SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Aplikacja Info pozwala Plusowi blokować smartfony użytkowników. „Klienci są o tym informowani”

Operator Plus w smartfonach oferowanych na raty instaluje aplikację o nazwie Info, która pozwala na zdalne zablokowanie telefonu w wypadku braku regularnych wpłat ratalnych. Metoda budzi wątpliwości użytkowników, jednak Plus nie widzi w stosowaniu aplikacji niczego złego, a blokada ma służyć do walki z oszustami. - Klient podpisujący umowę na promocję ze sprzedażą sprzętu na raty w sieci Plus w jej regulaminie znajdzie stosowne zapisy informujące zarówno o tym, że do momentu całkowitej spłaty sprzętu pozostaje on własnością Plusa oraz że w urządzeniu dokonano implementacji aplikacji wspierającej komunikację - wyjaśnia operator w rozmowie z serwisem Wirtualnemedia.pl.

Na wątpliwości jakie wśród użytkowników Plusa budzi zastosowanie aplikacji o nazwie Info zwrócił uwagę serwis Zaufana Trzecia Strona powołując się na informacje od jednego ze swoich czytelników.

Po podpisaniu umowy na ratalny zakup smartfona marki Samsung w ramach abonamentu użytkownik odkrył po aktualizacji oprogramowania obecność w systemie aplikacji o nazwie Info, która żądała niestandardowego dostępu do danych właściciela smartfona i ustawień urządzenia. Dodatkowo okazało się, że aplikacji Info użytkownik nie jest w stanie samodzielnie odinstalować.

Plus oraz Samsung poinformowali użytkownika, że budząca wątpliwości aplikacja jest wynikiem umyślnego działania operatora, który dzięki niej zamierza kontaktować się z użytkownikiem telefonu, a w wybranych przypadkach blokować dostęp do smartfona.

Stosowanie aplikacji Info opartej na stosowanej przez Samsunga w jego urządzeniach platformie Knox potwierdził w rozmowie z serwisem Wirtualnemedia.pl Arkadiusz Majewski, starszy specjalista w dziale komunikacji korporacyjnej sieci Plus.

- Aplikacja Info służy do komunikacji z klientem, który dokonał zakupu na raty sprzętu firmy Samsung - wyjaśnia Arkadiusz Majewski. - Nie mamy dostępu do żadnych danych klienta, a jej funkcjonalność to tylko i wyłącznie wyświetlanie komunikatów dotyczących rat i ewentualne zablokowanie urządzenia w przypadku braku spłaty. Wówczas pozostaje możliwości dzwonienia na numery alarmowe oraz kontaktu z naszą siecią w celu wyjaśnienia sytuacji.

Według Majewskiego aplikacja nie ma wpływu na wydajność telefonu. Raz zainstalowana przechodzi w tryb uśpienia i jest aktywna w momencie odbierania informacji od operatora.

- Po zapłaceniu wszystkich rat klientowi nadawane jest uprawnienie do odinstalowania aplikacji, którą może wówczas usunąć lub przywrócić fabryczne ustawienia sprzętu, a aplikacja więcej nie zostanie pobrana - zaznacza przedstawiciel Plusa. - Klient podpisujący umowę na promocję ze sprzedażą sprzętu na raty w sieci Plus w jej regulaminie znajdzie stosowne zapisy informujące zarówno o tym, że do momentu całkowitej spłaty sprzętu pozostaje on własnością Plusa oraz że w  urządzeniu dokonano implementacji aplikacji wspierającej komunikację i realizację zawartej umowy oraz sprzedaży ratalnej.

Z uzyskanych przez nas informacji wynika, że operator jest w stanie zablokować praktycznie każdy telefon działający w jego sieci i nie potrzebuje do tego dedykowanego oprogramowania. Majewski wyjaśnia, że aplikacja Info jest korzystna dla użytkowników, bowiem pozwala np. na powiadomienie klienta o stanie jego zobowiązań finansowych czy braku ratalnej wpłaty. Nasz rozmówca przyznaje, że zablokowanie dostępu do smartfona zdarza się jedynie w skrajnych przypadkach, a jednym z celów instalowania aplikacji jest ochrona operatora przed działaniami oszustów. Zdarza się bowiem, że nieuczciwy użytkownik dokonuje zakupu telefonu na raty i sprzedaje go niedługo później nie zamierzając nawet wywiązać się z umowy ratalnej. Wówczas telekom ma do dyspozycji dodatkowe narzędzie czyniące smartfon praktycznie bezużytecznym.

Okazuje się, że Plus instalując w oferowanych przez siebie smartfonach Samsunga dodatkową aplikację jako jedyny z największych operatorów stosuje u siebie tego typu zabezpieczenia.

W rozmowach z Wirtualnemedia.pl przedstawiciele T-Mobile Polska, Orange Polska oraz Play potwierdzili że nie posługują się dedykowanymi programami służącymi do wywierania nacisku na nierzetelnych klientów nie wywiązujących się ze swoich zobowiązań. Wszyscy trzej operatorzy zaznaczyli, że do walki z nieuczciwymi użytkownikami wykorzystują inne rozwiązania, nie chcieli jednak mówić o szczegółach.

W trzech kwartałach 2017 r. grupa Cyfrowy Polsat zanotowała 7,25 mld zł wpływów ze sprzedaży (wobec 7,19 mln zł rok wcześniej) i 788 mln zł zysku netto (po wzroście o 108,8 w skali roku).

Dołącz do dyskusji: Aplikacja Info pozwala Plusowi blokować smartfony użytkowników. „Klienci są o tym informowani”

7 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
kidler
dlatego po zakupie telefonu instalujemy wersję globalną softu pozbawioną wstawek operatorskich i po problemie.
odpowiedź
User
uhi
Pytanie brzmi - czy operator nie powinien sprawdzać historii klienta w momencie zawierania umowy czy działać dopiero "po fakcie"?
odpowiedź
User
Arek
Plus z góry traktuje w tym momencie wszystkich klientów jak potencjalnych oszustów. Bardzo słaby PR.
odpowiedź