W Polsce w 2024 roku sprzedało się ponad 280 mln egzemplarzy prasy. Liderem „Fakt”

W ubiegłym roku rozdystrybuowano 281 269 408 egzemplarzy prasy drukowanej i cyfrowej – wynika z raportu Polskich Badań Czytelnictwa. Tylko 7,3 proc. to tytuły cyfrowe. Ważnym kanałem dystrybucji w obliczu wymierania kiosków stają się dyskonty.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:
W Polsce w 2024 roku sprzedało się ponad 280 mln egzemplarzy prasy. Liderem „Fakt”
fot. Shutterstock.com

Polskie Badania Czytelnictwa zaprezentowały raport rozpowszechniania tytułów prasowych audytowanych w PBC. W audycie tym badanych jest 32 dzienniki, 15 pism branżowych, 11 pism opinii, 12 pism poradnikowych dla kobiet, 11 magazynów telewizyjnych, 10 pism poradniczo-rozrywkowych, 16 dla dzieci, 7 budowlano-wnętrzarskich, 6 kobiece luksusowe, 4 popularno-naukowe i 4 motoryzacyjne, 3 ogrodnicze, po dwa z krzyżówkami, podróżnicze, biznesowe, people oraz po jednym z kategorii: zdrowie, uroda oraz inne.

Wciąż wysoki zasięg prasy

Prasę niezależnie od firmy (druk, digital) czyta ośmiu na dziesięciu Polaków (prasa ma zasięg 82 proc. w populacji 15-75 lat). Wydania drukowane czyta 44 proc. dorosłych osób, a cyfrowe 69 proc. Wyniki audytu PBC pokazują, że zdecydowany odsetek Polaków (91,5 proc.) osób czyta prasę w domu, aż 29,3 proc. czyta prasę w pracy, a 15,3 proc. w transporcie publicznym lub prywatnym.

Porównując zasięgi należy zwrócić uwagę na to, że po wydania drukowane, e-wydania i subskrypcje cyfrowe sięgają czytelnicy, którzy płacą za dostęp do treści. Wydają oni rocznie na zakup prasy ponad miliard złotych” – czytamy w raporcie.

Analiza PBC pokazuje, że prawdopodobieństwo zobaczenia reklamy w prasie wynosi odpowiednio 81,2 proc. dla pół-stronnicowej reklamy, 94,3 proc. dla pełnej strony, a dla rozkładówki 99,2 proc. Kontakt z reklamą z prasie jest wielokrotny: średnio 6,8 kontaktów ma czytelnik z reklamą półstronicową, 9,2 z pełną stroną a 12,8 z rozkładówką.

„Fakt” ciągle najlepiej sprzedającą się gazetą codzienną w Polsce

Sprzedaż dzienników w Polsce wynosiła w 2024 roku wynosiła ponad 309 tys. egzemplarzy dziennie. Liderem i jedynym tytułem ze sprzedażą powyżej 100 tysięcy egzemplarzy dziennie jest „Fakt”, który wyprzedza „Super Express” (64,2 tys.), „Gazetę Wyborcza” (33,1 tys.), „Rzeczpospolitą” (25,1 tys.) i „Dziennik Gazetę Prawną” (23,7 tys.).

grafika

fot. Polskie Badania Czytelnictwa 

Najlepiej sprzedającym się tygodnikiem była „Angora” (wydaje przedruki), dalej „Polityka” (77 tys.) „Newsweekiem” (61 tys.) i „Gościem Niedzielnym” (56 tys.).

grafika

fot. Polskie Badania Czytelnictwa 

Kanały dystrybucji prasy i wpływ technologii na branżę

Jak wskazuje w raporcie PBC Piotr Ludwicki, dyrektor ds. dystrybucji i obsługi klienta w Wydawnictwie Bauer, w obliczu spadającej liczby tradycyjnych punktów dystrybucji prasy, na znaczeniu zyskują alternatywne kanały, takie jak dyskonty.

– Rośnie znaczenie zorganizowanych sieci handlowych, a zwłaszcza dyskontów, które stosunkowo niedawno wprowadziły ofertę prasową do swoich sklepów. Dzięki temu, dyskonty stają się ważnymi graczami na rynku, skutecznie wypełniając lukę po zamykanych kioskach i mniejszych punktach sprzedaży. Nadal istotną rolę w dystrybucji prasy pełni Poczta Polska (…). Ciekawym zjawiskiem jest fakt, że wycofanie się z rynku firmy Ruch, historycznie związanej z prasą, nie miało znaczącego wpływu na poziom sprzedaży i dostępności prasy w ubiegłym roku a pozostali kolporterzy aktywnie dopasowali swoje zasięgi do nowej rzeczywistości – analizuje Piotr Ludwicki.

Pojawiają się także pewne negatywne zjawiska, którym przede wszystkim staje się ograniczanie oferty tytułowej w sieciach zorganizowanych, wymuszone ich strategią maksymalizacji marży handlowej. Stanowi to ograniczenie dla wydawców zwłaszcza w kontekście wprowadzania na rynek wydań nieregularnych, tematycznych i okazjonalnych, które dotychczas stanowiły ważną część oferty czytelniczej – dodaje Piotr Ludwicki.

Z istotnych zjawisk na rynku prasy w 2024 roku wymienić można rosnący popyt na wydania cyfrowe czy konsolidację rynku mediów.

– Pozytywnym zjawiskiem był wzrost liczby osób gotowych inwestować w płatny dostęp do treści online. To pokazuje, że mimo trudności na rynku, istnieje stabilna baza odbiorców, którzy doceniają wartościowe dziennikarstwo. Jednym z najistotniejszych trendów była dalsza konsolidacja rynku medialnego, która z jednej strony wzmacnia pozycję największych graczy, a z drugiej rodzi pytania o różnorodność mediów w Polsce. Równolegle wzrasta popularność treści multimedialnych, takich jak podcasty i materiały wideo, które stają się istotnym uzupełnieniem tradycyjnych form przekazu – wskazuje w raporcie PBC Marcin Krawczak, dyrektor handlowy Inforu. 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

PTWP znów kupuje. Tym razem w eventach

PTWP znów kupuje. Tym razem w eventach

Odejście po dwóch dekadach. Zbigniew Parafianowicz żegna się z "Dziennikiem Gazetą Prawną"

Odejście po dwóch dekadach. Zbigniew Parafianowicz żegna się z "Dziennikiem Gazetą Prawną"

PKO BP szuka platformy do monitoringu i moderacji treści w internecie

PKO BP szuka platformy do monitoringu i moderacji treści w internecie

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

Były szef social mediów naTemat z nową pracą