VoD i wideo w internecie: co zdarzyło się w 2016 roku, co przyniesie 2017?

Nowa odsłona naszego podsumowania 2016 roku w branży mediów i marketingu dotyczy segmentu branży VoD i wideo w internecie. Analizują ją menedżerowie firm Wirtualna Polska, Cyfrowy Polsat, Interia, LifeTube, Media4Fun, Videomill, Gemius i Zenith.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/agencje-marketingu-internetowego-podsumowanie-2016-roku-prognozy-na-2017 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/reklama-internetowa-co-wydarzylo-sie-w-2016-roku-jaki-bedzie-2017-wydawcy-i-sieci ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/podsumowanie-2016-roku-w-branzy-e-commerce-prognozy-na-2017-rok ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/2016-rok-w-reklamie-internetowej-prognozy-na-2017-rok-agencje-i-domy-mediowe ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/co-wydarzylo-sie-w-social-media-w-2016-roku-prognozy-na-2017-rok-wydawcy ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/social-media-podsumowanie-2016-roku-prognozy-na-2017-agencje ##

Michał Brański, wiceprezes Wirtualnej Polski ds. strategii

grafika

Wydarzenie rokuRynek wideo w 2016 roku rozwijał się dynamicznie i 2017 może być tylko kontynuacją.

Z jednej strony rynek reklamowy, który chętnie zamieniłby dzisiejsze formy zakupu reklamy telewizyjnej na programmatic video - redukujące tzw. waste reklamowy, oszczędzające pieniądze, przejrzyste co do tego, jakie było faktycznie dotarcie, a wreszcie pozwalające różnicować przekaz reklamowy w zależności od odbiorcy. Popularyzacja form krótkich wideo, jak i natywne/sponsorowane posty zawierające wideo w dużej mierze stały za wzrostami budżetów w social media - globalnie i w Polsce - jak i pozytywnie wpływały na wyniki tradycyjnych wydawców internetowych.

O ile jednak krótkie formy skazane są na monetyzację poprzez pre-rolle, czy też są w całości (reklama natywna, branded content) wehikułem dla przekazu reklamowego, to popularyzacja serwisów SVOD (abonamentowe wideo na życzenie, patrz: Netflix itp.) idzie w poprzez oczekiwaniom marketerów. Każda godzina treści wideo konsumowanych w wolnym od reklam Netflixie oznacza blisko 12 minut mniej czasu reklamowego na rynku. Powstał termin opisujący to przybierające na sile zjawisko (gospodarstwo z abonamentem Netflix konsumuje średnio 2 godz. reklam mniej) - “demonetyzacja telewizji”.

Sukces rokuNa świecie za duży sukces najpewniej uznamy szybki awans Amazon Prime Video, usługi do niedawna lekceważonej. W 2016 roku na platformie premierę miało kilkadziesiąt finansowanych przez Amazon produkcji, czego zwieńczeniem było pojawienie się serii motoryzacyjnej “The Grand Tour” z Jeremym Clarksonem. Usługa ta nie jest dostępna tak szeroko jak Netflix (190 krajów), jako że powiązana jest z ekspansją pakietu Amazon Prime (bogate kraje Zachodu).

W Polsce za wcześnie, aby odtrąbiać sukces, ale ofensywa WP i Onetu z uwagi na zaangażowane środki i nazwiska powinna bezpowrotnie odmienić rynek. Inicjatywom tym kibicują domy mediowe, szukające przeciwwagi dla duopolu telewizyjnego.

Na wyróżnienie zasługują oczywiście Snapchat oraz Instagram Stories, choć platformy te z punktu widzenia docierania do najatrakcyjniejszych grup docelowych w Polsce mają małe znaczenie.

Porażka rokuW 2016 roku działalność zawiesiły lub ograniczyły ostatnie niezależnie projekty VOD. Na drodze stanęło rozdrobnienie rynku i biznesowy konserwatyzm, niedofinansowane biblioteki filmów i seriali.

Na świecie za rozczarowanie można uznać usługę Hulu, przy czym projekt jest właśnie relaunchowany w postaci, która może zatrząść rynkiem.

Człowiek rokuJeff Bezos i Reed Hastings ex aequo. Stoją za dwoma globalnymi, wolnymi od reklam (czytelnik Wirtualnych Mediów wg własnego uznania może brać bądź nie następne słowo w cudzysłów) telewizjami zagrażającymi status quo rynku telewizyjnego i reklamowego.

W Polsce tytuł trafić powinien w ręce gwiazd telewizji, które związały się z nadawcami internetowymi. To zastrzyk dynamizmu i ambicji, pewnie z domieszką sportowej złości i chęci zagrania na nosie byłym pracodawcom.

Serwis, projekt rokuZa projekt roku uważam francuski Molotov.tv, „spółdzielnię” nadawców telewizyjnych, którzy zdecydowali się nie działać w pojedynkę i stawić czoła globalnej konkurencji, rezygnując z części własnych ambicji on-line. W obszarze treści krótkich za inspirujące uważam AJ+ (tak, żywe, barwne i mądre jednocześnie wideo AlJazeery adresowane na rynki zachodnie) oraz The Verge z boską, boską, boską Liz Plank.

W Polsce na wyróżnienie zasługują znalezienie inwestora instytucjonalnego przez LifeTube, polski MCN, oraz liczne projekty branded video.

Trend rokuWspomniana demotyzacja telewizji, wypychanie treści tekstowych przez wideo oraz social media jako dominujący kanał dystrybucji krótkich form. To pierwsze sprawia, że konsument może przebierać w różnorodnych, wężej targetowanych, ale finalnie znajdujących globalnie większe audytorium produkcjach. Social media i konsumpcja krótkich form na urządzeniach mobilnych wpłynęła za to na konstrukcję materiałów krótkich („thumb stopper”, zdatne do konsumpcji z napisami, bez dźwięku).

Na świecie płaszczyzną napięć będzie kontynuowana rywalizacja Facebooka ze Snapchatem i YouTube’em, ale nie wykluczałbym, że Facebook, chcąc opanować rynek reklam programmatic video, zwiększy nacisk na pozyskanie partnerów telewizyjnych. Fanpejdż jako kanał telewizyjny (linear + AVOD)? Konsumenci preferują jednolity, spersonalizowany interfejs, a więc można się spodziewać, że FB stałby się szybko docelową platformą konsumpcji treści telewizyjnych - widzom oferujący wygodę, reklamodawcom ściśle targetowane reklamy, telewizjom wyższe stawki eCPM, a sobie zostawiając 20-30% udział w przychodach (revshare).

Losy polskiego rynku są bardziej zagadkowe. Czy nadawcy telewizyjni wezmą internet na poważnie, nie jako drugorzędny kanał dystrybucji? Jak szybko konsumcja linearnej tv w sieci, na dowolnym urządzeniu stanie się zjawiskiem powszechnym? I wreszcie z naszego punktu widzenia kwestia kluczowa - jak szybko klienci i domy mediowe postanowią korzystać z dobrodziejstw programmatic buyingu reklam wideo w sieci? Wierzę, że szybko, bo takie sygnały otrzymujemy na spotkaniach (doceniane są możliwości targetowania, elastyczność w planowaniu kampanii). Pozytywny scenariusz oznaczałby, że nadawcy internetowi szybciej uruchomiliby produkcję dużych oryginalnych produkcji (seriale, reality, scripted reality, talent show).

 

Jakub Abramczuk, dyrektor ds. rozwoju wideo online w Cyfrowym Polsacie

grafika

Wydarzenie rokuWielkie imprezy sportowe, wejścia globalnych graczy na polski rynek, odpalenie ramówek przez portale horyzontalne - rok 2016 obfitował w wydarzenia. Z ich obszernej puli wybieram podjętą przez portale horyzontalne próbę stworzenia internetowych stacji telewizyjnych. Czy tak złożone i kosztowne przedsięwzięcia zamkną się finansowo? Z dużą ciekawością czekam na twarde dane o efektywności i przychodach tych projektów.

W kontekście wydarzeń o zasięgu globalnym do tytułu wydarzenia roku nominuję decyzję Netflixa o rozpoczęciu globalnej ekspansji tej marki. Reed Hastings położył na stole miliardy dolarów i gra o gigantyczną stawkę.

Sukces rokuNie mając informacji o finansowych wynikach innych podmiotów, wskażę wydarzenie, co do którego mam pewność, że skończyło się sukcesem. Myślę o przygotowaniu dedykowanych kanałów linearnych, na których widzowie Cyfrowego Polsatu i użytkownicy IPLI mogli przez 30 dni śledzić wszystkie 51 meczów Euro 2016 na żywo, bez reklam i w jakości HD. Ambitne przedsięwzięcie technologiczne zakończyło się dużym sukcesem sprzedażowym, operacyjnym i finansowym - pozostaje życzyć sobie więcej takich akcji w najbliższych latach.

Na świecie warto obserwować to, co robi Snapchat. Ta prosta aplikacja wciąż jest postrzegana jako zabawka dla dzieciaków. Tymczasem Snapchat przyniesie swoim właścicielom 350 milionów dolarów zysku w roku 2016 i według prognoz blisko trzykrotnie więcej w roku następnym. To wszystko przy zachowaniu dużej popularności wśród nastoletnich odbiorców. Nic więc dziwnego, że Instagram i Facebook próbują kopiować funkcjonalności snapów i też wprowadzają czasową publikację treści.

Porażka, rozczarowanie rokuDużym rozczarowaniem jest brak oficjalnych danych analitycznych na temat krajowego rynku wideo online. Niezrealizowane obietnice GfK Polonia i powrót PBI do współpracy z Gemiusem to rok spędzony na integracji, testach i kolejnych walidacjach skryptów pomiarowych. Rozczarowuje też nadal zbyt łatwy dostęp do nielegalnych treści wideo i fakt, że część reklamodawców nie widzi nic nagannego w emitowaniu na pirackich powierzchniach swoich kampanii reklamowych.  

W skali globalnej porażką całej branży jest postępujące rozdrobnienie standardów encodingu i zabezpieczania treści wideo. Rozwijając multiplatformowe aplikacje, trzeba uwzględniać specyficzne wymagania danej przeglądarki czy systemu operacyjnego konkretnego modelu smart TV. Taka sytuacja znacznie wpływa na koszt i czas procesu wdrożeniowego.

Człowiek rokuW Polsce nominuję kolektyw: zespoły portali horyzontalnych odpowiadające za realizację projektów telewizyjnych. Na świecie mam dwie kandydatury: Reed Hastings za ekspansję Netflixa i Mark Zuckerberg za udostępnienie dla bez mała dwóch miliardów użytkowników Facebooka możliwości realizowania streamingu wideo na żywo.

Serwis, kampania, projekt rokuPublikowany w serwisie YouTube cykl krótkometrażowych form wideo „Legendy Polskie” to bardzo dobry przykład, jak można promować markę, równocześnie tworząc popularne (miliony odtworzeń) i wysoko oceniane przez widzów treści wideo. Jestem zachwycony tą kampanią i mam nadzieję, że na jej kanwie powstanie produkcja pełnometrażowa.  

W skali globalnej chcę wyróżnić zbiorowo seriale produkowane przez serwisy Amazon i Netflix. To, czego zwiastunem w roku 2013 był House of Cards, dziś stało się standardem. Serie, jak The Man In the High Castle, Narcos, Stranger Things, AO czy motoryzacyjny The Grand Tour, pokazują, że zatarł się podział pomiędzy producentami a dystrybutorami treści wideo. Równocześnie operujące w sieci podmioty, dzięki szczegółowej wiedzy o upodobaniach swoich użytkowników, mogą produkować formaty precyzyjnie dopasowane do preferencji wąskich grup odbiorców.

Premiera, nowość rokuW Polsce na uwagę zasługuje usługa AdReal oferowana przez Gemius. AdReal pozwala sprawdzać, gdzie i jakie kampanie reklamowe są emitowane na treściach wideo. Fantastyczne narzędzie dla domów mediowych i podmiotów chcących monitorować poczynania konkurencji.

W skali globu wyróżniam otwarcie w 60 krajach dostępu do usługi Facebook Live. Przez ostatnie lata Facebook oswoił nas z dzieleniem się ze światem tekstem i zdjęciami, teraz nadszedł czas na wideo.

Trend rokuTrendem roku jest streaming wideo na żywo. Oczywiście powszechny dostęp do rozwiązań streamujących oznacza wykorzystywanie narzędzia na wiele sposobów, także tych niezgodnych z prawem. Rzeczywistość, w której każdy może stać się nadawcą, wymaga procesów adaptacyjnych ze strony profesjonalnych graczy rynkowych.

Prognoza na 2017Zarówno po stronie nadawców, jak odbiorców rok 2017 zapowiada się więcej niż dobrze. Rynek rośnie, atrakcyjnych treści jest coraz więcej, a propagacja szerokopasmowych łączy i LTE służy wzrostowi oglądalności. Jedyna rzecz, która się nie zmieni to długość doby.

I dlatego, podczas gdy rok 2016 jawi się jako ten, w którym gracze rozstawili swoje figury na szachownicy, rok 2017 zapowiada się rokiem konfrontacji. Amazon kontra Netflix, Onet kontra WP, YouTube kontra Facebook. Nadawcy będą zmuszeni do ostrej walki o deficytowy czas konsumentów. Konsumentów, którzy, przytłoczeni nadmiarem oferowanych treści, coraz częściej zaczną zdawać się na pomoc algorytmów doradzających, co i gdzie warto zobaczyć – niezależnie od serwisu, w którym dostępny jest materiał.

Pojawią się też pierwsze próby upowszechnienia rozwiązań analitycznych obejmujących zarówno klasyczną telewizję, jak i wideo online. Podział pomiędzy tymi światami coraz szybciej zanika i naturalną koleją rzeczy jest wprowadzenie ujednoliconych narzędzi do pomiaru zasięgów i oglądalności oraz otwarcie podmiotów TV na sprzedaż przestrzeni reklamowej w modelu RTB.

Ominie nas za to przełom technologiczny. Oczywiście będzie rosło nasycenie gospodarstw domowych urządzeniami wspierającymi wyświetlanie obrazu w rozdzielczości 4K i w HDR, czy z dźwiękiem w technologii Dolby Atmos, niemniej będzie to proces ewolucyjny, nie rewolucja. Dla masowego odbiorcy, niezależnie od rozmiaru ekranu, na którym będzie konsumował multimedia, najważniejszym parametrem nadal pozostanie płynność odbioru wideo, połączona z możliwością natychmiastowej konsumpcji pożądanej treści.

 

Michał Pietniczka, dyrektor wideo w Grupie Onet.pl

grafika

Wydarzenie rokuPolskaProtesty Komitetu Obrony Demokracji (KOD) i Czarny Protest  - zabrzmiało bardzo politycznie, ale w tym wypadku istotniejsza jest forma niż treść. Kolejny raz od czasu ACTA konkretny ruch społeczny narodził się „w sieci” i wylał „do realu”, na ulice polskich miast. Fenomen w każdym wymiarze, również wideo (patrz dalej: FacebookLive).

ŚwiatTrump prezydentem. Podstawy sukcesu następnego prezydenta USA to, niestety, w dużej mierze świetne wyczucie social mediów. Łatwość szerzenia tym kanałem poglądów demagogicznych jest niestety zatrważająca.

Sukces rokuPolskaOnet Rano – nieskromnie chwalić swoją redakcję, ale na polskiej scenie internetowej i medialnej od dawna nie pojawił się projekt tak otwarty na nowe kanały komunikacji. Plus: charyzmatyczny, od rana ładujący pozytywną energią, Jarek Kuźniar. Moją ocenę potwierdza GrandPress Digital.

ŚwiatNa fali wznoszącej facebookowego wideo rosną nowe infotainementowe potęgi – wystarczy wymienić BuzzFeed czy NowThis. Miesięczne wyświetlenia tych brandów liczone są już nie w milionach, ale miliardach. Krótkie historie, opowiedziane w zwarty i atrakcyjny sposób, zrozumiałe również bez dźwięku – po tę formę sięgają nie tylko nowi producenci, ale również ustatkowane tradycyjne media jak Guardian.

Porażka, rozczarowanie roku

PolskaZwolnienia dziennikarzy - zwłaszcza cenionych - w niektórych mediach, głównie z powodów finansowych. Ekonomia wygrywa z ludzką potrzebą rzetelnej informacji. Jako osoba odpowiedzialna za biznes to rozumiem; jako obywatel jednak uważam, że prowadzi nas to w bardzo złą stronę.

ŚwiatZamknięcie Vine’a – koniec jednego z najciekawszych projektów wideo ostatnich lat pokazuje tylko, że konkurencja walcząca o uwagę widza na tym rynku jest ogromna. Szkoda tylko tych małych (6 sekund!), ale licznych dzieł sztuki, które powstawały w tej popularnej – jak widać jednak nie dość – serwisie.   

Człowiek rokuPewDiePie. Może i wideo na FB wyznacza kierunek przyszłości, ale to Felix Arvid Ulf Kjellberg, 27-latek ze Szwecji, szerzej znany jako PewDiePie, przekroczył właśnie poziom 50 milionów widzów na YouTube. I ciągle rośnie.

Serwis, projekt rokuPolskaCiekawych projektów w tym roku na polskiej scenie internetowej było sporo. Chciałbym wyróżnić parę z nich.

Po pierwsze „Legendy Allegro” - świetny pomysł na odświeżenie polskich klasyków. W pięknym wykonaniu.

OKO.press - za obronę dziennikarstwa śledczego w czasach, gdy w większości tradycyjnych mediów tnie się wydatki na porządne dziennikarstwo.

Business Insider - biznes z lajf-stajlowym zacięciem. Takiego serwisu jeszcze w Polsce nie było. Zastrzyk pozytywnej energii.

AszDziennik - ten rok w politycznej satyrze należał do nich. To już instytucja.

ŚwiatGrzechem byłoby nie wymienić paru seriali, i na platformach vod i w tradycyjnej tv, bowiem ten rok również należał do fabuł podzielonych na odcinki - zdecydowanie kosztem filmów. Pozwolę sobie wyróżnić jedną z nich, a mianowicie „Westworld” – kolejny serial HBO. Napięcie, aktorstwo na najwyższym poziomie… mistrzostwo świata.

Trend rokuPolskaNa rynku internetowego wideo – zdecydowanie roszady w mediach. Duże i znane nazwiska przechodzą do, postrzeganego dotychczas w kategoriach młodszego brata, Internetu. Z pożytkiem dla obu stron .

ŚwiatLive-streaming (szczególnie FacebookLive) - transmisja na żywo jeszcze nigdy nie była tak prosta, tak tania, tak dostępna i tak zasięgowa. Przykład akurat z polskiego poletka, ale dający dużo do myślenia – wystarczy spojrzeć na zmianę ról podczas ostatnich wydarzeń w Sejmie, gdy posłowie transmitowali na żywo, szczególnie z miejsc niedostępnych dla dziennikarzy.

Wideo 360 – to zdecydowanie jeszcze nie trend, ale bardzo ciekawy projekt na przyszłość, który wcale nie musi podzielić losu wideo w wersji 3D.

Na kolejnych podstronach wypowiedzi przedstawicieli firm Interia, LifeTube, Media4Fun, Videomill, Gemius i Zenith.

Agnieszka Maciaszek, dyrektor mobile i wideo w Grupie Interia.pl

grafika

Wydarzenie rokuPolska: Wejście Netflixa na polski rynek. Co prawda część użytkowników w naszym kraju korzystała z tego serwisu już wcześniej, ale właśnie w styczniu 2016 roku usługa została oficjalnie udostępniona w Polsce. Abstrahując od liczby użytkowników korzystających z serwisu oraz listy tytułów dostępnych na starcie, było to wydarzenie, na które branża czekała od dłuższego czasu.

Świat: Udostępnienie na Facebooku opcji transmisji live dla wszystkich użytkowników – wcześniej mogli z niej korzystać głównie osoby publiczne i celebryci korzystający z Facebook Mentions, następnie relacje na żywo dostępne były dla managerów stron w ramach aplikacji Facebook Pages Manager.    

Sukces rokuPolska: Etiudy z cyklu „Legendy Polskie” reżyserowane przez Tomasza Bagińskiego  – bez dwóch zdań video content marketing na światowym poziomie. Trzy nowe filmy, zrealizowane w 2016 roku: „Twardowsky 2.0”, „Jaga” oraz „Operacja Bazyliszek „garściami czerpią z polskiej kultury, a jednocześnie zawierają w sobie to, co porusza serca użytkowników na całym świecie – uniwersalne prawdy o człowieku i jego pragnieniach. O tym, że Allegro robi to dobrze, przekonuje także świąteczna kampania wideo, która od kilku dniu święci triumfy także wśród odbiorców poza granicami Polski.

Świat: Fenomen Tasty - już końcem zeszłego roku kontent kulinarny dostarczany przez Buzz Feed był najchętniej oglądanym wideo na Facebooku. Rok 2016 przyniósł twórcom kulinarnych, krótkich form kolejne wzrosty - już ponad 75 mln (wzrost o ponad 100% w stosunku do roku 2015) osób polubiło fanpage, na którym kilkunastosekundowe filmy święcą tryumfy i biją kolejne rekordy wyświetleń i udostępnień. Tasty idąc za ciosem prezentuje amatorom tych produkcji kolejne kanały, jak przeznaczone głównie na rynek brytyjski  – Proper Tasty (14 mln fanów), czy też tradycyjną hiszpańską kuchnię z różnych regionów – Bien Tasty (9,7 mln fanów), nie zapominając także o Azji, gdzie popularność powoli zyskuje Tasty Japan (1,5 mln fanów).

Twórcy doskonale wyczuli moment, w którym wideo stało się jeszcze bardziej społecznościowe i nie oznacza już tylko YouTube’a, w związku z tym przygotowali kontent skrojony dokładnie pod użytkowników Facebooka, w czasie kiedy to właśnie wideo jest promowane jako najbardziej pożądany rodzaj kontentu, a jego zasięgi ciągle rosną. Nie bez znaczenia pozostaje też sama forma i długość materiałów, są jak reklama – krótkie, estetyczne, kolorowe - nie wymagają od użytkownika żadnego wysiłku, a jednocześnie są na tyle interesujące i angażujące, że warto się nad nimi zatrzymać przewijając stronę w poszukiwaniu kolejnych informacji.

Porażka, rozczarowanie rokuPolska: Rynek VoD dojrzewa i to cieszy, natomiast takie wydarzenia jak zamknięcie serwisu Kinoplex, za którym stała duża grupa mediowa, pokazuje, że to nie jest biznes dla każdego i potrzeba nie tylko nakładów inwestycyjnych ale też sporo determinacji i kreatywności, aby rozwijać taki produkt na trudnym polskim rynku, gdzie użytkownicy wciąż nie są zbyt skłonni płacić za treści.

Świat: Zawyżanie statystyk wideo i wprowadzanie w błąd wydawców przez Facebooka. Dwa lata podawania błędnych statystyk to  zdecydowanie zbyt długo. Przypomnijmy, że algorytm Facebooka od 2014 roku zliczał wszystkie wyświetlenia wideo, a nie jak deklarowali twórcy tylko i wyłącznie te, trwające ponad 3 sekundy (a tych właśnie jest najwięcej). Według różnych źródeł rozbieżności w statystykach podawanych reklamodawcom mogły wynosić nawet 60-80 proc.

Człowiek rokuPolska: Człowiek roku, a właściwie ludzie to gwiazdy polskiego YouTube’a. Ich obecność w kampaniach reklamowych (w dużej mierze poza YouTube’em) największych marek, programach telewizyjnych oraz, z dużymi sukcesami, na tradycyjnym rynku wydawnictw drukowanych pokazują, że konsekwencja, upór i wiara we własne możliwości pozwalają spełniać marzenia, a kariera w show biznesie dostępna jest praktycznie dla każdego, kto ma pomysł na siebie.

Bacznie śledzący rynkowe trendy w Interii także stawiamy na jutuberów - od października specjalnie dla portalu cykliczne, autorskie programy przygotowują między innymi: znany z kanału Uwaga! Naukowy Bełkot Dawid Myśliwiec czy autor popularnego cyklu Beka - Yoczook, czyli Łukasz Walaszek. Materiały cieszą się wśród naszych użytkowników dużym zainteresowaniem.

Świat: Reed Hastings - za wizję, odwagę w podejmowaniu decyzji oraz szukanie nowych rozwiązań i ciągłe wykorzystywanie nowych możliwości, jakie daje rozwijający się w szybkim tempie rynek wideo online.

Serwis, projekt rokuPolska: „Legendy Polskie” - uzasadnienie jak w punkcie „Sukces roku”. Świat: Wideo na żywo w YouTube - dostępne już wprawdzie od 2011 roku, ale zmodyfikowane tak, aby każdy mógł nadawać na żywo z dowolnego zakątka ziemi (i nie tylko) oraz pierwszy stream live w 360 stopniach pokazują, że walka między gigantami o rynek wideo live przybiera na sile. Dodatkowo wsparcie tych transmisji o strumień 4K UHD jasno wyznacza kierunek działania najpopularniejszego serwisu wideo na świecie.

Premiera, nowość rokuPolska: Wspomniany już Netflix, który w styczniu 2016 zadebiutował na polskim rynku.

Świat: Okulary Spectacles, nagrywające 10 sekundowe filmiki, które łatwo można przesłać na smartfona i opublikować w sieci, póki co to jak twierdzi CEO Snapa „zabawka” jednak doskonale wpisująca się w trend „życia w sieci”. Na Snapchacie ogląda się około 10 miliardów materiałów wideo dziennie, a okulary kosztujące 130$ mogą być doskonałą „zabawką” dla młodych użytkowników aplikacji i spowodować, że jeszcze więcej snapów będzie miało formę wideo.

Trend rokuPolska: Wideo na żywo - każdy może dziś być live - począwszy od amatorów nadających z domowej siłowni na największych podmiotach na rynku internetowym skończywszy. W Interii obserwujemy duże zainteresowanie tymi ostatnimi – codziennie ze studia RMF transmitujemy poranne i popołudniowe rozmowy z politykami, specjalnie dla naszych użytkowników transmitowaliśmy też na żywo między innymi zorganizowaną wspólnie z Uniwersytetem Jagiellońskim debatę o CETA oraz ostatnio wywiad z prezydentem Andrzejem Dudą.

Wideo mobilne - dynamicznie rok do roku rośnie także wideo mobilne. Badania prowadzone w tym zakresie na polskim rynku pokazują, że użytkownicy mobilni coraz częściej na swoich urządzeniach oglądają nie tylko krótkie formy ale też coraz częściej za ich pomocą streamują filmy i seriale. Cieszące się niesłabnąca popularnością aplikacje takie jak YouTube i Facebook ( gdzie, według deklaracji twórców, do 2019 roku zdecydowaną większość kontentu ma stanowić właśnie wideo) skutecznie nakręcają popyt na tego typu treści i tylko potwierdzają, że rynek mobilnego wideo będzie rozwijał się w najbliższym czasie w błyskawicznym tempie.

Świat: Wideo na żywo - to, co zapoczątkowane zostało przez Periscope  w roku 2015, potwierdziło się przez ostatnie 12 miesięcy - świat oszalał na punkcie transmisji live, a bez wątpienia sprzyjała temu opcja „video live” udostępniona dla wszystkich użytkowników Facebooka w kwietniu, a następnie umożliwienie, czy też ułatwienie nadawania na żywo użytkownikom YouTube (także w 360 stopniach). Nie bez znaczenia pozostaje tu także Snapchat, oraz wprowadzenie transmisji na żywo na Instagramie – trend rozprzestrzenił się błyskawicznie i wydaje się, że długo jeszcze będzie na fali wznoszącej.   

Wideo Content Marketing - komunikacja wizualna od zawsze była dla marketerów niezwykle atrakcyjna, a wzrost popularności materiałów wideo umożliwia realizację kampanii tego typu już nie tylko w telewizji ( z czym zwykle wiązały się spore koszty) ale także online -  wideo produktowe, landing page wideo, branded content to pojęcia, które w ostatnich latach były odmieniane przez wszystkie przypadki i są coraz skuteczniej wykorzystywane, trend jest także widoczny w Polsce, choć u nas wciąż kojarzy się większości głównie z serwisem YouTube.

Prognoza na 2017 rokPolska: Na naszym rynku w przyszłym roku dynamicznie będzie rozwijał się video content marketing oraz wideo mobilne, myślę, że właśnie w tych obszarach nastąpi największy wzrost przychodów. Mam nadzieję, że uda się też wdrożyć jednolity standard mierzący aktywność użytkowników wideo online. Z pewnością będziemy obserwować też wzrost ilości produkcji przeznaczonych tylko i wyłącznie na potrzeby online.   Świat: Wciąż dynamicznie będzie rozwijał się obszar wideo mobilnego, a co za tym idzie także wideo content marketingu. Myślę, że to także ten czas, w którym big data będzie na szeroką skalę wykorzystywane zwłaszcza przez marketingowców. Dodatkowo, sądząc chociażby po ruchach Netflixa, który tworzy kontent na potrzeby fanów wirtualnej rzeczywistości, także obszar związany z szybkim rozwojem branży VR stanie się już wkrótce zagadnieniem wartym większej uwagi.

 

Klaudia Mikuła, project manager w LifeTube

grafika

Rok 2016 jest niewątpliwie rokiem rozwoju wideo. Twórcy internetowi podnoszą poprzeczkę produkcyjną, stawiając na coraz lepszą jakość obrazu oraz samego contentu. Największe stacje telewizyjne kierują już część swojego budżetu oraz uwagi na produkcję w internecie. Motywację do tego stanowią m.in. wyniki badań firmy Nielsen, z których wynika, że dwie trzecie konsumentów na świecie woli oglądać programy korzystając z modelu video-on-demand. Jest to bardzo pozytywna innowacja, pozwalająca widzom w efektywny sposób zarządzać swoim czasem jednocześnie ciesząc się chwilą dla siebie z ulubionym programem. Trend ten rozwija się, zatem słupki procentowe z pewnością wzrosną w kolejnym roku.

Wydarzenie rokuDowód na rosnące zainteresowanie digitalem stanowią liczne eventy z udziałem youtuberów, wydarzenia, na które zapraszani są twórcy z sieci, aby spotkać się z fanami, zrobić wspólne zdjęcie, przybić piątkę, a nawet zaprzyjaźnić.

Jako największe wydarzenie tego roku typuje Orange Video Fest. Event skupił ponad 12 tys. osób, program przewidywał dwie sceny - rozrywkową i gamingową, a na nich koncerty, turnieje, konkursy z nagrodami, oprócz tego strefa planszówek, strefa wolnego grania, strefa spotkań z youtuberami, strefa relaksu, gastronomiczna czy handlowa. Pozytywne opinie, setki zdjęć w mediach społecznościowych, dziesiątki wideorelacji i oczekiwanie na kolejną edycję to dowód, że było to niekwestionowane wydarzenie roku.

Sukces rokuDzisiejszy rynek reklamowy pokazuje, że realizują się prognozy ekspertów z branży dotyczące transferu budżetów telewizyjnych na digital. Przykład stanowi kampania Orange z udziałem Abstrachuje nagrodzona przez Mixx Awards w kilku kategoriach, kampania Millenium Banku z udziałem Radka Kotarskiego doceniona przez Effie Awards czy obecna kampania Play z udziałem twórców z sieci LifeTube. Warta uwagi jest też kampania Allegro „Legendy Polskie”, która zebrała najwięcej nagród w tegorocznej edycji Mixx Awards.

Człowiek rokuW tej kategorii warto wyróżnić Krzysztofa Gonciarza, który jest niekwestionowanym człowiekiem roku w branży internetowej, zdobywając cztery nagrody w Grand Video Awards oraz trzy nagrody w Creators Video Awards.

Vloger, który zamieszkał w Japonii, komunikuje się poprzez kanał z widzami z Polski, edukuje, pokazuje jak marzenia stają się rzeczywistością, realizuje siebie i motywuje do działania. Gonciarz tworzy materiały o Japonii, które obecnie stanowią najbardziej rzetelne źródło informacji o Japonii w Polsce, przykładem jest, nagrodzony na Gali GVA, Las samobójców.

Porażka rokuPatrząc z mojej perspektywy w naszej branży nie powinno się mówić o porażkach czy rozczarowaniach, rynek cały czas ewaluuje, powstają nowe projekty, nowe pomysły, lepsze, gorsze, ale się dzieją. Warto wyjść z założenia, że nie popełnia błędów ten, kto nic nie robi, a każdy gorszy projekt jest trampoliną do coraz lepszych wyników, czego życzę każdemu, zarówno twórcom, ich współpracownikom, jak też agencjom oraz naszym klientom.

Serwis, kampania, projekt rokuWideo w internecie rośnie w siłę, Facebook wprowadził relacje na żywo, Instagram rozszerzył funkcjonalność o Instastories i LiveStreaming, wzrasta popularność aplikacji Snapchat. To uważam za projekty roku, gdyż one określają dalsze kierunki rozwoju, jednocześnie napędzając ruch w mobile. Obecnie ponad 50% internautów ogląda treści wideo na urządzeniach mobilnych, głównie smartfonach. Jest to znaczący dla digitalu trend 2016 roku.

Premiera, nowość rokuNieprzygotowani - kolejne “dziecko” Abstrachuje.TV w 21 godzin zdobył ponad 100 tys. subskrypcji uprawniające do otrzymania srebrnego przycisku przyznawanego przez Youtube, na który twórcy pracują miesiącami, a nawet latami. Sukces ten pokazuje, że telewizyjna jakość w Internecie cieszy się niezrównaną popularnością oraz zaangażowaniem ze strony widzów. Zainteresowanie takimi formatami odbiorców w przedziale wiekowym 13-25 lat, zachęca marketerów do zwiększania liczby działań internetowych w planowanych strategiach marketingowych.

Innym kanałem, wartym uwagi, jest Onet Rano. Format odrobinę telewizyjny, gdyż prowadzący z automatu kojarzy się z polityczną śniadaniówką, jednak Onet Rano zyskuje na popularności wśród widzów internetowych dzięki autentyczności, luźnej formule i naturalnym, spontanicznym rozmowom, bez poczucia reżyserowania.

Trend rokuPrzenikanie się świata telewizji i internetu jest rozwijającym się trendem. Telewizja wchodzi we współpracę z twórcami w sieci, aby przekierować uwagę widzów na propozycje programowe. Przykładem jest Łukasz Jakóbiak w programie „The Voice of Poland” w TVP2, Paulina Mikuła jako prowadząca program „BakeOff - ale Ciacho” w TVP2 czy Magic of Y jako gospodarz w programie dla TVN Style.

Podobnie dzieje się w druga stronę, coraz częściej osoby znane z telewizji proponują swoje kanały na youtube, dostrzegając wolność twórczą. Dziś w internecie znajdziemy kanał Uli Chincz, Kuby Klawitera, Tomasza Kammela czy Cezarego Pazury. Natomiast w 2017 roku zaskoczą nas kolejne, ciekawe programy prowadzone przez kreatywne i pomysłowe osoby znane z popularnych programów telewizyjnych.

Prognoza na 2017 rokKolejny rok będzie rokiem wzrostu usługi VOD, będzie powstawało coraz więcej produkcji telewizyjnych w internecie na własnych platformach. Będzie również obserwowali zaangażowania twórców internetowych we współpracę z telewizją dla przeniesienia ruchu widowni z sieci do telewizji lub na jej platformy. 2017 rok to czas wzrostu jakości produkcji w sieci i powstania firm produkcyjnych dedykowanych materiałom internetowym. Natomiast na Youtube możemy spodziewać się aktywizacji działań zwiększających zaangażowanie oraz utrzymanie uwagi widza.

Justyna Troszczyńska, VP sales & acquisition w Media4Fun

grafika

Wydarzenie rokuPodsumowanie roku 2016 dla wideo zarówno w Polsce jak i na świecie będzie niewątpliwie krążyło wokół jednego hasła „Netflix”. Można się spierać czy w Polsce był to sukces czy porażka, jednak bezspornie w skali światowej było to największe wydarzenie. Może niezbyt zaskakujące, ponieważ wszyscy się go spodziewaliśmy, ale na pewno spektakularne ze względu na rozmiar przedsięwzięcia i jego dynamikę podczas całego roku.

Na polskim rynku jednak na uwagę w ramach ‘wydarzenia’ na uwagę zasługuje konsekwencja ekspansji Netflixa, czyli internetowe produkcje własne, w które obfitował 2016. Pełną ramówką zadebiutował oczywiście Onet, ale z perspektywy nie był to skok na głęboką wodę, ponieważ od początku było wiadomo, że produkcje te znajdą się również w regularnej ramówce nowej stacji telewizyjnej Zoom. Mimo to, produkcje własne w ramach wszystkich platform to bardzo duży krok w kierunku światowych trendów rozwoju internetowego wideo.  

Sukces rokuOferta serwisu Player.pl. Platforma dedykowana głównie serialom i bieżącej ramówce TVN przez ostatni rok rozwinęła swoje zasoby o najnowsze propozycje kinowe, materiały z największych nadawców czy amerykańskich studiów predykcyjnych, a w statystykach wygrywają w cuglach pod względem lojalności użytkowników i czasu spędzonego na platformie.

W perspektywie sukcesem jest utrzymanie tendencji wzrostowych ofert subskrypcyjnych i zwiększenie zainteresowania płatnymi treściami. W obliczy braku spektakularnych sukcesów w walce z nielegalnym dostępem, zmiana przyzwyczajeń użytkowników i wzrost świadomości z korzyści płynących z legalnego użytkowania treści przekłada się na jakość i ilość produkcji własnych internetowych serwisów VoD.

Porażka, rozczarowanie rokuZamknięcie VOD+ Onetu. Patrząc pod kątem oferty, biznesowo na pewno jest to racjonalna decyzja, jednak z perspektywy rynku zamknięcie subskrypcyjnej wersji VoD jednego z największych portali internetowych w Polsce, oficjalnie ze względu na zbyt dużą konkurencję, nie rokuje dobrze dla konkurencyjności w branży.

Porażka nie, ale rozczarowanie zdecydowanie - otwarcie oferty Netflix dla nowych terytoriów. Nie mówimy o wprowadzeniu usługi, która w Polsce miała miejsce od września 2016, ale o otwarciu zasobów dla nowych krajów. Bez przygotowania, bez dopasowania czy zrozumienia konkretnych rynków.

Człowiek rokuDaleka jestem od politycznych inklinacji, jednak w Polsce człowiek roku jest tylko jeden - Jacek Kurski. Medialna kariera roku 2016.

Na szczęście światowo sytuacja prezentowała się o wiele lepiej. Ken Loach. Wybitny brytyjski reżyser, laureat tegorocznej złotej palmy w Cannes za film „Ja, Daniel Blake” wbrew globalnemu zadęciu i niechęci do bezpłatnego udostępniania treści w Internecie podczas gali rozdania nagród osobiście ogłosił, że jego filmy będą dostępne dla wszystkich zainteresowanych za darmo na całym świecie.

Serwis, projekt rokuW trakcie ostatniego roku polskie serwisy VOD przeszły wiele, między innymi wyłączenie z oferty kontentu telewizji polskiej, czy zimny oddech Netflixa na plecach. Spektakularną przemianę rozpoczął polski youtube – serwis CDA.pl. Z początkiem roku uruchomiono subskrypcyjną ofertę Premium, która rozpoczęła trudny projekt dotyczący legalizacji treści w serwisie.

„The Grand Tour” - przejęcie przez Amazon kultowych prowadzących z „Top Gear” i przeniesienie formatu do Internetu.

Premiera, nowość rokuOstatnie 12 miesięcy niewątpliwe należało do rozwoju technologii VR. Wirtualna rzeczywistość zdominowała w pierwszej kolejności branżę IT, a producenci prześcigali się w ulepszaniu urządzeń odbiorczych, ale produkcja również nie pozostała w tyle. W Amsterdamie otwarto pierwsze w historii kino 360˚, a jesienią na platformie Player.pl zadebiutował pierwszy serial dostępny w technologii Virtual Reality. Wielka szkoda, że wydarzenie to nie zostało odpowiednio nagłośnione, ponieważ jesteśmy tu pionierami w skali światowej. Jednak to dopiero początek światowej przygody z VR, która zapewne w 2017 nabierze dopiero odpowiedniego rozgłosu.

Trend rokuGlobalna cyfryzacja treści kontynuuje trendy z lat poprzednich przenosząc coraz więcej treści w świat mediów cyfrowych. Na świecie zauważany jest znaczny postęp największych nadawców telewizyjnych i studiów produkcyjnych w zakresie odblokowywania treści dla dostępu internetowego. Moim zdaniem nie można tu mówić jeszcze o trendzie, ale widać wyraźnie, że za przykładem HBO w Stanach podążają, choć wciąż niepewnym krokiem, kolejni nadawcy.

W Polsce natomiast na uwagę zasługują przede wszystkim transfery osobowe, które do tej pory miały miejsce jedynie w obrębie jednego pola eksploatacji wideo, natomiast w 2016 roku na miano trendu na pewno zasłuchują ruchy personalne przenoszące osobowości świata telewizyjnego do szybko rozwijających się produkcji internetowych. Póki co, większość transferów wydaje się dość kontrowersyjna i ich popularność wynika głównie z ciekawości widzów i użytkowników. Dopiero 2017 pokaże czy te zmiany były słuszne i pozwolą ugruntować pozycję nowych programów na rynku cyfrowym.

Prognoza na 2017Rok 2017 zapowiada się naprawdę imponująco. Rozwój telewizji programowanych przez portale internetowe jak Metro czy WP, walka produkcji własnych portali z tradycyjną telewizją…. Lokalnie 2017 będzie to największe starcie telewizyjnych produkcji Premium (jak seriale Belfer czy Pakt) z szerokopasmowym Internetem i produkcjami dedykowanymi użytkownikom online.

