Agora w 2020 roku miała 130 mln zł straty netto. "Powrót rynku reklamowego do wartości sprzed pandemii zajmie 2-3 lata"

W ub.r. grupa kapitałowa Agora zanotowała spadek przychodów sprzedażowych o 33 proc. do 836,4 mln zł, a jej wynik netto poszedł w dół z 6 mln zł zysku do 130,24 mln zł straty. Wzrost wyników osiągnęła jedynie w pionie internetowym - segment outdoorowy zanotował spadek wpływów o 37,9 proc., radiowy - o 22,5 proc., a pion filmowo-książkowy miał 17,2 mln zł straty EBITDA. - Trudno jest przewidzieć w jakim tempie rynek reklamy powróci do wartości sprzed pandemii oraz jak ukształtuje się ostatecznie jego struktura, dzisiaj zakładamy, że ten proces może zająć co najmniej 2-3 lata - prognozuje Bartosz Hojka, prezes Agory.

tw / nb
tw / nb
Udostępnij artykuł:

Przychody sprzedażowe grupy Agora zmalały z 1,25 mld zł w 2019 roku do 836,46 mln zł w ub.r. Tylko w czwartym kwartale ub.r. zmniejszyły się o 40,7 proc. do 224,4 mln zł.

- Pandemia COVID-19 boleśnie uderzyła w dwa największe źródła wpływów Agory: reklamę i kina. Nasze biznesy oparte na  przychodach z reklamy, szczególnie segment reklamy zewnętrznej, musiały się zmierzyć z drastycznym spadkiem wydatków na  kampanie promocyjne, a kina - z krótką przerwą na lato - od roku są zamknięte. W efekcie nasze przychody spadły o ponad 400 mln zł  - skomentował prezes Agory Bartosz Hojka w liście do akcjonariuszy.

W ub.r. zmalały wszystkie kategorie wpływów Agory. Największe spadki zanotowały kina Helios - przychody z biletów poszły w dół z 258 do 84,6 mln zł, a z przekąsek i napojów - ze 111 do 37,2 mln zł.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/gazeta-wyborcza-zyskala-42-tys-subskrybentow-cyfrowych-28-proc-mniej-z-reklam ##

Łączne przychody reklamowe Agory (w internecie, prasie, kinach, radiu i na outdoorze) zmniejszyły się o 22 proc. do 452,2 mln zł. Najmniej straciła sprzedaż prasy (głównie „Gazety Wyborczej”), książek i płyt CD/DVD - zmalała o 3,9 proc. do 133,8 mln zł.

72 proc. mniej widzów w kinach

Na wynikach segmentu filmowo-książkowego grupy Agora w ub.r. zaciążyło administracyjne zamknięcie kin od połowy marca do początku czerwca oraz od 7 listopada. Ponadto w okresie letnim kina mogły sprzedawać bilety na maksymalnie połowę dostępnych miejsc.

W konsekwencji według szacunków Agory w ub.r. we wszystkich kinach w Polsce sprzedano 17,1 mln biletów, o 71,9 proc. mniej niż w 2019 roku. To załamanie wieloletniego trendu wzrostowego - w 2016 roku w kinach było 52 mln widzów, w 2017 roku - 56,6 mln, w 2018 roku - 59,7 mln, a w 2019 roku - 60,9 mln.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/bartosz-hojka-prezes-agora-kto-to-jest-media-bez-wyboru-realizacja-misji-zarobki,7170361725662849a ##

W ub.r. zdecydowaną większość biletów - 12,2 mln - sprzedano w pierwszym kwartale, jeszcze przed wybuchem epidemii. Natomiast w trzecim kwartale w kinach było tylko 3,5 mln widzów, a w październiku - 1,3 mln.

grafika

Kina Helios po wiosennym lockdownie zostały otwarte na początku lipca. W całym ub.r. ich przychody z biletów zmalały o 67,2 proc. do 84,6 mln zł, z przekąsek i napojów - o 66,5 proc. do 37,2 mln zł, a z reklam - o 69,4 proc. do 10,9 mln zł.

W samym czwartym kwartale spadki były jeszcze większe: sprzedaż biletów zmalała o 91,5 proc., przekąsek i napojów - o 90,2 proc., a reklam - o 83,2 proc.

„365 dni” i Pasibus poprawiły wyniki

Natomiast przychody zajmującej się produkcją i dystrybucją filmów grupy Next Film zmniejszyły się w ub.r. tylko o 15 proc. do 35,7 mln zł. Spółka zawdzięcza to temu, że na początku roku wprowadziła do kin hitowe filmy „365 dni” i „Jak zostałem gangsterem”, które dużą frekwencję zdołały osiągnąć przed lockdownem.

Za to wpływy z działalności gastronomicznej zwiększyły się o 19 proc., mimo że w połowie ub.r. Helios sprzedał spółkę Foodio Concepts zarządzającą sieciami Papa Diego i Van Dog, a wiosną i od końcówki października lokale gastronomiczne mogą prowadzić sprzedaż tylko na wynos. Wzrost wynika z zainwestowania na początku ub.r. przez Heliosa i spółkę Step Inside, też należącą do Agory, w sieć Pasibus.

Koszty operacyjne całego segmentu zmniejszyły się dużo słabiej od przychodów - w ub.r. o 31,2 proc. do 329 mln zł, a tylko w czwartym kwartale o 43,8 proc. do 78,9 mln zł. Całoroczne wydatki na usługi obce skurczyły się o 51,1 proc. do 88,4 mln zł (bo dużo mniej wydano na zakup kopii filmowych oraz czynsze za kina i lokale gastronomiczne), na materiały i energię - o 41,1 proc. do 29,4 mln zł, na wynagrodzenia i świadczenia pracownicze - o 36,8 proc. do 47 mln zł, a na reprezentację i reklamę - o 67,9 proc. do 9,9 mln zł.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/agora-ze-130-mln-zl-straty-wplywy-33-proc-w-dol,7170361884665473a ##

Strata wskutek lockdownów, odpisów i rezerw

Mocno pogorszyły się wyniki rentowności: w całym roku zysk EBITDA poszedł w dół ze 128,1 do 10,9 mln zł, a wynik operacyjny - z 43 mln zł zysku do 88,3 mln zł straty. Agora w sprawozdaniu wyliczyła, że na ten ostatni wynik wpłynęło m.in. „zawiązanie rezerwy na ZAPA w wysokości 9,3 mln zł, dokonanie odpisów wartości aktywów związanych z działalnością Foodio Concepts w wysokości 9,0 mln zł oraz dwóch kin sieci Helios w wysokości 4,2 mln zł”.

Tylko w czwartym kwartale wynik EBITDA pogorszyły się rok do roku z 39 mln zł zysku do 17,2 mln zł straty, a wynik operacyjny - z 16,4 mln zł zysku do 43,3 mln zł straty.

grafika

Koszty prasy 34 proc. w dół

Pion prasowy Agory zanotował w ub.r. spadek przychodów o 22,6 proc. do 197,1 mln zł. Przyczyniła się do tego przede wszystkim dużo niższa sprzedaż reklam (o 30,7 proc. do 58,8 mln zł) i usług poligraficznych (o 39,4 proc. do 28,6 mln zł). W połowie 2019 roku firma zamknęła drukarnie w Pile i Tychach, zwalniając ich pracowników.

Za to przychody ze sprzedaży „Gazety Wyborczej” zwiększyły się o 0,4 proc. do 98,8 mln zł, głównie dzięki wzrostowi liczby subskrybentów o 41,7 tys. do 259,6 tys.

Koszty operacyjne zmalały dużo mocniej od wpływów - o 34,1 proc. do 171,5 mln zł. Nakłady na reprezentację i reklamę zmniejszyły się o 59,5 proc. do 11,3 mln zł, a na materiały, energię, towary i usługi poligraficzne - o 40,9 proc. do 48,5 mln zł.

W efekcie zysk EBITDA segmentu prasowego poszedł w górę z 2,1 do 32 mln zł, a wynik operacyjny - z 5,4 mln zł straty do 25,6 mln zł zysku.

grafika

Wzrost wpływów i zysku w internecie

Jedynym segmentem grupy Agora ze wzrostem przychodów w ub.r. jest pion internetowy. Jego wpływy zwiększyły się o 2,3 proc. do 213,9 mln zł, a tylko te z reklam - o 4,9 proc. do 196,8 mln zł. W samym czwartym kwartale wzrosty wyniosły odpowiednio 4,1 i 8,5 proc.

- Głównie za sprawą wyższych wpływów ze sprzedaży reklam internetowych odnotowanych przez spółkę Yieldbird oraz Gazeta.pl, wyższe były także wpływy ze spółki HRlink w związku z jej konsolidacją od września 2019 r. - opisano w sprawozdaniu Agory. Z drugiej strony duży spadek przychodów zanotowała spółka Goldenline, z której wiosną ub.r. odeszła większość pracowników (wcześniej planowano zwolnienia grupowe), a jesienią połączono ją z HRlink.

