Wydawcy internetowi: jak upłynął 2015 rok, co zdarzy się w 2016?

W następnej części naszego podsumowania mijającego roku w mediach i marketingu o rynku internetowym wypowiadają się przedstawiciele czołowych wydawców i organizacji branżowych, m.in. Michał Brański, Artur Potocki, Łukasz Wejchert, Paweł Jurek i Robert Wielgo.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Wydawcy internetowi: jak upłynął 2015 rok, co zdarzy się w 2016?

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rynek-reklamowy-jaki-byl-w-2015-roku-co-wydarzy-sie-w-2016-agencje ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/w-2016-roku-content-marketing-bogatszy-w-tresci-odbiorcy-bardziej-wymagajacy-a-pomiar-efektow-coraz-wazniejszy_1 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/polskie-agencje-interaktywne-podsumowuja-2015-rok-i-prognozuja-co-wydarzy-sie-w-2016-roku ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/reklama-internetowa-co-wydarzylo-sie-w-2015-roku-jaki-bedzie-2016-rok-wydawcy-sieci-domy-mediowe ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/podsumowanie-2015-roku-w-social-media-prognozy-na-2016-wydawcy-i-agencje ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/internet-i-marketing-mobilny-jak-minal-2015-rok-co-wydarzy-sie-w-2016 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/marketing-w-wyszukiwarkach-podsumowanie-2015-roku-prognozy-na-2016 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/podsumowanie-2015-roku-w-branzy-e-commerce-prognozy-na-2016-rok ##

 

Michał Brański, VP strategia w Grupie Wirtualna Polska

grafika

Wydarzenie rokuW Polsce zaakcentowałbym odebranie „ważnych momentów” i „pierwszeństwa” dużym kanałom telewizyjnym. Spółki internetowe zdobywały kolejne bastiony tradycyjnej telewizji - transmisje z imprez (w tym meczów piłki nożnej), codzienne produkcje na żywo, studia wyborcze live, czołowi politycy obecni na antenach Wirtualnej Polski, jako coś normalnego. Wspomniałem, że wygraliśmy koncesję na nadawanie telewizji na MUX-8?

Na świecie największy zawrót głowy wywołuje wciąż Uber, świadectwo (niepotrzebne skreślić) wyższości/szaleństwa modelu przedsiębiorczości wywodzącego się z Silicon Valley. Branżę mediów żywo rozpala ofensywa Facebooka w obszarze wideo oraz idące za tym dylematy dot. dystrybucji treści na tej platformie. Jak sobie docelowo poradzą - jak niektórzy je nazywają - „media bezdomne”, u których na drugim planie jest budowanie ruchu do własnej witryny (której czasem nawet nie posiadają), a koncentrują się na tym, aby ich treści były konsumowane na platformach social (Facebook, YouTube, Snapchat)?

Sukces rokuObok udanego IPO Grupy WP wyróżniłbym ekspansję AliExpress, Alibaba i chińskiego e-commerce’u - w Polsce, Europie, generalnie na świecie. Tym samym produkty chińskie - bez lokalnych pośredników - są na wyciągnięcie ręki konsumenta. Czy muszę dodawać, że w zabójczych cenach?

Co mnie osobiście najbardziej „kręci”, a jest testamentem 2015 roku? Fakt, że wyobraźnię branży rozpalały poczynania spółek działających lokalnie - choćby Grupa WP vs. adaptacja innych wydawców - a nie globalnych gigantów. To lokalna rywalizacja wywoływała najżywsze emocje i wypieki. (Wspomniałem, że wygraliśmy koncesję na nadawanie telewizji na MUX-8?)

Porażka rokuNa świecie najpewniej Apple Music, Apple News, iPad Pro, stygnący Apple Watch, niespełnione nadzieje związane z Apple TV… Kto miałby odwagę rok temu powiedzieć, że ta spółka może tak bardzo pozostawiać konsumentów obojętnymi na produkty? Karma dopadła również stagnujące produktowo spółki GoPro, Jawbone i Rovio, pierwsze pęknięcia widać na pancerzu przegrzanego Xiaomi.

W Polsce Merlin.pl - projekt, który planował zwrócić się w stronę modelu Amazonu: własne inventory plus model marketplace, skupiający podaż od setek mniejszych sprzedających, a konsumentom dający wygodny zakupowy UX. Jednak skala wymaganej inwestycji mogła wystraszyć inwestorów...

Człowiek rokuJacek Świderski, Joanna Pawlak & dział M&A Grupy Wirtualna Polska, z Grzegorzem Czapskim na czele. Pierwszy za udany debiut giełdowy, czyli wytłumaczenie rynkowi finansowemu, jak lokalna spółka internetowa zamierza nie tylko opierać się ekspansji zagranicznych podmiotów, ale docelowo dominować. Joanna Pawlak za „jedynkę” pośród internetowych biur reklamy. Grzegorz za śmiałe akwizycje (NextWebMedia, Open.fm + Polskastacja, Allani, Finansowy Supermarket) i układanie relacji Grupy WP z młodymi przedsiębiorcami tak, że postrzegają oni nas jako platformę do dalszego szybkiego rozwoju. Wspomniałem, że dzięki pracy Grzegorza wygraliśmy koncesję na nadawanie telewizji na MUX-8?

Na świecie najpewniej znowu Jeff Bezos, za dalszą ekspansję Amazon Prime, Amazon Video oraz wymuszanie coraz wyższych standardów w e-commerce. Dostawa w 2 dni? Raczej w 60-120 minut, a eksperymentują już z kwadransem.

Serwis / projekt rokuW Polsce wyróżniłbym „nowe o2”. Jedyny lokalny projekt, który zerwał z kanonem, nie skorzystał z zachowawczych utartych praktyk portalowych, a stopił w spójny UX nowe sposoby konsumpcji treści internetowych.

Na świecie? Definitywnie Snapchat, gorący produkt dla młodzieży, jak i Jet.com, pierwszy od dawna realny konkurent Amazonu. Na dokładkę spektakularny sukces projektu Wish.com, prowadzonego przez przedsiębiorcę o polskich korzeniach.

Trend rokuW Polsce były to mobilizacja e-commerce, catch-up aplikacji wydawców do standardów zagranicznych (work in progress…), profesjonalizacja i zwiększenie skali produkcji wideo w internecie.

Na świecie była to gorączka wokół wszystkiego „on demand”. Logistyka, marketplace’y mobilne, informacja w czasie rzeczywistym, inteligentny asystent (Viv, Magic, Facebook M, GoButler i wiele innych).

Prognoza na 2016 rokW Europie będą to e-commerce transgraniczny, bankowość transgraniczna. Nasilające się zjawisko transgraniczności jeszcze nie weszło do zbiorowej świadomości branży. Również appizacja e-commerce, czyli zakupy wymagające maksimum 5 tapnięć w aplikacji, będzie postępować.

Na świecie na pewno VR (virtual reality) i tym samym „nowe otwarcie” w setkach kategorii: telemedycyna, gry, rozrywka, sport, live events, edukacja, telepresence. Obok nich dużo wydarzy się w obszarze “sztucznej inteligencji”, która powinna się konsumeryzować, powoli wychodzić z laboratoriów i docierać do nas w postaci następców Siri.

Na dalszych podstronach wypowiedzi przedstawicieli Grupy Interia.pl, Onetu, „Dziennika Gazety Prawnej”, Filmwebu, Dirlango i IAB Polska.

Artur Potocki, prezes Grupy Interia.pl

grafika

Wydarzenie rokuNiewątpliwie odnotować należy zmianę firmy wykonującej badanie internetu. GfK zwyciężyła  w przetargu, w którym ostro walczyła z Gemiusem, obecnym wykonawcą badania. Zakładam, że nowy standard badania i szybki termin dostarczania ich wyników zaowocuje większym budżetami i niestandardowymi rozwiązaniami reklamy online.Kolejny element to przejęcia w portalach. Motyw ten stale przewijał się w mijającym roku stąd wniosek, że branża doszła do etapu, w którym to efekt skali przyczynia się do wzrostu przychodów organizacji.

Rzeczą o której warto powiedzieć jest AdBlock, który staje się wyzwaniem dla mniejszych i większych graczy rynku mediów online. Jego rosnąca popularność stawia branżę przed koniecznością znalezienia nowych rozwiązań, które uwzględnią komfort użytkowników ale i interesy wydawców.

Chciałbym także wspomnieć o zmianie algorytmu Google’a, który promuje rozwiązania mobilne u wydawców. Ten ruch zaowocował pojawieniem się wielu nowych produktów, na które trzeba byłoby czekać dłużej, gdyby nie została wymuszona adaptacja tradycyjnych serwisów do kanału mobilnego.

Sukces rokuZa taki uważam działania Interii, która jest najszybciej rozwijającym się portalem, rośniemy najmocniej w kategoriach stron głównych, domen i odsłon mobilnych.  Wzmocnienie redakcji portalu, inwestycje w Okazjum i Promoceny, przejęcie Rankomatu i Grupy eBroker oraz kilka udanych relaunchów serwisów powoduje, że mijający rok z pewnością możemy uznać za udany.

Warto wspomnieć o Facebooku, który obecny na międzynarodowym rynku od wielu lat, cały czas zaskakuje kreatywnymi ale i efektywnymi rozwiązaniami, z dobrymi narzędziami analitycznymi.