Światowo rozwój technologii VR, dostępnej głownie w Internecie, będzie walczył z klasyczną magią wielkiego ekranu. To jeszcze nie jest rok ‘wielkiego podziału’, ale rozwój nowych technologii będzie miał ogromny wpływ na zwiększenie dostępu online do treści największych studiów, a treści dedykowane użytkownikom Internetu będą zyskiwały na znaczeniu globalnym.

 

Adam Gołub, CEO Videomill

grafika

Wydarzenie rokuWejście giganta VoD do Polski - Netflix.

Sukces rokuSeriale produkowane przez kanały HBO, Canal+, Netflix. Do najlepszych trzeba zaliczyć „WestWorld”, „Escobar”, „Grę o Tron”. A na medal zasługują polskie seriale - Belfer oraz Pakt - są intrygujące, ciekawe, świetnie wykonane. Gratulacje.

Porażka, rozczarowanie rokuWolę pisać o dobrym rzeczach, dlatego jako rozczarowanie podkreślę tylko błędne mierzenie oglądalności wideo na Facebooku.

Człowiek rokuMarcin Dyczak - za odważne zastosowania wideo w komunikacji Allegro - fenomenalna seria „Legendy Polskie”, wyjątkowe pokazy mody, świetne kanały tematyczne i rewelacyjne reklamy.

Serwis, kampania, projekt rokuŚwiąteczny film Allegro. Wszystkie wcześniejsze kampanie przyćmił ten rewelacyjny spot. Podczas tego filmu płakałem i  śmiałem się jednocześnie. Mistrzostwo świata docenione także przez zagranicznych widzów.

Premiera, nowość rokuNetflix, Netflix, Netflix, zarówno w Polsce jak i na świecie. W Wielkiej Brytania zyskał nawet status najbardziej ukochanej marki 2016 r.

Trend rokuMarki coraz chętniej inwestują w content wideo. Są bardziej otwarte na propozycje agencji, dzięki czemu ich marki zyskują. W związku z ekspansją kanałów VoD, tradycyjne telewizje tracą widzów, dlatego bardziej intensywnie inwestują w telewizję internetową udostępniając swoje produkcje on-line. Ten sam trend wyczuły największe polskie serwisy (Onet i WP), pościągały gwiazdy z telewizji i zaczęły tworzyć swoją telewizję.

Prognoza na 2017 rokProgrammatic video w połączeniu z automatyzacją i personalizacją - planowanie, realizowanie i mierzenie kampanii wideo ma być jeszcze prostsze i bardziej dostępne dla MŚP.

 

Michał Taranta, head of digital w Zenith

grafika

Wydarzenie rokuWzrost popularności zakupu video online w modelu programatycznym. Reklamodawcy coraz chętniej decydują się na kampanie kupowane w ten sposób, upatrując w tym wzrostu efektywności prowadzonych działań. Trend wzrostu wydatków pokazuje, że oczekiwanie to jest uzasadnione. Wydawcy natomiast widzą w programmaticu dodatkowe źródło przychodów i coraz większa część z nich wystawia swoją powierzchnię video w modelach aukcyjnych.

Sukces rokuWzrost znaczenia treści wideo jako formy komunikacji użytkowników intenetu. Rozwój funkcjonalności live wideo na coraz większej liczbie platform społecznościowych pokazuje, że jest to kierunek, którego użytkownicy oczekują. Coraz więcej marek wykorzystuje taką formę komunikacji aby przełamać utarte schematy komunikacji w mediach społecznościowych.

Porażka, rozczarowanie rokuDużym rozczarowaniem były problemy ze statystykami video na Facebooku, które biorąc pod uwagę skalę wydatków na ten format, były szeroko dyskutowane przez branżę reklamową. Wydawcy i reklamodawcy, którzy tworzyli dedykowane materiały video na podstawie statystyk z serwisu musieli się dokładniej przyjrzeć, czy robią to dobrze.

Człowiek rokuJeremy Clarkson z ekipą dawnego „Top Gear” - jeśli pominiemy powody rozstania z BBC i skupimy się tylko na jakości ich produkcji, to panowie bez względu na barwy producenckie wciąż trzymają bardzo wysoki poziom. Wciąż wyznaczają kierunki i tworzą standardy dla produkcji motoryzacyjnych.

Serwis, kampania, projekt rokuW Polsce wyróżniłbym Allegro za cykl „Legendy Polskie”. Niestandardowym podejściem do video content marketingu wygrywają polski internet. Na świecie Amazon Prime – kolejny dostawca wysokiej jakości produkcji video, który podnosi poprzeczkę na rynku serwisów S-VOD.

Premiera, nowość rokuW Polsce niewątpliwie start stacji WP. Jestem bardzo ciekaw jak wydawca wywodzący się z kanału cyfrowego poradzi sobie na rynku silnych marek telewizyjnych.

Na świecie - Spectacles. Okulary wyprodukowane przez Evana Spiegel’a, za pomocą których możemy dokumentować swój dzień na Snapchacie. Myślę, że nie będzie to „kolejny wearable” ale coś co ma realne szanse na szeroką popularyzację.

Trend rokuDywersyfikacja ekranów i uwagi widza materiałów video. Urządzenia mobilne doganiają tradycyjny desktop jeśli chodzi o konsumpcję video. Reklamodawcy zauważają ten trend i coraz częściej tworzą dedykowane materiały na różne urządzenia i dodatkowo różnicują je pod kątem platformy, na której się pojawiają.

Krzysztof Zieliński, ekspert Gemiusa

grafika

Wydarzenie rokuPo Ice Bucket Challenge mamy kolejny: Mannequin Challenge. Mniej inwazyjny za to grupowy i angażujący.

Sukces rokuNajwiększym beneficjentem kampanii internetowej w 2016 roku jest Donald Trump. Na początku roku jego szanse były niewielkie, a we wrześniu materiały wideo z jego udziałem lub o nim przebiły w rankingu oglądalności konkurentkę do prezydenckiego fotela. Kampania internetowa wypromowała Trumpa na prezydenta Stanów Zjednoczonych, trudniej o lepszą miarę sukcesu. Porażka, rozczarowanie rokuNowy trend zapętlonych filmików 6 sekundowych promowany przez portal i aplikację Vine nie zyskał uznania internautów. W Polsce wciąż trudno monetyzować kontent VoD, czego przykładem jest odejście portalu Vod.pl od płatnych treści. Niewłaściwie liczone statystki średniego czasu emisji reklam wideo na Facebook’u, przypomniały nam, że zamknięte ekosystemy, które utrudniają możliwość audytu nie pozwalają na transparentne zestawienie efektywności wydawców.

Człowiek rokuTrudno wskazać jedną wyrazistą postać. Serwis, kampania, projekt rokuKampania „Polska zmienia się w słuch” z okazji Międzynarodowego Dnia Głuchych. Kampania polegała na zamianie miejsc tłumacza migowego z osobą słyszącą, prezenterem bądź celebrytą. Rozmach i spójność pomysłu pozwoliły na przełamanie stereotypów i pokazały, że świat wideo jest też dla osób niesłyszących.

Premiera, nowość rokuRok 2016 nie dostarczył przełomowych nowości w obszarze wideo.

Trend rokuNajciekawszym trendem w Polsce w 2016 roku było rozszerzenie oferty wydawców internetowych o TV. Dotyczy to Grupy WP, ZPR i Agory. Na razie plany oscylują wokół zdobycia 1 proc. widowni telewizyjnej. Zobaczymy jak zostanie wykorzystana synergia TV-digital.

Prognoza na 2017Postępująca synergia pomiędzy telewizją a internetem. Nowe badanie single source dla mediów audio-wideo (tv-internet-mobile), które może zrewolucjonizować strategię komunikacji na rynku wideo.

 

Justyna Bajer, sales director w LifeTube

grafika

Wydarzenie rokuBieżący rok był bardzo bogaty w różnego rodzaju imprezy, które przyciągały rzesze fanów twórców na nich obecnych. Warto tu wspomnieć chociażby całą serię akcji organizowanych w centrach handlowych przez markę Komputronik. Na spotkania z popularnymi gamerami przyjeżdżały tysiące osób, które razem z nimi testowały nowości. Jako LifeTube jesteśmy także dumni z tegorocznej edycji Orange Video Fest, który przyciągnął 12 tys. osób. Infleuncerzy świetnie poruszają się nie tylko w świecie online, ale także offline. Co więcej, duże zainteresowanie marek tego typu wydarzeniami pokazuje, że dostrzegają one inne możliwości współpracy z Twórcami, niż obecność na ich kanałach. Widzą potencjał do nawiązania więzi z potencjalnymi odbiorcami przez wchodzenie z nimi w realne interakcje. Takie akcje to okazja do dotarcia do nich w ich naturalnym środowisku.

Sukces rokuTutaj warto wspomnieć wielki boom na aplikację „Pokemon Go”, która podbiła serca użytkowników na całym świecie. To biznesowy sukces, z którego przedsiębiorcy mogą wyciągnąć wiele ważnych wniosków.

Porażka, rozczarowanie rokuWarto na pewno zwrócić uwagę na niepokojącą politykę YouTube’a, który coraz częściej wystawia cierpliwość Twórców na poważną próbę. W kategorii porażki można z pewnością rozpatrywać zafałszowane statystyki Facebooka, który we wrześniu tego roku tłumaczył się ze swoich działań przed niezadowolonymi reklamodawcami.

Człowiek rokuMyślę, że na wyróżnienie zasługuje Basia Sołtysińska, założycielka obecnie największej sieci partnerskiej YouTube w Europie Centralnej, która w tym roku wystartowała z kolejnym projektem - platformą indaHash. Swój biznes rozwija globalnie i robi to zawrotnym tempie.

Serwis, kampania, projekt rokuJedną z najlepszych kampanii realizowanych w tym roku we współpracy z influencerami jest kampania marki Play „Cały Internet przechodzi do Play”. Marka ta świetnie radzi sobie w ATL-u, a w tym roku pokazała, że potrafi dotrzeć także do młodszych odbiorców i wykorzystać do komunikacji kanały, z których millenialsi korzystają najczęściej. Do multiplatformowej kampanii zostało zaangażowanych 26 twórców. Każdy z nich miał kreatywny wkład w komunikację marki, która w niewielkim stopniu ingerowała w zamieszczane przez nich treści. Twórcy mieli dużą dowolność w sposobie informowania swoich fanów o tym, że przeszli do sieci i każdy z nich zrobił to na swój własny, wyjątkowy sposób. To przykład kampanii świetnie skrojonej do Internetu.

Premiera, nowość rokuNa szczególne wyróżnienia zasługuje kanał „Nieprzygotowani”, nowy format Twórców Abstrachuje. Po pierwsze ze względu na to, że jest to pierwszy profesjonalny serial z fabułą na YouTube. Po drugie, mało kto może pochwalić się tak spektakularnymi wynikami oglądalności w pierwszych tygodniach obecności na platformie. Pierwszy odcinek uzyskał 2,5 mln wyświetleń, a każdy kolejny minimum milion. W ciągu miesiąca serial zgromadził ponad 436 tys. stałych użytkowników, co oznacza dzienny przyrost o ok. 14,5 tys. subskrybentów. Masny, Pasut i Jóźwik przez lata wypracowali sobie silną pozycję na YouTube, nic więc dziwnego, że idą za ciosem i inwestują w nowe projekty. Działają jako Grupa Jutro i na chwilę obecną zrzeszają 6 wysoko zasięgowych kanałów: Abstrachuje, Beksy, To Już Jutro, Aleksandra Żuraw, Nieprzygotowani i kolejna nowość - kanał gamingowy Mar1na.

Trend rokuW tym roku możemy mówić na pewno o zwiększeniu świadomości marek, które coraz chętniej współpracują z infleuncerami i tworzą wspólnie świetne jakościowo projekty. Odchodzi się nachalnego brandingu i tworzenia sztucznego contentu na kanałach Twórców. W tym zakresie widać na pewno wiele pozytywnych zmian.

Zdecydowanie silnym trendem jest też przenikanie się świata internetu i telewizji. Od dłuższego czasu głośno mówi się o zmierzchu tradycyjnych mediów. W tym roku mogliśmy obserwować, jak zmienia się ich podejście do komunikacji. W programach telewizyjnych coraz częściej pojawiają się twarze znane dotychczas z YouTube’a, np. Paulina Mikuła z kanału Mówiąc Inaczej w roli prowadzącej w programie telewizji polskiej „Bake Off”, czy Łukasz Jakóbiak, jako konferansjer w dedykowanej strefie marki podczas „Voice of Poland”. Z drugiej strony „tradycyjni” celebryci próbują swoich sił w Internecie m.in. Cezary Pazura, Tomasz Kammel czy Ula Chincz. Takie transfery realizowane są z różnym skutkiem, ale na pewno będzie coraz więcej przykładów dobrych praktyk.

Prognoza na 2017 rokZ pewnością możemy mówić o stałej profesjonalizacji rynku. Zarówno marki, jak i twórcy coraz lepiej poruszają się w obszarze wideo content marketingu i tworzą świetne jakościowo kampanie. Możemy się więc spodziewać, że kolejny rok przyniesie nam mnóstwo kreatywnych współprac i realizacji na bardzo wysokim poziomie. To co w ostatnim roku silnie podkreślaliśmy, to fakt, że wielu digital influencerów, bo tak ich określamy ze względu na szeroki zakres działań na kilku platformach, może pochwalić się dużą wiedzą na temat rynku i staje się autorytetami w branży wideo on-line. Jestem więc pewna, że z każdym kolejnym rokiem „wyedukowanych” Twórców będzie coraz więcej. Co się z tym wiąże, z pewnością będzie powstawało coraz więcej grup mediowych należących do osób, które osiągnęły już sukces w Internecie. Na pewno będziemy również świadkami debiutów wielu marek na YouTube. Coraz więcej z nich decyduje się na rozwój własnych kanałów i budowanie swojej społeczności.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online