SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

24 proc. więcej na reklamę radiową. Trójka, RMF FM i Tok FM najbardziej w górę (TOP 10)

W październiku br. cennikowe wydatki na reklamę w radiu były aż o 23,6 proc. wyższe niż rok wcześniej. Jeszcze większe wzrosty wpływów reklamowych - od 35 do 52 proc. - osiągnęły Trójka, RMF FM i Tok FM, a z czołowych stacji spadek zanotowała tylko Jedynka.

Jak pokazują dane Kantar Media opracowane przez portal Wirtualnemedia.pl, w październiku br. cennikowe wydatki na reklamę radiową wyniosły 409,5 mln zł, o 78,3 mln zł więcej niż rok wcześniej. To wzrost o 23,6 proc.

Październik był kolejnym miesiącem, w którym cennikowe nakłady na reklamę w radiu mocno poszły w górę. We wrześniu były wyższe niż rok wcześniej aż o 30,3 proc. (zobacz szczegóły), w sierpniu - o 17,6 proc. (więcej o tym), a w lipcu - o 30,4 proc. (dowiedz się więcej). Tymczasem w całym I półroczu wydatki wzrosły w skali roku tylko minimalnie (zobacz szczegóły).

- Faktycznie od początku sezonu jesiennego widać lekką poprawę koniunktury w reklamie radiowej, wzrósł popyt ze strony reklamodawców, przynajmniej tych obsługiwanych przez naszą firmę - potwierdza w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Alfred Ejsmont, radio, outdoor, ambient & cinema director w domu mediowym Universal McCann. - A sama końcówka roku jest dobra, a nawet bardzo dobra - dodaje.

Do wzrostów w reklamie radiowej przyczyniła się także zmiana strategii Aflofarmu Polska, który w ub.r. ograniczył wydatki w radiu na rzecz telewizji, jednak od połowy br. wrócił z większymi budżetami do radia. Aflofarm to zdecydowanie największy marketer na polskim rynku - z cennikowymi wydatkami wynoszącymi w trzech kwartałach br. 701,4 mln zł (zobacz szczegółowe dane).

Przy czym faktyczna wartość reklamy radiowej - według szacunków Starlinka - od stycznia do września br. była o 5,3 proc. niższa niż rok wcześniej i wyniosła 379,3 mln zł (więcej na ten temat).

>>> Duży spadek słuchalności RMF FM, tracą też inne główne stacje

Wśród rozgłośni radiowych zdecydowanym liderem pod względem reklamowym jest RMF FM - w październiku br. jego cennikowe wpływy wyniosły 125,6 mln zł, o 62 proc. więcej niż drugiego w zestawieniu Radia ZET i pięć razy więcej niż Trójki. Jednocześnie przychody reklamowe RMF FM wzrosły w skali roku o 33 mln zł (to 35,7 proc. w górę).

Za to Trójka zarobiła z reklam aż o 51,8 proc. więcej niż rok wcześniej - jej wpływy podskoczyły z 15,4 do 23,4 mln zł. Natomiast przychody Tok FM (Agora) wzrosły o 1,9 mln zł, czyli o 37 proc.

Cennikowe wpływy reklamowe Radia ZET zwiększyły się z roku na rok o 12 mln zł (to 18,4 proc. w górę), a Eski Rock (Grupa Radiowa Time) - o 1,6 mln zł (28 proc. w górę). Eska Warszawa zarobiła 566 tys. zł więcej niż przed rokiem (10,7 proc. w górę), Eska Poznań - 979 tys. zł więcej (22,4 proc. w górę), RMF Classic - 945 tys. zł więcej (21,6 proc. w górę).

W czołowej dziesiątce spadek cennikowych przychodów reklamowych zanotowała tylko Jedynka (Polskie Radio). Stacja zarobiła o 1,4 mln zł mniej niż rok wcześniej (to 12,7 proc. w dół).

>>> Eska i RMF Maxxx ostro w dół, rekordowy wzrost Radia Plus, słaby wynik ZET Gold

Cennikowe wpływy reklamowe stacji radiowych (bez autopromocji, dane Kantar Media)

WIRTUALNEMEDIA.PL

X.2013

X.2012

RMF FM

125 594 455 zł

92 563 400 zł

Radio ZET

77 603 067 zł

65 546 635 zł

Program III Polskiego Radia

23 443 900 zł

15 445 770 zł

Program I Polskiego Radia

9 505 830 zł

10 892 810 zł

Eska Rock

7 463 720 zł

5 832 840 zł

TOK FM

7 189 660 zł

5 247 260 zł

Eska Warszawa

5 844 420 zł

5 278 120 zł

Eska Poznań

5 337 090 zł

4 358 234 zł

RMF Classic

5 314 575 zł

4 369 913 zł

Złote Przeboje Pogoda Warszawa

4 968 326 zł

4 688 657 zł

monitorowane stacje razem

409 471 641 zł

331 173 176 zł

 

Dołącz do dyskusji: 24 proc. więcej na reklamę radiową. Trójka, RMF FM i Tok FM najbardziej w górę (TOP 10)

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Trójkowy adblock
Trójka - reklama goni reklamę. Muzyka też już traktowana jako produkt. Jest patronat nad płytą, to jest playlista, koncert, zachwyty co najmniej jednego z czwórki redaktorów, którzy zawsze znajdą miejsce w swoich audycjach autorskich na kilkutygodniową robotę marketingową. Jeden z nich nie potrafi zrobić audycji bez grania tego, co w tabelkach i dlatego jego sztampowy program ma najlepsze miejsce w ramówce, gdy jednocześnie te najbardziej wartościowe są skracane lub przenoszone na godziny nocne lub poranne. Nadaje się jedynie do robienia relacji o korkach w Warszawie, ale coraz częściej słychać go na antenie jako zastępowego. Chyba wyślę zamówienie do muzycznej poczty i poproszę o przekazanie mu swojego życzenia. Niech chociaż raz zagra coś, co nie było, nie jest lub nie będzie promowane przez to radio. Niech chociaż raz zagra coś innego niż reszta Trójki. Tylko nie wiem czy będzie potrafił, skoro przez ponad dziesięć lat nie nauczył się robienia własnej audycji autorskiej. Może za dużo czasu na siedzenie w sieci i dbanie o PR pracodawcy?
odpowiedź
User
jornick
700mln jednej firmy na wydatki w radiu ??
odpowiedź
User
kotylia5@wp.pl
Dziwiłam się, czemu w radio którego najczęściej słucham , czyli w Trójce, a zwłaszcza TOK FM, bombardowani jesteśmy non stop głupawymi reklamami ,,cudownych preparatów na wszystko', firmy Aflofarm. Teraz już wiem. Ta wspaniała firma jest rekordzistą, jeśli chodzi o wydatki na reklamę.Poza tym przerzuciła się z TV, na radio. Dlaczegoooo?. Niech idzie precz. Niech tam puszcza swoje spoty reklamowe, ale od radia wara. Ja chcę w spokoju słuchać swoich audycji, bez przerywania ich reklamami specyfików na: gardło, pochwę,paznokcie, pęcherz czy hemoroidy.
odpowiedź