2016 rok w branży blogerów i youtuberów, prognozy na 2017

W ramach naszego podsumowania minionego roku w branży mediów i marketingu zajmujemy się dzisiaj branżą twórców internetowych, przede wszystkim blogerów i youtuberów. Wypowiadają się o niej zarówno sami twórcy (m.in. Jacek Gadzinowski, Marco Kubiś, Rafał Masny), jak też managerowie z sieci kanałów youtube’owych i agencji social mediowych.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
2016 rok w branży blogerów i youtuberów, prognozy na 2017

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/agencje-reklamowe-podsumowuja-2016-rok-i-mowia-o-prognozach-na-2017 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/agencje-marketingu-internetowego-podsumowanie-2016-roku-prognozy-na-2017 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/reklama-internetowa-co-wydarzylo-sie-w-2016-roku-jaki-bedzie-2017-wydawcy-i-sieci ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/podsumowanie-2016-roku-w-branzy-e-commerce-prognozy-na-2017-rok ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/2016-rok-w-reklamie-internetowej-prognozy-na-2017-rok-agencje-i-domy-mediowe ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/co-wydarzylo-sie-w-social-media-w-2016-roku-prognozy-na-2017-rok-wydawcy ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/social-media-podsumowanie-2016-roku-prognozy-na-2017-agencje ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/vod-i-wideo-w-internecie-co-zdarzylo-sie-w-2016-roku-co-przyniesie-2017 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/podsumowanie-roku-w-internecie-i-reklamie-mobilnej-prognozy-na-2017-rok ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wydawcy-internetowi-podsumowanie-2016-roku-prognozy-na-2017 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/marketing-w-wyszukiwarkach-podsumowanie-2016-roku-prognozy-na-2017 ##

Marcin Żukowski, team leader w Mint Media

grafika

Wydarzenie rokuGdybym miał określić jedno wydarzenie to powiedziałbym, że influencerzy wyruszyli pod strzechy. Nie są już tylko w interencie, nie są już tylko dla nastolatków. Dziś są obecni wszędzie – mamy ich na puszkach Coca-Coli, mamy ich w reklamach telewizyjnych (Millenium, Play i inne), mamy ich w książkach (Michał Szafrański, Mamaginekolog, Mówiąc Inaczej i inni), mamy ich w telewizji (choćby Wardęga, Izak). Dwa lata temu widziałem taki ranking popularnych gwiazd w USA i tam na pierwszych miejscach pojawiali się vlogerzy, a nie aktorzy czy piosenkarze. Dziś u nas również ten trend zaczyna być widoczny. Internetowi wpływowi wyszli poza sieć i pokazują się nawet tym, którzy z internetem są na bakier. Ciekawe jak to będzie się rozwijać dalej.

Sukces rokuW Polsce wyróżniłbym Michała Szafrańskiego i jego książkę. Wydana przez niego samego, znanego blogera i podcastera, sprzedała się w olbrzymim nakładzie, a sam autor zarobił na niej kilkaset tysięcy  złotych. To efekt nieosiągalny dla znaczącej części autorów książek, a sukces Szafrański zbudował na swojej marce osobistej. Budował ją kilka lat w sieci, a z tej sieci wyszedł i osiągnął jeszcze większy sukces. Znakomity przykład pokazujący, że influencerzy z internetów to wcale nie wydmuszki.

Porażka, rozczarowanie rokuNie lubię tej kategorii, a więc nie będę wskazywał palcem nikogo. Powiem tylko tyle, że wystarczy spojrzeć na rankingi i listy influencerów z ostatnich kilku lat i zobaczyć, którzy się utrzymali a którzy nie. Ci, których już nie ma w czołówce to często osoby, który zbyt mocno poszły w zaprzęgu komercji. Nachalny marketing nigdy nie jest skuteczny na dłuższą metę i niestety on zawsze rozczarowuje, bo wciąż znajdują się marki i influencerzy, którzy idą tą ścieżką.

Człowiek rokuKrzysztof Gonciarz - mój ulubiony vloger, który wyjechał do Japonii, gdzie rozwija swoją firmę i kręci różne wideo. Sprawdza się w wielu formułach - „Zapytaj beczkę”, wideo podróżniczych, ale też daily vlogach. Docenienie należy mu się za podejście, jakość materiałów oraz kreatywność, bo niby robi zwyczajne rzeczy, ale jednak niezwyczajnie. To najtrudniejsze wyzwanie i Gonciarz radzi sobie z nim znakomicie. Może w przyszłym roku Gonciarza będzie można wyróżnić też w kategorii „na świecie”, bo rozwija też filmy po angielsku?

PewDiePie – najpopularniejszy vloger świata, ostatnio zasłynął tym, że chce usunąć swoje konto z YouTube’a, gdyż czuje się tam spełniony. To byłoby coś. Poza tym słynie z tego, że zarabia miliony na graniu w gry. Całkiem sympatycznie.

Serwis, kampania, projekt rokuW Polsce to chyba Play, który swoimi działaniami stara się sprawić wrażenie, że wszyscy wpływowi, znani i lubiani są u nich. W kampaniach pojawili się także influencerzy, którzy są obecni w reklamach telewizyjnych i na billboardach. Poza internet z influencerami wyszła też Coca-Cola, która umieściła ich na puszkach. To również odważne i ciekawe zagranie. Poza tym wyróżniłbym również kampanie Hejtstop oraz #ŁapJaja za nietypowe wykorzystanie influencerów do akcji społecznych, co zawsze cieszy i jest czymś, co nadaje marketingowi jeszcze większy sens.

A serwis roku? Według mnie Instagram, za swój kierunek rozwoju – w stronę bycia na żywo i bycia bardziej wyluzowanym. Dziś trochę mniej tu parcia na piękne fotki, a więcej na treści atrakcyjne, ale niekoniecznie perfekcyjne w formie, zgodnie z popularnym hasłem – connection not perfection.

Premiera, nowość rokuInstagram Stories i Facebook Live – znakomite narzędzia dla influencerów, które pozwalają im być bliżej z odbiorcami. Trochę jest to pokłosie Snapchata, ale jednak na Facebooku i Instagramie tego typu rozwiązania mają znacznie lepsze możliwości rozwoju. Dotąd influencer był blisko, bo w ogóle internet skraca dystans z odbiorcą, ale teraz jest jeszcze bliżej i dodatkowo może wchodzić z wieloma osobami w interakcje na żywo (dzięki FB Live jest możliwa wygodna organizacja spotkań na żywo, gdzie odbiorcy mogą zadawać pytania itp.). Instagram Stories zaś dają szansę na relacjonowanie dnia w zabawny i luźny sposób – często szybszy w realizacji i bardziej efektywny niż nagrywanie filmów, osadzanie ich w jakimś serwisie i dystrybucyjna. Tego typu proste mechanizmy mogą być naprawdę rewolucyjne, szczególnie że coraz więcej osób staje się – także dzięki nim – influencerami, bo mogą łatwo i szybko przekazywać swoje myśli innym.

Trend rokuPierwszy trend to w ogóle influencerzy jako tacy. Coraz częściej wyróżnia się w kampaniach influencerów jako grupę, a nie dzieli się ich na blogerów, vlogerów, instagramowiczów itp. Liczy się wpływ, a nie kanał. Druga kwestia to zaś przenikanie influencerów pomiędzy różnymi mediami – nie ma ich tylko w sieci. Pojawiają się w reklamach telewizyjnych, na bilbordach, opakowaniach. Zaczynają się w sieci, a potem właściwie się nie kończą. Myślę, że dalej będziemy iść w tą stronę, szczególnie że coraz istotniejszą grupą są tzw. mikroinfluencerzy, a takim może być każdy z nas. Dzięki social mediom każdy z nas ma zasięg, a więc ma wpływ i to jest znakomite narzędzie marketingowe, którego rozwój w 2017 roku powinien być dynamiczny.

 

Jacek Gadzinowski, specjalista od komunikacji internetowej, autor kanału youtube’owego JackGadovsky

grafika

Wydarzenie rokuRaczej traktowałbym ten rok, jako kontynuację trendu, który jasno zmierza do tego, by wideo stanowiło ok. 70 proc. treści w internecie. Może wejście Onet.pl i WP.pl szerzej w świat wideo, uruchomienie własnych "TV" z dziennikarzami ze starych mediów. Roszady na rynku sieci partnerskich w Polsce. Gamellon kupiony przez TVN, niewykorzystane szanse Agory, LifeTube zyskujący inwestora strategicznego.

Sukces rokuYouTube przebił się do „masowej wyobraźni”, twórcy wideo obecni w reklamie, wydają książki, realizują klipy muzyczne i eventy. Następuje rozwój tego showbiznesu.

Porażka, rozczarowanie rokuZmiany na YouTube. Serwis staje się coraz mniej przyjazny twórcom oraz widzom. Widać , że zaczyna się dusić pod ciężarem ilości „rak contentu”, treści plugawych i bezwartościowych. Oby zarządzający YouTube zrozumieli szybko, że bez twórców oraz lepszego wideo ten serwis padnie ofiarą własnego sukcesu.

Człowiek rokuCasey Neistat - przekuł swój sukces vlogów, w sukces komercyjny. Będzie odpowiedzialny za swoją aplikację w CNN i ściągnięcie do niej młodszych odbiorców, którzy nie znają lub nie oglądają CNN.

Serwis, kampania, projekt rokuKampanie wideo - Allegro oraz Mall.pl związane ze świętami oraz okresem zakupów mikołajowych. Cieszy mnie to, że e-commerce jest tu tak bardzo aktywny na YT oraz coraz lepszy w pozycjonowaniu przekazów do potencjalnego klienta.

Premiera, nowość rokuRosnący trend i popularność „daily vlogów”. Natomiast nie wróżę im dłuższej przyszłości uważając, jako etap przejściowy i wehikuł do zdobycia popularności przez twórców.

Trend rokuWiększa profesjonalizacja materiałów na YouTube przy jednoczesnym wzroście „rak contentu”, czyli treści lekkich, łatwych i przyjemnych. Twórcy wideo coraz bardziej angażują się w przedsięwzięcia poza YouTube.

Dla mnie osobiście ten rok był potwierdzeniem, ze formaty, które realizuję na YouTube są produktywne i cieszą się dużą popularnością (ponad 400 tys. stałych widzów i 63 mln wyświetleń).

Prognoza na 2017 rokWiększe rozwarstwienie w jakości i merytoryczne filmów na YouTube. Widać będzie miejsca gdzie pojawiają się budżety. Firmy także coraz śmielej będą wchodzić w kanały brandowane oraz content marketing poprzez wideo.

 

Weronika Krzymińska, head of sales w sieci Gamellon

grafika

Serwis, kampania, projekt rokuPatrząc na rynek polski, zwróciłabym uwagę przede wszystkim na kampanie Allegro oraz Play. „Legendy Polskie” to przykład pierwszej, wysokobudżetowej produkcji na polskim YouTube, która w genialny sposób łączy ze sobą różne światy, takie jak baśnie z fantasy czy gwiazdy znane z dużego ekranu (Bagiński, Więckiewicz) z twarzami znanymi z internetu (Aleksandra Kasprzyk). Warto pochwalić twórców strategii Allegro za kreatywność I odwagę, ponieważ stworzyli absolutnie niestandardowy content, który nie opiera się na głównym założeniu, jakim jest promocja marki i produktów. Legendy Polskie, w połączeniu ze wzruszającymi, viralowymi spotami reklamowymi Czego szukasz?, które notują bardzo duże zasięgi w internecie, w mojej ocenie pozytywnie wpłynęły na wizerunek marki, ocieplajac go i jednocześnie wyróżniając na tle konkurencyjnych serwisów.

Drugą kampanią, która zasługuje na wyróżnienie w 2016 roku, to kampania Play. Kiedy pozostałe sieci komórkowe szukają coraz to nowych pomysłów na kampanie, Play konsekwentnie odświeża I rozbudowuje znany I lubiany format reklamowy. Zaangażowanie gwiazd polskiego YT, takich jak np. Karol Gązwa (Blowek), do tegorocznej kampanii, również w outdoorze I spotach telewizyjnych, to świetny krok w celu zbudowania I zwiększenia świadomości marki wśród młodej grupy docelowej. Play stworzył kampanie, które docierają ze swoim przekazem praktycznie do każdej grupy wiekowej, właśnie dzięki zaangażowaniu influencerów z różnych światów popkultury.

Porażka, rozczarowanie rokuZjawisko post-prawdy i co za tym idzie - problem z odnalezieniem się social mediów w roli mediów, które wyprzedzają stare media pod względem wpływu na kształtowanie opinii I poglądów społeczeństwa. Post-prawda przyniosła ze sobą większą tolerancję na dystrybucję nieprawdziwych informacji I negatywnie wpłynęła na umiejętność selekcji I weryfikacji wiadomości przez odbiorców. Od wielu lat zmagamy się ze złymi skutkami nadmiaru bodźców I newsów, które „atakują” nas każdego dnia - post-prawda tylko pogłębiła ten problem. Porażką jest również brak lub zbyt późna reakcja głównych serwisów społecznościowych, takich jak Facebook, na nieprawdziwe newsy.

Premiera, nowość rokuZdecydowanie należy wskazać dwie nowości na polskim YouTube – pojawienie się dedykowanych wybranej tematyce lub grupie odbiorców kanałów, tworzonych przez czołowych youtuberów oraz zaistnienie nowych, zasięgowych twarzy na YT. Abstrachuje umocnili swoją silną pozycję poprzez stworzenie od podstaw kilku popularnych kanałów, takich jak Nieprzygotowani (format mini-serialu dla odbiorców w wieku szkolnym) czy lifestyle’owego kanału uczestniczki programu Top Model Aleksandry Żuraw. Takie działania podkreślają widoczny trend, w którym youtuberzy często wychodzą ze swojej znanej roli i tworzą profesjonalny content, opierający się na innej tematyce, czy to na swoich kanałach, czy tworząc nowe kanały, na które przekierowują swoje ogromne zasięgi.

Warto zwrócić uwagę również na jedyny udany transfer twarzy znanej z dużego ekranu na YouTube. Cezary Pazura idealnie odnalazł się w stworzonej dla niego roli youtubera „wujka Czarka” – jego kanał znajduje się w czołówce najbardziej dynamicznie rozwijających się programów na YouTube. Co istotne, jego treści organicznie generują coraz większe zasięgi I wyświetlenia – Cezary Pazura jest przykładem youtubera, który potrafił wykorzystać potencjał pierwszych crossów na jego kanale z innymi gwiazdami YT (takimi jak Blowek czy Ajgor Ignacy) i w dalszym ciągu rozbudowuje grupę swoich widzów dzięki autorskim odcinkom. To pierwszy przykład gwiazdy znanej z telewizji i wielkiego ekranu, która odnalazła się w świecie YouTube.

Trend rokuW dalszym ciągu rosnąca pozycja sieci MCN na polskim rynku, która przejawia się nowymi inwestycjami, strategicznymi (zainwestowanie grupy TVN w sieć Gamellon), jak i nastawionymi na krótkoterminowy zwrot - tak jak w przypadku inwestycji funduszu w sieć LifeTube. Warto wspomnieć również o rosnącej profesjonalizacji youtuberów i ich otwarciu na tworzenie zróżnicowanego contentu, podążającego za aktualnymi trendami. Doskonałym przykładem jest np. Blowek czy Stuu, którzy z sukcesem zaczęli oferować swoim widzom treści nie tylko powiązane z gamingiem. To sprawia, że takie kanały zwiększają swój potencjał marketingowy I w dalszym ciągu zyskują coraz większe zasięgi. Istotnym trendem jest również dalszy rozwój virtual reality, czego przykładem może być premiera Playstation VR oraz rozbudowane stanowisko gamingowe z VR, które zaprezentował Play podczas tegorocznego Poznań Game Arena.

Człowiek rokuMark Zuckerberg z jego niegasnącym apetytem na to, aby w dalszym ciągu być numerem 1. w tworzeniu nowych formatów I funkcjonalności w świecie social media. Rozbudowanie Instagrama o funkcję stories, wzmacnianie contentu video na Facebooku, livestream, wprowadzenie reakcji na posty, foto I video w opcji 360 stopni – to wszystko pokazuje, że Zuckerberg nadal pozostaje w grze I warto bacznie obserwować jego posty.

Wydarzenie i sukces roku„Romans” telewizji i internetu - w 2016 roku obserwowaliśmy ciekawe zmiany I transfery pomiędzy tymi mediami. Warto chociażby wspomnieć o kolaboracji Casey Neistata z CNN, która została wyceniona na 25 milionów dolarów. W Polsce ważnym wydarzeniem było powstanie telewizji Wirtualnej Polski oraz inwestowanie grupy TVN w formaty internetowe i połączenie z siecią Gamellon. Wydarzeniem roku było również zjawisko livestream’u, które odegrało istotną role zarówno w świecie Snapchata, jak i Facebooka, Instagrama, Twitcha czy Youtube’a.

Prognoza na 2017 rok2017 rok będzie rokiem, w którym będziemy obserwować ciągły wzrost ruchu w mobile oraz coraz większe budżety reklamowe, przeznaczane na kampanie w internecie. Nowy rok przyniesie ze sobą również wzrost znaczenia influencer marketingu, co przełoży się na angażowanie influencerów w coraz szersze działania, także poza Youtube i innymi social media - marketerzy wiedzą, że to właśnie gwiazdy internetu są idolami zarówno dla najmłodszej grupy odbiorców, jak i starszych (nawet 30+). Będziemy obserwować zjawisko “dojrzewania social media” – rozumiem przez to poszerzanie grup docelowych w social mediach, także o grupy starsze wiekowo - już teraz, porównując na YouTube 2016 rok z poprzednimi, widzimy wzrost liczby widzów w grupach 18-24 lat, jak i 24+.

Na kolejnych podstronach wypowiedzi oraz menedżerów z firm LifeTube, Epic Makers, GetHero, Video Brothers, Los Video, Wizerunkowo.com, Pitted Cherries, LiquidThread i APYnews.pl oraz Marco Kubisia, Rafała Masnego i Tomasza Okonia.

Michał Makuch, partnership executive w LifeTube

grafika

Wydarzenie rokuZa ważny moment uważam deklarację PewDiePie'a, który ze złości na YouTube ogłosił, że w momencie osiągnięcia 50 000 000 subskrypcji usunie kanał. Na koniec okazało się to żartem, ale myślę, że jest to podsumowanie roku pełnego napięć między Twórcami a władzami YouTube’a.

Sukces rokuSporo się działo, ale postawiłbym na vlogi Krzysztofa Gonciarza, weterana polskiej sceny YouTube. Znakomita jakość materiałów, świetne produkcje dla marek i bardzo oddana publiczność co można było zaobserwować podczas ostatniego „tournée”. Oby tak dalej!

Porażka, rozczarowanie rokuSporym rozczarowaniem jest dla mnie spora ilość topowych kanałów, które nie wykorzystują w pełni swojego potencjału.

Człowiek rokuA w zasadzie to trzech, Abstrachuje, o których rozpisałem się trochę więcej w punkcie o debiutach. Za strategię, edukowanie rynku i coraz lepsze jakościowo treści. Nie jest przypadkiem, że w TOP 5 najpopularniejszych filmów w Polsce w tym roku znalazły się dwa z ich kanału.

Serwis, kampania, projekt rokuPozostając na polskim podwórku doceniłbym dwa serwisy: apynews.pl i yt360.pl. Pierwszy jest najbardziej profesjonalnym portalem o polskim YouTube skierowanym do widzów. Było kilka podobnych projektów, ale to właśnie ten ma największą szansę na spory komercyjny sukces. Z kolei yt360.pl jest chyba najlepszym polskojęzycznym źródłem o platformie i generalnie o wideo adresowanym do marketerów i wszystkich chcących poszerzyć swoją wiedzę w zakresie internetowego wideo.

Premiera, nowość rokuDużą sprawą jest dla mnie podejście trio z Abstrachuje, które korzystając z popularności głównego kanału tworzy już niemałą grupę. Zaczęło się w ubiegłym roku od Hajlajtu i Beks, a w tym doszedł do tego osobny format Masnego, czyli To Już Jutro, który szybko stał się popularny, a także Nieprzygotowani, którzy w niesamowitym tempie zyskali ogromną popularność. 450 000 subskrypcji i ponad 10 000 000 wyświetleń w miesiąc! Niesamowite liczby, a jestem pewien, że w zanadrzu mają kolejne projekty jak na przykład kanał Aleksandry Żuraw, który produkują. Podobne podejście mają też autorzy programu „5 sposobów na...”, których damska odmiana, Sprytne Babki, zdobyły 100 000 subskrypcji w dwa dni ,a niedługo będą ich miały 4 razy więcej. Rozwijają również nowy projekt, Zaminutowani, który również przekroczył barierę umożliwiającą zdobycie srebrnego przycisku. Takie podejście od dawna było obecne na zachodzie, a teraz dotarło i do nas.

Na świecie z kolei doceniłbym nowe rozwiązanie YouTube na przekierowanie do subskrybowania, odwiedzenia playlist czy poprzednich filmów, czyli ekrany końcowe. W końcu jest jedno rozwiązanie, które nie dość, że jest bardzo estetyczne to działa zarówno na komputerach jak i urządzeniach mobilnych.

Trend rokuZarówno w Polsce jak i na świecie powstało wiele tak zwanych dram, wielu twórców kłóciło się między sobą, oskarżało lub wytykało nieobiektywność. Kolejne tego typy materiały zbierały coraz to więcej wyświetleń i angażowały nawet widzów rzadko zaglądających na YouTube.

Prognoza na 2017 rokYouTube jest dosyć mocno nieprzewidywalny i dynamiczny. Pewniakiem, co zabrzmi jak banał, będzie dalsza profesjonalizacja twórców nie tylko jeżeli chodzi o jakość, ale też podejście biznesowe. Kolejną kwestią jest multiplatformowść, za pewne będziemy widzieć coraz więcej kampanii, które będą miały miejsce np. tylko na Snapchacie czy Facebooku co obserwujemy już od dłuższego czasu.

 

Marco Kubiś, twórca autorskiego kanału youtube’owego

grafika

Sukces rokuSukcesem roku w Polsce nazwałbym działalność chłopaków z kanału AbstrachujeTV, którzy z każdym miesiącem zwiększają swój udział na youtubowej scenie swoimi kolejnymi projektami. Tutaj szczególnie moją uwagę przykuł projekt Nieprzygotowani, który na każdym odcinku wybija ponad milion wyświetleń, co zapewnia mu pozycję jednego z najpopularniejszych seriali internetowych na platformie.

Na świecie za to sukcesem roku jest dla mnie PewDiePie, któremu w ostatnim roku udało się doskonale odświeżyć swoją twórczość i jednocześnie kilkukrotnie wykorzystać swoją pozycję na Youtube do dyskusji z reprezentantami innych mediów (albo do ich wkręcania).

Porażka, rozczarowanie rokuNa YouTube rozczarowaniem roku zarówno w Polsce jak i na świecie, był zarówno wzrost w popularności jak i upadek tzw. szeryfów internetu, czyli kanałów, które za misje przyjęły sobie pokazywanie światu przewinień innych twórców w serwisie. Zamysł był ciekawy i jak najbardziej szlachetny do momentu, gdy niektóre z tych kanału nie zaczęły publikować treści z zarzutami, które były niesprawdzone i co ważniejsze nieprawdziwe, tylko po to by zdobyć więcej wyświetleń.

Człowiek rokuW Polsce człowiekiem roku jeśli chodzi o YouTube jest zdecydowanie Krzysztof Gonciarz. Swoją akcją razem z serwisem Patronite dokonał rzeczy, która wcześniej wydawała się w Polsce niemożliwa. Do tego, mimo ostatniego potknięcia, przez cały rok pokazywał, że Youtube to już nie zabawa w filmiki, a sposób na życie i poważny biznes.

Na świecie człowiekiem roku na YouTube dla mnie jest Casey Neistat, który w tym roku nie tylko kontynuował swoje przepięknie zmontowane i nakręcone codzienne vlogi, ale też wystartował z własną aplikacją o nazwie Beme. Choć teraz została ona już sprzedana firmie CNN, to jej sukces udowodnił, że serwis z filami wideo, na którym kiedyś wszyscy szukali śmiesznych kotów, dzisiaj potrafi zapewnić gigantyczny rozgłos projektom niekoniecznie z YouTube’em związanym.

Trend rokuDramy! Zarówno w Polsce i na świecie w tym roku Youtube żył wyciąganiem brudów innych twórców na światło dzienne ku uciesze tłumów. Plusem tego było pokazanie, że jednak trzeba uważać co się mówi w sieci, a kłamstwa i próby oszukiwania widzów, prędzej czy później wyjdą na jaw. Minusem za to był niezły bałagan, który zrobił się na platformie, który z pewnością zaszkodził wartościowszym treściom niż słowne przepychanki.

Prognoza na 2017 rokMyślę, że trendem w nadchodzącym roku w świecie internetowych influencerów będzie stopniowe zamykanie się na konkurencję serwisów, których używają do publikacji. Tak jak kiedyś, każdy twórca korzystał z kilku miejsc, by komunikować się z widzami np. filmy wrzucał na YouTube’a, notatki na Facebooka, a życie codzienne na Snapchata, tak w tym roku, przez same zmiany w tych platformach, twórcy staną przed trudną decyzją, gdzie będą publikować wszystkie swoje treści. Oczywiście, ma to też swoje minusy, bo twórcy będą zależni od serwisu, który wybiorą bardziej niż kiedykolwiek.

Rafał Masny, współautor kanału youtube’owego Abstrachuje TV, autor kanału To już jutro

grafika

Wydarzenie rokuWybory w Stanach Zjednoczonych - niezaprzeczalnie wydarzenie, które zawsze jest punktem kulminacyjnym roku, w którym się odbywa.

Sukces rokuGoogle DeepMind AlphaGO - najbardziej medialny sukces sztucznej inteligencji od czasów DeepBlue

Porażka rokuBernie Sanders - wielkie rozczarowanie ponieważ pojedynek Sanders-Trump byłby bardziej emocjonujący.

Człowiek rokuDonald Trump - zwycięzcy piszą historię.

Kampania rokuMcWhooper - fantastycznie przeprowadzona kampania i finezyjne postawienie pod ścianą konkurencji, która nie stanęła na wysokości zadania.

Premiera rokuStart telewizji WP - krok milowy dla polskiego internetu.

Trend rokuInfluencer marketing - być może to już nie pierwszy rok z tym trendem w naszym kraju, ale z pewnością w tym również był bardzo widoczny.

Prognoza na 2017Content, content, content - firmy orientują się, że tradycyjne reklamy niewielu już imponują. Teraz trzeba dać użytkownikowi ciekawą treść by móc utrzymać jego uwagę, ponieważ zawsze konkurujemy z telefonem, który jest w zasięgu ręki.

 

Taida Mrówczyńska, head of YouTube coordinators w Epic Makers

grafika

Wydarzenie rokuGrand Video Awards - 27 października w Złotych Tarasach w Warszawie odbyła się druga odsłona gali poświęconej twórcom YouTube. Tak jak w poprzednim roku przyznane zostały statuetki w 8 kategoriach. Wydarzenie rośnie w siłę i już stało się jednym z najważniejszych wydarzeń w świecie polskiego internetu.

Sukces rokuStep Records TV - choć w zakresie subskrypcji na YouTube wytwórnia plasuje się na 7. miejscu, to jest liderem pod względem liczby wyświetleń. Ma ich już prawie 2 mld i zostawia konkurentów daleko w tyle. Warto przypomnieć że Step Records jest odpowiedzialne między innymi za sukces Gangu Albanii.

Porażka rokuZwiastun filmu „Smoleńsk” - zwiastun najbardziej kontrowersyjnego filmu 2016 r. doczekał się dość niemiłego przyjęcia przez widzów. Otrzymał 3 razy więcej ocen negatywnych niż pozytywnych, a wśród komentarzy około 80 proc. stanowią te nieprzychylne.

Człowiek rokuKrzysztof Gonciarz - jest jednym z najbardziej kreatywnych, oryginalnych i profesjonalnych twórców internetowych, co potwierdza m.in. jego ogromny triumf na tegorocznej gali Grand Video Awards. Zdobył dwie statuetki - w kategorii Wideotutorial za film „Jak zostać youtuberem (Sztuka Składania Historii)” i w kategorii Lifestyle za film „Więcej niż Jedno Życie” nakręcony w Hongkongu.

Serwis, projekt rokuAllegro - serwis aukcyjny który swoimi działaniami nie tylko telewizyjnymi, ale również internetowymi zyskuje coraz większą popularność i stale powiększa grono użytkowników. We wrześniu ukazał się długo wyczekiwany film reklamowy serwisu z udziałem Roberta Więckiewicza z serii „Legendy Polskie” - „Twardwsky 2.0”, który w niespełna dwa tygodnie osiągnął prawie 2 mln wyświetleń. W grudniu Allegro zaprezentowało rewelacyjny świąteczny spot reklamowy, który podbił internet, nie tylko polski. Tylko na YouTubie obejrzano go już ponad 11 mln razy. Premiera, nowość rokuNieprzygotowani - nowy kanał twórców kultowego AbstrachujeTV. Kanał działa dopiero od listopada, a już ma prawie pół miliona subskrypcji i odcinki z co najmniej milionem wyświetleń. Z pewnością można wróżyć tej produkcji ogromny sukces.

Trend rokuProfesjonalizm i nowe technologie - YouTube przeszedł ogromną metamorfozę przez ostatnie lata, a rok 2016 był decydujący w kwestii jakości i profesjonalizmu nagrań. Twórcy sięgają po coraz bardziej zaawansowany sprzęt i odchodzą od amatorskich produkcji, treść i przekaz również wchodzą na wyższy poziom i możemy tu mówić po części o osiąganiu poziomu telewizyjnego z zachowaniem przy tym specyfiki YouTube’a. Dodatkowo, silnie rozwijającym się trendem był livestreaming oraz YT360, ale ten rok był dopiero początkiem rozwoju tych funkcji. W 2017 roku zobaczymy jak mocno te narzędzia rozwiną się na Polskim YouTubie.

Prognoza na 2017Z pewnością w kolejnym roku twórcy postawią na jeszcze wyższą jakość oraz rozwój produkcji przy użyciu nowych technologii. Patrząc na poprzednie lata, można też zauważyć jak znaczące staje się sięganie po ważne społecznie treści, a rok 2017 może przynieść ich jeszcze więcej. Jest zatem duża szansa, że funkcja rozrywkowa YouTube’a ustąpi trochę miejsca produkcjom bogatym w bardziej wartościową treść.

Natalia Grodecka, key account manager w GetHero

grafika

Wydarzenie rokuUmocnienie pozycji MeetUpa jako eventu, który na tak dużą skalę umożliwia spotkanie się fanów z internetowymi twórcami. W 2016 roku wrocławską Halę Stulecia jednego dnia odwiedziło ponad 150 influencerów i prawie 10 tysięcy uczestników. Pokazuje to, że nadal jest popyt na tego typu wydarzenia, a influencerzy mimo tego, że zaczynają nam wyskakiwać z lodówek, dalej są na topie. Warto też pamiętać o międzynarodowym wydarzeniu jakim jest IEM organizowany w Katowicach – mimo iż nie jest to wydarzenie bezpośrednio związane z vlogosferą, ma znaczący wpływ na kształtowanie się przyszłości tej branży.

Na świecie zdecydowanie przekroczenie magicznej bariery 50 mln subskrybentów przez PewDiePie i rubinowy „przycisk” - ta liczba już robi wrażenie, zwłaszcza dla osób, które na co dzień nie siedzą w internetach.

Sukces rokuW Polsce zdecydowanie akcja charytatywna ReZimy Dobrem zorganizowana przez ReZigiusza, podczas której w ciągu doby udało się zebrać ponad 326 tys. złotych netto. Ten jeden dzień pokazał nam wszystkim jak wielki wpływ może mieć twórca na swoją widownię i jak ogromna moc drzemie w internetach. Chapeau bas!

Rok 2016 to również triumf jakości i dobrego contentu nad dramami i kiczem. Mowa o sukcesie Krzysztofa Gonciarza na Patronite, gdzie udało mu się zebrać od widzów miesięczny przychód w wysokości 30 tys. złotych. Czy ktoś to przebije? Szczerze wątpię.

Porażka, rozczarowanie rokuMoim osobistym rozczarowaniem jest obserwacja, że coraz więcej materiałów na kanałach twórców jest sponsorowana. Filmy często nie powstają już z zajawki i pasji tworzenia, a ich scenariusze motywowane są pieniędzmi i wymogami od Klienta. Jest tego na tyle dużo, że twórcy stają się przysłowiowymi choinkami, na których zawieszane są kolejne marki.

Jeśli chodzi o świat z pewnością dały się we znaki nowe algorytmy YouTube’a, które znacznie zmniejszyły zasięgi i ilość wyświetleń pod filmami twórców zwłaszcza gamingowych - temat poruszał nawet PewDiePie, który z tego powodu miał zamknąć kanał na 50 mln subskrypcji - to oczywiście był żart, ale o sprawie związanej z nowymi zmianami dalej jest głośno.

Człowiek rokuRok 2016 zdecydowanie należy do Krzysztofa Gonciarza. Zaczynając od wypuszczenia w styczniu świetnej kampanii zrealizowanej przy współpracy z marką Intel, przez wspomniany już sukces w serwisie Patronite i odbiór kilku statuetek podczas Grand Video Awards, aż po najbardziej wyczekiwane i oblegane przez ludzi spotkania z vlogerem podczas jego wizyty w Polsce. I mimo lekkiego potknięcia związanego ze startem jego nowej marki NAEBA (filmik promocyjny miał więcej łapek w dół niż w górę – co się zdarza bardzo rzadko) zarówno jego materiały jak i sam pomysł na kreowanie wizerunku stawiają go na pierwszym miejscu w tej branży.

Żeby nie było nudno, tym razem nie powiem, że PewDiePie ze swoją 50 milionową publicznością, ale amerykański twórca – Casey Neistat. Zaledwie w ciągu roku zyskał ponad 4 mln nowych widzów, a jego styl vlogów naśladują YouTuberzy na całym świecie (duży wpływ miał również na styl samego Gonciarza). I mimo, że zapowiedział koniec daily vlogów trzeba mu przyznać, że to była jedna z lepszych serii wypuszczonych kiedykolwiek na YouTubie.

Serwis, kampania, projekt rokuMówiąc o tej branży należy z pewnością wymienić serwis ApyNews - największy w Polsce portal poświęcony tematyce YouTube’a. W ostatnim roku przekroczył grubo ponad 1,2 mln odsłon miesięcznie, a liczba artykułów i szybki czas reakcji sprawia, że dzięki nim zawsze jestem na czasie i wiem co się dzieje w branżuni.

Jeśli chodzi o kampanię śmiało można wyróżnić wszystkie działania Coca-Coli z influencerami. Oni po prostu wiedzą co robią, z kim robią i robią to dobrze. Jest to jedna z nielicznych marek, która na taką skalę angażuje twórców i rozumie jak działa YouTube. Współpraca nie kończy się tu na zwykłych lokowaniach – jest storytelling, są akcje dodatkowe jak wyjazd ReZigiusza na mecz Polska – Niemcy podczas Euro2016, praktyczne gadżety, konkursy dla widzów czy eventy na które czeka każdy nastolatek (np. świąteczna trasa ciężarówek).  

Premiera, nowość rokuDebiut roku w Polsce to z pewnością kanał tworzony pod skrzydłami Abstrachuje - Nieprzygotowani. Minął miesiąc od wypuszczenia pierwszego odcinka, a oni mają już na swoim koncie ponad 500 tys. subskrypcji i średnio 1,5 mln odsłon pod każdym materiałem. Warto też wspomnieć kanał Cezarego Pazury czy Oli Żuraw, którzy w tym roku zaliczyli również bardzo ładny start swojej kariery na YouTube.

Nowość na rynku dał nam Instagram - idąc za popularnością Snapchata i trendem na ulotność, stworzył Insta Stories, które stało się dodatkowym narzędziem promocji influencerów.

Trend rokuWydawanie książek przez YouTuberów i to z każdej kategorii – od przewodnika Pokemon Go po tajniki DIY. Część z nich rzeczywiście zawiera wartościowy content i może okazać się dobrym prezentem pod choinkę, jednak jest sporo pozycji, które w ogóle nie powinny zostać wyprodukowane.

Rok 2016 to również rok live streamów – i nie mówię tu tylko o serwisie Facebook. Coraz więcej twórców decyduje się na wykorzystywanie możliwości, które daje YouTube, Twitch czy Hitbox. Często wykorzystywanym motywem były też głosowania za pomocą odpowiednich reakcji, które niestety mają być banowane przez Facebooka.

Widoczny jest również transfer twórców internetowych do tradycyjnych mediów. Coraz częściej pojawiają się w programach telewizyjnych, reklamach czy na okładkach magazynów. Trend też będzie bardziej widoczny w 2017 roku – już teraz branża wysyła sygnały o nowych produkcjach, w które zaangażowani będą influencerzy.

 

Tomasz Okoń, producent kanału Historia bez Cenzury

grafika

Wydarzenie rokuProjekt „Legendy polskie”. Ekipa Allegro i spółka pokazali, że pokłady nowych pomysłów na coraz ciekawsze docieranie do świadomości konsumentów jeszcze długo nie zostaną wyczerpane.  Dodatkowo projekt pokazał, że widzowie oczekują ciekawych i zrealizowanych na światowym poziomie innych produkcji niż ckliwe komedie romantyczne. A co najważniejsze, w Polsce są twórcy, którzy potrafią zaspokoić te oczekiwania.

Sukces rokuBez wątpienia na sukces roku w Polsce zasłużył Krzysztof Gonciarz ze swoją akcją na Patronite. Mimo sceptycznych głosów okazało się, że crowfunding w Polsce ma przyszłość i wielu twórców, którzy nie spotkali się ze zbyt dużym uznaniem ze strony sponsorów, będzie mogło produkować wartościowy kontent, jeśli tylko przypadnie do gustu widzom. Cieszy również to, że widzowie dostrzegają swoją rolę i chętnie wspierają twórcę dostarczającego im treści, przy produkcji których potrzebny jest niemały wkład finansowy.

Na całym świecie sukcesem jest „The Grand Tour” na Amazonie. Pierwszy odcinek obejrzało więcej widzów niż pozostałe produkcje Amazona razem wzięte. To chyba o czymś świadczy. Pierwszy odcinek miał budżet 3,2 mln dolarów. Jest to o tyle istotne, że pokazuje jasno, iż produkcje internetowe będą stały na coraz wyższym poziomie i będą powoli spychały te realizowane z myślą o telewizji.

Porażka, rozczarowanie rokuKsiążki niektórych youtuberów. W Polsce, z racji niskich przychodów z reklam (nawet kilkunastokrotnie niższych niż na zachodzie), rodzimi twórcy imają się różnych sposobów na finansowanie swoich produkcji. Nie ma w tym nic złego, bo jeśli są nabywcy, to znajdzie się i towar. Tak więc jesteśmy przyzwyczajeni np. do koszulek ze wzorami nawiązującymi do kanałów na YouTube. W ostatnim czasie za sprawą wydawnictw, które poczuły niszę, mamy prawdziwy wysyp książek napisanych przez youtuberów. I o ile część z twórców wydała książki, w których zawarła swoją wiedzę i są one niejako uzupełnieniem ich działalności na YT (np. Red Lipstick Monster), o tyle znalazła się spora grupa, która tak naprawdę nie ma nic do zaoferowania i napisała książki tylko po to ... No właśnie, po co?

Człowiek rokuCzłowiek roku w Polsce to bez wątpienia Krzysztof Gonciarz i to nie tylko z powodu ilości statuetek przyznanych w konkursie Grand Video Awards. Przede wszystkim to, o czym mówiłem wcześniej. Wytyczenie drogi dla innych twórców internetowych i pokazanie jasno, że jeśli będą robić wartościowy kontent, to widzowie nie dadzą mu „umrzeć”.

Jak dla mnie człowiekiem roku globalnie jest PewDiePie, który grożąc usunięciem konta na YT szybko przekroczył 50 mln subskrypcji, co wydaje się wręcz kosmicznym wynikiem. Zgodnie z obietnicą usunął konto, ale nie główne, tylko mniejsze- "jacksepticeye2"

Serwis, kampania, projekt rokuAllegro. Król jest jeden. Nie dość że Allegro pokazało, iż ma świetnych fachowców od reklamy w TV, to „Legendy polskie” to majstersztyk. Nie wiem, czy twórcy przewidzieli swój sukces oraz fakt, że ich filmy będą mocnym punktem polskiej popkultury, ale należą się im gromkie brawa. Myślę, że dzięki Allegro wielu marketingowców spojrzy zupełnie inaczej na nowe formy docierania do świadomości odbiorców.

Premiera, nowość rokuTrudno mi tutaj wskazać zwycięzcę wśród polskich twórców. Niewątpliwie premierą roku na świecie był start „The Grand Tour” na Amazonie. Produkcja zrealizowana z tak wielkim rozmachem i ogromnym budżetem, o którym producenci TV mogą jedynie pomarzyć pokazuje jasno, że tradycyjna telewizja musi ustąpić pola produkcjom internetowym. I pokazuje, że słowa szefa Netflixa, który mówił, że internet wykończy telewizję, nie są bezpodstawne.

Trend rokuKrzysztof Gonciarz jasno pokazał, że crowfunding jest bardzo dobrą opcją dla wielu twórców. Wydaje mi się, że za jego przykładem pójdzie spora ich część, dzięki czemu będą bardziej niezależni, jak również ich produkcje będą stały na coraz wyższym poziomie. Sami widzowie będą się czuć jako współtwórcy treści, co powinno jeszcze bardziej związać obie strony.

Prognoza na 2017 rokDalsza profesjonalizacja kanałów youtube’owych.  Z roku na rok na YouTube pojawiają się coraz częściej kanały, w których widać, że twórca wie do czego służy kamera i jak dokonać dobrego montażu materiału. Sprawia to, że platforma ta przestaje być śmietnikiem obfitującym głównie w krótkie filmy nagrane smartfonem pokazujące różne sytuacje z życia wzięte, a staje się platformą oferującą profesjonalne materiały, z których twórcy osiągają często niemałe dochody. Trend ten będzie się umacniał i mam wrażenie, że jeszcze niejeden twórca zaskoczy nas jakością swoich produkcji.

Łukasz Skalik, prezes Video Brothers

grafika

Wydarzenie rokuBoom na seriale, w tym odpalenie polskiej wersji Netflixa oraz pojawienie się ekipy Clarcsona w Amazon Prime. Internetowe szoł „The Grand Tour” albo dokument „Czy czeka nas koniec” z udziałem Leonardo Di Caprio – pokazują, że nie ma już granicy dzielącej media. Zamknięcie Kickass Torrents i Torrenty.org. „Cywilizowanie się” Chomikuj.pl i Cda.pl. Upadają kolejne bastiony obrotu nielegalnym contentem. Coraz trudniej „piracić”, szczególnie przy taniej alternatywie legalnych treści. Wraz z grudniowym debiutem Chrom w wersji 55 doczekaliśmy się symbolicznego końca ery internetowego wideo w technologii Flash. „HTML5 by default” stał się faktem. Start nowych kanałów na MUX-8. Trzy z czterech powiązane są z polskimi portalami horyzontalnymi. Symbolicznie zakończył się 4-letni maraton na fuzje i przejęcia między Onetem a WP, w którym dotychczasowy lider obronił pozycję. Pokazuje to, jak silne są przyzwyczajenia użytkowników i jak mocną pozycję w polskiej sieci zajmują agregatory treści. Mimo wieszczonego od kilku lat upadku portali ich pozycja wcale nie słabnie. Po prostu na przekór geekom - ludzie chcą mieć wszystko w jednym miejscu i czasie. Sukces rokuŚwiadomość „premium” contentu i ogólnie polepszająca się jakość wideo przez taniość i powszechność sprzętu, a także dostęp do know-how. Większość nowych pół-profesjonalnych urządzeń rejestrujących obraz w trybie „auto” już teraz daje niemal kinową jakość. Wbudowane stabilizatory i tanie gimbale z Chin, szerokokątne obiektywy, drony do kupienia w dyskontach, soft synchronizujący ścieżki z kilku źródeł zapisu, rejestr w ultraHD, 360…. szaleństwo! Bariera technologiczna rozpoczęcia przygody z obrazem ruchomym praktycznie nie istnieje. Kiedyś zapytałem kolegę operatora, jednego z najlepszych w kraju, na co najbardziej trzeba zwracać uwagę w pracy z kamerą –  „pion i ostrość” odparł żartem. Rzecz jasna trzeba było „tylko” posiadać sprzęt. Ciekawe co powiedziałby dzisiaj. Popularyzacja live streamingu, szczególnie na Facebooku oraz silna presja YouTube’a na „czas oglądania” (watchtime) względem wyświetleń. Dlaczego to zjawisko jest warte uwagi? Podświadomie zmusza użytkowników do linearnej konsumpcji, do tej pory zarezerwowanej dla mediów tradycyjnych. W ten sposób media społecznościowe oraz internetowe platformy wideo naśladują… telewizję. Kolejny dowód na to, że liniowy odbiór treści szybko nie przeminie, a dopełnieniem tego zjawiska w moim przekonaniu będzie profesjonalizacja i popularyzacja e-sportu w Polsce, który do takiej emisji jest po prostu idealny. W celu wizualizacji polecam sprawdzić działania Maćka „Sawika” Sawickiego - jednego z najlepszych komentatorów CS:GO w Polsce. Porażka, rozczarowanie rokuTego, że internet nie jest jeszcze gotowy na przechwycenie roli telewizji doświadczyli na własnej skórze polscy użytkownicy, którzy postanowili śledzić Euro 2016 na ekranach swoich monitorów. W efekcie oglądali komiks w obrazkach. Który to już rok nieudanych „transmisji” obrazu z wydarzeń masowych w Polsce? Podpowiem: dziesiąty. Rozczarowaniem była/jest oferta programowa kanałów na MUX-8, szczególnie tych powiązanych z branżą interaktywną. Butne zapowiedzi podbicia rynku telewizyjnego skończyły się… kacem. Telewizje portali nie zaoferowały ani nic nowego ani innowacyjnego. Mogły wejść szerzej we współprace z youtuberami, wykorzystać wspomnianą linearność streamów e-sportowych oferując pasma dedykowane młodym, wprowadzić więcej interakcji, postawić na UGC oraz nowe ciekawe twarze z Internetu. Tymczasem ramówki są zachowawcze i prowadzone przez wyblakłe gwiazdy. Pierwsze wyniki telemetryczne to również lekcja pokory i widmo rewizji biznesplanów, w związku ze źle obranym kierunkiem. Afera z tzw. „Average Duration of Video Viewed”. Facebook przyznał domom mediowym i reklamodawcom, że przez 2 lata zawyżał raporty długości oglądania reklam wideo. W ten sposób mógł zestawiać własne statystyki wyświetleń z YouTube’em, czy nadawcami telewizyjnymi, tym samym kwestionując skuteczność konkurencji. Jest to trochę wypadkowa braku zgody największych graczy na osadzenie skryptów, które umożliwiłyby weryfikacje statystyk. Po tym „incydencie” nieco ucichły zachwyty nad planem podboju rynku wideo przez Facebooka. No i crème de la crème porażek: ekspansja tzw. „fake news”, które opanowały internet do tego stopnia, że Niemcy już zapowiedziały regulacje i karanie autorów oraz serwisy. Skala manipulacji oraz podatność internautów na dezinformację momentami przeraża. Brak źródeł przytaczanych newsów lub pseudo-tez naukowych (case: homunkulusa czy podważania zasad fizyki w analizach). Czystej postaci sofistyka pod wyświetlenia. Coraz trudniej dotrzeć do wartościowych treści w gąszczu fejków. Trend wzmacnia zjawisko zwane potocznie „rak-contentem”, słowem: oferowanie słabych technicznie i merytorycznie treści, które generują dużo wyświetleń dzięki chwytliwym tytułom oraz miniaturkom nastawionym na „click bait”. Człowiek rokuNa świecie: Szwed Felix Kjellberg bardziej znany jako PewDiePie, jedyny człowiek na Ziemi z 50 milionami subskrypcji na koncie. Chociaż rządzi na YouTube od dawna, to w tym roku honorowo należy mu się puchar za udany trolling z planowanym zamknięciem kanału. Nabrali się chyba wszyscy. Przy okazji całej akcji po raz pierwszy w historii – ktoś zmusił ekipę YouTube do tłumaczenia się z wad w algorytmie. Według „Forbes” to również twórca z najwyższymi przychodami w 2016 roku, szacowanymi na 15 mln $. Kwota nie obejmuje pieniędzy zarobionych na rzecz akcji charytatywnych.

W Polsce: Andrzej Skworz - facet z profesjonalnych mediów i naczelny dostojnego periodyku, wydawać, by się mogło - trochę z innej bajki, jednak organizując „Grand Video Awards” robi dla popularyzacji polskiego YouTube’a więcej niż wszystkie panele/meet-up’y, czy inne branżowe spędy razem wzięte. Za wprowadzanie internetowych twórców na salony i oswajanie ze „starymi” mediami, a przy okazji odkrycie kilku perełek - należy mu się ukłon.

Gosia Krasowska - za zorganizowanie YouTube Pop Up Space Warsaw, a na co dzień – ogarnianie i koordynowanie całego polskiego YouTube, godzenie setek kompromisów i anielską cierpliwość dla wszystkich graczy i to, że z nami wytrzymuje od tylu lat. Kto ma wiedzieć, ten wie, jak duży wpływ na nasz multimedialny ekosystem ma kierowany przez nią zespół.

Serwis, kampania, projekt rokuSerwis: famebit.com – zakupiona przez Google platforma ma na celu zwiększenie ilości kampanii reklamowych realizowanych na kanałach youtuberów, czyli umożliwi szybsze odnajdywanie się marketerów i influencerów. Google będzie tutaj pośrednikiem, co oznacza, że częściowo przechwyci kanał lokowania produktów i niestandardowych działań reklamowych, który do tej pory omijały jego kieszeń. Wszystkich ciekawi jak to się przyjmie (np. kwestia walidacji – nadzoru i sprawdzania kampanii, tego nie zrobi automat) oraz czy zintegruje się z rynkiem MCN-ów czy okaże się koniem trojańskim biznesu. Czas pokaże. Kampania - skupię się na Polsce. Allegro z „Legendami” po prostu rządzi. To są antypody możliwości w stosunku do reszty rynku. Majstersztyk pod względem formy i treści. Jeśli chodzi o ciekawe przykłady na kanałach internetowych twórców to wskazałbym G.F. Darwin z lokowaniem Ikea, Blok Ekipa z Farcry Primal i Uwaga! Naukowy Bełkot z Solgazem (ostatnia marka: plus za niestandardowe podejście w promocji, dzięki któremu płyty indukcyjne zyskały szacun na jutjubowej dzielni – Wykop pozdrawia;) Premiera, nowość rokuNowe produkty reklamowe YouTube’a: system Google Preffered, Top Content Targeting, 6s Bumper Ads (świetne pod katem mobile). Z kolei automatic mid-break było/jest przydatne szczególnie dla osób z dużymi repozytoriami. Na uwagę zasługuje również funkcjonalność end-of-cards umożliwiająca używanie adnotacji na ekranach urządzeń mobilnych. Zakładając, że blisko połowa wyświetleń w sieciach partnerskich pochodzi z urządzeń przenośnych – wpływa to dodatnio na pozycjonowanie treści. Trend roku#briefy kierowane do influencerów - zdecydowany wzrost i rekordowa ilość kampanii związanych z lokowaniem produktów#motoryzacja - dynamiczny rozwój tej kategorii kanałów na YouTube /np. Miłośnicy czterech kółek (200 tysięcy subskrypcji w rok)#afiliacje i przejęcia na rynku polskich MCN-ów#Kids – ekstremalna popularność kategorii z treściami dla najmłodszych. Swój kanał z piosenkami dla dzieci założył nawet słynny CeZik (polecam: NutkoSfera)#Książki - zastanawiałem się czy trendu publikacji wspomnień i porad youtuberów w wersji drukowanej nie umieścić w sekcji porażek, ale naiwnie wierzę, że kilku młodych zmusi się do czytania wypocin swoich idoli. W gąszczu grafomanii pisanej na zamówienie mieliśmy kilka perełek – „Historia bez cenzury” Wojtka Drewniaka czy „Polowanie na frajerów” Mikołaja „Jaoka” Janusza. Niestety wydanie książki obecnie jest synonimem obciachu wśród youtuberów.#wyhamowanie dynamiki wzrostu kanałów gamingowych#Przesyt „pop-youtuberami”, czyli vlogującymi śmieszkami i pranksterami, a w to miejsce widoczny trend na kanały wyspecjalizowane (edukacja, survival, męskie vlogi urodowe, podróże, parenting itp.)#PRODUKCJA gwiazd - starsi youtuberzy którzy poczuli sufit i wyhamowali w zasięgach zajęli się tworzeniem i popularyzacją nowych twarzy, stąd wysyp spin-of’ów i kanałów budowanych szybkim transferem subów#Popularyzacja oglądania wideo bez włączonego audio (widoczne na facebooku i portalach), obraz miksowany z napisami#czyszczanie YouTube z fanowskich kompilacji Ekstraklasy, w efekcie napędzało freebooting. Pytanie jak długo jeszcze Facebook będzie odwlekał wprowadzenie swojego odpowiednika contentID#Mowa nienawiści w Internecie – hejt wyszedł w off-line (case: Bazyliszka), mieliśmy pierwsze przypadki publicznego karania i piętnowania#widoczna poprawa eCPM na kanałach w stosunku do zeszłego roku#większe nastawienie reklamodawców na mierzenie konwersji/skuteczności kampanii#mikro-kampanie wypalane na całych zasięgach internetowych twórców (+ instagram i snapchat) i stojące za tym agencje wyspecjalizowane w influencerach#Spadek popularności meet-up’ów#Fuzja blogera i youtubera w digital influencera Prognoza na 2017 rokDalszy wzrost marketing automation i programmatic buying. Jak szacuje MEC, co czwarta złotówka przeznaczona na reklamę odsłonową będzie wydawana bez kontaktu media plannera z handlowcem w biurze reklamy. Jeśli do narzędzi automatyzujących i optymalizujących wydatki dodać fakt, że ¾ ruchu na YT to „odkrywanie za pomocą algorytmu” to wyłania się scenariusz na kolejny epizod „Black Mirror”. Tylko w Polsce platformę YouTube ogląda prawie 20 milionów użytkowników, co stanowi 75% wszystkich internautów. Zatem można zaryzykować, że za treści oglądane przez ponad połowę Polaków korzystających z Internetu - odpowiada algorytm. Prawdę mówiąc trochę mnie to przeraża.

Nastąpi polepszenie eCPM na kanałach twórców zrzeszonych w tych sieciach partnerskich, które będą nastawione na ich aktywne wsparcie administracyjno-techniczne, ergo: działanie zgodne z manualem YouTube. Niestety pasywność tutaj wpływa na reputację całego rynku MCN-ów. Obserwujemy duże skoki zarobków na kanałach twórców zrzeszonych z Video Brothers, na których przeprowadziliśmy audyty i optymalizacje zgodnie z obecnymi zasadami i wytycznymi. Na reklamach na YouTube zarabia się i będzie można zarabiać jeszcze więcej. Przekonają się o tym szczególnie twórcy wyspecjalizowani oraz produkujący formy +10 minutowe. Mam nadzieje, że doczekamy standaryzacji stawek youtuberów w akcjach reklamowych uwzględniając ich zasięgi realne, a nie fikcyjne, czy „martwe” subskrypcje. Pod tym względem branża blogowa wydaje się być lepiej uregulowana i poukładana. Będziemy też obserwować „pakietowe” sprzedawanie influencerów do poszczególnych akcji. Czekamy na wejście do Polski YouTube Red oraz YouTube KIDS oraz dalsze kroki internetowych gigantów w sprawie nasilającego się zjawiska blokowania reklam (35% użytkowników). Uszczelnienie zarobków na tym polu praktycznie ad hoc wpłynęłoby na przychody. Z kolei nawet jeśli doczekamy się standardu pomiaru wideo on-line w Polsce, nie dołączą do niego „rezydenci” jak Vimeo, Daily Motion czy YouTube. Problem będzie nierozwiązany, a wyniki oparte nadal na doszacowaniu największych.

Karol Wyszyński, partner w Los Videos

grafika

Wydarzenie rokuYouTube Space Warsaw - pierwsze tego typu wydarzenie w Polsce i mam nadzieję, zapowiedź stałej obecności YT space w Polsce

Na świecie: PewDiePie zapowiedział usunięcie kanału z 50 mln subskrypcji (wyglądało na to, że rzeczywiście to zrobi).

Sukces rokuAbstrachuje oraz „5 sposobów na...” - za to że udaje im się tworzyć ciekawe treści na nowych kanałach, a jednocześnie spinają biznesowe swoje projekty i robią to w wielkim stylu.

Na świecie: Facebook za znaczne zwiększenie obecności w świecie video online

Porażka, rozczarowanie roku#dramy w PolsceŚwiat: Problemy z systemem subskrypcji na YouTube.

Człowiek rokuKrzysztof Gonciarz, za zmianę formatu, konsekwencję i wysoką jakość.

Na świecie: Casey Neistat, za rewolucje we vlogowaniu, sprzedaż aplikacji beme i zakończenie daily vloga

Serwis, kampania, projekt rokuCoca-Cola - za kampanie z twórcami.Mall.pl - za kampanię świąteczną z udziałem 13 youtuberów.

Na świecie: Youtube rewind - uwzględnienie twórców spoza USA.

Premiera, nowość rokuW Polsce bez wątpienia pierwsza produkcja telewizyjna zrealizowana przez youtuberów - czyli Wielkie Teorie Darwina. Brawa dla twórców, a dla player.pl - gratulacje za odwagę by dać twórcom wolną rękę.

Na świecie: VidCon International (europejska i australijska edycja największego eventu społeczności twórców wideo online).

Trend rokuTransmisje live.

Prognoza na 2017 rokPoprawa jakości w filmach twórców.Zwiększenie obecności w mediach innych niż YouTube (Twitch, Facebook, itp.).

 

Sandra Żochowska, dyrektor komunikacji w agencji public relations Wizerunkowo.com

Wydarzenie rokuW b/vlogosferze dzieje się coraz więcej, co sprawia, że wskazanie jednego wydarzenia, projektu czy kampanii, która wyróżnia się na tle innych, staje się sporym wyzwaniem. W tym roku zwróciłam uwagę przede wszystkim na festiwale i to, w jaki sposób obecne na nich marki angażowały w te przedsięwzięcia influencerów – za granicą Coachella, w Polsce m.in. Open’er czy Przystanek Woodstock.

Wskazując wydarzenia istotne dla polskiej branży internetowych influencerów nie można też pominąć organizowanych przez nich i dla nich eventów takich jak Blog Forum Gdańsk, Blog Conference Poznań czy See Bloggers. Niektórzy zarzucają, że dyskutuje się na nich ciągle o tym samym, chociażby rozkładając na czynniki pierwsze temat współpracy z firmami i skutecznej monetyzacji swojej blogerskiej działalności. Słuchając tego rodzaju prelekcji czy paneli też czasem myślę, że przecież powiedziano już o tym wszystko, ale kiedy kilka dni później otrzymuję kolejnego maila, który brzmi: „Witam, chętnie nawiążę współpracę. Adres mojego bloga to XYZ. Czekam na propozycje.”, to uznaję, że jednak takie dyskusje nadal są potrzebne.

Sukces rokuPo pierwsze cały czas postępująca profesjonalizacja działań komercyjnych w b/vlogosferze - zarówno ze strony firm-klientów czy agencji, jak i twórców. Mówi się o tym od jakiegoś czasu, ale w 2016 r. zdecydowanie można było zauważyć, że coraz większa liczba influencerów podchodzi do współprac naprawdę poważnie, a do tego coraz częściej zamiast czekać na zapytanie wychodzi też z własnymi inicjatywami – w wielu przypadkach w postaci świetnie zbudowanych ofert.

Uważam, że sukcesem b/vlogosfery jest też to, że coraz większa liczba twórców stawia już nie tylko na dostarczanie rozrywki, ale i edukowanie na przeróżnych polach. Mam nadzieję, że takie merytoryczne treści też znajdą spore grono odbiorców, co – jak pokazuje chociażby przykład Arleny Witt i jej kanału „Po Cudzemu” - jest jak najbardziej możliwe.

Porażka, rozczarowanie rokuW przypadku kampanii z udziałem influencerów rozczarowują mnie przede wszystkim te, które zupełnie nie są dopasowane do charakteru działalności, osobowości czy po prostu predyspozycji angażowanych twórców. Przykładowo bloger może świetnie pisać, robić doskonałe zdjęcia, ale już zagranie w spocie reklamowym może przekraczać jego możliwości. Rozczarowują też publicznie rozgrywane spory między influencerami i sieciami partnerskimi bądź między samymi twórcami.

Człowiek rokuPierwszy to Konrad Kruczkowski - całokształt jego działalności w blogosferze zasługuje na wyróżnianie przy każdej możliwej okazji. W tym roku gratulacje należą mu się w szczególności za projekt „Halo. Tato”. Drugi to Krzysztof Gonciarz – tworzy materiały wideo tak wysokiej jakości, że jego widzowie nie mogą się doczekać również tych, które przygotowuje we współpracy z markami (swoją drogą jego filmy stworzone dla Intela i Orange to naprawdę świetna robota). Sukces na Patronite i tłumy na spotkaniach z nim tylko potwierdzają, jak dużo osiągnął.

Serwis, kampania, projekt roku  Biorąc pod uwagę cały świat, długo można by wymieniać. Skupiając się jednak na Polsce, to jeśli chodzi o projekty komercyjne: „Sztuka składania historii” i „Światło” wspomnianego już Krzysztofa Gonciarza, współpraca marki Johnnie Walker m.in. z Dawidem Podsiadło oraz akcja Tołpa:off. Ze względu na to, że na co dzień działam również na rzecz akcji społecznych, doceniam też te, w które w mądry sposób angażują się influencerzy. Pomoc osobom chorym czy seniorom, edukacja na temat profilaktyki zdrowotnej czy racjonalnego spożywania alkoholu, wspieranie bezdomnych zwierząt i wiele innych – najchętniej każdej z takich inicjatyw przyznałabym tytuł projektu roku. Gdybym musiała wskazać jedną, to w 2016 r. byłaby to kampania #łapjaja – naprawdę świetnie skonstruowana i w skuteczny sposób wykorzystująca siłę odpowiednio dobranych influencerów.

Premiera, nowość roku  „Onet Rano” z Jarkiem Kuźniarem. To poranne pasmo jest jak szyte na miarę dla prowadzącego, który świetnie czuje media społecznościowe i nowe technologie, często jako pierwszy testuje social mediowe nowości (#Jaroscope). W branży internetowej i dziennikarskiej opinie na temat programu są różne, ale liczba widzów potwierdza, że ten format po prostu się sprawdza.  

Zasługującą na zauważenie tegoroczną nowością była też akcja marki Olewnik, w ramach której to blogerzy mogli zgłosić swój pomysł na kampanię.

Trend rokuRok 2016 to przede wszystkim umacnianie się trendów, które zaobserwowaliśmy już w 2015 r. Mam tu na myśli przede wszystkim odchodzenie od traktowania b/vlogerów jako „maskotek” – dodatków do działań reklamowych czy PR-owych. Coraz więcej marek docenia współpracę z influencerami i traktuje akcje z ich udziałem jako naturalny, równoważny, a wręcz niezbędny element realizowanych kampanii. Dotyczy to nie tylko brandów „lajfstajlowych”, ale i tych poważniejszych. To pozytywna tendencja, ale wiążą się z nią także konkretne konsekwencje – przede wszystkim kończy się traktowanie działań z b/vlogerami w kategorii ciekawostki. Rosną budżety, a wraz z nimi wymagania względem jakości materiałów i efektywności tego rodzaju aktywności.

Drugi coraz mocniej utrwalający się trend to docenianie przez marki nie tylko tych wysokozasięgowych, mainstreamowych twórców, ale też mniejszych blogerów i youtuberów czy wręcz mikroinfluencerów. Realizowane z nimi współprace już wielokrotnie udowodniły, że choć zgromadzona przez nich społeczność jest mniej liczna, to relacje z jej członkami są znacznie bliższe, a dzięki temu ich zaangażowanie jest większe - a to w przypadku celów wielu kampanii wskaźnik dużo istotniejszy niż zasięgi. Zauważalny jest też fakt, że blog czy kanał na YouTube nie jest już niezbędny – równie skutecznie można działać, gdy potrafi się angażować w mediach społecznościowych.

Michał Maciejewski, strategy director w Pitted Cherries

grafika

Wydarzenie rokuW Polsce - najpopularniejsi polscy youtuberzy w reklamie telewizyjnej sieci Play. 8 internetowych twórców video wzięło udział w dużej kampanii reklamowej giganta, dzięki czemu stanęli w jednym szeregu np. z Kubą Wojewódzkim, Margaret czy Agnieszką Chylińską.

Na świecie - przejęcie przez Instagram funkcjonalności SnapChata, co w dłuższej perspektywie może okazać się skazaniem Snapa na powolną i bolesną śmierć.

Sukces rokuW Polsce - jeszcze większe otworzenie się formatów telewizyjnych na blogerów. Ekskluzywny Menel reklamuje bank, Łukasz Jakóbiak przeprowadza wywiady z uczestnikami „The Voice of Poland”, a Tamara Gonzalez Perea szaleje w TVN-owskim Agencie.

Na świecie - o największym sukcesie w mijającym roku może spokojnie mówić Mark Zuckerberg. Jego decyzja dot. zakupu Instagrama w 2012 roku okazała się dobrą inwestycją. Zmiany wprowadzone w 2016 roku okazały się zaś strzałami w dziesiątkę. Królestwo infuencerów coraz mocniej ugruntowuje swoją pozycję.

Porażka. rozczarowanie rokuW Polsce - ciągłe funkcjonowanie przestarzałego prawa prasowego z czasów PRL, wedle którego  blog może być uznany za prasę, a w Polsce prasę trzeba zarejestrować. Oczywiście zazwyczaj brak rejestracji nikomu nie przeszkadza i blogerzy mogą spać spokojnie. Jednak w sytuacji, gdy bloger zacznie pisać coś niewygodnego dla władzy, przestarzałe prawo nagle zaczyna działać…

Na świecie - Twitter podjął decyzję o zamknięciu Vine. Aplikacja powoli będzie wyłączana, ze względu na brak zysków. W 2013 roku Vine był numerem jeden wśród aplikacji na iTunes. W swoim najlepszym momencie miał ponad 200 mln aktywnych użytkowników, niestety jego popularność sukcesywnie malała na rzecz Snapchata oraz Instagrama.

Człowiek rokuW Polsce - Jessica Mercedes, która znalazła się na liście 40 najbardziej wpływowych Polaków magazynu „Wprost”.

Na świecie - Chiara Ferragni, według wielu prestiżowych podsumowań - najbardziej wpływowa blogerka 2016 roku na świecie.

Serwis, kampania, projekt rokuW Polsce - Warto byłoby tu powiedzieć o wielu kreatywnych kampaniach, ale wspomnę o tylko o 3 ważnych realizacjach dla naprawdę dużych marek - Pandora wysyłająca Jessicę Mercedes do Bangkoku, Coca Cola umieszczająca na swojej puszce wizerunek Maffashion i Orange angażujące Krzysztofa Gonciarza do kampanii internetu światłowodowego.

Na świecie jednym z największych projektów 2016 roku było otworzenie kanału na Snapchacie przez Las Vegas. Do współpracy przy promocji nowego kanału miasta zaproszono DJ Khaleda - „Króla Snapchata”, którego śledzi ponad 6 milionów osób. DJ Khaled miał za zadanie pokazać swoje ulubione miejsca w mieście w ciągu dwóch dni. Dzięki tej akcji kanał Las Vegas w ciągu dwóch dni zdobył ponad 25 000 nowych followersów.

Kolejny case, o którym warto tu napisać to wykorzystanie przez Mercedes-Benz bardzo nietypowego Influencera. Loki – the wolfdog na swoim Instagramie ma ponad 1,3 mln obserwujących. Wraz z właścicielem pojechał Mercedesem na wycieczkę po górach.

Premiera, nowość rokuW Polsce - aplikacja indaHash łącząca marki z instagramowiczami. Czyli zautomatyzowanie procesów współpracy influencerów z markami.

Na świecie - nowe logo Instagrama :) Z początku wywołało niemałe kontrowersje, ale potem okazało się, że jest kapitalnym, nowoczesnym i zapamiętywalnym symbolem nadchodzących zmian.   

Trend rokuW Polsce - content wideo, który w 2016 roku królował w mediach społecznościowych. Bardzo wielu popularnych polskich Influencerów coraz częściej rezygnuje ze słowa pisanego na rzecz materiałów video. Sporo namieszał oczywiście SnapChat i Instagram Stories.

Na świecie - użytkownicy mediów społecznościowych chcą wiedzieć co dzieje się u ich ulubionych influencerów w czasie rzeczywistym. Na popularności w 2016 roku zyskały więc transmisje na żywo.

 

Maciej Pietrukiewicz, influencer marketing specialist w LiquidThread

grafika

Wydarzenie rokuKrzysiek Gonciarz dzięki swojemu dużemu sukcesowi na Patronite wskazał innym twórcom nie tyle kolejne źródło dochodu pozwalające uniezależnić się od współpracy z markami, co sposób na rozwinięcie działalności. Dzięki pieniądzom zgromadzonym od fanów (w szczytowym momencie było to nawet 35 tys. zł miesięcznie, a łącznie Krzysiek ma zebranych na ten moment prawie 200 tys. zł) mógł nakręcić film, na który prawdopodobnie nie znalazłby sponsora. Także dzięki nim mógł przyjechać do Polski i zorganizować bezpłatne spotkania w różnych miastach z fanami. Wreszcie: mógł zatrudnić osoby, które zajmą się montażem, social mediami czy sklepem internetowym - to pozwoliło Gonciarzowi wprowadzić jego działalność influencerską na znacznie wyższy poziom. W jego ślad poszło wielu twórców i już teraz widać u niektórych ten sam efekt, co w dalszej perspektywie czasowej może być solidną podwaliną pod fantastyczny rozwój branży influencerów.

Sukces rokuTrzy słowa: książka Michała Szafrańskiego. Różni zasięgowi twórcy wydawali w tym roku swoje książki, ale to właśnie Michał stał się ikoną, jeśli chodzi o sam proces ich wydania. Liczby mówią same za siebie: 5 miesięcy, ponad 1,65 mln przychodów i prawie 900 tys. zysku na czysto, jeśli odliczymy podatki i darowizny dla Pajacyka!  Prawdopodobnie nie sprawi to, że teraz każdy twórca będzie próbował wydawać swoją książkę w modelu self-publishingu, ale wielu influencerom dużo łatwiej będzie bazować na wiedzy, którą Szafrański dzieli się bardzo chętnie. Największym sukcesem jest właśnie to, że są tacy ludzie jak Michał, którzy nie zgadzają się na przyjęte normy i wydeptują własne ścieżki, a potem dzielą się swoim know-how z innymi.

Porażka, rozczarowanie rokuW Polsce jest to mowa nienawiści w najróżniejszych odmianach. Jest to przerażająco powszechne zjawisko i mimo wielu akcji mających na celu zwalczanie jej, nadal niewiele się zmienia. Niestety swoją "zasługę" w tym mają również internetowi twórcy, gdyż zdarzały się przypadki, że oni sami podsycali spiralę hejtu lub wręcz byli za nią odpowiedzialni.

Człowiek rokuW Polsce w tym roku mieliśmy dwie osoby, które wyznaczały nową jakość. Michała Szafrańskiego możemy doceniać nie tylko ze względu na sukces finansowy jego książki, ale również za bycie sumieniem polskiej blogosfery. To właśnie z ust Michała padają najczęściej słowa dotyczące etyki w pracy influencera, a jego prezentacje są kluczowymi podczas najważniejszych konferencji dla blogerów i youtuberów.

Drugim twórcą jest Krzysiek Gonciarz odpowiedzialny za najlepszą kampanię z marką w tym roku, rozpromowanie idei Patronite'a wśród twórców oraz wyznaczanie trendów w tworzeniu jakościowych materiałów video. To, co łączy Michała i Krzyśka, to olbrzymia doza szczerości i naturalności, którymi posługują się na co dzień w swoich działaniach w sieci.

Serwis, kampania, projekt roku„Sztuka Składania Historii” Krzysztofa Gonciarza we współpracy z Intelem była przykładem kampanii idealnej. O jej sukcesie świadczył na pewno świetny odbiór i ludzie masowo dopytujący się o kolejne filmy, ale również świetne wplecenie produktu w tematykę kanału Gonciarza. Na końcu otrzymaliśmy wspaniale wykonaną, dopieszczoną wizualnie reklamę, w której od samego produktu ważniejsze były emocje towarzyszące tym materiałom. Dzięki sile influencera, jego „wpływowości” i sposobie opowiadania historii z marką w tle w tej kampanii sukces odniosły wszystkie trzy strony.

Premiera, nowość rokuDebiutem roku jest z pewnością kanał Cezarego Pazury. Założony co prawda w zeszłym roku, ale dopiero w 2016 zaczął lawinowo zyskiwać subskrybentów. Jest to ewidentnie przełamanie pewnego niekorzystnego trendu, gdyż przygody polskich celebrytów z YouTube zazwyczaj kończyły się niepowodzeniem. Wielokrotnie okazywało się, że przeniesienie olbrzymiej popularności do internetu nie jest wcale takie proste... Pazura z kolei skorzystał z doświadczenia sieci partnerskiej i od razu zobaczyliśmy efekty - teraz już ponad 300 tys. subskrybentów. U Cezarego pojawiali się inni zasięgowi twórcy, sprawdzone youtube'owe zasady publikacji, formaty, a potem wreszcie unikalna wartość, czyli niepublikowane ciekawostki i wspomnienia z filmów, w których występował aktor. Dziś spokojnie możemy mówić o Pazurze jako o youtuberze.

Trend rokuZdecydowanie większy udział tzw. długiego ogona w kampaniach marek w internecie. Reklamodawcy oraz agencje zaczęły zauważać, że warto do kampanii angażować twórców nie tylko ze ścisłego topu z uwagi na to, że ci influencerzy mogą mieć mniejsze, ale zarazem i bardziej zaangażowane, sprofilowane społeczności. Z drugiej strony pojawiła się także pewna „wyporność” u tych największych twórców - niektórzy mają po kilkanaście/kilkadziesiąt produktów czy usług, które promują w ciągu roku, i dla swoich fanów przestają być wiarygodni. Inną kwestią są budżety, gdyż nie wszystkie marki są gotowe płacić za tych najpopularniejszych twórców - na szczęście rynek jest na tyle elastyczny, że nawet małe firmy mogą sobie w tym momencie pozwolić na zaangażowanie za relatywnie niskie kwoty solidnych influencerów.

Prognoza na 2017 rokCoraz więcej twórców będzie przechodzić ze słowa pisanego w video. W tym momencie jeszcze wielu blogerów się waha, aby zrobić ten krok lub robią to niekonsekwentnie, dzieląc czas na bloga i kanał. W 2017 rosnąca wiedza i know-how w branży, presja odbiorców (którzy mniej czytają, a więcej oglądają filmów na YouTube), wszechobecność video oraz większe budżety na kampanie reklamowe sprawią, że blogerzy coraz częściej będą tworzyć swoje kanały na YouTube.

Tomasz Szambelan, partnership executive w LifeTube

grafika

Wydarzenie rokuZdecydowanym ważnym wydarzeniem roku w Polsce i za granicą jest aktywność związana z Pokemon GO, która pociągnęła setki milionów użytkowników na całym świecie do wyjścia na dwór w celu łapania wirtualnych stworków. Z tego powodu naturalnie powstało wiele materiałów na kanałach YouTube, nawiązujących do Pokemon GO. Traktuję to w kategorii wydarzenie, ponieważ tak naprawdę aktywność graczy zamknęła się w okresie wakacyjnym.

Sukces rokuFilm „Czego szukasz na Święta” produkcji Allegro, który został stworzony z myślą o YouTube i rozszedł się viralowo w Polsce oraz również obił się dużym echem na całym świecie. Ten film oraz inne z ostatniego roku stworzone przez Allegro wyznaczyły moim zdaniem kierunek, w którym powinny iść reklamy internetowe.

Sukcesem, który miał pozytywny wpływ na cały świat YouTube’a jest wprowadzenie tak zwanych "ekranów końcowych". Są to interaktywne miniaturki działające zarówno na komputerach i urządzeniach mobilnych, które można wprowadzić na końcu swoich filmów na YouTube. Za ich pomocą można w bardzo estetyczny oraz efektywny sposób przekierowywać widzów m.in. na inne stworzone przez siebie materiały oraz strony internetowe. Twórcy patrząc na wyniki jakie dają im te ekrany oraz prostotę ich tworzenia są zachwyceni, chociaż niektórzy uważają, że YouTube powinien je wprowadzić już 3 lata temu i już wtedy zastąpić własnoręcznie robione przez twórców plansze końcowe.

Porażka, rozczarowanie rokuWysyp tzw. dram na YouTube. Które polegają na wyciąganiu publicznie przez jednych twórców (najczęściej rzekomych) brudów innych większych twórców. Mniejsze kanały często widzą w tym drogę na skróty do zwiększenia swoich zasięgów. Chyba nie trzeba rozpisywać się jak wpływa to toksycznie na całe środowisko YouTub’a.

Człowiek rokuChyba żaden YouTuber nie oddziaływał swoją twórczością w tym roku na innych YouTuberów na całym świecie, tak jak Casey Neistat, który m.in. swoim sposobem vlogowania w pewien sposób zainicjował mocno rozwijający się trend na YouTube jakim są daily vlogi.

Po części dzięki Neistatowi mam w Polsce swojego człowieka roku, czyli bezsprzecznie - Krzysztofa Gonciarza, który za swoją twórczość zebrał w tym roku mnóstwo nagród oraz przykuł uwagę setek tysięcy widzów.

Premiera, nowość rokuStworzony w całości z myślą o widzach YouTuba’a serial „Nieprzygotowani”. W ciągu niecałych 2 miesięcy zgromadził prawie 500 tysięcy subskrybentów oraz milionowe zasięgi na każdym odcinku. Jest to sukces, którego chyba nawet producenci tego kanału się nie spodziewali, a są nimi właściciele największego kanału YouTube w Polsce, czyli Abstrachuje.

Trend rokuNie trzeba było być uważnym widzem YouTube’a, by zauważyć w tym roku jeden wyraźny trend wśród największych twórców popularnych kanałów - wydawanie książek. Twórcy postanowili przekuć swoje wirtualne zasięgi na rzeczywiste, co widząc po zainteresowaniu widzów oraz samych wydawców - jak najbardziej się udało.

Prognoza na 2017 rokDaje się zauważyć na Polskim YouTube pewien trend, jakim jest częściowe uwstecznianie jakości obrazu i dźwięku produkowanych materiałów. Wydaje się, że jest to reakcja obronna ekosystemu YouTuba na szybko idącą profesjonalizację kanałów i inwestycje twórców w drogie sprzęty. Czyżby YouTube wracał do korzeni, gdy liczył się przede wszystkim content, a „drogie produkcje” nie stanowiły pewnej bariery między Twórcą, a widzem? Zobaczymy to pewnie w nadchodzącym roku

 

Wojtek Andree, współzałożyciel serwisu APYnews.pl

grafika

Wydarzenie rokuMoim zdaniem nie da się wyselekcjonować jednego takiego konkretnego wydarzenia. W Polsce na pewno: MeetUp we Wrocławiu organizowany przez GetHero, Video Arena połączona z YouTube Space Warsaw. Nie można zapomnieć o trendzie na wydawanie książek, gdzie niektórym twórcom odbiło się to czkawką. Należy też wspomnieć o sprzedaży największej agencji partnerskiej - LifeTube oraz przejęciu pakietu kontrolnego przez TVNw Gamellon. Sukces Gonciarza na Patronite.

Na świecie: świetna impreza streamy awards w USA, Vidcon, w pewien sposób symboliczne przekroczenie 50 milionów subskrybentów przez PewDiePie, zakończenie daily vlogów Caseya Neistata i sprzedaż jego aplikacji.

Sukces rokuDużym sukcesem okazały się działania Facebooka w rozwoju osadzania treści videow serwisie. Co prawda nie ma jeszcze sprawnie działającego rozwiązania problemu jakim jest freebooting, aczkolwiek przykład świątecznej kampanii marki mall.pl pokazał, że większe zasięgi można już teraz osiągać nie na za pomocą YouTube’a, tylko Facebooka.

W Polsce sukcesem nazwałbym rozwój największych kanałów. W obecnym roku, do grona kanałów z milionem subskrypcji dołączyło 11 twórców (a jeszcze przed nowym rokiem dołączyć do tej paki może Maciek Dąbrowski). YouTuberzy tworzą coraz to bardziej profesjonalne treści, kreatywne lokowania produktów (przykład Multiego, który zlecił stworzenie specjalnych modyfikacji do gry GTA V, które umieściły w grze czerwoną ciężarówkę marki Coca-Cola). Świetną robotę wykonali Janek i Marek z Grupy Filmowej Darwin, którzy postawili na swoim i w programie wyprodukowanym dla player.pl zachowali swój genialny styl znany z YouTube. No i oczywiście wspomniany już sukces Gonciarzaz Patronite.

Porażka, rozczarowanie rokuNa pewno rozczarowaniem jest kierunek, w jakim YouTube kierowało działania algorytmów. W przeciągu roku było wiele zawirowań, usuwania subskrypcji aktywnych użytkowników portalu czy wyłączania powiadomień o najnowszych filmach twórców.

W Polsce: impreza, która miała mieć miejsce w drugim kwartale tego roku, a finalnie się nie odbyła i do dziś nie wiadomo, czy zwrócono pieniądze za zakupione bilety.

Człowiek rokuW Polsce zdecydowanie największe uznanie należy się Krzysiowi Gonciarzowi. Jedna decyzja o zmianie formatu, rozpoczęcie serii daily vlogów z Japonii nadały w pewnym sensie jego kanałowi drugie życie. Szybko rosnącą popularność potwierdziły jesienny cykl spotkań w Polsce ze swoimi fanami. Lista zgłoszeń na każde wydarzenie była zamykana 2 minuty po jej rozpoczęciu. Przecieranie szlaków, jak w przypadku Patronite. Wielkie brawa należą się również Rezigiuszowi, który w ciągu 24 godzin w swoim brandowym sklepie uzbierał ponad 320 tysięcy złotych na cel charytatywny.

Na świecie wielki sukces odnotował amerykański twórca  Casey Neistat. W ciągu tylko tego roku jego widownia urosła o ponad 4 miliony widzów. Teraz co prawda zakończył już serię codziennego vlogowania, ale rozpoczął kolejny interesujący epizod w swojej twórczości.

Serwis, kampania, projekt rokuNie będąc zbytnio oryginalnym - Sztuka Składania Historii. Kampania słusznie nagrodzona w kilku konkursach. Podobały mi się również reklamówki Orange, o historii złotych monet.

Na pewno fajnym projektem jest to, w jakim kierunku idą chłopaki z Abstrachuje. Rozwijają się na wielu płaszczyznach, ich działania są przede wszystkim przemyślane. W zeszłym roku otworzyli własny klub, w tym roku bar z rosnącym na popularności na całym świecie sushito. Dodatkowo w tym roku wielki rozwój zaliczył kanał pod ich skrzydłami - Beksy, wielkim hitem okazali się Nieprzygotowani, a także kanał Oli Żuraw. Sieci partnerskie w „produkowaniu” twórców powinny się od nich uczyć.

Ponadto, nieskromnie chciałbym dodać, że nasz portal o YouTube - APYnews.pl, zaliczył 10-krotny wzrost liczby odwiedzin w stosunku listopad 2015 / listopad 2016 przekraczając grubo 1,2 mln odsłon miesięcznie.

Premiera, nowość rokuStreamowanie na żywo na YouTube przez smartfona, wprowadzenie nowego systemu komentarzy, kontrowersyjne YouTube Heroes

Trend rokuNa YouTube na pewno w mijającym roku popularnością cieszył się tzw. soft content, czyli filmy o ciekawostkach czy krótkich faktach. Coś w stylu wiedzy bezużytecznej w formie video. Drugie życie zyskały też formaty, które znamy z kilku lat wstecz. Wiele kanałów dało się poznać na dość mocnym (z naciskiem na mocnym) inspirowaniu się treściami popularnymi w 2014-15 roku.

Wielki rozwój zaliczył format transmisji live na platformach Facebook, YouTube czy oczywiście Twitch i Hitbox. Od kilku dni opcję nadawania na żywo mają najwięksi użytkownicy Instagrama.

Książki youtuberów (w Polsce).

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu