Spadają wskaźniki reputacji krajów z pierwszej dziesiątki światowego rankingu Anholt-GfK

Polska na 26 miejscu wśród 50 państwWyniki rankingu Anholt-GfK 2016Wielka Brytania, Stany Zjednoczone i Niemcy zanotowały największy spadek w globalnym postrzeganiu ich krajowych marekKanada przeskoczyła Francję i znalazła się na 4. miejscu, bardzo blisko pierwszej trójkiWarszawa, 17 stycznia 2017 r. – Nowe wyniki indeksu Anholt-GfK Nation Brands IndexSM (NBI) wskazują na spadek globalnego postrzegania reputacji wszystkich krajów znajdujących się w pierwszej dziesiątce rankingu. W przypadku ośmiu z nich zmianę wartości indeksu można interpretować, jako istotny spadek. Badaniem objętych jest 50 rozwiniętych i rozwijających się krajów, a główny indeks NBI jest syntetyczną miarą złożoną z indeksów cząstkowych określających poziom reputacji na wymiarach: Exports, Governance, Culture, People, Tourism, Immigration, Investment.W tegorocznym rankingu Wielka Brytania i Stany Zjednoczone odnotowały największe spadki poziomu wskaźnika, o ponad jeden punkt. Nieco mniejsze spadki reputacji zanotowały Niemcy, Japonia i Francja. W obecnym rankingu wszystkie kraje z pierwszej dziesiątki są gorzej postrzegane w skali globalnej. Jest to odwrócenie tendencji w porównaniu do rankingu z 2015 r. Wówczas osiem krajów z pierwszej dziesiątki poprawiło swój ogólny wynik indeksu NBI. Profesor Simon Anholt, autor metodologii, powiedział – „Globalne postrzeganie poszczególnych krajów jest zwykle bardzo stabilne. Potencjalny wpływ danego kraju na losy świata rzutuje na jego globalną reputację o wiele bardziej, niż jego osiągnięcia czy dobrobyt i właśnie to odzwierciedlone jest w rankingu. Kraje, które w ogólnym przekonaniu posiadają wpływ na wydarzenia na całym świecie, straciły na reputacji w roku międzynarodowych konfliktów i kryzysów humanitarnych”.Vadim Volos, wiceprezes GfK ds. public affairs i konsultingu, dodaje – „To, jak dany kraj jest postrzegany, jest funkcją zarówno cech utrwalonych (takich jest stereotypy związane z mieszkańcami danego kraju lub regionu oraz wizerunek jego środowiska naturalnego i społecznego), jak i wpływów krótkotrwałych (takich jak pozytywne i negatywne wiadomości lub dramatyczne wydarzenia). Każdy kraj posiada pewne możliwości wpływania na te obszary postrzegania, np. promując swoje pozytywne cechy, by napędzać turystykę i inwestycje. Na dramatyczne zmiany reputacji potrzeba jednak czasu. Nasze badanie pokazuje, gdzie znajdują się ich kraje na wymiarach ich obecnego wizerunku, co pomaga im w określeniu najlepszej ścieżki do uzyskania silnej marki krajowej”.Jednak spadki poziomów poszczególnych indeksów krajowych nie oznaczają równoczesnej zmiany w ogólnym rankingu. Stany Zjednoczone, Niemcy i Wielka Brytania nadal tworzą pierwszą trójkę rankingu, niemniej przewaga Stanów Zjednoczonych nad Niemcami jest już tylko symboliczna, co sprawia, że Niemcy mają szansę na odzyskanie pierwszego miejsca w przyszłym roku. Podobnie Kanada, która przeskoczyła Francję, znalazła się na czwartym miejscu i jest o krok za Wielką Brytanią.Poza pierwszą trójką zanotowano szereg przetasowań, co stanowi poważną zmianę w stosunku do stabilności, która była obserwowana przed rokiem 2015. Znaczący spadek wyniku Francji, będący w dużej mierze wynikiem dostrzegania słabości w kategoriach zarządzania, imigracji oraz inwestycji, umożliwił Kanadzie zajęcie czwartego miejsca i zepchnięcie Francji na miejsce piąte. Japonia również spadła z miejsca szóstego na siódme, pozwalając Włochom na poprawę swojego wizerunku o jedno miejsce w porównaniu do roku 2015.Anholt-GfK Nation Brands IndexSMW ramach tego przeprowadzanego raz na rok badania GfK dokonuje pomiaru wizerunku 50 krajów w kategoriach eksportu, zarządzania, kultury, ludności, turystyki oraz imigracji/inwestycji. W 2016 r. w 20 krajach przeprowadzono łącznie 20.353 wywiadów z osobami, które ukończyły 18 lat. Wywiady w terenie przeprowadzano od 7 do 25 lipca 2016 roku. 50 krajów objętych badaniem w 2016 r. to:Ameryka Północna: Stany Zjednoczone, Kanada, KubaEuropa Zachodnia: Wielka Brytania, Niemcy, Francja, Włochy, Hiszpania, Irlandia, Szkocja, Szwecja, Dania, Holandia, Szwajcaria, Finlandia, Austria, Grecja, Irlandia Północna*Europa Środkowo-wschodnia: Rosja, Polska, Czechy, Węgry, Turcja, Kazachstan*Region Azji i Pacyfiku: Japonia, Korea Południowa, Chiny, Indie, Tajlandia, Indonezja, Singapur, Tajwan, Australia, Nowa ZelandiaAmeryka Łacińska: Argentyna, Brazylia, Meksyk, Chile, Peru, Kolumbia, EkwadorBliski Wschód i Afryka: Zjednoczone Emiraty Arabskie, Iran, Egipt, Arabia Saudyjska, Republika Południowej Afryki, Kenia, Nigeria, Katar.Simon AnholtSimon Anholt jest światowej sławy autorytetem w dziedzinie wizerunku i tożsamości narodowej. Profesor Anholt był wiceprzewodniczącym Rady Dyplomacji Publicznej rządu brytyjskiego i pracuje jako niezależny doradca do spraw polityki dla głów państw i szefów rządów w ponad 50 krajach. Simon Anholt opracował koncepcję indeksu reputacji marek krajowych oraz miejskich w 2005 roku. Jest założycielem i emerytowanym redaktorem kwartalnika „Place Branding and Public Diplomacy” oraz autorem książek „Sprawiedliwość Marek”, „Brand America. Tajemnica megamarki” i „Tożsamość Konkurencyjna – Nowe spojrzenie na markę”. Jego najnowsza książka, zatytułowana „Places”, wydana została przez wydawnictwo Macmillan w 2010 r. wraz z całkowicie nowym wydaniem „Brand America”. W 2009 r. profesor Anholt otrzymał nagrodę Nobels Colloquia Prize for Economics oraz tytuł Profesora Honoris Causa w dziedzinie nauk politycznych od Uniwersytetu Anglii Wschodniej w 2013 roku.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+