi na mniej wykorzystywane elementy stron takie jak: tytuły czy podtytuły.
Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022Trendem, który z całą pewnością wdarł się w opinie nawet mniej doświadczonych użytkowników jest szybkość stron. Dziś to jeden z pierwszych elementów, który jest analizowany na wielu płaszczyznach bardzo głęboko. Szybkość stron i ich stabilność - były często czynnikami, które powodowały zmiany w polityce klientów. Spore braki w tych zakresach powodowały podejmowanie decyzji o zmianie strony na nową.

Warto zauważyć, że w 2021 roku wróciła chwilowa “normalność” pod kątem pandemii. Dzięki temu mogliśmy uczestniczyć na żywo w branżowych spotkaniach i wydarzeniach. Czuć było radość i chęć networkingu na takich spotkaniach jak: I love Marketing, semKRK czy Festiwal SEO. Oby podobnie było w 2022 roku, bo kilka nowych wydarzeń branżowych zapowiada się arcyciekawie!
Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?Należy zauważyć, że pandemia nadal w mniejszym lub większym zakresie dotyka nas każdego dnia. Wprowadzanie nowych obostrzeń z różną częstotliwością ma na nas znaczący wpływ. Również dla klientów, którzy prowadząc swój biznes online muszą być przygotowani na wahania ruchu. Problematyczne stały się także elementy, na które wcześniej nie zwracaliśmy uwagi. Trudność z dostępnością produktów i puste magazyny miały wpływ na częste zmiany strategii promocji poszczególnych grup produktów. Nieobce były także sytuację, że to nie efekt analizy był wyznacznikiem strategii, a sama dostępność produktów. Takie sytuacje w poprzednich latach w zasadzie nie zdarzały się nigdy.

Największe wyzwanie na 2022 rokNowy rok to jak zwykle nowe wyzwania. Jednym z nich będzie na pewno zwiększenie udziału Google Analytics 4 w ekosystemie codziennej pracy. Specjalista SEO będzie musiał także nieco bardziej zainteresować się tematyką UX i analizą danych - których z roku na rok przybywa. Wspominałem na wstępie o aktualizacjach od Googla - zdecydowanie spodziewam się ich także w 2022 roku. Jedno jest pewne - zapowiada się ciekawie!
Mateusz Malinowski, SEO director w Fabryce Marketingu

Wydarzenie rokuWydarzeniem roku określiłbym powrót konferencji stacjonarnych. Było na nie dużo zapotrzebowanie po rocznej przerwie. Miło było uczestniczyć w nich zarówno duchem, jak i ciałem; forma online zdecydowanie nie była wystarczająca. Dowodów nie trzeba szukać daleko – zapełniona sala na Festiwalu SEO czy wyprzedana pula biletów na semKRK mówią chyba same za siebie.
Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022Bez wątpienia wiodącym trendem w 2021 roku była „zacieśniająca się” współpraca między SEO a UX. Jej efektem jest Core Web Vitals – aktualizacja mająca na celu poprawę komfortu użytkownika przy pomocy szybkiej, stabilnej i interaktywnej strony www. Stała się ona czynnikiem rankingowym w połowie 2021, ale – dzięki zapowiedzi jeszcze w 2020 roku – świat SEO żył nią cały rok.
Odnosząc się natomiast do trendów, jakie mogą potrząsnąć światem SEO w 2022 roku – myślę, że wiodącym może okazać się wykorzystanie AI do tworzenia treści. Niektóre narzędzia, takie jak Jarvis, w niedalekiej przyszłości będą w stanie przyspieszyć proces przygotowania tekstów blogowych, opisów produktów czy kategorii w e-commerce.
Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?Pandemia na pewno przyspieszyła przenoszenie się coraz większej liczby biznesów do sieci – wpłynęła więc na powstanie licznych e-commerce’ów.
Jednak w moim odczuciu nie to jest największą zmianą – tej upatruję bowiem w klientach i ich wymaganiach. Co ważne – płyną z niej same plusy, które wynikają ze świadomości i zrozumienia potrzeby pozycjonowania serwisu w sposób jakościowy.
Zaobserwowałem, że coraz więcej klientów jest bardziej otwartych na optymalizację strony zarówno pod kątem technicznym, jak i contentowym. Dzięki temu zwiększa się liczba szybko działających witryn z rozbudowanymi (i poprawnymi) treściami. Dla nas z kolei oznacza to zwiększenie zapotrzebowania na szkolenia wśród klientów.
Największe wyzwanie na 2022 rokTo nie zmienia się już od lat – największym wyzwaniem jest rozumienie kierunku rozwoju wyszukiwarki Google i jej algorytmów. Jeśli widzimy, do czego dąży i co chce wyświetlać w wynikach wyszukiwania, to coraz to nowe aktualizacje tak bardzo nas nie zaskakują (u nas na zielono ;).
Samo podejście do procesu pozycjonowania powinno opierać się na nastawieniu na użytkownika – na to, czego potrzebuje, jak tego szuka i w jaki sposób go zadowolić. Dla mnie jest to punkt wyjściowy do dobrze rozpoczętego projektu SEO.
Milena Majchrzak, customer happiness specialist w SEMSTORM International
Najważniejsze trendy w 2021 rokuMyślę, że jest to kontynuacja tego, co działo się w poprzednich latach. Z jednej strony - większe skupienie się na internaucie oraz pochylenie nad jego potrzebami. Z drugiej strony kontrtrendem jest wykorzystanie AI i uczenia maszynowego do zalewania Google treściami niskiej jakości. Widać to wciąż na przykładzie artykułów w stylu: „czy niedziela 12 grudnia jest handlowa”.
Kiedyś taki content generowali nisko opłacani copywriterzy SEO. Teraz to zadanie spadło na maszyny. Mamy więc ciąg dalszy nieustającej wojny, tylko dzisiaj weszła już w inną fazę. Nie skupia się na problemie „SWL kontra ręcznie wybrane miejscówki”. Przenosi się na inne elementy strategii SEO, takie jak optymalizacja techniczna i treści.
Trend na 2022Automatyzacja i przekazanie pewnych zadań sieciom neuronowym. Ale z głową!Duże firmy już od kilku lat inwestują w rozwiązania AI. Takie narzędzia pomagają człowiekowi od dłuższego czasu w codziennej pracy. Wspierają w podejmowaniu decyzji, optymalizacji procesów i tworzeniu treści. Mniejsze firmy także będą musiały otworzyć się na ten trend i nieco bardziej zaufać maszynom.
To, co w moim odczuciu jest jeszcze często źle rozumiane, to sam proces. W tym momencie nie da się całkowicie wyeliminować udziału człowieka. Próba takiego podejścia daje nam teksty miernej jakości. Jako takie niosą też niską wartość z punktu widzenia SEO. Myślę, że pełna automatyzacja nastąpi dopiero w erze GPT-4 albo nawet GPT-5.
Na ten moment udział marketera jest niezbędny i konieczny. Przyznam szczerze, że sama korzystam z GPT-3 w codziennej pracy. Widzę ogromny potencjał wynikający ze współpracy na linii AI-człowiek :)
Co pandemia zmieniła w branży SEO w 2021 rokuWidać kontynuację pewnych trendów z początków pandemii. W dalszym ciągu wiele interesujących spotkań odbywa się on-line. Bardzo mi się podoba! Jako młoda mama musiałabym opuścić wiele ciekawych wydarzeń. Na szczęście dzisiaj są w zasięgu mojej ręki (albo komputerowej myszy).
Już drugi rok z rzędu obserwujemy wśród klientów SEMSTORM intensywnie rosnące zainteresowanie promocją w internecie. Zwiększył się odsetek naszych klientów, którzy określają siebie samych mianem początkujących. W związku z tym bardzo rośnie też zapotrzebowanie na wiedzę. W ramach webinarów i konferencji Online Marketing Day dotarliśmy do prawie 30 000 osób zainteresowanych promocją strony, a w szczególności – tematem SEO. To liczby, które nas samych bardzo zdziwiły! Pokazały też, że apetyt na jakościowe informacje rośnie dynamicznie. Na szczęście coraz więcej materiałów w formie pisanej, video czy podcastów powstaje na polskim rynku.
Największe wyzwanie na rok 2022Nauka korzystania z AI w codziennej pracy.Umiejętnie użyte programy do generowania tekstów dają niesamowity potencjał. Narzędzie wbrew pozorom nie jest dotknięte klątwą wiedzy. Przy odpowiednim użyciu może tworzyć bardziej zrozumiałe i angażujące teksty niż eksperci w danej dziedzinie.
Tworzenie treści z użyciem AI może bardzo skrócić czas poświęcony na pisanie. Sam proces wygląda jednak inaczej niż w przypadku „ręcznej” pracy. Narzędzia wymagają zmienionego podejścia. Bardziej kojarzy mi się ono z wydawaniem odpowiednich komend niż z typowym stukaniem w klawisze. Przydają się w tym umiejętności logicznego myślenia, widzenia i korygowania wzorców. Jeśli dołożymy do tego analityczne podejście do treści i umiejętność szybkiej weryfikacji faktów, to mamy gotowy przepis na sukces.
Pełny potencjał wsparcie AI osiągnie, gdy człowiek i maszyna zaczną skutecznie współpracować.
Na dalszych podstronach wypowiedzi menedżerów z Ideo Force, Kordowski Digital, Cube Group, One House, Agencja.com, Whites i Contentation.com
Daniel Holuk, senior SEO specialist w Ideo Force
Wydarzenie rokuBranża SEO jest tak naprawdę usiana wydarzeniami roku. Każdy kolejny update algorytmów wyszukiwarki Google to dla wszystkich specjalistów, jeśli nawet nie powód do obaw, to na pewno sygnał do intensywniejszej analizy rynku.