Porażka rokuUważam, że nie robi błędów ten, kto nic nie robi. Cenną umiejętnością jest wyciąganie trafnych wniosków z przebytych porażek.

Człowiek rokuNiezmiennie w tym punkcie mówię o użytkownikach, którzy swoją uwagą nagradzają projekty ciekawe, a na niebyt skazują nietrafione realizacje. Dodatkowe zbiorcze wyróżnienie dla osób, które konsekwentnie budują jakość w sieci, pokazując swoją wiedzę i pasję.

Serwis / aplikacja / projekt rokuNowa aplikacja newsowa Interii - przyjazna dla użytkownika i reklamodawcy, a takie połączenie nie jest oczywiste.Timeline - warto obserwować, to ciekawa forma budowy i prezentacji treści newsowych.Dynamiczny rozwój Snapchata w Polsce pozwala myśleć, że produkty „tu i teraz”, które nie archiwizują przesyłanych treści, staną się wygodnym i szybkim kanałem komunikacji, szczególnie młodych internautów.

Trend rokuZ jednej strony rośnie ilość działań niestandardowych w reklamie online, co przekłada się na większą ilość ciekawych kampanii, realizowanych w polskim internecie. Z drugiej dynamicznie rozwija się reklama programmatic, która automatyzuje proces zakupu, analizy i rozliczenia kampanii reklamowych.Widać rozwój projektów kontentowych, które w przyjazny dla użytkownika sposób promują/sprzedają produkty i usługi.Dodam też, że zmiana algorytmu Google’a spowodowała, że hasło „mobile first” w tym roku brzmiało naprawdę mocno.

Prognoza na 2016 rokWedług niedawnych prognoz europejskiego biura IAB, w przyszłym roku wydatki na reklamę online w Europie będą wyższe niż wydatki na telewizję. Stąd jeszcze mocniej rozwijać się będą te segmenty reklamy, które w mijającym roku notowały wzrosty: reklama mobile, programmatic, kontent marketing. Większe pieniądze to więcej wartościowych treści -  wzrośnie więc ilość wideo i rozbudowanych materiałów magazynowych.Zakładam także, że rok 2016 będzie czasem dalszych konsolidacji na rynku.

 

Paweł Jurek, dyrektor zarządzający strony głównej Onet.pl

grafika

Wydarzenie rokuNie ma większego wydarzenia dla polskiej branży internetowej w tym roku niż zmiana dostawcy badań z Gemiusa na GfK, nawet jeśli efekty tej zmiany odczujemy dopiero na początku roku 2016. Co najważniejsze, choć spóźnione o kilka lat, użytkownik mobilny nareszcie stanie się realnym użytkownikiem, a to niewątpliwie spowoduje przewartościowanie wielu priorytetów, zarówno wśród wydawców, jak i reklamodawców.

Sukces rokuBardzo dobra kondycja polskich portali wbrew trendom wśród swoich światowych odpowiedników. W USA wszyscy się zastanawiają, jak długo przetrwa Marissa Mayer przy spadkach dochodów i de facto ujemnej wartości rynkowej Yahoo!, a my wciąż stabilnie i konsekwentnie rośniemy. I nie zamierzamy przestać. Porażka rokuWłaściwie to też „sukces”, bo jakby nie było w czymś brylujemy. Polska jest druga w Europie pod względem używalności adblocków z wynikiem na poziomie 34,9 proc. Do Grecji brakuje nam tylko 1,8 proc., mamy więc szanse wyjść na prowadzenie, zwłaszcza że wciąż nie mamy racjonalnego remedium na to, że 1/3 użytkowników chce oglądać nasze strony i treści, które tworzymy, ale nie chce oglądać naszych reklam. Albo rozwiążemy ten problem w 2016 roku, albo trendem roku w podsumowaniach 2017 czy 2018 będzie załamanie dochodów. Na szczęście widać w branży coraz więcej pomysłów i przede wszystkim chęć współpracy wokół tego wyzwania.

Człowiek rokuRobert Lewandgooolski! Dziwicie się, że uznaję go za człowieka roku w branży internetowej? Niepotrzebnie. Tyle streamów, ile dały nam w tym roku bramki Lewandowskiego, nie dał nam niejeden długo obmyślany i dopieszczany serwis. Serwis / projekt rokuRebranding i zupełnie nowe oblicze Fakt24.pl. Ten serwis kompletnie zmienił swój wizerunek, styl pisania, sposób wydawania. To jedna z największych przemian wizerunkowych na polskim rynku internetowym w ostatnim czasie. Za tym musi pójść zainteresowanie znacznie szerszej grupy użytkowników i reklamodawców.

Trend rokuWielkie kuszenie wydawców przez gigantów interentowych. Choć niezupełnie bezinteresowne, bo żeby mieć monopol, trzeba mieć kontent. Najpierw Facebook zaproponował Instant Articles, teraz Google kusi udziałem w projektach typu Accelerated Mobile Pages czy YouTube embede player pilot. Na razie trend w Polsce jest jeszcze słaby, ale niewątpliwie w 2016 roku najwięksi polscy wydawcy będą musieli się wobec tych trendów określić. Prognoza na 2016 rokWiem, że co najmniej od 5 lat każdy kolejny rok nazywamy jest w Polsce rokiem mobile, ale zmiana metody badania internetu i uwzględnienie użytkowników mobilnych jako realnych użytkowników może być wreszcie prawdziwym detonatorem. Tym razem NAPRAWDĘ jest szansa na to, że inwestycje w mobile gwałtownie przyspieszą, a za tym przyjdą pieniądze reklamodawców, którzy uwierzą, że to również jest dobre miejsce na zdobycie klientów, które zresztą daje wiele możliwości, jakich nie ma oldschoolowy desktop.

Paweł Nowacki, zastępca redaktora naczelnego „Dziennika Gazety Prawnej” ds. online

grafika

Wydarzenie rokuWydarzeniem roku na świecie, ale i w Polsce jest start inicjatywy Google pod nazwą The Digital News Initiative (DNI). Amerykański koncern tym ruchem próbuje z jednej strony osłabić ostrze coraz powszechniejszej krytyki (np. za unikanie płacenia podatków w  Europie) oraz działania prawne podejmowane w Komisji Europejskiej, a z drugiej próba pozyskania dla siebie wydawców oraz wyłowienia najlepszych pomysłów. 150 mln euro, jakie koncern chce wydać przez 3 lata na wsparcie cyfrowego dziennikarstwa w Europie, to bynajmniej nie jest tak dużo. Cieszy oczywiście, że wreszcie Google wykonał ruch w kierunku wydawców, dzięki którym zarabia od lat (oczywiście treści w sieci pochodzą nie tylko od wydawców) i będzie próbował wspierać co oryginalniejsze pomysły. Niestety, wciąż nie wsłuchuje się właściwie w problemy. Jakby w opozycji do jego serwisu Google News, gdzie nie dzieli się przychodami z wydawcami jego rywal, czyli MSN konsekwentnie reguluje relacje biznesowe z producentami treści  dzieląc się przychodami. Argument o tym, że wydawcy mogą zarabiaćna ruchu, jaki dociera do nich z wyszukiwarek, jest coraz słabszy. Zwłaszcza w zestawieniu z monopolistyczną pozycją Google przy innych produktach.

Sukces rokuMiędzynarodowe sukcesy polskich firm, takich jak Brand24, Live Chat, czy np. idący ich śladem Booksy. Polskie firmy działające w sieci, konkurujące oraz pozyskujące klientów na całym świecie. Bez kompleksów walczą o klientów i... inwestorów. Zagraniczna runda finansowania dla stabilnych biznesów założonych w Polsce a dostępnych online nie jest już dziś niczym zaskakującym.

Porażka rokuNiedocenienie przez branżę narastającego problemu adblocków. Internet „poległ” od własnej broni, czyli przychody z reklam rosły m.in. za sprawą agresywnych reklam. Ale na akcję była też reakcja. Internauci się wyedukowali, czyli zaczęli świadomie korzystać z serwisów i nie chcą oglądać reklam. Problem urósł do takich rozmiarów, że dyskusja o adblockach stała się publiczna. Za późno uświadomiono sobie, że w pogoni za realizacją przychodów przy rosnących zasięgach w ten sposób został przerwany łańcuch producent / usługodawca - reklama - odbiorca. Trudno będzie to teraz naprawić albo przekonać użytkowników, że mają za content płacić. Albo oglądać reklamy bo to one finansują działanie serwisów.

Serwis / aplikacja / projekt rokuW Polsce zdobył gwałtowną popularność serwis ASZdziennik. Chyba to zasługa nie tylko sytuacji politycznej oraz jego niezwykłej popularności w kanałach social media. To wielka umiejętność znajdowania dystansu do rzeczywistości. To chyba kolejna faza rozwoju publiczności rozkochanej dotychczas w memach i demotywatorach.

Trend rokuAudience targeting i programmatic - reklamy kupowane w tym modelu stają się coraz ważniejszym elementem gry rynkowej. Popularyzacja programmatica sprawia, iż reklamodawcy coraz częściej szukają stron o zawartości contentu premium.

Prognoza na 2016 rokAwans serwisów społecznościowych do rangi opiniotwórczych mediów. Rosnąca ich rola wciąż jednak nie odzwierciedla aktywności milionów internautów. Facebook, Twitter to już główny trend, ale narzędzia i aplikacje takie jak Periscope zaczną wyznaczać nowe sposoby zachowań. Bycie online staje się byciem wideo, na żywo, tu i teraz. Marki będą musiał to dostrzec.

 

Krzysztof Michałowski, dyrektor zarządzający Filmweb.pl

grafika

Wydarzenie rokuRola internetu w kampaniach wyborczych. Tak jak wcześniej na świecie tzw. arabska wiosna i wydarzenia w Turcji pokazały, jak internet i serwisy społecznościowe mogą być (przynajmniej przez jakiś czas) skutecznie wykorzystywane do mobilizacji społecznej i tworzenia aktywnych grup nacisku, tak wybory w Polsce udowodniły, że ci, którzy stawiają na tradycyjne media, lekceważąc sieć, przegrywają. To w sieci rozegrał się bowiem decydujący wyborczy bój. Telewizja pozostała przestrzenią prowadzenia oficjalnych debat, ale to internet był prawdziwym polem bitwy o interpretacje ich wyników, mobilizację elektoratów i przede wszystkim o tworzenie wizerunku, i to zarówno własnego, jak i oponenta. Aktywność w sieci pierwszy raz w Polsce tak wyraźnie okazała się kluczowa dla zwycięstwa wyborczego.

Sukces rokuW Polsce na pewno warto odnotować gwałtowny i wielowymiarowy rozwój Wirtualnej Polski, która nie tylko trwale zagroziła pozycji Onetu, ale poszukuje też nowych gałęzi rozwoju, takich jak własny kanał telewizyjny.

Na świecie trwa po prostu ciąg dalszy rewolucji cyfrowej, która stała się już codziennością. Nie tylko ludzie, ale i media, które do tej pory postrzegały internet jako konkurencyjne medium (w wąskim rozumieniu tego słowa), zdały sobie sprawę, że internet jest platformą komunikacji, będącą nie tyle konkurencją dla starych mediów, co szansą dla nich na przetrwanie w nowej rzeczywistości. Ta świadomość, co naturalne w burzliwym okresie zmian, który często sprzyja postawom zachowawczym, u tradycyjnych wydawców rodziła się powoli, teraz chyba jest już powszechna. I to jest olbrzymi sukces tej branży. A zrazem zapowiedź, że czekają nas ciekawe i twórcze czasy.

Porażka rokuBrak umiejętności ze strony branży internetowej do stawienia wspólnie czoła największym wyzwaniom: zarówno na polu ochrony praw autorskich i zabezpieczenia możliwości monetyzacji serwisów oferujących legalne treści wideo, jak i na polu treści redakcyjnych, czyli dbałości o odróżnienie materiałów dziennikarskich od reklamy natywnej, która coraz częściej publikowana jest bez adnotacji, że są to treści sponsorowane.  

Człowiek rokuNa pewno warto odnotować gest Marka Zuckerberga. Niezależenie, jakie intencje za tym stały - czy wspaniałomyślność i hojność, czy chęć ucieczki od podatków - rzadko kiedy ktoś oddaje 45 miliardów dolarów, nawet jeżeli robi tę darowiznę… samemu sobie.

Trend rokuWzrost znaczenia rynku mobilnego. Wszystko wskazuje na to, że rewolucja mobilna już się dzieje i ma się dobrze. Jej symptomem jest chociażby decyzja Google’a o tym, by gorzej pozycjonować te serwisy, które nie mają wersji mobilnych. Ten trend widać także w projektowaniu serwisów, gdzie coraz częściej naczelną zasadą jest tzw. „mobile first”.

W Polsce walka wielkich portali oparta głównie o akwizycję trwa w najlepsze. Temu wyścigowi zbrojeń towarzyszy konsolidacja rynku. Bycie dużym jest premiowane przez rynek, a bycie największym jest premiowane przez rynek nieproporcjonalnie bardziej niż bycie drugim.

Prognoza na 2016 rokNie pozostaje mi nic innego, jak powiedzieć to, co mówiłem już w zeszłym roku. Najprawdopodobniej pogłębiać się będą trendy, które już są obecne, czyli np. rozwój wideo, ale przede wszystkim, biorąc pod uwagę gwałtownie rosnącą konsumpcję treści mobilnych, rok 2016 będzie - od dawna wyczekiwanym – rokiem mobilnym. Nie oznacza to jednak rewolucyjnych zmian, ale dalszą ewolucję, która zaowocuje tym, że któregoś pięknego dnia, być może będzie to  koniec 2016, 2017 lub 2018 roku, użytkowników desktopów będzie po prostu mniej niż użytkowników treści mobilnych.  Dla mnie istotne jest dalsze poszerzenie się świadomości Internetu jako narzędzia dystrybucji treści wideo, w tym premium wideo. Oznacza to coraz bardziej intensywną obecność w sieci wydawców telewizyjnych, platform cyfrowych czy dystrybutorów.

Łukasz Wejchert, założyciel i szef Dirlango, były członek rady nadzorczej Grupy Wirtualna Polska

grafika

Wydarzenie rokuWzmocnienie pozycji Facebooka, widoczne przyśpieszenie w kwestii zasięgu mobilnego, monetyzacja i wzrost dochodów, które Facebook generuje na mobilnym interfejsie. Mocne wejście w video dzięki bezpośredniemu uploadowaniu filmów  i uniezależnienie się od YouTube. Użytkownicy odtwarzają filmiki zamieszczone bezpośrednio w serwisie 8 miliardów razy dziennie.

Kilka lat temu ludzie wątpili, czy Facebook  będzie w stanie przełożyć ruch na rentowność i przychody, a dziś na każdym froncie jest na fali sukcesu. Do tego ma bardzo mądrą strategię akwizycyjną, chce obstawić cały rynek. Miał cel, by zakupić Snapchata, jednak szefowie odrzucili ofertę. Poszczególne decyzje i działania wskazują, że będzie się skupiać także na młodszej grupie docelowej.

Facebook wkracza też na rynek wydawców poprzez wprowadzenie narzędzia Instant Articles, które umożliwi czytanie całych artykułów bez konieczności wchodzenia w udostępniony link. Dla wydawców nowa funkcja oznacza zwiększenie grona czytelników, a dla Facebooka zwiększone przychody z reklam publikowanych przy artykułach.

Sukces rokuPolska: debiut Wirtualnej Polski na giełdzie. Spółka, która ma kapitalizację w wysokości miliarda złotych jest jednym z największych notowanych podmiotów w branży internetowej w centralnej Europie. Daje to Grupie olbrzymie możliwości dalszego rozwoju. Dzięki pozyskaniu kapitału z rynku, może działać w sposób dynamiczny i zyskać jeszcze więcej, robiąc kolejne akwizycje. To też pokaże drogę rozwoju innym spółkom z branży internetowej, mobilnej i technologicznej, które są mniejsze, ale zaczynają tworzyć jeden ekosystem. Uważam, że ten debiut to swoisty „game changer“.

Świat: Facebook stał się firmą „mobile first“. Jego zyski reklamowe z mobile znacząco przekroczyły przychody z desktopowego źródła i stanowią 78 proc. ogólnych przychodów z reklam. Facebook jest zawsze o krok przed innymi. W tym roku kupił dwie firmy z branży rzeczywistości rozszerzonej, więc podejrzewam, że niedługo możemy spodziewać się  kolejnych trendsetterskich działań.

Porażka roku 2015Chciwość na rynkach finansowych, czyli „dead unicrons“ wśród startupów. Rynek internetowy był tworzony przez ludzi z dużymi ideałami, którzy chcieli wprowadzać zmiany. Jednak teraz, kiedy doszły kwestie finansowe, staje się „drugą bankowością inwestycyjną“. Pojawiło się za dużo chciwości, zapomina się o tym, co się tworzy i po co. Wykorzystuje się schematy finansowania po to, by pompować wycenę w sztuczny sposób. Startupy wyceniane są powyżej miliarda dolarów. Na późniejszym etapie wchodzą inwestorzy, którzy kupują akcje, ale w umowach pojawia się zapis, że jeśli firma wejdzie na giełdę i jej wartość na giełdzie będzie niższa, to spółka musi wyemitować więcej akcji, żeby wyrównać spadek.

To właśnie stało się ze Squarem. Kiedy wchodził na giełdę, miał na rynkach prywatnych wycenę 6 mld dolarów, a na giełdzie 4 mld. To jest sztuczne, wywołuję iluzję finansową i prowadzi do psucia rynku oraz utraty wielu miejsc pracy.

Człowiek rokuMark Zuckerberg - w tym roku jego wizje były strzałem w dziesiątkę, on zgarnął wszystko. Od samego początku tworzy trendy, efektywnie pracuje nad rozwojem Facebooka. Już w młodym wieku musiał zarządzać po drodze wieloma sprawami: tworzeniem produktu, walką z inwestorami, organizowaniem charytatywnych i społecznych działań. Oprócz tego jest przecież normalnym facetem i przechodzi kolejne etapy w życiu prywatnym: wziął ślub, urodziło mu się dziecko. Zuckerberg prezentuje postawę „no questions asked“. Ten rok potwierdził, że większość jego decyzji i inwestycji była trafiona.

Kampania / projekt rokuKampanie Allegro, ponieważ budują świadomość i pozycję marki jako brandu dla wszystkich grup docelowych. Z jednej strony nie brakuje emocjonalnego przekazu (kampanie „Czego szukasz?”), a z drugiej - ogromne budżety reklamowe zostały przeznaczone na „Legendy polskie” skierowane do osób młodych. Allegro skupia się nie tylko na budowaniu wizerunku, ale także w dostosowany do odbiorcy sposób inspiruje. Dzięki temu ich kampanie dostarczają dodatkowych, wymiernych wartości.

Trend rokuDane programmatic. Używa się ich, by mieć lepsze dotarcie do ludzi. Obecnie w USA ponad 50 proc. wyemitowanych reklam w display’u jest wypuszczanych w modelu programmatic. Precyzyjny marketing, który korzysta z takich danych jak: demografia, intencje, behawior i cały kontekst to trend, który eksploduje wszędzie na świecie. Ważnym aspektem tego trendu jest mobilność i geolokalizacja, w których dużą rolę ogrywa wi-fi. Wiedza o tym, jakie ludzie mają intencje, umożliwia dotarcie do nich we właściwym miejscu i we właściwym momencie. Kluczowe jest pokazywanie reklam na ekranie telefonu w odpowiednim czasie , bo tak możemy wpłynąć realnie na decyzje zakupowe. Jest to precyzyjne wykorzystanie połączenie świata online i offline.

Trend jest taki, że zaczynają się realizować pewne pomysły i fantazje, które mieliśmy w świecie desktopowym, ale jesteśmy w stanie je zrealizować dopiero w świecie mobilnym.

Prognoza na 2016Trendem na wielu rynkach będzie dalszy rozwój technologicznego marketingu, szczególnie ważna stanie się wymiana danych oraz rozliczenia w modelu RTB.

We Francji największe portale już stworzyły platformę La Place Media, by dzielić się danymi między sobą. Portale te tworzą wspólny ekosystem, spółdzielnię danych, z której wyłapują profile internautów. Zgromadzone informacje dostarczają większą wiedzę na temat użytkowników, dzięki czemu wydawcy mogą sprzedawać reklamy efektywniej.

W Polsce dużo szczegółowych danych mają tylko Google i Facebook. Lokalne rynki są rozdrobnione, więc poszczególni wydawcy notorycznie cierpią na brak dokładnych informacji o userze. 20 proc. użytkowników, którzy wchodzą na portale, generuje średnio 10 odsłon w skali miesiąca. Pozostałe 80 proc. tylko wpada i wypada, generując mniej niż 10 odsłon miesięcznie. Czego o takich internautach może dowiedzieć się wydawca? W jaki sposób powinien zaoferować dopasowaną do niego reklamę? Jedynie łącząc siły, mniejsi wydawcy mogą konkurować z największymi - Google i Facebookiem. A jeśli do zebranych informacji dołożą kolejny filtr, jakim jest  geolokalizacja określana na przykład dzięki wi-fi, osiągną totalną efektywność i będą mogli dostarczać użytkownikom spersonalizowane komunikaty. Uważam, że jest to dobre dla konsumenta. Sam doceniam, kiedy targetowanie jest dobrze zrobione, bo nie muszę szukać i klikać dalej.

 

Robert Wielgo, członek zarządu IAB Polska

grafika

Wydarzenie rokuJestem w tej komfortowej sytuacji, że mogę odpowiedzieć na to pytanie dwa dni po ogłoszeniu bardzo poważnego zakupu, jakiego dokonała Grupa Wirtualna Polska. Mimo że mamy końcówkę roku, w mojej ocenie właśnie zakup spółki Enovatis, właściciela między innymi serwisu wakacje.pl, a także wcześniejsze wejście Grupy WP w świat telewizji z koncesją na WP1, zasługują na palmę pierwszeństwa. To bardzo poważne ruchy, które na nowo definiują układ sił w polskim internecie. Grupa WP już trochę przyzwyczaiła nas do takich newsów, a jednak kolejne posunięcia biznesowe Jacka Świderskiego i spółki niezmiennie budzą mój podziw swoim rozmachem i konsekwencją. Sukces rokuW mojej ocenie to na pewno sukces giełdowego debiutu Grupy Wirtualna Polska. To brzmi nieco monotonnie, ale WP dostarcza nam w ostatnich miesiącach wielu powodów do szybszego bicia serca :). Na uwagę zasługuje również wybór nowego standardu pomiaru internetu - PLaNET. Mam ogromną nadzieję, że spełni pokładane w nim oczekiwania, natomiast cieszy fakt, że udało się z sukcesem zakończyć ten trudny proces wyboru. Cieszy mnie również bardzo sukces Brand24 - pokazujemy, że polskie firmy nie powinny mieć żadnych kompleksów nie tylko w naszym kraju, ale i na rynku międzynarodowym.

Z naszego „IAB-owego” podwórka, na mocne wskazanie zasługuje uruchomienie pierwszego profesjonalnego systemu certyfikacji umiejętności marketingu online – DIMAQ (Digital Marketing Qualification). Mimo tego, że pierwsze egzaminy przeprowadziliśmy w samej końcówce roku, udział w nich wzięły szerokie reprezentacje takich firm jak SMG, MEC, Allegro, OMD, Netsprint czy Sunrise Systems, a swój udział zapowiedziały od stycznia praktycznie wszystkie liczące się podmioty ze świata wydawców, domów mediowych czy agencji, jak również wielu reklamodawców. Porażka rokuJako porażkę odbieram niepokojący trend blokowania reklam. Geneza zjawiska jest oczywiście szeroka i w dużej mierze stanowi odpowiedź na zbyt intruzywne kampanie, które przez lata trafiały do użytkowników. Smuci mnie jednak fakt, że przez lata nie udało nam się jako środowisku internetowemu wykształcić w internautach świadomości prostej zależności - że jeśli dobry jakościowo content dostarczany jest za darmo, to musi on kosztować. Jestem przekonany, że uda nam się znaleźć dobre i kompromisowe rozwiązanie; pracujemy nad tym w IAB Polska intensywnie już od jakiegoś czasu, jednak nie będzie to zadanie proste.

Człowiek rokuW konkursie IAB Mixx Awards 2015 tytuł Człowieka Roku został przyznany Basi Sołtysińskiej - współwłaścicielce i CEO sieci LifeTube. Wybór ten, dokonany przez Kapitułę konkursu, świadczy o dynamicznie rosnącej roli zarówno influencerów, jak i video online. O popularności zjawiska świadczyć mogą tysiące uczestników imprezy Orange Video Fest by LifeTube. Moim drugim kandydatem do tytułu człowieka roku jest Olgierd Cygan, który - odkąd poznałem go w 1999 roku - konsekwentnie wkładał mnóstwo swojego zaangażowania i serca w to, by obszar polskiego marketingu internetowego osiągał dzisiejsze sukcesy. Jego tegoroczny alians z firmą Deloitte może też niemało namieszać na rynku, z dużym zaciekawieniem będę śledził dalsze losy tego przedsięwzięcia.

Kampania rokuNie mam w tym roku wyraźnych typów, jeśli chodzi o konkretne kampanie. W trakcie naszego konkursu Mixx pojawiło się kilka bardzo ciekawych projektów, ale prezentowały one generalnie równy, wysoki poziom. Nie chciałbym wyróżniać żadnej z nich albo - mówiąc inaczej - chciałbym wyróżnić je wszystkie. Przyłączę się jednak do innych komentatorów i pochylę głowę przed całością działań marketingowych związanych z premierą VII części Gwiezdnych Wojen. To szaleństwo, jakie opanowało sporą część świata, bierze się oczywiście z ogromnego sentymentu fanów, ale stoi również za nim moc marketingu. Efekty tego mixu mówią same za siebie.

Trend rokuCo roku mieliśmy rok mobile i faktycznie komunikacja w tym kanale wdarła się na dobre w nasz świat i w mediaplany. Ogrom narzędzi, możliwość dotarcia do precyzyjnej grupy w precyzyjnie określonym czasie i miejscu, to atuty kanału mobile, o których wszyscy mówią od lat. To musiało przynieść efekt i dzisiaj coraz prawdziwiej brzmi stwierdzenie, że mediaplan niezawierający mobile jest niepełny. Jednak palmę pierwszeństwa w obszarze trendu w 2015 oddam RTB, a właściwie szeroko pojętej automatyzacji zakupu. Mimo tego, że mechanizmy stosowane w programmaticu w dalszym ciągu bywają niezrozumiałe dla przeciętnego marketera, coraz większe budżety kierowane są właśnie w tę stronę. Prognoza na 2016 rokRok 2016 to dla mnie dwa główne trendy - wzrost wydatków i edukacja. Wszelkie badania wskazują, że reklama online będzie w dalszym ciągu rozwijała się dynamicznie, skutecznie goniąc telewizję (według niektórych źródeł nawet ją przeganiając na rynku europejskim). To już nie są czasy, kiedy internet był gadżetem i wsparciem działań marketingowych - dziś kanał ten staje się wiodącym elementem mediaplanów. W obszarze edukacji wiodącą rolę swoistego katalizatora odegra najprawdopodobniej nasz system DIMAQ. Planujemy przecertyfikować około 1000 osób w zakresie podstawowych kompetencji marketingu online. Będzie to miało najprawdopodobniej duży wpływ na coraz większą ilość działań edukacyjnych na rynku i podwyższenie ich poziomu.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"