Oceną sytuacji mediów w dobie internetu i nowych technologii Jeff Zucker, który od 2012 r. jest szefem stacji CNN podzielił się w swoim wystąpieniu podczas targów MWC w Barcelonie.
Zucker nie ukrywał obaw środowiska związanych ze światową dominacją wielkich koncernów technologicznych w postaci Facebooka i Google.
- W świecie Google i Facebooka monetyzacja treści w segmencie cyfrowym i mobilnym stała się o wiele trudniejsza niż moglibyśmy kiedykolwiek oczekiwać - ocenił szef CNN. - Potrzebujemy pomocy ze strony branży reklamowej i technologicznej w opracowaniu nowych metod uzyskiwania przychodów z publikowanych treści. W przeciwnym wypadku jakościowe dziennikarstwo odejdzie w przeszłość.
Zucker podkreślił rolę państwowych instytucji regulujących rynki w poszczególnych krajach w ograniczaniu dominującej roli Facebooka i Google.

- Regulatorzy pilnie patrzą na ręce dużym koncernom medialnym łączącym się ze sobą - zauważył szef CNN. - Tymczasem z równie dużą uwagą powinni zbadać monopol stworzony przez Facebooka i Google, i skutecznie go ograniczyć dbając o przetrwanie pozostałych uczestników rynku. Myślę że właśnie to będzie w najbliższych latach największym wyzwaniem decydującym o dalszym rozwoju wolnych i jakościowych mediów – zaznaczył Zucker.
CNN jest jednym z mediów najbardziej nielubianych przez Donalda Trumpa, czemu prezydent USA wielokrotnie dawał wyraz w swoich wypowiedziach i wpisach na Twitterze. Stacja od początku prezydentury Trumpa nie kryje krytycznego stosunku do niej wytykając obecnemu szefowi Białego Domu działania sprzeczne z ustrojem demokratycznym. Niedawno CNN zapowiedziała zmianę struktury organizacyjnej działów związanych z serwisami internetowymi nadawcy, co ma być konsekwencją duopolu stworzonego przez Facebooka i Google.

Zucker nie jest jedyną znaczącą postacią świata mediów, która zwraca uwagę na zagrożenia płynące z dominacji w sieci największych koncernów technologicznych. W styczniu br. w tym właśnie kontekście szef koncernu News Corp Rupert Murdoch stwierdził, że Facebook powinien płacić wydawcom publikującym na tym portalu wiarygodne treści podobnie, jak operatorzy płatnej telewizji płacą nadawcom za kanały.











