SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Australia chce zmusić Google i Facebook do płacenia lokalnym mediom

Australijskie władze zapowiedziały wprowadzenie przepisów, zgodnie z którymi Google i Facebook będą musiały płacić tamtejszym mediom za korzystanie z tworzonych przez nich treści. Internetowi giganci mają się dzielić z wydawcami przychodami reklamowymi, regulacje zaczną działać jesienią 2020 roku.

Na podstawie danych NASA stworzono wizualizację, która przedstawia w 3D pożary w Australii w ostatnim miesiącu. Article

Na początku kwietnia 2020 r. francuski urząd antymonopolowy wydał wstępną decyzję, zgodnie z którą Google musi negocjować z wydawcami wynagrodzenie za wykorzystywanie treści prasowych w wyszukiwarce. Amerykański koncern poinformował wówczas, że zastosuje się do tej decyzji.

Google i Facebook zapłacą w Australii

Teraz podobną drogą jak Francja podążają władze Australii. Josh Frydenberg, minister skarbu w australijskim rządzie zapowiedział wprowadzenie nowych przepisów, które będą obowiązywały m.in. Google i Facebooka.

Według rządu wspomniane koncerny powinny płacić mediom za korzystanie z ich treści na swoich platformach, w wypadku Google dotyczy to np. wyszukiwarki internetowej.

Władze Australii stoją na stanowisku, że internetowi giganci czerpią zyski z reklam przy okazji udostępniania w swoich kanałach materiałów tworzonych przez wydawców. W związku z tym powinni płacić za to mediom.

Opłaty od jesieni

Josh Frydenberg poinformował, że zlecił australijskiemu urzędowi antymonopolowemu (Australian Competition and Consumer Commission – ACCC) stworzenie odpowiedniego systemu pobierania przez wydawców opłat od firm technologicznych w zamian za wykorzystywanie tworzonych przez nich treści.

W pracach nad nowym systemem oprócz ACCC mają uczestniczyć także australijskie media oraz firmy technologiczne. Według planów opłaty będą obowiązywały nie tylko Google i Facebooka, ale także inne podmioty korzystające z materiałów dziennikarskich, np. generatory treści.

Na razie nie wiadomo jaka będzie wysokość opłat, w założeniach mają one stanowić część przychodów Google czy Facebooka czerpanych z reklam. Zgodnie z planem system ma być wstępnie gotowy w lipcu br., natomiast przepisy dotyczące opłat zaczną obowiązywać jesienią.

W odpowiedzi na plany australijskiego rządu przedstawiciel Facebooka wyraził obawy czy zmiany w relacjach firm internetowych z mediami przyniosą tym ostatnim rzeczywiste korzyści. Z kolei Google zaznacza, że już od pewnego czasu prowadzi rozmowy z australijskimi wydawcami w sprawie nowych metod współpracy.

Zysk netto Alphabet wyniósł w IV kwartale 2019 roku 10,67 miliarda dolarów, w porównaniu do 8,95 miliarda dolarów zysku w analogicznym okresie roku 2018. W tym samym czasie o 17 proc. zwiększył się przychód Alphabet - z 39,28 miliarda dolarów do 46,08 miliarda dolarów. Samo Google zanotowało przychód w wysokości 45,81 miliarda dolarów, co także oznacza wyraźny wzrost rok do roku (z 39 mld USD), a zysk operacyjny zwiększył się z 9,58 miliarda dolarów do 11,46 miliarda dolarów.

W IV kwartale 2019 r. kwartale Facebook osiągnął wzrost przychodów o 25 proc. do 21,08 mld dolarów oraz zysku netto z 6,88 do 7,35 mld dolarów. W skali miesiąca ze wszystkich platform koncernu korzysta 2,89 mld internautów, a z samego Facebooka - 2,5 mld.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Australia chce zmusić Google i Facebook do płacenia lokalnym mediom

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Qwert
Jestem na tak
odpowiedź