4,2 proc. więcej na reklamy w telewizji, najwięcej zyskały kanały tematyczne z tv naziemnej (raport)

W pierwszych trzech kwartałach br. wydatki reklamowe w telewizji wzrosły w Polsce o 4,2 proc., do 2,787 mld zł, a w samym trzecim kwartale o 6,4 proc., do 806 mln zł - wynika z szacunków agencji SMG. Cztery główne kanały zanotowały mniejsze wzrosty niż pozostałe stacje z naziemnej telewizji cyfrowej. Do wzrostu najbardziej przyczynili się marketerzy z branży farmaceutycznej i żywnościowej.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
4,2 proc. więcej na reklamy w telewizji, najwięcej zyskały kanały tematyczne z tv naziemnej (raport)
fot. Shutterstock.com

O 4,2 proc. w skali roku zwiększyły się od stycznia do września br. nakłady na wszystkie formy reklam telewizyjnych: spotów, sponsoringu i lokowania produktu oraz ogłoszeń płatnych. W trzecim kwartale wzrost wyniósł 6,4 proc. (czyli prawie 51 mln zł) i był dużo wyższy niż w pierwszy dwóch kwartałach (gdy osiągnął wartość 3,7 i 3 proc.).

- Rynek reklamy telewizyjnej wyraźnie przyspieszył w III kwartale 2015 roku odzwierciedlając pozytywne nastawienie firm do inwestowania, wynikające z zadowalających wskaźników gospodarczych, takich jak tempo wzrostu PKB, czy spadające bezrobocie. W pełni wykorzystywany jest przez rynek potencjał wynikający z siły telewizji w Polsce - olbrzymiego zasięgu oraz perswazyjności komunikatów - komentuje Piotr Piętka, prezes SMG.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/polsat-liderem-tvp1-wyprzedzila-tvn-mecz-polska-irlandia-hitem-pazdziernika ##

W samym trzecim kwartale wydatki reklamowe na reklamy telewizyjne sektora farmaceutycznego wzrosły o 8,4 proc., a sektora żywności - o 12,8 proc. Zdecydowanie największy budżet miał Aflofarm Farmacja Polska, który promował w telewizji swoich 71 marek. Zajmujący drugie miejsce Procter & Gamble wydał trzy razy mniej na reklamy 26 marek. Z kolei Lidl w skali roku zwiększył swoje inwestycje prawie o 50 proc., co wynika ze startu kampanii z udziałem Doroty Wellman i Karola Okrasy.

grafika

Zdecydowanie największa część telewizyjnych budżetów reklamowych jest przeznaczana na emisję spotów. W trzech kwartałach te wydatki zwiększyły się o 123,6 mln zł (czyli 4,1 proc.), sięgając 2,5 mld zł, a w samym trzecim kwartale urosły o 53 mln zł (czyli 7,7 proc.).

Za to inwestycje na sponsoring i lokowanie produktów nie zmieniły się w skali roku, a na płatne ogłoszenia - spadły o 44,2 proc. Wartość sponsoringu wyniosła 190 mln zł, a lokowania produktów - 51 mln zł.

W czterech największych kanałach (TVP1, TVP2, TVN i Polsacie) w samym trzecim kwartale wpływy ze sponsoringu i lokowania produktów zmalały o 9,62 proc., co wynika m.in. z wysokich przychodów przed rokiem związanych z transmisjami piłkarskich mistrzostw świata w Telewizji Polskiej. Natomiast ze sprzedaży spotów cztery główne stacje w trzecim kwartale zarobiły o prawie 5 proc. więcej niż rok wcześniej, ale w trzech kwartałach zanotowały niewielki spadek.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/sponsoring-telewizyjny-dzien-dobry-tvn-i-pierwsza-milosc-z-najwiekszymi-wplywami-cinkciarz-pl-liderem-reklamodawcow ##

grafika

W trzech kwartałach br. cztery główne kanały miały 58 proc. udziału w rynku reklamy telewizyjnej, a pozostałe stacje nadawane w naziemnej telewizji cyfrowej - 19,9 proc. Przy czym te drugie osiągnęły duże wzrosty: w trzecim kwartale ich wpływy reklamowe zwiększyły się o 29,2 proc., a udział rynkowy - z 16 proc. do prawie 20 proc. Wolumenowo najbardziej wzrosły przychody TV4, a procentowo - Fokus TV i Polsat Sport News (po ok. 90 proc.).

Z kolei wpływy pozostałych stacji tematycznych, dostępnych za pośrednictwem sieci kablowych i satelitarnych, w trzecim kwartale zmalały o 1,1 proc., a ich udział w przychodach - z 23,9 proc. do 22,2 proc.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/dwa-razy-wiecej-na-reklamy-w-telewizji-na-zywo-najzyskowniejszy-dzien-dobry-tvn ##

grafika

- Czwarty kwartał powinien przynieść wzmocnienie presji popytowej zgodnie z trendami makroekonomicznymi obserwowanymi obecnie w Polsce. Obecnie nie widać niepokojących wpływów dochodzących z zagranicy. Estymujemy, że wzrost inwestycji w reklamę telewizyjną w całym roku 2015 wyniesie 4,5 proc - mówi Piotr Piętka. - Prognozuję zwiększenie inwestycji w formaty wideo w internecie: zarówno serwisy VoD, jak też wideo dostępne w You Tube czy też na Facebooku. Rok 2016 będzie także rokiem pierwszych prób z zakupem automatycznym (programmatic buying) w telewizji i dzięki temu przyniesie wiele nowych możliwości - zapowiada.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów