546 mln zł na polską e-reklamę, w górę o 9,6 proc. Dominują display i SEM

W I kwartale br. wydatki na reklamę internetową w Polsce wyniosły 546,1 mln zł, 9,6 proc. więcej niż rok wcześniej - wynika z badania IAB AdEx. Dominują reklama displayowa i SEM, do których należy, odpowiednio, 41 i 36 proc. rynku.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

W badaniu IAB AdEx wartość polskiej reklamy internetowej w I kwartale br. został oszacowana na zdecydowanie więcej niż przez Starlink, według którego wydatki na e-reklamę w tym okresie wyniosły 351,7 mln zł, po wzroście o 7,7 proc. w skali roku (zobacz szczegóły).

Według IAB AdEx zwiększyły się inwestycje na wszystkie typy e-reklamy - na display o 15 proc., na SEM o 11 proc., na ogłoszenia o 2 proc., na e-mail marketing o 5 proc., na wideo aż o 49 proc., na social media o 35 proc., a na mobile marketing aż o 109 proc. Spadek zanotowała jedynie mająca niewielkie znaczenie reklama behawioralna. Z początkiem br. badaniem objęty wideo in-stream oraz RTB.

Na reklamę internetową najwięcej niezmiennie wydają sektory motoryzacyjny i finansowy. W I kwartale br. ich udziały w rynku wyniosły 18 i 15 proc.

- Obecnie wydatki na reklamę online rosną w stałym tempie około 10 proc. Tyle wyniosła dynamika w pierwszym kwartale roku 2013, podobnie jak w roku 2012. Nie są to tak spektakularne wzrosty, jakie obserwowaliśmy kilka lat temu, jednak - biorąc pod uwagę, że internet jest obecnie jedynym medium, które odnotowuje wzrosty - możemy mówić o stałym, umiarkowanym wzroście, który zachowuje swe tempo pomimo wahań PKB - komentuje Paweł Kolenda, manager ds. badań w IAB Polska. - Duży wpływ na dynamikę reklamy cyfrowej ma obecnie wzrost reklamy wideo online, który towarzyszy redukcji wydatków na tradycyjną reklamę telewizyjną, a także dynamika SEM, która nadal rośnie szybciej niż cały rynek - dodaje Kolenda.

grafika

IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku.

W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych i średnich podmiotów na rynku.

Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu (tzw. kick-backi). Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele