Agora ograniczyła inwestycje w prasę, wpływy z niej zmalały o połowę. W górę kina i outdoor (analiza)

Przez ostatnie 3,5 roku Agora zainwestowała tylko 4,8 mln zł w segment prasowy, natomiast aż 111,5 w pion filmowo-książkowy, a 94,1 mln zł w outdoorowy. Mocno zmalały wpływy firmy z prasy, za to wzrosły - ze sprzedaży biletów kinowych.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Agora ograniczyła inwestycje w prasę, wpływy z niej zmalały o połowę. W górę kina i outdoor (analiza)

W pierwszej połowie br. Agora miała 583,7 mln zł wpływów ze sprzedaży, z czego zdecydowanie najwięcej - 261 mln zł, czyli 44,7 proc. ogółu - ze sprzedaży usług reklamowych. Sprzedaż biletów w kinach Helios przyniosła firmie 108 mln zł przychodów (18,5 proc. wszystkich), wydawnictw (prasy, książek, płyt CD i DVD) - 68,1 mln zł (11,7 proc.), usług poligraficznych -58,9 mln zł (10,1 proc.), a sprzedaż określana jako pozostała - 87,7 mln zł (15 proc.).

Od 2012 do 2016 roku znacząco zmalały wpływy Agory z usług reklamowych (z 636,3 do 561,6 mln zł) i wydawnictw (ze 152,7 do 135,7 mln zł). Od 2013 roku jako osobna kategoria klasyfikowana jest sprzedaż usług poligraficznych - w tamtym roku przyniosła ona 156,8 mln zł przychodów, a w ub.r. - 147,7 mln zł.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/agora-wyniki-w-2017-r-zysk-w-ii-kwartale-mocno-w-gore-kina-helios-w-dol-gazeta-wyborcza-radio-i-internet ##

W konsekwencji udział sprzedaży usług reklamowych w łącznych wpływach firmy zmalała z 55,9 proc. w 2012 roku do 44,7 proc. w minionym półroczu, a sprzedaży wydawnictw - z 13,4 do 11,7 proc. W przypadku sprzedaży usług poligraficznych ten udział zmniejszył się z 14,6 proc. w 213 roku do 10,1 proc. w pierwszej połowie br.

Za to przychody z biletów do kin wzrosły ze 134 mln zł w 2012 roku do 194,2 mln zł w ub.r., a ich udział w całkowitych wpływach Agory - z 11,8 proc. w 2012 roku do 18,5 proc. w minionym półroczu.

grafika

W 2012 roku w segmencie kinowym (oprócz biletów obejmującym sprzedaż barową i reklamę kinową) Agora miała 205,1 mln zł wpływów sprzedażowych (18 proc. wszystkich), a w segmencie prasowym (obejmującym sprzedaż dzienników i czasopism firmy oraz reklam w nich) - 592,7 mln zł (52 proc.).

Od 2014 roku pion kinowy rozszerzono w filmowo-książkowy, obejmujący też produkcję i dystrybucję filmów oraz wydawanie książek i płyt. W ub.r. wpływy w nim wyniosły 364 mln zł, czyli 77,5 proc. więcej niż w 2012 roku. Natomiast przychody z prasy zmalały do 267,9 mln zł, czyli o 54,8 proc. w ciągu czterech lat.

W minionym półroczu wpływy z filmów i książek stanowiły już 35,3 proc. wszystkich przychodów Agory, a z prasy - 20,1 proc.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/agora-liczba-pracownikow-przez-trzy-lata-zmalala-o-240-wiecej-na-pensje-w-kinach-helios-mniej-w-gazecie-wyborczej ##

Udział wpływów z segmentu internetowego wzrósł z 10 proc. w 2012 roku do 13,6 proc. w pierwszej połowie br., z segmentu radiowego - z 7,7 do 9,2 proc., a z outdoorowego - zmalały z 14,2 do 13,8 proc. Natomiast w przypadku pionu druku nastąpił spadek z 15,7 proc. w 2014 roku do 10,7 proc. w minionym półroczu.

grafika

W segmencie prasowym w 2012 i 2013 roku Agora miał po ponad 80 mln zł zysku EBITDA, w kolejnych dwóch latach było to 22-27 mln zł, a w ub.r. - tylko 6,1 mln zł. W pionie druku ten wskaźnik zmalał z 17-18 mln zł w latach 2014-2015 do 8,1 mln zł w ub.r.

Jednocześnie mocno wzrósł zysk EBITDA w segmencie filmowo-książkowym, internetowym, radiowym i outdoorowym. W tym ostatnim zwiększył się z 22,2 mln zł w 2012 roku do 40,8 mln zł w ub.r., w radiowym - z 5,5 do 15,9 mln zł, a w internetowym - z 12,9 do 27,9 mln zł. Natomiast EBITDA pionu filmowo-książkowego wzrosła z 39,5 mln zł w 2014 do ok. 60 mln zł w 2015 i 2016 roku.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/agora-rozczarowana-zasiegiem-technicznym-mux-8-przeniesienie-metra-na-inny-multipleks ##

grafika

Przez ostatnie 5,5 roku wydatki inwestycyjne Agory w pionie filmowo-książkowym wyniosły 200,7 mln zł, a w outdoorowym - 117,5 mln zł. W tym pierwszym firma zdecydowanie najwięcej wydaje na rozbudowę sieci kin Helios. Na początku 2014 roku informowała, że w ciągu 5 lat zamierza na to wydać ok. 100 mln zł.

Natomiast w pionie outdoorowym najwięcej kosztuje rozpoczęta w 2014 roku budowa 1580 wiat przystankowych w Warszawie (w zamian przez prawie 9 lat będzie sprzedawała na nich reklamy). Agora szacuje, że wydatki inwestycyjne na ten projekt przez trzy lata wyniosą ok 80 mln zł.

Na w miarę stałym poziomie utrzymywały się nakłady inwestycyjne Agory w pionie internetowym, radiowym i druku. Natomiast firma mocno obniżyła inwestycje w prasie - w 2012 roku przeznaczyła na to 18,6 mln zł, w 2013 roku - 11,3 mln zł, a przez kolejne 3,5 roku - tylko 4,8 mln zł.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

PTWP znów kupuje. Tym razem w eventach

PTWP znów kupuje. Tym razem w eventach

Odejście po dwóch dekadach. Zbigniew Parafianowicz żegna się z "Dziennikiem Gazetą Prawną"

Odejście po dwóch dekadach. Zbigniew Parafianowicz żegna się z "Dziennikiem Gazetą Prawną"

PKO BP szuka platformy do monitoringu i moderacji treści w internecie

PKO BP szuka platformy do monitoringu i moderacji treści w internecie

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

Były szef social mediów naTemat z nową pracą