UOKiK wszczyna postępowanie ws. umowy AMS i Ströera dot. wiat przystankowych w Warszawie

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zaczął postępowanie wyjaśniające w sprawie działań spółek AMS (należy do Agory) i Ströer Polska w zakresie zarządzania warszawskimi wiatami przystankowymi i nośnikami reklamowymi w metrze. - Postępowanie to ma na celu ustalenie, czy spółki te nie złamały przepisów antymonopolowych poprzez zawarcie porozumienia ograniczającego konkurencję, w szczególności poprzez podzielenie pomiędzy siebie rynku reklamy zewnętrznej w Warszawie - opisuje prezes UOKiK-u Tomasz Chróstny.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

W lutym br. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podjął postępowanie wyjaśniające w sprawie przyjętej miesiąc wcześniej uchwały krajobrazowej w Warszawie. Według UOKiK-u nowe przepisy mogą rodzić ryzyko stworzenia warunków monopolistycznych dla firmy AMS należącej do Agory.

W poniedziałek UOKiK poinformował, że wszczął postępowanie wyjaśniające w sprawie działań spółek AMS i Ströer Polska w zakresie nośników reklamy zewnętrznej w Warszawie.

- Postępowanie to ma na celu ustalenie, czy spółki te nie złamały przepisów antymonopolowych poprzez zawarcie porozumienia ograniczającego konkurencję, w szczególności poprzez podzielenie pomiędzy siebie rynku reklamy zewnętrznej w Warszawie - mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK-u.

Zaznaczono, że postępowanie wyjaśniające prowadzone jest w sprawie, a nie przeciwko konkretnym przedsiębiorcom. Zbadane szczegółowo zostaną okoliczności współpracy pomiędzy spółkami AMS i Ströer Polska. Jeśli potwierdzą się podejrzenia o naruszeniu ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, wówczas należy oczekiwać wszczęcia postępowania antymonopolowego i postawienia zarzutów podmiotom biorącym udział w podziale rynku.

 

AMS sprzedaje powierzchnię reklamową na wiatach przystankowych

UOKiK w komunikacie przypomina, że w 2010 roku władze Warszawy ogłosiły przetarg na budowę i utrzymanie ponad 1,5 tys. wiat przystankowych. Firmy realizujące to zlecenie w zamian za wymianę wiat przez prawie 9 lat miały sprzedać ich powierzchnie reklamowe.

Pod koniec 2013 roku stołeczny ratusz ostatecznie rozstrzygnął przetarg, podpisując umowę z konsorcjum firm AMS i Ströer Polska na wymianę i eksploatację 1580 wiat przystankowych. Wcześniej oddalono odwołanie złożone przez spółki CAM Media i CAM Polski Outdoor.

AMS i Ströer Polska porozumiały się, że całe koszty wymiany i utrzymania wiat będzie ponosić ta pierwsza firma, w zamian za co trafią do niej pełne wpływy ze sprzedaży reklam na wiatach. Ströer wycofał się z realizacji zlecenia, ponieważ nie był zadowolony z ostatecznych warunków umowy. W efekcie w konsorcjum pozostaje tylko formalnie. Pierwszą z nowych wiat AMS oddał do użytku jesienią 2014 roku.

- Obecnie to AMS samodzielnie zarządza powierzchniami reklamowymi na wiatach przystankowych w Warszawie, Ströer natomiast zarządza powierzchniami reklamowymi w Metrze Warszawskim. Okoliczności funkcjonowania tego konsorcjum oraz zarządzania powierzchniami reklamowymi w środkach komunikacji publicznej w Warszawie zostaną szczegółowo zweryfikowane w toku postępowania - opisano w komunikacie UOKiK-u.

Ströer od 2001 roku jest operatorem nośników reklamowych na peronach i w przejściach warszawskiego metra. Natomiast z początkiem 2017 roku, po wygraniu przetargu zorganizowanego przez stołeczną spółkę Metro Warszawskie, zaczął obsługę nośników reklamowych znajdujących się w wagonach warszawskiego metra. Poprzednio zajmował się tym AMS.

AMS z kilkoma zleceniami w dużych miastach

AMS zawarł w ostatnich latach umowy dotyczące wiat przystankowych w innych dużych miastach. Pod koniec czerwca firma wygrała przetarg Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni na dzierżawę przez 15 miesięcy dwóch pakietów wiat przystankowych.

W połowie ub.r. AMS podpisał z Międzynarodowymi Targami Poznańskimi umowę, na mocy której przez 10 lat będzie zarządzać reklamą na wiatach przystankowych w Poznaniu, oraz umowę na rewitalizację 250 wiat przystankowych w Łodzi. Wcześniej AMS pozyskał podobne zlecenia m.in. we Wrocławiu i Krakowie.

W pierwszym kwartale br. Grupa AMS zanotowała spadek przychodów sprzedażowych o 11,1 proc. do 31,9 mln zł oraz zysku EBITDA z 8,1 do 6,8 mln zł. W drugim kwartale wyniki spółki poszły w dół zdecydowanie mocniej, tak samo jak całej branży outdoorowej. Według danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej wartość tego rynku zmalała rok do roku o 71 proc. do 46,5 mln zł.

W drugiej połowie czerwca AMS porozumiał się co do warunków kupna 92 proc. udziałów Piano Group, do której należy sieć MoveTV z ponad 900 ekranami w klubach fitness. Cenę ustalono na 15,6 mln zł, z czego AMS w lipcu ub.r. zapłacił już 6,5 mln zł.

Z kolei Ströer Polska w 2018 roku osiągnął wzrost przychodów sprzedażowych o 5,2 proc. do 102,36 mln zł i 11,12 mln zł zysku operacyjnego. Jednocześnie zanotował 10,14 mln zł straty netto, głównie wskutek 16,9 mln zł odpisu związanego z likwidacją spółek Ströer Digital. Wiosną ub.r. pożegnało się z nimi kilkudziesięciu pracowników.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"