WirtualneMedia.pl

Portal o mediach, reklamie, internecie, PR
Nr 1 w Polsce



Model propagandy

Model propagandy teoria autorstwa Edwarda Hermana i Noama Chomskiego. Model ten próbuje wyjaśnić nieobiektywność niepaństwowych mass mediów wynikającą ze strukturalnych przyczyn ekonomicznych.

Model ten został zaprezentowany w książce Produkowanie zgody: Polityczna ekonomia mass mediów (ang. Manufacturing Consent: the Political Economy of the Mass Media). Teoria Hermana i Chomskiego zakłada istnienie pięciu "filtrów, które stanowią o selekcji typów wiadomości i dopuszczaniu ich do publikacji, a także zakłada podział ról, które mają być pełnione lub wykonywane (np. kto ma mieć pracę, a kto nie)". Do pięciu filtrów zaliczono:

-własność
-źródło finansowania
-źródło informacji
-ogień przeciwlotniczy (ang. flak)

-antykomunistyczna ideologia.
Według założeń powyższego modelu trzy pierwsze filtry wywierają największy wpływ.

Media państwowe również podlegają filtrom. Model zakładający przychylność mediów państwowych wobec struktur rządowych (np. TVP, BBC) w tym artykule nie jest uwzględniany, jednakże bezsprzecznie funkcjonuje.
Wikipedia

*

*

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl

Gorące informacje

Praca.Wirtualnemedia.pl

Zamów newsletter
SPRAWDŻ, CO ZYSKUJESZ