Szczególnie przyglądamy się tzw. „Core Updates”, czy dużym zmianom algorytmów wpływającym na wszystkich z nas. Te, w bieżącym roku miały miejsce w lipcu oraz w listopadzie. Jak widać, druga połowa 2021 roku jest bardzo ciekawa ;)
Patrząc na temat wydarzenia roku z innej perspektywy, mogę przyznać, że odbyło się szereg ciekawych webinarów, spotkań branżowych lub festiwali. Jak doskonale wiemy, ostatnie lata z powodu pandemii koronawirusa były trudne jeśli chodzi o spotkana na żywo. Tym bardziej więc cieszy fakt, że organizatorom udało się dopiąć kilka z nich. Rozwój branży SEO nie zatrzymał się, a każde spotkanie, dzięki któremu możemy wspólnie porozmawiać i wymienić się doświadczeniami jest na to dowodem.
Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022Doświadczenia Użytkowników. Tym jednym stwierdzeniem mógłbym określić najważniejsze trendy w kończącym się roku, jak również te dotyczące nadchodzącego.
Skupienie się na potrzebach Użytkownika, zapewnienie mu komfortu korzystania ze strony, szybkiego znajdowania pożądanej przez niego treści… to i wiele więcej jest bardzo istotne zarówno dla SEO, jak i dla osoby korzystającej z naszej witryny.
Czasy, gdy dbając tylko o SEO, zapominano jednocześnie o oczekiwaniach i potrzebach Użytkowników dawno minęły. To się po prostu w obecnych czasach już nie sprawdza. Rok 2021 i 2022, a jestem przekonany, że kolejne również, będą ukierunkowane na dostarczanie Użytkownikom treści spełniającej ich potrzeby, podanej w przyjaznej dla nich formie.
Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?Pandemia, a niech ją licho, nie wpłynęła na dostarczane wyniki z zakresu SEO, nie wpłynęła negatywnie na ilość projektów przy których pracuję, czy na jakość świadczonych usług. Wpłynęła z pewnością na formę pracy.
Praca zdalna, choć nie każdy ją lubi, stała się często koniecznością. Przeniesienie się do domowego „biura” to brak bezpośredniego kontaktu z kolegami i koleżankami z pracy, to brak tak rozbudowanej infrastruktury jaką zapewnia firma, to brak solidnie zaopatrzonej kuchni ;) Nie każdy dobrze się w tym odnajduje. Nie każdy z nas umie też pracować zdalnie.
Co jest wg mnie najbardziej wymagające, to dobra organizacja pracy. Planowanie dnia pracy, zorganizowanie ergonomicznego miejsca pracy, poinstruowanie rodziny lub współmieszkańców, że mimo iż jest się w domu, to tak jakby się nie było.
Oczywiście, wraz z postępującymi restrykcjami z powodu COVID19, wiele biznesów zmuszonych było przenieść się w tryb online To zdecydowana korzyść dla naszej branży – im więcej firm funkcjonujących online, tym większe zapotrzebowanie na usługi pozycjonowania. Z drugiej strony oznacza to także większa konkurencję, z którą trudność osiągania satysfakcjonujących wyników także rośnie…
Największe wyzwanie na 2022 rokNajwiększym wyzwaniem na rok 2022 jest oczywiście dostarczanie Klientom wyników na zadowalającym poziomie. Na szczęście w roku 2021 wychodziło nam to bardzo dobrze, mam zatem nadzieję, że kolejny rok będzie równie udany.
Świadomość działań SEO u dużej większości współpracujących z nami Klientów stoi na wysokim poziomie, jest to bardzo ważne biorąc po uwagę wspólnie ustalone cele. Wyzwaniem będzie na pewno zwiększanie tej świadomości. Każdy Klient pragnący osiągać sukcesy w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, musi znać potrzeby branży. Powinien zdawać sobie sprawę, że dla osiągnięcia celu nie wystarczy opłacać co miesiąc fakturę, ale należy współpracować ze specjalistą. Współpracować… czyli rozmawiać, dyskutować o potrzebach i możliwościach, czasem wzbudzać wątpliwość, a czasem iść na pewne ustępstwa.
Za kolejne wyzwanie uznałbym dopasowanie biznesów Klientów do szybko zmieniającego się rynku, szczególnie w dobie koronawirusa. Wyjście naprzeciw potrzebom tych biznesów i zaproponowanie rozwiązań zwiększających ich zyski lub rozwiązań odpowiednich na efektywne wystartowanie w trybie online.
Zważywszy na COVID, coraz więcej osób starszych zaczęło korzystać z usług lub towarów zamawianych online. Jest to pokolenie, które do tej pory po macoszemu traktowało Internet. Wyzwaniem może być skuteczne dotarcie do tej grupy wiekowej.
Marcin Kordowski, właściciel Kordowski Digital
Wydarzenie rokuW SEO największym wydarzeniem była bardzo duża ilość zmian algorytmu Google. Niespotykana w ostatnich latach, bo w 2021 aż 8 razy z lękiem patrzyliśmy na zmiany wyników. Największe ze zmian dotyczyły głównej struktury algorytmu, więc wszyscy eksperci SEO odczuli te je na własnej skórze i musieli zainwestować sporo czasu w dostosowanie działań do nowych wymogów.
Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022Niezmiennie - od lat Google wymusza poprawę jakości i bezpieczeństwa stron www. Ostatnia zmiana wpływa też na wiarygodność umieszczanych treści w różnego rodzaju rankingach. Wymusza uzasadnienie oceny separując użytkowników od przypadkowych i nieuzasadnionych opinii. Prognozuję, że wiarygodność informacji będzie coraz ważniejsza, zarówno dla algorytmów, jak i użytkowników.
Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 rokuPandemia skierowała uwagę decydentów skierowała się na dywersyfikację kanałów sprzedaży. Pandemia pchnęła o lata świetlne transformację cyfrową i rozwój digitalowych kanałów sprzedaży. Sprawiła również, że marketerzy, którzy do tej pory nie potrzebowali w codziennej pracy wiedzy na temat działań cyfrowych musieli w krótkim czasie nadrobić braki w edukacji i doświadczeniu.
Największe wyzwanie na 2022 rokPrzy wzmożonym zapotrzebowaniu na usługi SEO/SEM zachowanie jakości obsługi wśród agencji mediowych, SEM i SEO. A także „mądra” edukacja klientów, którzy do tej pory nie korzystali z usług z tego sektora. Klient powinien rozumieć za jakie usługi płaci i jaki zwrot przynosi mu współpraca z agencją – tylko tak zbudujemy długotrwałą, partnerską relację opartą na zaufaniu i szacunku.
Michał Pustuł, head of SEO w Cube Group
Wydarzenie rokuNajwiększym wydarzeniem mijającego roku było wprowadzenie do algorytmów Core Web Vitals. Była to zmiana zapowiedziana przez Google z wyprzedzeniem, co nie zdarza się często. Cały świat SEO zastanawiał się jaką wagę będą miały wprowadzane zmiany i każdy mógł z wyprzedzeniem przygotować swoją stronę do nowych wytycznych. I chociaż zmiany nie wywróciły wyników wyszukiwania do góry nogami, to jednak z moich obserwacji wynika, że Ci, którzy w ogóle nie zoptymalizowali swoich stron, potrafili wyraźnie tracić na widoczności.
Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022Najważniejszym trendem, który utrzymuje się w zasadzie od kilku ostatnich lat w Google, jest poprawa wrażeń użytkownika. Najważniejsze zmiany w algorytmach skupiają się na ograniczaniu spamu i rozszerzaniu zakresu czynników jakościowych analizowanych na stronach. Google chce jak najlepiej spełniać swoją misję, czyli dostarczać jak najlepsze wyniki w jak najkrótszym czasie. Myślę, że najbliższe lata będą kontynuacją tego kierunku i będziemy obserwować ewolucję w stronę jak najlepszego i jak najszybszego serwowania wyników najlepiej spełniających intencję użytkownika.
Być może istotnym trendem po latach przewidywań zostanie voice search. Coraz więcej producentów urządzeń wprowadza do swojej oferty te, dla których wyszukiwanie głosowe jest natywne (m.in. głośniki, okulary). Na pewno w pierwszej kolejności odczują to rynki anglojęzyczne, pod które asystenci głosowi są rozwijani w pierwszej kolejności, warto więc je bacznie obserwować. Kiedyś wiele lat czekaliśmy na „rok mobile”, teraz w podobny sposób w SEO czekamy na „rok voice searcha”.
Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?W branży SEO pandemia zmieniła przede wszystkim podejście klientów. W czasie kiedy rynek był bardzo niestabilny i od kolejnych lockdownów zależało często „być albo nie być” wielu firm, SEO było dużym wsparciem w utrzymaniu przychodów. Koszty marketingowe są bardzo często pierwszymi, jakie są cięte w czasach kryzysu. Ten ostatni pokazał, jak ważnym strategicznym kanałem jest SEO. Obok bazy własnej i siły brandu to właśnie wypracowane wyniki SEO pozwalały na bezpieczne cięcie kosztów.
Poza tym zmieniły się także trendy wyszukiwania. Zdecydowanie na znaczeniu nabrała analiza bieżących zmian w popularności fraz kluczowych. Dobry research musi brać obecnie pod uwagę więcej czynników niż przed pandemią.
Największe wyzwanie na 2022 rokSkupienie na użytkowniku i zrealizowanie jego intencji. Google zmieniając swoje algorytmy i wprowadzając coraz to nowsze rozwiązania chce jak najlepiej realizować swoją misję. Zaawansowane mechanizmy AI (MUM – Multitask United Model), Core Web Vitals, czy Passage Indexing mają na celu dostarczyć użytkownikom coraz wyższą jakość.
Dla branży SEO jest to duże wyzwanie z racji tego, że użytkownicy coraz częściej dostaną odpowiedź już w wyszukiwarce. Coraz bardziej istotny będzie także kontekst konkretnych wyszukiwań. W momencie, w którym użytkownik może zrobić zdjęcie np. butom i zapytać Google: „gdzie mogę je kupić?”, nasza optymalizacja pod frazy kluczowe musi wyglądać zupełnie inaczej niż dotychczas.
Grzegorz Turowski, SEM & paid social manager w One House
Wydarzenie rokuDo największych zmian w środowisku związanym z wyszukiwarką Google można zaliczyć wprowadzenie wytycznych określonych mianem Core Web Vitals. To najnowsze zalecania, jakie powinna spełniać witryna, by zapewnić wysokie pozycje w rankingach wyszukiwania. Google wskazuje, że do podstawowych kryteriów należą obecnie: szybkość ładowania witryny, opóźnienie między pierwszą interakcją użytkownika a reakcją strony oraz stabilność treści wyświetlanych w serwisie podczas ładowania. Mają one oczywiście bardzo istotne znaczenie w kontekście działań w obszarze SEO, ale musimy pamiętać, że dobrze zoptymalizowana strona wpływa na efektywność wszystkich kanałów online marketingu.
Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022Co raz więcej serwisów i stron internetowych zaczęło wreszcie korzystać z wymaganego przez prawo informowania użytkowników o instalowaniu w przeglądarce ciasteczek analitycznych i marketingowych. Możliwość zablokowania skryptów śledzących i rozpoczynający się powoli trend wycofywania plików cookie spowodowały, że wielu reklamodawców odczuło realne braki w części danych analitycznych (m.in. związanych z konwersjami i ich przypisaniem do poszczególnych kampanii).
Pojawiły się jednak pewne sposoby radzenia z tymi problemami – np. konwersje rozszerzone w Google Ads i consent mode dostępny w Google Tag Managerze. Również Facebook wychodzi naprzeciw potrzebom reklamodawców, zachęcając do korzystania z Conversion Api. co częściowo pozwala poradzić sobie z brakującymi danymi (szczególnie w kontekście zmian po wprowadzaniu iOS 14, który pozwala użytkownikom urządzeń z nadgryzionym jabłkiem w prosty sposób zrezygnować z śledzenia ich aktywności przez podmioty trzecie). Tego typu rozwiązania z pewnością będą mocniej wykorzystywane przez reklamodawców w 2022 r.
Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?Jednym z czynników, który wpłynął na rozwój SEM, jako kanału marketingowego, niewątpliwie była pandemia. Nakłady na ten obszar w pierwszej połowie 2021 roku stanowiły wciąż większość wszystkich inwestycji w reklamę online – udział SEM-u w torcie reklamowym stanowił 33% wydatków. Widzimy tym samym, że reklamodawcy, szczególnie z obszaru e-commerce, nadal chętnie inwestują w reklamy w wyszukiwarkach. Z drugiej strony mamy też użytkowników, których nawyki zakupowe uległy zmianie – sporadyczne zakupy zmieniły się w dużo częstsze wizyty w sklepach internetowych i ten trend powinien się utrzymać.
Największe wyzwanie na 2022 rokWszyscy, którzy korzystają z analityki internetowej, a wierzę, że jest ich zdecydowana większość, muszą zacząć jeszcze bardziej oswajać się z nową wersją narzędzia od Google, czyli Analytics 4. Obecnie zakładając nowe konto system sam rekomenduje ten nowy model, chociaż, póki jest to możliwe, warto korzystać zarówno z UA i GA4, aby stopniowo nauczyć się korzystać z tego rozwiązania.
Google zdecydował się przesunąć też deadline wprowadzenia Privacy Sandbox w Chrome na 2023 r., co oznacza, że na świat bez ciasteczek przyjdzie nam jeszcze chwilę poczekać. Nie powinniśmy jednak osiadać na laurach. Warto wykorzystać ten czas na odpowiednie przygotowanie się do zmian, które są po prostu nieuchronne.
Dominik Niedźwiecki, head of SEO w Agencja.com
Wydarzenie rokuW 2021 roku Google przeprowadził cały pakiet zmian, który wpływał na działania SEO. Od aktualizacji Page Experience, po Core Update czy też Google Product Review Update. Nowe rozwiązania wprowadzone przez Google miały przede wszystkim sprawić, żeby to użytkownik mógł czuć się w sieci lepiej. Choćby poprzez docenienie stron zawierających wysokiej jakości komentarze, więc np. pozycjonowanie wyżej tych sklepów e-commerce, które sprzedają produkty cieszące się największym uznaniem.
Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022Z technicznych aspektów to, wbrew szumnym zapowiedziom, aktualizacja Core Web Vitals nie odbiła się bardzo mocno na widoczności serwisów internetowych w organicznych wynikach wyszukiwania. Z jednej strony szkoda, bo dałoby to mocny sygnał do pracy nad optymalizacją szybkości i użyteczności witryn. Z drugiej jednak strony jest to wystarczająco jaskrawy znak, pokazujący, w którym kierunku idzie Google i czego będzie wymagał od webmasterów w kolejnych latach. Trend na 2022 rok powinien być więc jasny - zadbanie o optymalizację techniczną czy wygodę użytkowników.
Nie możemy też jednak zapominać o najważniejszym, czyli dbaniu o dobrej jakości i ciekawą treść.
Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?Wzrost zapotrzebowania na usługi SEO jest zdecydowanie zauważalny. Głównym powodem jest przyspieszona digitalizacja wielu branż. Pandemia, a w szczególności pierwszy lockdown, pokazała wielu firmom, że nie ma już odwrotu od aktywnej obecności w internecie. Tym samym zwiększyła się też konkurencja, a więc także potrzeba wyróżniania się i odpowiedniego pozycjonowania w wyszukiwarkach.
Największe wyzwanie na 2022 rokGoogle zapowiedziało w tym roku nowy algorytm - MUM, czyli Multitask Unified Model. Oczywiście od zapowiedzi do realizacji droga daleka, jednak wdrożenie go zgodnie z obietnicami, może wywrócić do góry nogami podejście do sposobu wyszukiwania. Nowy algorytm Google ma znacznie lepiej rozumieć kontekst zapytań oraz stojącą za nimi intencję. Dając tym samym bardziej kompleksowe odpowiedzi na codzienne zapytania. Już dzisiaj wyszukiwarka dostarcza wiele wyników, które wyczerpują temat bez konieczności przechodzenia dalej. Wraz z nowym algorytmem trend „zero click” może się tylko pogłębiać.
Łukasz Adamski, head of performance marketing w grupie digitalowej Whites (podsumowanie rynku SEM)
Wydarzenie rokuPomijając kwestie pandemiczne i przyspieszoną digitalizację wielu branż, trudno byłoby mi wybrać jedno najważniejsze wydarzenie. Ale gdyby listę poszerzyć do 3 najistotniejszych zmian w Google Ads, to byłyby to dla mnie:
Ogłoszona w lutym fundamentalna zmiana definicji typów dopasowania słów kluczowych w działaniach płatnych w wyszukiwarce. Zmiana wpisuje się w trend upraszczania platformy i automatyzacji, słowem zwiększenia zasięgu działań płatnych prowadzonych w Google Ads kosztem postępującej utraty kontroli nad zachowaniem kampanii. W połączeniu z ogłoszeniem i oficjalnym wdrożeniem kampanii Performance Max daje to jasny sygnał o kierunku, w którym planowany jest rozwój platformy reklamowej.
Kierunek ten to coraz bardziej hermetyczny ekosystem oparty w całości na uczeniu maszynowym i ograniczonym dostępie do danych, pozwalających ocenić, czy wyniki uzyskiwane przez algorytmy faktycznie są optymalne. Czy to dobrze? Z jednej strony narracja faktycznego monopolisty rynku wyszukiwarek idzie w stronę automatyzacji powtarzalnych czynności i zwiększenia efektywności kampanii… Z drugiej strony z mojego doświadczenia wynika, że w obecnej sytuacji praca specjalisty SEM przypomina zawody Formuły 1, w której o wygranej w wyścigu o dotarcie do klienta decydują niuanse.
Poszerzenie raportu wyszukiwanych haseł. Ta zmiana z kolei jest krokiem w bok i ukłonem w stronę specjalistów od marketingu w wyszukiwarkach. Po wielu miesiącach negatywnych komentarzy związanych z mocnym ograniczeniem liczby danych zmiana ta była niemałym zaskoczeniem. W niektórych przypadkach specjaliści dostali nawet więcej informacji niż kiedykolwiek wcześniej. Możliwość analizowania fraz, które spowodowały wyświetlenie reklamy, ale nie zakończyły się kliknięciem, może okazać się nieoceniona zwłaszcza w przypadku prowadzenia działań w ciągle rosnącym sektorze kampanii skierowanych do klientów typu B2B.
Rozszerzenie modelowania atrybucji na sieć reklamową i YouTube ogłoszoną 9 sierpnia. Zmiana ta w połączeniu z wprowadzeniem parę miesięcy wcześniej przez YouTube możliwości wyświetlania reklam na dowolnym contencie, nie tylko na materiałach opublikowanych przez uczestników programu partnerskiego YouTube, fundamentalnie zmienia możliwości wykorzystania tego kanału w działaniach digitalowych.
Możliwe stało się docieranie do bardzo wąskich grup użytkowników z wykorzystaniem niszowego contentu na YouTube. Co więcej, i bardziej istotne – dzięki atrybucji wreszcie można w namacalny sposób zmierzyć wpływ GDN i YouTube na realizację twardych KPI mediowych…lub tworzenie nietypowych strategii optymalizacji tych działań, które jeszcze niedawno nie były w ogóle brane pod uwagę. I to wszystko bez konieczności implementacji, np. całego stacka DoubleClick i ponoszenia dodatkowych kosztów z tym związanych.
Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022Rok 2021 w dalszym ciągu wpisuje się w nieubłagany trend upraszczania, ukrywania danych dostępnych w Google Ads przy jednoczesnej ewangelizacji w stronę całkowitego zaufania algorytmom machine learningowym. Sztandarowym przykładem kierunku zmian jest tu wprowadzenie kampanii typu Performance Max. Czy oznacza to zbliżający się coraz szybszymi krokami zmierzch roli SEM-owca jako eksperta od optymalizacji kampanii?Z typowo branżową powagą mogę powiedzieć…to zależy. Zapewne w krótkim okresie można odnieść takie wrażenie, dodatkowo podkręcane narracją ze strony giganta z Doliny Krzemowej.
Z pewnością automatyzacja ułatwia wiele rutynowych czynności, które jeszcze parę lat temu zabierały specjalistom najwięcej czasu. Tym samym zyskujemy złudne wrażenie, że wszystko „robi się samo”.
W nieco dłuższej perspektywie dochodzimy do pytania z pogranicza marketingu i filozofii: Czy w świecie, w którym za efektywność wszystkich naszych kampanii i kampanii naszych konkurentów będzie odpowiadał ten sam zestaw algorytmów, będziemy mogli z czystym sumieniem powiedzieć, że nasze budżety są wydawane w sposób optymalny?
Wierzę, że w przyszłości bardziej niż kiedykolwiek wcześniej kluczem do zwycięstwa marek w wyścigu o dotarcie do potencjalnych klientów będzie… doświadczony specjalista. Jego unikalna kombinacja wiedzy technicznej, przekrojowa wiedza o marketingu i umiejętności ocierających się o hakerstwo, pozwolą o ułamki sekund wyprzedzić konkurencję i rozwinąć biznes tam, gdzie mniej doświadczeni konkurenci nigdy nie zaglądają. A w dzisiejszym, coraz szybszym świecie często tylko tyle i aż tyle odróżnia zwycięzców od przegranych.
Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?Z punktu widzenia digital marketingu pandemia wymusiła przejście wielu biznesów do internetu i w naturalny sposób pchnęła wielu klientów w stronę marketingu w wyszukiwarkach. Moim zdaniem dodatkowym, rosnącym trendem są coraz śmielsze próby wykorzystywania Google Ads jako narzędzia nawiązywania relacji biznesowych w segmencie B2B. Mówimy więc tu już nie tylko o prowadzeniu działań zasięgowych czy prowadzeniu kampanii performance’owych dla produktów skierowanych do masowego odbiorcy. Próby dotarcia z ofertą do wąskiego targetu biznesowego na drugim końcu świata dziwią coraz rzadziej.
Coraz częściej z kolei w rozmowach z klientami pojawia się słowo „atrybucja” stanowiąca w skomplikowanej drodze do pozyskania leada często główny czynnik pozwalający na określenie, czy w ogóle prowadzone działania mają sens. Pandemia pokazała również, że w codziennej pracy specjalista SEM może pracować efektywnie w zasadzie z dowolnego miejsca, podobnie jak programiści. To z kolei w połączeniu z internalizacją rynku digital marketingowego tworzy nowe, interesujące ścieżki rozwoju zarówno dla specjalistów, jak i samych agencji
Największe wyzwanie na 2022 rokRok 2022 to kontynuacja pandemii. Uważam, że dopiero w przyszłym roku wiele firm z opóźnieniem poczuje wpływ kolejnych lockdownów na swój biznes. Zaburzenia łańcuchów dostaw, zmniejszenie popytu w niektórych branżach sumarycznie przełożą się na podejście do budżetu marketingowego – a więc cięcia, ale również większy nacisk na efektywne wykorzystanie dostępnych środków.
To z kolei zwiększy oczekiwania związane z lokowaniem budżetów w kanały dotarcia obiecujące możliwość jak najdokładniejszego zmierzenia efektów prowadzonych działań. Sumarycznie przełoży się to na większą presję na efekty uzyskiwane z działań performance – których skuteczność, o czym wielu Klientów zapomina, jest powiązana z wieloma czynnikami wykraczającymi poza bieżącą optymalizację kampanii reklamowych.
Aldona Wijasińska, content manager w Contentation.com
Wydarzenie roku 2021Trudno wskazać jedno wydarzenie, które można bez żadnych wątpliwości uznać za najważniejsze w 2021 roku. Zamiast niego wybrałam trzy istotne zmiany, które bez wątpienia miały istotny wpływ na branżę. Pierwszą z nich jest wzrost znaczenia PBN-ów i ich – w pewnym sensie – odczarowanie. Prywatne sieci blogów są wykorzystywane przez specjalistów i agencje już od kilku lat. Jednak dopiero w 2021 roku trafiły do mainstreamu SEO, w którym zaczęto opowiadać o nich jako o alternatywie do linkowania z platform, metodach ich budowania i ich skuteczności.
Drugą zmianą, a właściwie... brakiem wyraźnych zmian, były pierwsze wdrożenia Core Web Vitals, czyli wskaźników mierzących szybkość, wydajność i stabilność stron internetowych. Eksperci przewidywali, że czeka nas rewolucja na miarę Mobile First Index. Okazuje się jednak, że będzie to znacznie dłuższy proces, niż zakładano, a na efekty zmian trzeba będzie poczekać. Nie zmienia to faktu, że CWV powinny stanowić istotną wskazówkę, jak należy budować i optymalizować strony internetowe.
Na koniec warto wspomnieć o klastrach tematycznych, jednym z najczęściej przewijających się pojęć na wszystkich najważniejszych wydarzeniach SEO w 2021 roku. Budowanie klastrów, czyli zbiorów treści skupionych wokół jednego tematu (tzw. pillar page), stało się świetnym sposobem na budowanie wysokiego autorytetu naszej strony i uznanie jej przez Google za wiarygodną. Strategia oparta na klastrach ma wiele innych zalet, m.in. pozwala na lepiej skonstruowane linkowanie wewnętrzne czy dokładniejsze zagospodarowanie słów kluczowych.
Trend roku 2021, trend na 2022
2021Narzędzia Content IntelligenceNarzędzia służące do opracowywania i analizy treści tworzonych w ramach działań SEO i contentmarketingowych stały się podstawą pracy nie tylko specjalistów SEO, ale także content managerów i, nierzadko, copywriterów. Dzięki CI proces gromadzenia danych i opracowywania strategii contentowej został znacznie przyspieszony, w dużym stopniu zautomatyzowany i usprawniony. Narzędzia te pozwoliły na precyzyjne określanie celów działań, a także – co najważniejsze – mierzenie ich efektów.
Content recyclingMamy za sobą czasy, gdy hasło „content is king” atakowało nas nawet z lodówki, w rezultacie czego wiele firm zostało z toną treści tworzonych na podstawie zmieniających się i chaotycznych strategii content marketingowych, w dodatku często słabej jakości, źle (lub wcale) zoptymalizowanych pod SEO i nieposegregowanych. W 2021 roku zaczęliśmy w końcu robić porządki: popularne stały się audyty contentu, które pozwoliły zbudować z niego przejrzystą strukturę, zoptymalizować go w oparciu o najnowsze wytyczne, a czasem nawet stworzyć nową strategię na jego podstawie. Treści zyskały drugie życie zgodnie z ideą zero waste.
Content AIMijający rok był przełomowy w dziedzinie generowania contentu za pomocą sztucznej inteligencji. Trend ten przyspieszył zwłaszcza w drugiej połowie 2021 roku i intensywnie się rozwija. Przetwarzanie języka naturalnego dla polszczyzny nie jest jeszcze idealne, ale już teraz AI wykorzystuje się do prostych opisów produktów, kategorii czy tekstów zapleczowych. 2021 to rok, w którym w branży zaczęło się dużo więcej mówić i spekulować na temat Content AI.
2022Model przetwarzania języka naturalnego GPT-3 już powoli rewolucjonizuje branżę (między innymi) copywriterską. W roku 2022 rewolucja zdecydowanie przyspieszy. Jak grzyby po deszczu wyrastają kolejne narzędzia, które usprawniają proces generowania treści na podstawie otrzymywanych podpowiedzi. Można bez przesady uznać, że nadchodzi nowa era contentu – content AI. Autorzy treści będą musieli zmienić się w content editorów, redaktorów potrafiących komunikować się i odpowiednio briefować oprogramowanie, a także kontrolować proces tworzenia tekstu przez algorytm. Generatory treści AI będą też coraz lepiej zintegrowane z narzędziami SEO oraz Content Intelligence służącymi do analizy i optymalizacji treści.
Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku2021 rok odblokował wiele możliwości, szczególnie w segmencie e-commerce. Firmy, które nie zdecydowały się wejść w e-commerce wcześniej, nie miały już de facto wyboru. Wielu użytkowników zmieniło podejście do korzystania z sieci i przekonało się do zakupów online. Dla całej branży SEO/SEM to bardzo dobra informacja.
Nie we wszystkich kategoriach jednak był to rok łaskawy. W przypadku usług świadczonych stacjonarnie (np. lokalne SEO) lockdown spowodował utratę przychodów i – tym samym – obcięcie na kilka miesięcy wielu budżetów marketingowych. Liczne obostrzenia i limity osób nie sprzyjały rozwojowi biznesów lokalnych, co poskutkowało brakiem środków na działania SEO czy SEM.
Ostatnią kwestią, o której warto wspomnieć, jest content oraz trend wyszukiwań w niektórych kategoriach. Nastąpił duży skok potencjału w zapytaniach Do It Yourself (np. „jak się ostrzyc”, „jak zrobić chleb w domu” czy „domowe sposoby na…”). Trend ten, mimo że obecnie słabszy, wciąż powinien być brany pod uwagę przy opracowywaniu strategii SEO w wielu firmach.
Największe wyzwanie na 2022 rokPłynne dostosowywanie się do zmian to podstawowa umiejętność w branży SEO. W nadchodzącym roku nie będzie już czasu na nadrabianie zaległości. Google coraz lepiej przetwarza język naturalny, rozpoznaje treści słabej jakości i uczy się oceniać, czy nasz content odpowiada na potrzeby użytkownika i ma wysoką wartość merytoryczną. Kluczowa będzie umiejętność opracowania strategii, która właściwie odgaduje i stawiana pierwszym miejscu intencje odbiorcy. Wyzwania stawiane przez Google są coraz bardziej złożone i kluczowa staje się obsługa narzędzi content intelligence oraz content AI, bez których pomocy opracowanie kompleksowych, skutecznych działań będzie już niemożliwe.











