W Warszawie powstanie III linia metra. "Idziemy w rozwiązanie, którego realizacja będzie trwała wiele lat"

Idziemy w rozwiązanie, którego realizacja będzie trwała wiele, wiele lat, a problem skomunikowania Gocławia z centrum zdecydowanie szybciej można by rozwiązać tramwajem - powiedział prezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR Adrian Furgalski, pytany o projekt III linii metra.

pap / bcz
pap / bcz
Udostępnij artykuł:
W Warszawie powstanie III linia metra. "Idziemy w rozwiązanie, którego realizacja będzie trwała wiele lat"
Fot. Pixabay

O tym, że prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski podjął decyzję o rozpoczęciu budowy III linii metra, warszawski ratusz poinformował w poniedziałek. Na najbliższej sesji Rady Warszawy radni mają zdecydować o przesunięciu pieniędzy na pierwszy etap prac, który zakłada powstanie sześciu stacji.

Nowa linia zostanie poprowadzona z funkcjonującej już od kilku lat stacji Stadion Narodowy, która od początku była planowana jako węzeł przesiadkowy. Stamtąd M3 pojedzie na kolejne stacje: Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego i stację Gocław.

W rozmowie z PAP Furgalski podkreślił, że jakikolwiek przebieg III linii metra wzbudziłby dyskusję. "Ja jestem jednak zdziwiony o tyle, że dopiero co - też nie informując szerzej mieszkańców (...) - zrezygnowano po cichu z tramwaju na Gocław" - podkreślił. Jak dodał, pod znakiem zapytania stoi również linia tramwajowa na Wilanów.

"Inwestycje tramwajowe w porównaniu z innymi miastami są w Warszawie bardzo skąpe" - ocenił prezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Podkreślił, że mimo kryzysu takie miasta jak Wrocław czy Gdańsk inwestują w nowe linie tramwajowe. "Można powiedzieć, że tych miast nie stać na metro, ale też - rezygnując chociażby z linii na Gocław - mówiono nam, że nie ma pieniędzy. Czyli nie ma 200 mln zł na linię tramwajową, a teraz pakujemy się w miliardy" - mówił.

Jak zauważył Furgalski, obecnie tendencja jest taka, że warszawiacy mieszkają "bardziej po prawej stronie Wisły", jednak miejsca pracy przeważnie zlokalizowane są w lewobrzeżnej części stolicy. "Te przejazdy są kluczowe. Szybki tramwaj miał dać możliwość, że w okolicach Rotundy jest po ok. 17 minutach" - wskazał.

"Teraz też mniej więcej 17 minut będziemy jechać metrem, ale najpierw się cofniemy - Wiatraczna, Mińska, i ten nieszczęsny Stadion Narodowy, gdzie trzeba będzie się przesiadać. To mało wygodne rozwiązanie" - powiedział Furgalski. Jego zdaniem miasto nie może "odkleić się" od koncepcji stacji przesiadkowej właśnie w tym miejscu. "Jest taki wyrzut sumienia w postaci tego pustego peronu, który tam stoi" - ocenił.

Ekspert zwracał też uwagę, że prognozy demograficzne wskazują na dynamiczny rozwój m.in. Białołęki. Jak podkreślał, to jedna z dzielnic, które powinny być połączone metrem z centrum miasta - m.in. pełnymi biurowców okolicami Ronda Daszyńskiego - i powinno nastąpić to szybciej, niż planują władze stolicy.

Jeśli natomiast chodzi skomunikowanie Gocławia z centrum, Furgalski podkreślił, że lepiej zainwestować w tramwaj. "On mniejszym kosztem, w krótszym czasie - jeśli chodzi o realizację - dowiózłby pasażerów do centrum, bo tam oni chcą się dostać, a nie kluczyć gdzieś tam meandrami" - mówił. "Idziemy w rozwiązanie, które będzie trwało wiele, wiele lat, a zdecydowanie szybciej można by ten problem rozwiązać szybkim tramwajem" - podsumował.

Pierwszy etap budowy III linii metra ma zakończyć się w 2028 r. Metro połączy Pragę-Południe z centrum stolicy, a docelowo – także z Ochotą i Mokotowem. Jak informowało miasto, przebieg linii został wyznaczony nową trasą na podstawie analiz niezależnych ekspertów (konsorcjum firm Egis Rail – czołowej europejskiej firmy zajmującej się projektowaniem infrastruktury szynowej oraz polskiej firmy TransEko), a także na podstawie wniosków płynących z prac nad nowym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Warszawy.

pap / bcz
Autor artykułu:
pap / bcz
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"