Australia chce zmusić Google i Facebook do płacenia lokalnym mediom

Australijskie władze zapowiedziały wprowadzenie przepisów, zgodnie z którymi Google i Facebook będą musiały płacić tamtejszym mediom za korzystanie z tworzonych przez nich treści. Internetowi giganci mają się dzielić z wydawcami przychodami reklamowymi, regulacje zaczną działać jesienią 2020 roku.

ps
ps
Udostępnij artykuł:

Na początku kwietnia 2020 r. francuski urząd antymonopolowy wydał wstępną decyzję, zgodnie z którą Google musi negocjować z wydawcami wynagrodzenie za wykorzystywanie treści prasowych w wyszukiwarce. Amerykański koncern poinformował wówczas, że zastosuje się do tej decyzji.

Google i Facebook zapłacą w Australii

Teraz podobną drogą jak Francja podążają władze Australii. Josh Frydenberg, minister skarbu w australijskim rządzie zapowiedział wprowadzenie nowych przepisów, które będą obowiązywały m.in. Google i Facebooka.

Według rządu wspomniane koncerny powinny płacić mediom za korzystanie z ich treści na swoich platformach, w wypadku Google dotyczy to np. wyszukiwarki internetowej.

Władze Australii stoją na stanowisku, że internetowi giganci czerpią zyski z reklam przy okazji udostępniania w swoich kanałach materiałów tworzonych przez wydawców. W związku z tym powinni płacić za to mediom.

Opłaty od jesieni

Josh Frydenberg poinformował, że zlecił australijskiemu urzędowi antymonopolowemu (Australian Competition and Consumer Commission – ACCC) stworzenie odpowiedniego systemu pobierania przez wydawców opłat od firm technologicznych w zamian za wykorzystywanie tworzonych przez nich treści.

W pracach nad nowym systemem oprócz ACCC mają uczestniczyć także australijskie media oraz firmy technologiczne. Według planów opłaty będą obowiązywały nie tylko Google i Facebooka, ale także inne podmioty korzystające z materiałów dziennikarskich, np. generatory treści.

Na razie nie wiadomo jaka będzie wysokość opłat, w założeniach mają one stanowić część przychodów Google czy Facebooka czerpanych z reklam. Zgodnie z planem system ma być wstępnie gotowy w lipcu br., natomiast przepisy dotyczące opłat zaczną obowiązywać jesienią.

W odpowiedzi na plany australijskiego rządu przedstawiciel Facebooka wyraził obawy czy zmiany w relacjach firm internetowych z mediami przyniosą tym ostatnim rzeczywiste korzyści. Z kolei Google zaznacza, że już od pewnego czasu prowadzi rozmowy z australijskimi wydawcami w sprawie nowych metod współpracy.

Zysk netto Alphabet wyniósł w IV kwartale 2019 roku 10,67 miliarda dolarów, w porównaniu do 8,95 miliarda dolarów zysku w analogicznym okresie roku 2018. W tym samym czasie o 17 proc. zwiększył się przychód Alphabet - z 39,28 miliarda dolarów do 46,08 miliarda dolarów. Samo Google zanotowało przychód w wysokości 45,81 miliarda dolarów, co także oznacza wyraźny wzrost rok do roku (z 39 mld USD), a zysk operacyjny zwiększył się z 9,58 miliarda dolarów do 11,46 miliarda dolarów.

W IV kwartale 2019 r. kwartale Facebook osiągnął wzrost przychodów o 25 proc. do 21,08 mld dolarów oraz zysku netto z 6,88 do 7,35 mld dolarów. W skali miesiąca ze wszystkich platform koncernu korzysta 2,89 mld internautów, a z samego Facebooka - 2,5 mld.

ps
Autor artykułu:
ps
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Tejchman twarzą "Gościa Wydarzeń". Rymanowski skupi się na YouTube i "Śniadaniu"

Tejchman twarzą "Gościa Wydarzeń". Rymanowski skupi się na YouTube i "Śniadaniu"

TikTok przekonuje Polaków, że jest bezpieczny dla dzieci. Ekspertka się nie zgadza

TikTok przekonuje Polaków, że jest bezpieczny dla dzieci. Ekspertka się nie zgadza

Znamy prowadzących sylwestra Polsatu. Tylu jeszcze nie było

Znamy prowadzących sylwestra Polsatu. Tylu jeszcze nie było

Solorz odwołany z podpisem syna. Znika z "serialowej fabryki" Polsatu

Solorz odwołany z podpisem syna. Znika z "serialowej fabryki" Polsatu

SDP i szefowa KRRiT przypominają "przejęcie" TVP. "Proces rzekomej "likwidacji" ma charakter pozorny"

SDP i szefowa KRRiT przypominają "przejęcie" TVP. "Proces rzekomej "likwidacji" ma charakter pozorny"

Polskie Radio nagrodziło dziennikarzy za popularne cykle. Na liście m.in. Grochal i Czejarek

Polskie Radio nagrodziło dziennikarzy za popularne cykle. Na liście m.in. Grochal i Czejarek