Wydatki na reklamę zewnętrzną zmalały o 14 proc. w 2013 r.

W ub.r. nakłady na reklamę zewnętrzną w Polsce wyniosły 483,45 mln zł, o 14 proc. mniej niż rok wcześniej. Jeszcze bardziej, bo o 25,6 proc., zmalała wartość reklamy tranzytowej.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Według danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej wydatki na reklamę outdoorową wyniosły w ub.r. dokładnie 483 451 469 zł. To 78,3 mln zł mniej niż w 2012 roku, co daje spadek o 13,94 proc. Przy czym w samym drugim półroczu spadek był niższy - w trzecim kwartale wyniósł 7,4 proc., a w czwartym 12,1 proc.

Reklama outdoorowa traci nieprzerwanie od pięciu lat, ale w latach 2009-2011 spadki były zdecydowanie mniejsze niż później. W efekcie od 2009 do 2013 roku wartość tego rynku zmalała o jedną piątą - z 607,1 do 483,4 mln zł.

Zdaniem Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej ubiegłoroczne spadki wynikają z dwóch głównych przyczyn. - Po pierwsze z polityki zakupowej domów mediowych, która spowodowała niekorzystny dla branży spadek średnich cen sprzedaży powierzchni ekspozycyjnych na nośnikach. Po drugie z ograniczenia wydatków na reklamę OOH w takich sektorach, jak telekomunikacja oraz żywność - wylicza Lech Kaczoń, prezes IGRZ.

Przykładowo branża telekomunikacyjna jeszcze w 2009 roku przeznaczyła na reklamę zewnętrzną 94,7 mln zł, a w ub.r. już tylko 57,9 mln zł (to 39 proc. w dół). Wydający najwięcej na outdoor sektor sprzedaży zanotował w tym ujęciu spadek z 122,8 do 109,4 mln zł (11 proc. w dół), sektor żywności - z 76,9 do 58,4 mln zł (24 proc. w dół), branża rozrywki i kultury - z 91,2 do 61,8 mln zł (32 proc. w dół), a sektor motoryzacji i transportu - z 36,8 do 33,9 mln zł (8 proc. w dół).

Czy w br. nastąpią kolejne spadki? - Wnioskujemy, analizując sytuację rynkową w przedmiotowych sektorach, że nie. Ale także nie prognozujemy znaczącego zwiększenia środków w tychże sektorach na reklamę out of home, przynajmniej w dwóch kolejnych latach - komentuje Lech Kaczoń.

Z kolei pytani przez Wirtualnemedia.pl analitycy z czołowych domów mediowych prognozują, że w 2014 roku wydatki na reklamę zewnętrzną zmaleją w br. od 0,9 do 5 proc. (zobacz szczegóły).

Na kolejnej podstronie analiza wydatków na reklamę tranzytową

Zestawienie obejmuje firmy (ze wszystkimi podmiotami z grupy): AMS, Business Consulting, CAM Media,  Cityboard Media, Clear Channel Poland, Defi Poland, Gigaboard Polska, JETline, Mini Media, Ströer Out of home oraz Warexpo.

Na reklamę tranzytową przeznaczono w ub.r. dokładnie 13 704 439, o 4,7 mln zł mniej niż rok wcześniej, co oznacza spadek o 25,6 mln zł. Natomiast do 2009 roku wartość tego segmentu zmalała aż o 41 proc.

- Proponowane w tym czasie przez samorządy rozwiązania dla reklamy na środkach komunikacji miejskiej (autobusy i tramwaje) nie znalazły uznania wśród klientów branży out of home, przede wszystkim tych, którzy wcześniej w znaczący sposób korzystali z tej formy promocji - komentuje Lech Kaczoń. - Nie sprawdziły się przewidywania izby, że w roku 2013 większość dużych miast i aglomeracji przygotuje nowe koncepcje dla wykorzystania środków transportu miejskiego dla reklamy. Zrobiły to tylko nieliczne. Dlatego nadal pozostaje niemożliwym jakiekolwiek pełne planowanie akcji promocyjnych w skali ogólnopolskiej. Niezadowoleni klienci przenieśli swoje „tranzytowe” budżety do firm zajmujących się tak zwaną reklamą wielkoformatową, wykorzystującą budynki do wieszania grafik reklamowych - opisuje.

Wśród członków IGRZ sprzedażą reklamy tranzytowej zajmują się firmy AMS, Business Consulting i CAM Media.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online