W Warszawie pasażerowie jak świnie? Znikają krytykowane reklamy

Po fali krytyki Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie wycofuje reklamy z wizerunkiem świni, którym promował dobre nawyki w komunikacji miejskiej.

Beata Goczał
Beata Goczał
Udostępnij artykuł:
W Warszawie pasażerowie jak świnie? Znikają krytykowane reklamy
Wizerunek świni w jednej z reklam stołecznego ZTM

Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie od niedawna prowadzi kampanię edukacyjną pod hasłem "#OswajamyPodróże", poświęconą zasadom kulturalnego i bezpiecznego korzystania z Warszawskiego Transportu Publicznego.

Kampania przypomina, że wspólna podróż może być przyjemna i komfortowa dla wszystkich pasażerów. Jej celem jest budowanie świadomości i kształtowanie dobrych nawyków w komunikacji miejskiej – zarówno w zakresie kultury osobistej, jak i bezpieczeństwa.

Żółw i kura, świnia i goryl

Pierwsza odsłona akcji przedstawiała dwóch bohaterów: żółwia – symbolizującego pasażerów z plecakiem na plecach, którzy utrudniają innym poruszanie się w pojeździe oraz kurę – to nawiązanie do osób, które hałasują lub prowadzą głośne rozmowy telefoniczne, przeszkadzając innym.

W drugiej części kampanii pojawili się: goryl i świnia. Goryl miał przypominać, by nie blokować przejścia ani drzwi. Natomiast świnia miała symbolizować pasażerów, którzy pojazdy WTP traktują jak restaurację. Obok jej wizerunku widniał napis: "Warszawski Transport Publiczny to nie restauracja! W komunikacji miejskiej nie spożywaj posiłków i napojów."

Szczególną uwagę odbiorców zwróciła kreacja z wizerunkiem świni. Została skrytykowana m.in. przez przedstawicieli fundacji zajmujących się problemem otyłości.

– To uderzenie w grupę osób, która i tak w naszym społeczeństwie jest posądzana o lenistwo, o zaniedbanie, o jedzenie dużo i w każdym miejscu. To jest okrutne, bo ta kampania utwierdza w stereotypach dotyczących choroby otyłościowej – stwierdziła w rozmowie z "Gazetą Wyborczą" Ewa Godlewska, prezeska Fundacji na rzecz Leczenia Otyłości. Wystosowała też pismo do prezydenta z apelem o wycofanie wizerunku świni z kampanii.

Metafory dla wzmocnienia przekazu

Głos zabrali też obrońcy zwierząt, m.in. Iwona Kalinowska, autorka profili społecznościowych "Świnie są fajne" i azyl dla świń. W rozmowie z "Gazetą Wyborczą" zwróciła uwagę na stereotypowe postrzeganie świń jako brudnych i śmierdzących, co – jak twierdzi – nie jest zgodne z rzeczywistością.

Tomasz Kunert, rzecznik prasowy warszawskiego ZTM w rozmowie z Wirtualnemedia.pl tłumaczy, że w kampanii użyto metafor dla wzmocnienia przekazu.

Kampania nie kategoryzuje ludzi ze względu na ich cechy fizyczne, a więc nie piętnuje także osób otyłych. Pokazuje zachowania uciążliwe, niepożądane, niebezpieczne w transporcie publicznym – podkreśla.

Zapewnia, że firma jest otwarta na wszelkie uwagi, dlatego stopniowo wygasza prezentowanie postaci świni w kampanii.

Grafiki zostały przygotowane w ZTM, sesję fotograficzną realizował podmiot zewnętrzny.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

PKO BP szuka platformy do monitoringu i moderacji treści w internecie

PKO BP szuka platformy do monitoringu i moderacji treści w internecie

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

"New York Times" pozywa administrację Trumpa

"New York Times" pozywa administrację Trumpa

PepsiCo wkracza do świata F1 z Mercedesem

PepsiCo wkracza do świata F1 z Mercedesem

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela