SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Apple najcenniejszą marką świata. IBM przed Google, Facebook liderem wzrostu

Mimo niepewnych czasów w gospodarce najsilniejsze marki zwiększyły swoją wartość - wynika z siódmej edycji dorocznego badania najcenniejszych marek świata BrandZ Top 100 realizowanego przez firmę Millward Brown. Drugi rok z rzędu marką nr 1 jest Apple, spadek na trzecie miejsce zanotowało Google, a najszybciej na wartości zyskał Facebook.

Według obliczeń firmy Millward Brown Optimor, będącej częścią grupy WPP, marka Apple odnotowała wzrost wartości o 19% i jest obecnie warta 182,9 mld USD.

Wartość marki IBM wzrosła o 15% do 115,9 mld USD, co pozwoliło jej wyprzedzić Google, który spadł na 3. miejsce w rankingu, osiągając wartość 107,8 mld USD.

2011Zmiana2012KategoriaMarkaWartość marki w 2012 r. (mln USD)
101Technologie Apple 182.951
312Technologie IBM 115.985
2-13Technologie Google 107.857
404Fast food McDonald's 95.188
505Technologie Microsoft 76.651
606Napoje Coca-Cola 74.286
817Wyroby tytoniowe  Marlboro 73.612
7-18Telekomunikacja  AT&T 68.870
1349Telekomunikacja Verizon 49.151
9-110Telekomunikacja China Mobile47.041


W okresie poprzedzającym swój debiut giełdowy ośmiolatek Facebook odnotował wzrost o 74%, dzięki czemu został marką najszybciej rosnącą na wartości w całym rankingu, przeskakując z miejsca 35. na 19. i osiągając wartość 33,2 mld USD.

Siedem z pierwszej dziesiątki marek należy do sektora nowoczesnych technologii lub telekomunikacji. Również w pozostałych kategoriach – jak np. samochody, usługi finansowe, dobra luksusowe czy sieci detaliczne – można dostrzec marki, które uzyskują znaczącą przewagę dzięki zastosowaniu inteligentnych rozwiązań technologicznych, aby zapewnić klientom lepsze doznania. Przykładowo marka Burberry (wzrost o 21% do 4 mld USD) stworzyła wirtualny świat, w którym młodzi wielbiciele marki mogą m.in. oglądać pokazy mody.

>>> BrandZ Top 100 - dane za rok 2011

Tegoroczny ranking odzwierciedla postępy gospodarcze na kontynencie afrykańskim, sygnalizując to obecnością pierwszej marki afrykańskiej na liście Top 100 – jest to operator komórkowy MTN z RPA (miejsce 88., wartość 9,2 mld USD). Poza tym około 40% sprzedaży Guinnessa pochodziło z Afryki, a wyniki firmy Airtel za III kw. wskazują na wzrost przychodów na tym terytorium o 16%. Z kolei firma Orange błyskawicznie rozwijała działalność w Afryce w całym roku 2011, a sieć Walmart dokonała znaczącej inwestycji na tym kontynencie, przejmując sklepy Massmart.

Najcenniejszą marką telekomunikacyjną jest AT&T (wartość 68,8 mld USD). Z kolei Verizon, największy operator komórkowy w USA, w ostatnim roku zwiększył wartość swojej marki o 15% (obecnie: 49,1 mld USD).

Sieć Walmart została liderem rankingu marek z sektora handlu detalicznego, spychając niżej Amazon. Wartość marki Walmart wynosi obecnie 34,4 mld USD, podczas gdy Amazon jest wart 34 mld USD.

>>> BrandZ Top 100 - dane za rok 2010

77% marek zaklasyfikowanych do BrandZ Top 100 należy do firm, które mają w swoich zarządach kobiety. Przeciętna wartość marek w tych firmach wynosi 27 mld USD, czyli dwa razy więcej niż w przypadku firm, w których nie ma pań w zarządach. Co więcej – w okresie 5 lat marki te wykazują średnią stopę wzrostu na poziomie 66%, natomiast analogiczny wskaźnik w przypadku marek należących do firm niemających kobiet w zarządach to 6%.

Analiza marek zakwalifikowanych do rankingu BrandZ Top 100 pod kątem „portfela akcji” odpowiednich spółek na przestrzeni ostatnich siedmiu lat wskazuje, że portfel ten uzyskuje znacznie wyższe wyniki niż znany indeks giełdowy S&P500. W analizowanym okresie całkowita stopa zwrotu z inwestycji (ROI) dla wszystkich spółek należących do indeksu S&P500 wyniosła 2,3%, podczas gdy wskaźnik ROI dla portfela BrandZ - 36,3%.

W latach 2006 - 2012 łączna wartość marek wchodzących w skład rankingu BrandZ Top 100 wzrosła o 66% i wynosi obecnie 2,4 biliona USD.

RANKING BRANDZ TOP 100 - 2012

RankingMarkaWartość marki 2012 ($mln)
1Apple182 951
2IBM115 985
3Google107 857
4McDonald's95 188
5Microsoft76 651
6Coca-Cola *74 286
7Marlboro73 612
8AT&T68 870
9Verizon49 151
10China Mobile47 041
11GE45 810
12Vodafone43 033
13ICBC41 518
14Wells Fargo39 754
15Visa38 284
16UPS37 129
17Walmart34 436
18Amazon34 077
19Facebook33 233
20Deutsche Telekom26 837
21Louis Vuitton25 920
22SAP25 715
23BMW24 623
24China Construction Bank24 517
25Baidu24 326
26HP22 898
27Oracle22 529
28Toyota21 779
29MasterCard20 759
30American Express20 198
31HSBC19 313
32Hermès19 161
33Gillette19 055
34ExxonMobil18 315
35Pampers18 299
36Tesco18 007
37Tencent/QQ17 992
38Agricultural Bank of China17 867
39Shell17 781
40RBC17 225
41Movistar17 113
42Starbucks17 072
43Disney17 056
44Nike16 255
45Accenture16 118
46Mercedes-Benz 16 111
47NTT DoCoMo15 981
48Budweiser **15 882
49Intel15 633
50Orange15 351
51Colgate14 948
52Subway14 843
53China Life14 587
54TD14 561
55Samsung14 164
56Sinopec13 940
57L'Oréal13 773
58H&M13 485
59Cisco13 317
60Commonwealth Bank13 083
61Bank of China12 982
62The Home Depot12 968
63ICICI Bank12 665
64ebay12 662
65Honda12 647
66Zara12 616
67Pepsi ***12 598
68Petrochina12 105
69Moutai 11 838
70FedEx11 723
71Airtel11 531
72US Bank11 488
73Siemens10 676
74Sberbank10 649
75Petrobras10 560
76Target10 506
77BP10 424
78Ping An10 174
79Standard Chartered10 064
80Red Bull ****9 984
81Nissan9 853
82Citi9 760
83Scotiabank9 627
84Telecom Italia9 572
85MTS9 553
86Sony *****9 444
87ALDI9 310
88MTN9 273
89IKEA9 206
90China Telecom9 191
91KFC8 852
92Chase8 644
93Chevron8 599
94O28 562
95Santander8 546
96Volkswagen8 519
97Telcel8 449
98Carrefour7 836
99State Farm7 813
100DHL7 601

* wartość marki Coca-Cola obejmuje Lights, Diets i Zero
** wartość marki Budweiser obemuje Bud Light
*** wartość marki Pepsi obejmuje Diets
**** wartość marki Red Bull obejmuje sugar-free and Cola
***** wartość marki Sony obejmuje Playstation 3
Źródło: Millward Brown Optimor (włącznie z danymi z BrandZ, Kantar Worldpanel i Bloomberg)



Ranking BrandZ Top 100 uwzględniający sto najpotężniejszych marek na świecie (BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands), opracowywany na potrzeby grupy WPP przez Millward Brown Optimor, jest badaniem przynoszącym wskaźniki wartości marek bazujące na wywiadach z ponad milionem konsumentów na całym świecie. Uwzględnia zarówno marki z rynku konsumenckiego, jak i z rynku business-to-business. Wskaźniki te są następnie łączone z uzyskanymi w badaniach na temat finansowych i ogólnobiznesowych wyników każdej ze spółek danymi z agencji Bloomberg i Datamonitor. W rankingu brane są pod uwagę rozbieżności regionalne. Raport obejmuje ranking oraz analizę najcenniejszych marek w kluczowych regionach świata dla 13 sektorów. Pełny ranking BrandZ Top 100, wraz z rozbiciem danych na regiony i kategorie produktowe, można znaleźć tutaj.

Dołącz do dyskusji: Apple najcenniejszą marką świata. IBM przed Google, Facebook liderem wzrostu

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl