SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Agencje reklamowe podsumowują 2016 rok i mówią o prognozach na 2017

Tym razem o najważniejszych wydarzeniach, ludziach, trendach, debiutach, kampaniach 2016 roku oraz prognozach na rok 2017 mówią serwisowi Wirtualnemedia.pl przedstawiciele czołowych agencji reklamowych i domów produkcyjnych m.in. BBDO, McCann Worldgroup, Agencja 2012, Change Serviceplan, San Markos, MullenLowe Warsaw, Peppermint, Walk i Human Ark.

Article


Wojciech Borowski, prezes zarządu McCann Worldgroup

Wydarzenie roku
Zakup Banku Pekao SA przez PZU i PFR, co oznacza powrót Polskiego Żubra. Poparcie dla Brexitu w Wielkiej Brytanii i wybór Donalda Trumpa na prezydenta USA, co oznacza postawienie tożsamości narodowej na pierwszym miejscu. Dla globalnych marek to wyraźny sygnał, że muszą coraz silniej lokalizować swoje przekazy.

Sukces roku
Wspaniała gra naszej piłkarskiej drużyny w czasie całego Euro 2016. Po latach niepowodzeń doszliśmy bardzo wysoko i mogliśmy być dumni z polskiego zespołu. Wraz z sukcesem piłkarskim, przyszło zwycięstwo wszystkich marek powiązanych z drużyną narodową.
 
Porażka, rozczarowanie roku
Sondaże przedwyborcze. Zarówno w Polsce, jak i zagranicą. Ostatnie w wybory w USA potwierdziły, że wiarygodność sondaży jest niska, jednak nadal są one przeprowadzane i silnie promowane przez media.

Serwis, kampania, projekt roku
„The Field Trip to Mars”, czyli genialna kampania zrealizowana przez McCann NY dla firmy Lockheed Martin. Projekt oparty o technologię Virtual Reality podbił tegoroczne Cannes, zdobywając aż 19 nagród.

Trend roku
Running Man Challenge, „Pokémon Go”, Mannequin Challenge, The "Juju On That Beat" Challenge i inne virale, które ogarnęły zarówno świat, jak i Polskę. Wiele polskich marek pokazało, że trzyma rękę na pulsie dołączając do tych trendów w odpowiednim momencie i kończąc związane z nimi działania we właściwym czasie.

Prognoza na 2017 rok
Postrzeganie całego kraju przez pryzmat miejskich konglomeracji nigdy w pełni nie odzwierciedlało rzeczywistości. Mimo tego marki budowały więź z odbiorcami w oparciu o emocje rozpoznane właśnie na wielkich miastach, rozciągając je na cały kraj. Wydarzenia minionego roku na świecie pokazują jednak, że ta praktyka przestaje się sprawdzać i chcąc dotrzeć poza konglomeracje, trzeba będzie poszukać nowych rozwiązań, innego języka i kanałów dotarcia.

 


Artur Leśniak, creative group head w Schulz Brand Friendly

Wydarzenie roku
W mijającym roku wyjątkowo mocne piętno na pracach agencji reklamowych odegrała polityka. Warto zauważyć, że kampania „Vote Leave” była jedną z najbardziej skutecznych kampanii tego roku w Wielkiej Brytanii, spot „Duel” wyprodukowany przez Audi trafił na szczyty rankingów najlepszych reklam, a jedna z topowych agencji na świecie pracowała nad kampanią kandydatki amerykańskich demokratów. To tylko skromny wycinek, bo realizacji z polityką w tle było naprawdę sporo. Polityka napędzała także nasze branżowe podwórko. Zmiana rządu zaowocowała nowym rozdaniem budżetów reklamowych spółek skarbu państwa oraz próbą powołania państwowego domu mediowego. Rok 2017 będzie z pewnością równie ciekawy, głównie za sprawą zapowiedzi zmian zasad reklamowania leków bez recepty.

Sukces roku
Bardzo miło jest napisać o sukcesie jednocześnie polskim i światowym! Rozgłos jaki zyskała świąteczna realizacja Allegro to wyjątkowe wydarzenie. Chyba pierwszy przypadek, kiedy nasza rodzima realizacja jest tak szeroko omawiana w zagranicznych mediach. Duże brawa do twórców!

Porażka. rozczarowanie roku  
Porażka roku to moim zdaniem zakręt, na jakim znalazła się reklama farmaceutyków i suplementów w Polsce. Mam wrażenie, że duża część branży z niesmakiem dostrzega narastanie problemów etycznych i niski poziom kreatywny naszych realizacji. W skali globalnej na krytyczną refleksję zapracował z pewnością Kevin Roberts, za swoją niefortunną wypowiedział na temat ambicji kobiet pracujących w reklamie.

Człowiek roku
Na świecie numer jeden pozostaje niezmiennie David Droga. Jego agencja ciągle zaskakuje kolejnymi genialnymi kampaniami, a sami pracownicy z pewnością mają trudność ze zliczeniem wszystkich tegorocznych nagród i wyróżnień.

W Polsce bohater w mojej ocenie jest zbiorowy i na taki tytuł zasługują wszyscy, którzy przyczynili się do sukcesu marki Allegro. Ich praca wydatnie poszerza horyzonty zarówno ludzi agencji jak i pracowników po stronie klienta.

Serwis, kampania, projekt roku
Rok 2016 należał w mojej ocenie do branży motoryzacyjnej. Szczególnie ujęły mnie działania Audi i Mitsubishi. W przypadku marki niemieckiej, doskonałych kampanii było naprawdę sporo, a w moim prywatnym rankingu wyróżniam pomysł cobrandingu z Airbnb. Mitsubishi natomiast zrealizowało najbardziej epicką reklamę tego roku, spot „Watermopilasgrado” jest doskonały!

Premiera, nowość roku
W Polsce bezsprzecznie wygrało Allegro. Każda kolejna premiera „Polskich legend” porusza internet i niewielu pozostaje obojętnym wobec tych realizacji.

Trend roku
Globalnym trendem stały się olbrzymie inwestycje w content video. Widzimy niespotykany wcześniej rozmach i efektowność znaną z najlepszych kinowych produkcji. Wszystko w coraz dłuższym formacie i z ogromnym naciskiem na internet. Legendy w interpretacji Allegro doskonale wpisują się w to zjawisko. Dalszy rozwój tego formatu z pewnością będzie stanowił również przyszłoroczny trend.

Na kolejnych podstronach wypowiedzi menedżerów z firm Peppermint, MullenLowe Warsaw, Agencja 2012, GoldenSubmarine, Heuristica, San Markos, BBDO Warszawa, Point of View, Tank Production, Change Serviceplan, K2 Internet, Walk i Human Ark oraz Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Agencje reklamowe podsumowują 2016 rok i mówią o prognozach na 2017

6 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Agnus
Panie Sławomirze, Pan Bagiński to Tomasz, nie Przemysław! ;)
8 8
odpowiedź
User
Nick
Przeciez to podsumowanie nie ma zadnej wartosci jesli nie ma wypowiedzi Michała "Stratega od wszystkiego" B.!
8 8
odpowiedź
User
chyba_ty
"W ramach dużej dywersyfikacji agencji wyraźnie widać proces ich dalszej dyferencjacji" ...
że niby miało być mądrze?
11 8
odpowiedź
User
postawie na siebie
a to niespodzianka! znów najlepsze rzeczy wychodzą od agencji w której się pracuje!!!
9 8
odpowiedź
User
drozdoo
Z przykroscia stwierdzam ze daje sie czytac tylko Anne Roman-Plute i Tyszkiewicza. Uwaga do redakcji aby jednak zawezic pytania do wasko pojetej reklamy bo ile mozna o Trumpie i Lewnadowskim czy allegro. Oczywiscie sam bym nic wiecej nie napisal:)
9 8
odpowiedź