Równocześnie udało się ograniczyć koszty operacyjne o 2,3 proc. do 190,3 mln zł. Nakłady na wynagrodzenia poszły w górę o 27 proc. do 8,1 mln zł, a na wynagrodzenia i świadczenia pracownicze - o 15 proc. do 42,5 mln zł. Natomiast koszty amortyzacji wzrosły o 22,2 proc. do 8,8 mln zł.

Całoroczny zysk operacyjny segmentu poszedł w górę z 28,9 do 45,1 mln zł, a zysk operacyjny - z 14,3 do 23,6 mln zł.

grafika

Wpływy grupy AMS zmalały o 38 proc.

Pion outdoorowy Agory, obejmujący grupę AMS, zanotował spadek przychodów o 37,9 proc. do 114,5 mln zł, z czego wpływy reklamowe zmalały o 38,8 proc. do 110,5 mln zł. W czerwcu AMS kupił 92 proc. udziałów Piano Group, do której należy sieć MoveTV z ponad 900 ekranami w klubach fitness.

Według danych Publicis Groupe w ub.r. wartość polskiego rynku reklamy zewnętrznej zmniejszyła się o 38,8 proc. - z 544 do 333 mln zł, największy spadek nastąpił wiosną w czasie lockdownu związanego z pierwszą falą epidemii. - Dodatkowym czynnikiem negatywnie wpływającym na poziom przychodów grupy AMS było ograniczenie liczby kampanii patronackich, wpływów z usług druku plakatów, które są powiązane z wielkością sprzedaży w segmencie reklamy klasycznej oraz brak zleceń reklamowych ze strony spółek skarbu państwa - zaznaczono w sprawozdaniu Agory.

Koszty operacyjne segmentu outdoorowego zmalały tylko o 12,9 proc. do 133,7 mln zł. Wydatki na realizację kampanii skurczyły się o 38,7 proc. do 15,7 mln zł, a na reprezentację i reklamę - o 55,1 proc. do 3,1 mln zł. Za to koszty amortyzacji poszły w górę z 31,4 do 35,6 mln zł, a odpisów aktualizacyjnych - z 0,1 do 7,1 mln zł (w raporcie opisano, że odpis „dotyczył części nośników reklamowych, które ze względu na przewidywaną w średnim terminie sytuację na rynku reklamy zewnętrznej nie będą mogły być wykorzystywane w stopniu umożliwiającym uzyskanie zwrotu ich bieżącej wartości księgowej”).

Mocno pogorszyła się rentowność: zysk EBITDA zmalał z 62,3 do 23,5 mln zł, a wynik operacyjny - z 30,8 mln zł zysku do 19,2 mln zł straty. Tylko w czwartym kwartale osiągnięto 1,4 mln zł zysku operacyjnego, wobec 12,3 mln zł rok wcześniej.

grafika

Radio z zyskiem mimo spadku wpływów

W segmencie radiowym przychody zmalały w ub.r. o 22,5 proc. do 87,7 mln zł, a tylko te z reklam - o 15,2 proc. do 76,5 mln zł. - Radio odnotowało spadki przychodów głównie ze sprzedaży usług reklamowych w stacjach własnych oraz ze świadczonej usługi pośrednictwa w sprzedaży dla kin sieci Helios, które z powodu decyzji administracyjnej musiały dwukrotnie zawiesić swoją działalność - opisała Agora.

Wzrosły natomiast przychody w internecie - z reklam oraz subskrypcji cyfrowych Radia TOK FM, z których na koniec roku korzystało 25,9 tys. użytkowników, o 5,9 tys. więcej niż przed rokiem.

Koszty operacyjne spadły o 20,7 proc. do 78,3 mln zł. Najmocniej ograniczono wydatki na reprezentację i reklamę (o 34 proc. do 9,3 mln zł) oraz usługi obce (o 22,7 proc. do 27,9 mln zł).

W efekcie zysk EBITDA zmniejszył się o 21,4 do 16,6 mln zł, a zysk operacyjny - z 14,4 do 9,4 mln zł. Marża EBITDA pozostała na poziomie 18,9 proc.

grafika

"Powrót rynku reklamowego do wartości sprzed pandemii zajmie 2-3 lata"

- Wartość wydatków na reklamę skurczyła się o 9 proc. To był najgorszy rok od 2009 roku. Uważamy jednak, że to, co najgorsze już za nami. Można to było zauważyć w II kwartale 2020 roku. Po zniesieniu części obostrzeń w III kwartale reklamodawcy dość szybko wrócili do aktywności reklamowej w internecie, w telewizji i w radiu, co było widać w II półroczu i kolejnych miesiącach ubiegłego roku. W przypadku większości segmentów rynku reklamowego ta sytuacja cały czas się poprawia - opisywał podczas konferencji podsumowującej ostatni rok Bartosz Hojka, prezes Agory.

grafika

Jednocześnie przyznał, że obecna fala pandemii i związane z nią kolejne obostrzenia nałożone decyzją administracyjną mogą mieć negatywny wpływ na kondycję rynku reklamowego w Polsce, jednak zastrzegł, że Agora „spodziewa się raczej, że rynek będzie się odbudowywał”.

- W całym 2021 roku wartość całego rynku reklamowego wzrośnie o około 4-7 proc. Zakładamy, że I kwartał jeszcze może przynieść spadek wydatków na reklamę w porównaniu z I kwartałem 2020 roku, który był w miarę dobry, w niewielkim stopniu dotknięty skutkami pandemii - zaznaczył prezes Agory.

Potrzeba 2-3 lat na odbudowę rynku reklamy

Według Grupy w 2021 roku będzie można zaobserwować wzrost wydatków na reklamę w Polsce na poziomie od 4 do 7 proc. Jedynym segmentem, który miałby notować spadki jest prasa drukowana, której wartość rynku reklamowego miałaby maleć o 14-17 proc.

grafika

- Odbudowa wartości rynku reklamy powinna być widoczna już od II kwartału 2021 roku. W naszej opinii skurczy się jedynie segment prasy - tej tradycyjnej, wydawanej w formie papierowej, a pozostałe segmenty odnotują wzrosty wartości wydatków na reklamę. Spodziewamy się, że po uruchomieniu kin wzrośnie wartość wydatków na reklamę w tym segmencie i wzrost może wynieść od 19 do 22 proc. Na tempo tych wydatków oczywiście wpłynie data wznowienia działalności przez duże sieci kinowe, także obostrzenia i reżim sanitarny w którym ta wartość wydatków będzie możliwa - tłumaczył Hojka.

Poza segmentem kinowym, wydatki na reklamę outdoorową, radiową, internetową i telewizyjną miałaby wzrosnąć porównywalnie, odpowiednio wydatki według prognoz miałyby urosnąć od 5 do maksymalnie 9 proc.

Bartosz Hojka zastrzega jednak, że te założenia mogą być obarczone dużym błędem ze względu na trudność w  przewidywaniu, jak rozwinie się pandemia w Polsce. - Trudno jest przewidzieć w jakim tempie rynek reklamy powróci do wartości sprzed pandemii oraz jak ukształtuje się ostatecznie jego struktura, dzisiaj zakładamy, że ten proces może zająć co najmniej 2-3 lata - podkreśla szef Agory.

Agora znów bez dywidendy, z nowymi kredytami

W zeszłą środę zarząd Agory zarekomendował walnemu zgromadzeniu akcjonariuszy, żeby spółka w br. nie wypłacała dywidendy. Uzasadnił to wpływem epidemii na jej działalność. Z tej przyczyny firma nie podzieliła się zyskiem z inwestorami już w ub.r.

Pod koniec września ub.r. Agora podała, że podpisała umowę dotyczącą 65 mln zł kredytu w rachunku bieżącym i aneks do umowy w sprawie 35 mln zł limitu kredytowego. Jednocześnie Helios podpisał umowy z Santander Bank Polska i BNP Paribas Bank Polska, od każdego uzyskał po 20 mln zł kredytu rewolwingowego. Pod koniec grudnia Helios pozyskał od tych dwóch banków kolejne kredyty, w łącznej kwocie 40 mln zł.

W piątek na koniec sesji giełdowej za akcję Agory płacono 6,32 zł, co przekłada się na kapitalizację w wysokości 294,4 mln zł.

Największymi akcjonariuszami Agory są OFE PZU Złota Jesień (ma walory stanowiące 17,45 proc. kapitału), Agora Holding (11,6 proc.), MDIF Media Holdings (11,5 proc.) i OFE Nationale-Nederlanden (9,06 proc.).

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele