XXV Kongres Profesjonalistów Public Relations za nami. Komunikacja potrzebna na trudne czasy

W czasach dynamicznych zmian i niepewności rola komunikacji staje się ważniejsza niż kiedykolwiek – to główne przesłanie jubileuszowego, XXV Kongresu PR, który odbył się 25-26 września w Rzeszowie. Dużo rozmawiano także o mediach i ich zmieniającej się roli w komunikacji społecznej. – Ogromnie cieszy mnie to, że Kongres wciąż przyciąga profesjonalistów, którzy chcą wspólnie szukać odpowiedzi na najważniejsze pytania stojące przed naszą branżą – mówi prof. dr hab. Dariusz Tworzydło, pomysłodawca i organizator Kongresu.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:
XXV Kongres Profesjonalistów Public Relations za nami. Komunikacja potrzebna na trudne czasy
XXV Kongres Profesjonalistów PR

Tegoroczna edycja, szczególna ze względu na 25-lecie Kongresu, upłynęła pod hasłem "Komunikacja w czasach kryzysów i zmian geopolitycznych". Przez dwa dni uczestnicy mogli wysłuchać prelekcji, debat i paneli dyskusyjnych poświęconych m.in. roli komunikacji w obliczu globalnych napięć, zjawisku polaryzacji oraz zarządzaniu informacją i funkcjonowaniu mediów w dynamicznym otoczeniu.

– Kongres miał szczególny wymiar. Nie tylko dlatego, że spotkaliśmy się już 25. raz, ale przede wszystkim dlatego, że rozmawialiśmy o roli komunikacji w czasach przełomów – geopolitycznych, gospodarczych, społecznych. Ogromnie cieszy mnie to, że Kongres wciąż przyciąga profesjonalistów, którzy chcą wspólnie szukać odpowiedzi na najważniejsze pytania stojące przed naszą branżą – podkreśla prof. dr hab. Dariusz Tworzydło, pomysłodawca i organizator Kongresu.

Wśród prelegentów XXV Kongresu PR znaleźli się przedstawiciele biznesu, środowisk akademickich, mediów, służb mundurowych oraz polskiego Kościoła.

Jaka komunikacja na trudne czasy?

W otwierającym Kongres wystąpieniu Prof. Jacek Wasilewski w swoim wystąpieniu argumentował, że kryzys stał się współcześnie stanem permanentnym, a każdy kolejny oznacza wejście w zupełnie nową rzeczywistość, a nie powrót do poprzedniego stanu rzeczy.

– Mamy problem ze źródłami prawdy i z przetwarzaniem informacji. Dzisiejszym driverem, zwłaszcza zachowań politycznych, to jest emocja wstrętu – wskazał prof. Wasilewski.

Jakie to ma praktyczne konsekwencje? – Jeżeli nazwa marki, medium, nazwisko polityka powoduje wstręt, to znaczy, że bardzo trudno jest rozmawiać – dlatego że od razu zniekształcamy to, co czytamy bądź słyszymy - wyjaśniał medioznawca.

Według eksperta, kryzys zaufania do instytucji, mediów i liderów politycznych jest wyostrzony przez polaryzację i celowo wykorzystywany w komunikacji politycznej i społecznej. Prof. Wasilewski ostrzegał przed pogłębiającym się kryzysem zaufania do instytucji i mediów, argumentując, że w zglobalizowanym świecie nie ma już miejsca na jednostkowe wygrane, gdyż sukces jednej firmy często szkodzi całemu ekosystemowi, a przyszłe wyzwania będą potęgowane przez pojawienie się sfery AI w komunikacji.

Wiele miejsca poświęcono na Kongresie mediom i ich roli we współczesnej komunikacji. Centralnym tematem wystąpienia Grzegorza Nawackiego, założyciela serwisu XYZ, była zmiana roli tzw. "gatekeeperów", czyli podmiotów kontrolujących dostęp do informacji. Kiedyś byli nimi dziennikarze i wydawcy, dziś to giganci technologiczni - Google i Meta.

Te dwie firmy zmonopolizowały dostęp do informacji, to one (i ich algorytmy) nam wszystkim narzucają, co oglądamy, co słuchamy, a kierują się one zupełnie inną niż media logiką. Mają miliardowe przychody, a nie płacą w Polsce podatków – podkreślał Nawacki.

W dalszej części wskazał, że wielkie platformy technologiczne nie są ze swoimi systemami rekomendacji treści użytkownikom neutralne, kierując się jedynie biznesem – przypomniał casusy wyborów prezydenckich w Rumunii czy rolę X Elona Muska w wyborach amerykańskich.

– Każdy z was może bardzo mocno wpłynąć na jakość mediów każdego dnia, wspierając je finansowo przez to, że kierujecie nawet kilka procent waszych budżetów reklamowych w firmach do mediów jakościowych. Mamy ich w Polsce wiele, jest XYZ, ale i "Tygodnik Powszechny", Raport o Stanie Świata, Magazyn Pismo i dużo innych – podsumował Grzegorz Nawacki.

Jak współpracować z influencerami

Wiele miejsca prelegenci poświęcali tematyce budowania wiarygodności, współpracy z twórcami internetowymi oraz o wpływie technologii, danych i sztucznej inteligencji na praktykę komunikacyjną.

Dziennikarz Jakub Wątor z rzeszowskiej sceny przedstawiał influencerów jako nową siłę marketingową i polityczną, wskazując na ich autentyczność i silny kontakt z odbiorcami jako główne atuty. Jednocześnie zauważał spadek wiarygodności komercyjnych współprac. – Problemem przy robieniu dealu z influencerem jest coraz większa liczba jego komercyjnych, co powoduje spadek ich autentyczności – powiedział.

Wątor doradzał również, jak firmy powinny reagować na krytykę ze strony influencerów, sugerując podejście pełne szacunku i otwartości, zamiast agresywnych ataków.

– Influencer to jest taki sam konsument jak inni. Jeśli mówi coś krytycznego na temat waszej marki, to potraktujcie to jako opinię klienta i wykorzystajcie ją na swoją korzyść. Nigdy nie atakujcie, przeproście. I tak już z założenia jesteście na przegranej pozycji, bo reprezentujecie jakąś firmę, a społeczności internetowe nienawidzą instytucjonalizmu – podkreślił dziennikarz i autor książki "Influenza. Mroczny świat influencerów".

Jak mówić o bezpieczeństwie

W panelu pod patronatem Komendanta Głównego Straży Granicznej przedstawicielki i przedstawiciele służb mundurowych (Komenda Głowna Policji, Straż Graniczna, Sztab Generalny Wojska Polskiego oraz RCB, przemysl obronny) rozmawiano o roli rzeczników prasowych i komunikacji w kontekście bezpieczeństwa państwa, szczególnie w Polsce.

Zgodnie podkreślono kluczowe znaczenie współpracy między służbami a mediami w dostarczaniu obywatelom rzetelnych i wiarygodnych informacji.

Mocno akcentowano, że media, samorządy czy instytucje publiczne powinny neutralnie informować obywateli o zasadach bezpieczeństwa i nie bać się podejmować takich tematów, jak zasady ewakuacji, tzw. plecaki ewakuacyjne itp. Przy tworzeniu takich materiałów punktem wyjścia powinien być komunikat, że Polska jest krajem bezpiecznym, a informacja winna być ukierunkowana na budowanie poczucia bezpieczeństwa i zwalczanie dezinformacji, fake newsów oraz prowokacji.

– Polska jest bezpieczna dzięki pracy wszystkich nas - żołnierzy, funkcjonariuszy, nie odbędzie się to bez współpracy z rzecznikami. Z drugiej strony, jako rzecznicy nie jesteśmy w stanie sami jako przedstawiciele służb mundurowych dotrzeć do obywateli z komunikatem o tym, co jest robione, co się dzieje, bez współpracy z przedstawicielami mediów – mówiła płk. Joanna Klejszmit, rzeczniczka prasowa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego.

W wydarzeniu oraz towarzyszącej mu konferencji naukowej "Cyfrowe Horyzonty" wzięło udział w sumie 257 uczestników.

– Wśród przekazów, które szczególnie rezonowały w tym roku, wyraźnie wybrzmiała kwadryga: tempo, zmiana, autentyczność i prawda. Nie rozwijam tych haseł, zostawiam to każdemu do indywidualnej interpretacji. Już dziś – wspólnie z Profesorem Tworzydło, Karoliną Łuczak i Jakubem Zajdlem, który dołączył do rady programowej – zapraszam do Rzeszowa na 26. Kongres Public Relations, który odbędzie się 24–25 września 2026 roku – mówi Damian Ziąber, rzecznik prasowy Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, członek Rady Programowej Kongresu.

Partnerem medialnym 25. Kongresu Public Relations w Rzeszowie jest portal Wirtualnemedia.pl.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"