Amazon z karą ponad miliarda euro we Włoszech. Chodzi o praktyki monopolistyczne

Koncern Amazon został ukarany przez włoski urząd antymonopolowy grzywną w wysokości 1,13 mld euro. Regulator zarzucił amerykańskiemu koncernowi wykorzystywanie dominującej pozycji na rynku. Amazon twierdzi, że zarzuty są bezpodstawne i zapowiada kroki odwoławcze.

ps
ps
Udostępnij artykuł:
Amazon z karą ponad miliarda euro we Włoszech. Chodzi o praktyki monopolistyczne
Siedziba Amazon w Seattle, fot. Shutterstock.com

Włoski urząd antymonopolowy ujawnił, że ukarał Amazona grzywną w wysokości 1,13 mld euro za nadużywanie dominującej pozycji na rynku. To jedna z największych kar nałożonych na amerykańskiego giganta technologicznego w Europie.

Niedozwolony monopol

Włoski urząd nadzoru stwierdził w oświadczeniu, że Amazon wykorzystał swoją dominującą pozycję na włoskim rynku usług pośrednictwa, aby faworyzować przyjęcie własnej usługi logistycznej - Fulfilment by Amazon (FBA) przez sprzedawców działających na Amazon.it.

Według regulatora Amazon wiązał z korzystaniem z FBA dostęp do szeregu ekskluzywnych korzyści, w tym opcji Prime, która pomaga zwiększyć widoczność i pobudzić sprzedaż w serwisie.

- Amazon uniemożliwia sprzedawcom zewnętrznym powiązanie etykiety Prime z ofertami niezarządzanymi za pomocą FBA – zaznaczył urząd.

Głos w prawie zabrała też Komisja Europejska, która stwierdziła, że ściśle współpracowała z włoskim organem w ramach Europejskiej Sieci Konkurencji, aby zapewnić spójność z dwoma własnymi, trwającymi dochodzeniami w sprawie praktyk biznesowych firmy Amazon.

Amazon: Nie zgadzamy się

W komunikacie skierowanym do redakcji Wirtualnemedia.pl Amazon odpowiedział, że kara i zarzuty są bezpodstawne i że będzie się od tego odwoływał.

- Zdecydowanie nie zgadzamy się z decyzją Włoskiego Urzędu ds. Konkurencji (ICA) i będziemy się od niej odwoływać - czytamy w oświadczeniu. - Proponowana kara pieniężna i środki zaradcze są nieuzasadnione i nieproporcjonalne. Ponad połowa rocznej sprzedaży na Amazon we Włoszech pochodzi od małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), a ich sukces jest podstawą naszego modelu biznesowego. MŚP mają do dyspozycji różne kanały sprzedaży swoich produktów, zarówno online, jak i offline, Amazon jest tylko jedną z tych opcji. Stale inwestujemy, aby wspierać rozwój 18 tysięcy włoskich małych i średnich przedsiębiorstw, które sprzedają na Amazon oraz zapewniamy wiele narzędzi naszym sprzedawcom, także tym, którzy sami zarządzają wysyłką produktów.

Dodatkowe Amazon informuje nas, że:

  • Duże firmy nie są dominujące tylko ze względu na ich wielkość, a założenie, że sukces może być tylko wynikiem antykonkurencyjnych zachowań jest po prostu błędne. W każdym kraju są więksi detaliści. We Włoszech, w 2021 r., udział sprzedaży e-commerce w całkowitej sprzedaży detalicznej wzrósł z 9 proc. w 2020 roku do 10 proc., zgodnie z ostatnią analizą B2C eCommerce Observatory of the Politecnico di Milano.
  • Nawet włoski Urząd ds. Komunikacji (AGCOM) zauważył w swoich konsultacjach publicznych, że Amazon posiada jedynie 17 proc. udziału w segmencie handlu detalicznego online.
  • Amazon i partnerzy sprzedaży wzajemnie się uzupełniają, razem zapewniają duży wybór, wartość i wygodę, cenione przez klientów. Sprzedawcy zewnętrzni odpowiadają obecnie za około 60 proc. sprzedaży w serwisie Amazon i rosną dwa razy szybciej niż sprzedaż detaliczna Amazon. W 2020 r. włoskie MŚP wyeksportowały za pośrednictwem Amazon produkty o wartości ponad 600 mln euro, a ponad 200 MŚP z branży IT sprzedających na Amazon przekroczyło w 2020 r. po raz pierwszy 1 mln euro sprzedaży.

Firma dostarcza także w korespondencji własnej interpretacji na temat Fulfillment By Amazon:

  • FBA jest usługą całkowicie opcjonalną. Sprzedawcy mogą z niej korzystać i objąć nią wybrane przez siebie produkty. FBA łączy wiele usług, które ułatwiają prowadzenie biznesu sprzedawcom, takich jak zarządzanie zapasami, obsługę zwrotów i wsparcie obsługi klienta. FBA umożliwia małym firmom rozwijanie działalności poza granicami kraju i przyczynia się do zapewnienia klientom Amazon doskonałych doświadczeń zakupowych.
  • Większość partnerów sprzedaży Amazon nie korzysta z usługi FBA, a jeśli sprzedawcy wybierają FBA, robią to, ponieważ jest to efektywne, wygodne i konkurencyjne cenowo.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"